En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Är lite nyfiken på hur noga det är med bäst före datumet på avmaskning.
Vi har kvar endel avmaskning som vi inte behövt använda och när jag nu tittade på bäst före datumet, så hade det passerat.

Vissa mediciner etc är det ju inga problem att använda en tid efter förfallo, men hur är det med just avmaskningsmedel?

Knapplån.

Frågan kanske redan är ställd i tråden man jag hittar inte, så avliva mig inte om jag upprepar något som sagt. :o

Står i kollektivstall med 7 hästar, fick mina provsvar i fredags och det finns ingen anledning för mig att avmaska, ringde vidilab och de tyckte det var bättre att avvakta och göra ett nytt prov i höst. (50 och 75 EPG)

Men så kom jag på, och tänkte höra med er innan jag ringer igen (snordyrt. :crazy: ) eftersom det är fler hästar i stallet och jag ännu inte vet hur dessa kommer att maskas.
"Måste" jag maska mina hästar ändå om de andra gör det? tycker ju själv att det verkar rätt onödigt men samtidigt är det bättre att vara på den säkra sidan. Eller är det bara att strunta i att maska nu och avvakta och ta nya prover senare som "planerat"?

Mina hästar delar hage med en till häst och jag vet ju inte riktigt hur det ser ut för dem.

Senast ändrad:

Du behöver inte (bör inte) avmaska dina hästar trots att de går ihop med andra hästar som kanske har mer mask. Olika hästar har olika stor motståndskraft mot parasiterna och därför kan det bli varierande provsvar på olika hästar trots att de går i samma hagar. Jag har t.ex. fyra av mina hästar i en hage och eftersom de ska byta hage tog jag träckprov nu och svaren visade att endast en av dem behövde avmaskas.

Däremot bör de andra hästarna också kontolleras och avmaskas om det behövs så att de inte sprider parasiter till dina hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag slänger in en snabb fråga
vad inne bär t.ex: Banminth vet. (Pyrantelpamoat)
Är det Pyrantelpamoat som är själva "ämnet" ? och Banminth som är varumärket. eller hur är det?

tack!

en annan sak, vad är mixtur? är det vanlig pasta. Och granulat? är det vanligt pulver? *noll koll*

tack!

en annan sak, vad är mixtur? är det vanlig pasta. Och granulat? är det vanligt pulver? *noll koll*

Mixtur brukar vara flytande, pasta just pasta (på avmaskningsmedlen brukar det stå just oral pasta = pasta som ges via munnen) och granulat ett kornigt pulver.

Madick, kan du hjälpa mig med avmaskningsråd?! Jag byter stall om ett par veckor och då får min häst gå i hagar där det under vår och höst växer gräs. I sommar blir det två månader på gräsbete med ny flock. Min häst har nu ca 500 EPG. Jag antar att det kan vara idé att avmaska redan till stallbytet mtp deras gräshagar? Pyrantel eller Ivermectin kan jag säkert komma överens med stallägaren om (så att vi har samma i år). Hur ska jag tänka när det gäller sommarbetet? Jag vet inte vad de har för rutiner/tänk. Ska jag kanske avmaska ett par gånger med rekommenderade intervaller och sedan träckprova igen runt augusti? Eller har du något bättre förslag?
Tack på förhand.

Hör med stallet när de avmaskar och med vilket medel. Försök om möjligt avmaska så snart du kan men så du hamnar i fas med dem (4v pyrantel, 8v ivermektin).

Jag skulle avmaska med medlets intervall i år och så nytt prov nästa vår.

Ska nu ta träckprov på min dam.
Köpte henne i slutet på förra sommaren o tog träckprov ganska sent på hösten, det visade 700 EPG på blodmask, odlingen visade bara små blodmaskar. Hon avmaskades med cydectin.

Bör jag stta odling även denna gång om det visar sig att hon har blodmask?
Vilket preparat är lämpligt att använda i år om det behövs?

Ska nu ta träckprov på min dam.
Köpte henne i slutet på förra sommaren o tog träckprov ganska sent på hösten, det visade 700 EPG på blodmask, odlingen visade bara små blodmaskar. Hon avmaskades med cydectin.

Bör jag stta odling även denna gång om det visar sig att hon har blodmask?
Vilket preparat är lämpligt att använda i år om det behövs?

Har man uteslutit stora blodmasken behövs ingen ny odling göras så länge det inte händer något som att hästen flyttar igen eller det kommer nya hästar som visar på stora blodmasken som kan ha smittat markerna.

Medel är bäst att avgöra efter provsvaret. Vad kommer de andra använda?

Medel är bäst att avgöra efter provsvaret. Vad kommer de andra använda?

Vet inte vad de andra ska använda, tror inte det har någon betydelse för min del då min häst går i en avsides hage ihop med en shettis (som också ska kollas o avmaskas med samma preparat)
Har jag fel?

Vet inte vad de andra ska använda, tror inte det har någon betydelse för min del då min häst går i en avsides hage ihop med en shettis (som också ska kollas o avmaskas med samma preparat)
Har jag fel?

Du har helt rätt, de som går ihop är det som ska hålla sig till samma medel.

Hur ska jag då göra om det visar sig att man tänker använda "den andra substansen" på betet? Ska jag ändå fortsätta med den substans stallet bestämt sig för eller ska jag byta till den andra substansen?

Hur ska jag då göra om det visar sig att man tänker använda "den andra substansen" på betet? Ska jag ändå fortsätta med den substans stallet bestämt sig för eller ska jag byta till den andra substansen?

Du avmaskar före betessläpp och då kommer inte medel ut i beteshagen, då spelar det ingen större roll vilket medel du använde.

behöver hjälp...!!!

ha fått svar på mitt träck prov som jag skickade in i söndags...
men fattar inte redigt fall jag ska av maska min häst eller inte ...

så här stod det...

Hästens namn: Xanthe Bisa

(stora och/eller lilla blodmasken) : 200

dom andra proverna hade han 0 på.....

Odling satt, svar v.16

Tolkning av provsvar:

EPG
0-100 väldigt lite
>100-500 lite
>500-1000 måttligt
>1000 mycket

?????:confused::confused:

tacksam för hjälp snabbt ....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar