En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla masken!

Nu när man inte kan köpa maskmedel receptfritt så undrar jag hur ofta man ska göra träckprov?Förre och efter betessläpp?Var har ni hittat bra pris på kolla masken kit?

Mvh Jenny

Sv: Kolla masken!

Nu när man inte kan köpa maskmedel receptfritt så undrar jag hur ofta man ska göra träckprov?Förre och efter betessläpp?Var har ni hittat bra pris på kolla masken kit?

Mvh Jenny
Före betessläpp som grund. Behöver man inte avmaska så är det läge för ett prov på sensommaren de första åren.

Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Vad spelar åldern på hästen för roll?

Maskas alltid föl?

Spolmask går bara på föl och äldre/sjuka hästar. 6 månader efter hästens första kontakt med spolmasken har hästen byggt upp ett eget försvar mot den och behöver inte längre avmaskas.

Bandmask går också främst på yngre och gamla/sjuka hästar, men inte uteslutande som exemplet ovan.

Vuxna hästar har i allmänhet bra egen motståndskraft mot parasiter och behöver inte avmaskas lika mycket.

Har man ett sto som alltid ligger lågt i smitta och helt rena marker där det inte gått hästar tidigare eller funnits några föl så kan man klara sig utan att avmaska fölet också. Men för de flesta behövs första avmaskningarna mot spolmask då de äggen kan överleva mer än 7 år i marken/boxväggar osv.

Med åldern menar jag varför den måste anges på kolla masken. Samma test görs väl i vilket fall?

Blodmasken, går den på alla?

Med åldern menar jag varför den måste anges på kolla masken. Samma test görs väl i vilket fall?

Blodmasken, går den på alla?

Blodmasken har inga speciella preferenser ;)

Åldern har betydelse då åldern kan vara avgörande för om ett fynd är viktigt eller inte. Det är också lättare att ha en föraning vad man kan vänta sig i provet när man ska göra det.

Blodmasken har inga speciella preferenser ;)

Åldern har betydelse då åldern kan vara avgörande för om ett fynd är viktigt eller inte. Det är också lättare att ha en föraning vad man kan vänta sig i provet när man ska göra det.

I vilka åldrar är blodmasken som svårast?

I vilka åldrar är blodmasken som svårast?

Den har inga ålderspreferenser. Men alla parasiter plockas lättast upp av hästar med lägre immunförsvar = unga hästar som inte hunnit bygga upp försvar och äldre eller sjuka hästar.

Den har inga ålderspreferenser. Men alla parasiter plockas lättast upp av hästar med lägre immunförsvar = unga hästar som inte hunnit bygga upp försvar och äldre eller sjuka hästar.

Tack! :) Du är en klippa Madick!

Hej

tänkte att du säkert, eller någon annan kan svara på mitt huvudbry.

I går fick jag svaret på min hästs träckprov, 2200 EPG lilla/stora blodmasken:eek: nollade på övrigt.

Jag kan inte för mitt liv begripa hur hon kan ha så mycket?? Hon avmaskades efter träckprov den 9/5 (550 EPG) och sedan enligt plan den 25/7. Vi flyttade till nytt stall i skiftet juli/augusti, där man har ett ordenligt avmaskningsschema (träckprover och konsultation med vet osv.)

I vinter har de gått i en äckelpäckel lerhage. Ingen möjlighet till mockning. Men, nu till det konstiga, ingen av de andra hästarna i stallet har i närheten av min hästs maskmängd. Som mest 450 EPG. Så nu undrar jag hur är det här möjligt? Och med så här mycket mask finns det risk för "biverkningar" när hon avmaskas?

Tack för svar
Söderböna

*KL

Börjar fundera på om jag inte fortfarande är lite lost i avmaskningsdjungeln. När jag pratade med vet. sa hon inget om att upprepa behandlingen, är det så självklart att hon inte sa nåt eller gör man inte det "vanligtvis"?

Den här vintern har gett många som får högre värden än normalt. Sen är det bra att veta att lilla blodmasken kan ligga och vänta i flera år tills det är bra läge att växa till sig. Det kan ju vara så att din häst haft en hel del "lagrat" som tyckte det var dax att vakna upp nu.

Normalt är inte masken ett problem för hästen, utan mer att det blir mycket smitta till markerna.

*KL

Börjar fundera på om jag inte fortfarande är lite lost i avmaskningsdjungeln. När jag pratade med vet. sa hon inget om att upprepa behandlingen, är det så självklart att hon inte sa nåt eller gör man inte det "vanligtvis"?

Jag måste ha missat om du gjort prov och vad det visade? Vilket medel ska du använda i år?

Jag lade ett kolla masken prov på lådan igår kväll. Inatt var det minusgrader och nu steker solen hela dagen tills det hämtas i eftermiddag då lådan töms. Kommer provet att vara förstört tro?

Jag lade ett kolla masken prov på lådan igår kväll. Inatt var det minusgrader och nu steker solen hela dagen tills det hämtas i eftermiddag då lådan töms. Kommer provet att vara förstört tro?

Jag tror provet är rätt skyddat i sin kartong.

Jag måste ha missat om du gjort prov och vad det visade? Vilket medel ska du använda i år?

Hästen visade 850 EPG och fick recept på Noromectin av vet. Avmaskade henne med det för ca 2 veckor sen. Fickd essutom odlingssvaret igår som visade att det inte fanns några stora blodmaskar

Hästen visade 850 EPG och fick recept på Noromectin av vet. Avmaskade henne med det för ca 2 veckor sen. Fickd essutom odlingssvaret igår som visade att det inte fanns några stora blodmaskar

Det är så pass mycket att jag skulle avmaska var 8e vecka den här säsongen och så nytt prov i vår.

Lite fler frågor,

den som är ansvarig för avmaskningen har nu pratat med vet och hon har rekommenderat att vi ska avmaska min häst genast med cydectin och de övriga som behövdes maskas senare inför betessläppet. men nu undrar jag hur vi bäst gör med min lilla dam;
ska jag maska henne och låta henne stå i boxen tills det mesta kommit ut eller:confused: Det är ju en del mask som ska ut:crazy:

Och jag har läst att du rekommenderat att fortsätta avmaska var 12.e vecka för flera andra hästar, borde jag också göra det?

Känner mig helt ställd och är så tacksam för svar
/söderböna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar