En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

har lite frågor om avmaskningen! ska ta prover nu på måndag och skicka till labbet, jag satte odling på en av hästarna om det visar mer än 100 EPG eftersom de alltid går tillsammans, dessutom kostar det ju 195 kr extra för odling så det borde väl räcka att ta odling på en av mina hästar? :confused: ska ta provet som sagt på måndag eftersom det är helg nu.. räcker det att ta odling på en av dem?

har lite frågor om avmaskningen! ska ta prover nu på måndag och skicka till labbet, jag satte odling på en av hästarna om det visar mer än 100 EPG eftersom de alltid går tillsammans, dessutom kostar det ju 195 kr extra för odling så det borde väl räcka att ta odling på en av mina hästar? :confused: ska ta provet som sagt på måndag eftersom det är helg nu.. räcker det att ta odling på en av dem?

Odlingen sätts som samlingsprov på båda.

Pållen hade 350 EPG blodmask, odling ej satt då hon bara hade små i höstas. Avmaskades då med cydectin.

Då blir det väl till att avmaska igen. Vilket preparat ska jag använda? Ska jag använda det var 6e vecka, eller med vilket intervall?, hela denna säsongen och ta nytt prov nästa vår?

Tack på förhand!

Inget medel används var 6e vecka.

Pyrantel = 4v
Ivermektin = 8v
Moxidektin = 12v
Prazikvantel (endast bandmask) = 26v

Vilket medel du använder spelar ingen större roll, se till att ni använder samma på alla i samma hage bara.

Odlingen sätts som samlingsprov på båda.

behöver jag det? Det är ju 2 olika träckprover! så då kostar det ju 195* 2!! eller ska man bara skicka ett träckprov? för jag har ju bara 2 hästar i mitt stall och båda är mina! har den ene blodmask så har väl den andra det med eller? :confused:

behöver jag det? Det är ju 2 olika träckprover! så då kostar det ju 195* 2!! eller ska man bara skicka ett träckprov? för jag har ju bara 2 hästar i mitt stall och båda är mina! har den ene blodmask så har väl den andra det med eller? :confused:

Nej, om du skriver att de hör ihop så sätts odlingen på samlingsprov för att man ska hitta om bara ena har det, bara en kostnad.

Hej, hur planerar ni betessläpp, att skicka in prov och sendan ev. avmaskning? När ni gör det, hur lång tid ni planerar att det tar, så att det inte blir så att man måste vänta med betessläpp eller så.

Sen undrar jag om det här med att skicka in samlingsprov, verkar som att om man har 2 hästar, att ni tycker att man ska göra samlingsprov, men kan man gå ihop med några från stallet och göra det? Vad är skillnaden mot att skicka in var för sig?

Jätte tacksam för svar.

å tack för svaret! det visste jag inte att det gick att göra så! skriver man det på den blå blanketten då att de hör i hop?

Hej, hur planerar ni betessläpp, att skicka in prov och sendan ev. avmaskning? När ni gör det, hur lång tid ni planerar att det tar, så att det inte blir så att man måste vänta med betessläpp eller så.

Sen undrar jag om det här med att skicka in samlingsprov, verkar som att om man har 2 hästar, att ni tycker att man ska göra samlingsprov, men kan man gå ihop med några från stallet och göra det? Vad är skillnaden mot att skicka in var för sig?

Jätte tacksam för svar.

Nope, inga samlingsprov förrutom själva odlingen. Ett samlingsprov utan att veta hur hästarna brukar ligga säger inte särskillt mycket.

Nu är jag lite tidigt ute men när är masksäsongen över, dvs när är det lagom att ge sista dosen?

Om jag använder ett ivermektin medel denna säsongen ska jag då byta till något annat nästa? Eller hur funkar det?

Vill gärna lära mig mer om detta! Finns det någon bra info att hitta om allt som rör dessa äckliga små kryp :p.

Nu är jag lite tidigt ute men när är masksäsongen över, dvs när är det lagom att ge sista dosen?

Om jag använder ett ivermektin medel denna säsongen ska jag då byta till något annat nästa? Eller hur funkar det?

Vill gärna lära mig mer om detta! Finns det någon bra info att hitta om allt som rör dessa äckliga små kryp :p.

Sista brukar vara lagom i oktober OM man behöver avmaska hela säsongen. En eller ett par säsonger i taget med samma verksamma substans är lagom.

Det finns massor med info. Lättast är att börja med att ta reda på vilka parasiter hästarna brukar ha, sen läsa in sig på en i taget. SVA har en massa info, Vidilab har också. Vissa källor på nätet behöver tas med rejäla nypor salt...

Men hur vet jag om jag behöver avmaska hela säsongen då?

Ska jag ta fler träckprov?

Pållen hade ju 350 EPG på blodmask. Kompisen nollade.

Tack på förhand!

Men hur vet jag om jag behöver avmaska hela säsongen då?

Ska jag ta fler träckprov?

Pållen hade ju 350 EPG på blodmask. Kompisen nollade.

Tack på förhand!
Har man inte nån statistik på hästen hur den brukar ligga kan det ju vara knepigt att veta. Gå efter hur hagsituationen ser ut där hästen ska gå i sommar. Hur stor mark till hur mycket hästar? Hur länge har det gått hästar där? Hur är de andra avmaskade/kollade?

Hagen är mycket sparsamt använd tidigare, dock är den en åretrunthage till ett fullblod o en shettis nu. Shettisen har haft mucket mask tidigare, när den gick i annan hage, nollade dock nu.

Min hade 700 EPG i höstas o 350 nu. Vet inte hur avmaskning är skött på henne tidigare.

Så då är det väl lämpligt att avmaska henne hela säsongen, kolla shettisen i höst igen och sen båda till nästa vår o utgå lite därifrån?

Är det nödvändigt med träckprov? jag har aldrig tagit ett prov och aldrig vart något problem heller men då kanske jag avmaskar i onödan isf?
hur mycke kostar de att skicka in träckprov och få de analyserat?

Är det nödvändigt med träckprov? jag har aldrig tagit ett prov och aldrig vart något problem heller men då kanske jag avmaskar i onödan isf?
hur mycke kostar de att skicka in träckprov och få de analyserat?

Träckprov är ju en del av parasitbekämpningsprogrammet. MÅNGA avmaskar helt i onödan. Träckprovet är en suverän hjälp i saneringsarbetet för att minska avmaskningsbehovet.

skulle ta träckprov i dag å då tänkte jag att jag ville ha det så färskt som möjligt! tog in hästarna och red den gamla donnan en sväng, och då brukar alltid hon göra sina behov och unghästen brukar göra sitt inna, men nej då inget på hela ridturen på ca 40 min... kommer in och tänker att den lille plutten har nog gjort sin bahov som han brukar när vi är ute!, men nej då!! hann då inte ta något prov i dag för de tömmer brevlådan vid 18 tiden!
det går inte alltid som man vill och planerar! :p
ska ta prover i morgon i stället!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII