En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: behöver hjälp...!!!

ha fått svar på mitt träck prov som jag skickade in i söndags...
men fattar inte redigt fall jag ska av maska min häst eller inte ...

så här stod det...

Hästens namn: Xanthe Bisa

(stora och/eller lilla blodmasken) : 200

dom andra proverna hade han 0 på.....

Odling satt, svar v.16

Tolkning av provsvar:

EPG
0-100 väldigt lite
>100-500 lite
>500-1000 måttligt
>1000 mycket

?????:confused::confused:

tacksam för hjälp snabbt ....

Hästen har lite blodmask, men för att ta reda på om det är stora eller lilla blodmasken måste man kläcka äggen för att se vad som kommer fram. Det tar ett par veckor.

Är det stora blodmasken kan det vara intressant med lite andra åtgärder i hagarna än om det "bara" är lilla, då den stora är farligare för hästen. Nogrann mockning, vila eller plöjning, t.ex.

Är det så lite som 100 EPG, och stora blodmasken inte är inblandad, kanske du inte ens behöver avmaska, men det beror lite på hur läget ser ut i övrigt.

Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Min 3-åring har magrat av på bara några veckor. Fick av vet recept på Ivomec comp pga misstanke om bandmask. Jag har tidigare i tråden läst om olika phyrantelpreparat, och att man ska ge dubbel dos för att ta bandmasken.

Vad gäller med Ivomec comp (jag har endast gett enkel dos)???

P.S. Fick idag svar på träckprovet, 0 EPG på allt. Avmaskade i måndags efter samtal med vet.

Min 3-åring har magrat av på bara några veckor. Fick av vet recept på Ivomec comp pga misstanke om bandmask. Jag har tidigare i tråden läst om olika phyrantelpreparat, och att man ska ge dubbel dos för att ta bandmasken.

Vad gäller med Ivomec comp (jag har endast gett enkel dos)???

P.S. Fick idag svar på träckprovet, 0 EPG på allt. Avmaskade i måndags efter samtal med vet.

Ivomec comp innehåller prazikvantel och du ska bara ge "enkel" dos. Knepigt att vet gav dig det medlet innan du tagit träckprovet. Hade du fått provsvaret först hade ett lämpligare medel varit Droncit som bara tar bandmask och dessutom alla stadier mot Ivomec Comps bara vuxna bandmaskar.

Får du bra resultat av den här avmaskningen är det läge för Droncit eller Equimax (om ni har styngfluga) i höst.

Okej, då finns det alltså bandmask (bebisar:p) kvar i systemet, trots avmaskning. Tack för förslaget inför hösten! Skönt att det finns någon här på buke som har koll på det här med mask! Jag tycker det är en djungel...

Jag fick besked om att min häst hade 850 EPG och ska också få odlingssvar v.16, men min häst har blivit tunnare det sista vilket vi misstänker beror på masken. Men eftersom inte odlingssvaret kommer än, ska vi inte avmaska än då, då kommer hon väl bli ännu tunnare?

Jag fick besked om att min häst hade 850 EPG och ska också få odlingssvar v.16, men min häst har blivit tunnare det sista vilket vi misstänker beror på masken. Men eftersom inte odlingssvaret kommer än, ska vi inte avmaska än då, då kommer hon väl bli ännu tunnare?

Du behöver inte invänta odlingssvaret innan avmaskning. Det som händer om du får positivt på odlingen är att det behövs saneringsåtgärder i hagen hästen gått i samt att man håller efter så det inte kommer mer ägg ut i hagen.

Tunnar hon ur är troligtvis bandmasken med och bråkar, Equimax är ett bra val då. Bara första gången, sen ett rent ivermektin-medel resten av säsongen (var 8e vecka).

Ska ringa vet sen för recept, men han/hon borde väl veta vad man ska ta för preparat, eller ska jag föreslå det själv? Tror inte det gjordes nåt speciellt prov för bandmask (använde kolla masken) men ger de ut prep som tar den ändå?

Ska ringa vet sen för recept, men han/hon borde väl veta vad man ska ta för preparat, eller ska jag föreslå det själv? Tror inte det gjordes nåt speciellt prov för bandmask (använde kolla masken) men ger de ut prep som tar den ändå?

Påpeka att hästen visar tecken på bandmask och att du vill ha Equimax den här gången.

*kl*
Ska en unghäst på snart 2 år behandlas på något annat sätt en en vuxen häst? Är det någonting som man bör kolla extra?
Jag har hämtat henne från en lösdrift och hon vart avmaskad med novomectin (eller vad den nu heter.) i November.

Bör jag kolla bandmask? I så fall med blodprov (kostar?) eller extra analys av träckprovet?

Ponera att hon endast har lilla blodmasken, bör jag då köra ett Ivomec preparet eller ett Phyrantel preparat?

En 2 årig häst räknas som vuxen i parasitsammanhang. Samma behandling som övriga hästar. Föl och åringar kollar man extra för spolmask, men 6 månader efter första smittan har de utvecklat eget mostånd mot den så äldre hästar behöver inte kollas om de inte är gamla/sjuka.

Vilket medel du ska använda beror på vilket medel övriga ska använda och litegrann på hur mycket mask hästen har.

Om hästen inte tunnar ur, är ful i pälsen och/eller har kolikbesvär skulle jag inte fundera så mycket över bandmasken.

fundera på en sak , ska jag avmask han nu eller vänta tills provsvaren kommer , eftersom han hade blod mask????
han hade 200EGP....

fundera på en sak , ska jag avmask han nu eller vänta tills provsvaren kommer , eftersom han hade blod mask????
han hade 200EGP....

Blodmask är hästens vanligaste parasit. Jag skulle avmaska nu. Får du svar att även stora blodmasken finns får du sanera mer i hagar och kanske även boxen.

Blodmask är hästens vanligaste parasit. Jag skulle avmaska nu. Får du svar att även stora blodmasken finns får du sanera mer i hagar och kanske även boxen.

oki.. hagen är rensad och ska vila nu i sommar ..

vad ska jag ha för avmaskningsmedel tycker ni..???

Nu Har jag fått mina hästars svar.
5 åringen hade lägst på, 250 EGP (stora/lillamasken) 0 på övriga
7 åringen 1500 EGP:eek:
gamlingen hade 1950 EGP:eek::eek:

Odling är satt svar får jag v, 16
Nu förstår jag oxå att åtgärder måste vidtagas.
Men vad och var ska jag börja.

Vinter tid går de i minde hagar 5 åringen och gamlingen(23 år) går ihopa 7åringen själv. I år har vi knappt haft någon vinter så hagarna är rejält upptrampade= mockning blir svårt.

Sommar tid går de i större hage.
Jag har tyvär inga andra djur att växelbeta med.

Kan ni hjälpa mig med hur jag ska gå till väga?

/ Emmsan

En 2 årig häst räknas som vuxen i parasitsammanhang. Samma behandling som övriga hästar. Föl och åringar kollar man extra för spolmask, men 6 månader efter första smittan har de utvecklat eget mostånd mot den så äldre hästar behöver inte kollas om de inte är gamla/sjuka.

Vilket medel du ska använda beror på vilket medel övriga ska använda och litegrann på hur mycket mask hästen har.

Om hästen inte tunnar ur, är ful i pälsen och/eller har kolikbesvär skulle jag inte fundera så mycket över bandmasken.

Tack, då skickar jag bara "vanligt träckprov" utan extra analyser. :)

ingen som vet hur jag ska gå till väga??:confused:

Det låter inte som om du har så mycket mer att göra än att hålla borta ny smitta. Jag skulle välja Cydectin i år och avmaska var 12e vecka hela detta år, sen nytt prov i vår.

Pållen hade 350 EPG blodmask, odling ej satt då hon bara hade små i höstas. Avmaskades då med cydectin.

Då blir det väl till att avmaska igen. Vilket preparat ska jag använda? Ska jag använda det var 6e vecka, eller med vilket intervall?, hela denna säsongen och ta nytt prov nästa vår?

Tack på förhand!

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar