En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Trodde hon fått i sig en hel del mask på inridningen i höstas, och stora när hon gick med stoet som hade över 3000 EPG med förekomst av stora blodmasken. Även om hon avmaskades så tar väl inte avmaskningsmedlet garanterat ALL mask?

Varför så förvånad att hästen hade lite? De allra flesta har avmaskat alldeles för mycket i onödan. Varför tror du din häst har stora blodmasken?

Nej, ett maskmedel tar inte all mask eftersom man i vissa stadier av maskens utveckling inte går att påverka med ett maskmedel. En häst kan aldrig blir totalt maskfri. Man kan enbart hålla statusen på en acceptabel nivå. En lite börda gör absolut ingenting heller.

Visst finns det något märke av maskmedel som har större dossprutor än 600 kg numera?
Har för mig att jag läst det någonstans.

En häst kan aldrig blir totalt maskfri. Man kan enbart hålla statusen på en acceptabel nivå. En lite börda gör absolut ingenting heller.

Såklart man kan! Har du hästen på helt rena marker med icke äggspridande individer på dessa så har ju hästen ingen smitta att plocka upp!

Nyckeln till det hela är att hålla markerna rena.

Problemet om man lyckas få en helt maskfri häst genom totalt rena marker och omgivningar är att om den flyttas och plötsligt som vuxan blir utsatt för kraftig smitta så mår den knappast särskillt bra.

Det har jag också för mig. Kika runt i FASS så kanske du hittar.

Tack för tipset! Jag kollade runt och Noromectin har 700 kg-sprutor! :bump:
Fattar inte att det tagit så länge att få upp ögonen för det behovet, med så många 170 cm-hästar som finns numera.

Nja, nog har jag läst här på Buke samt frågat SVA om det verkligen kan bli totalt noll, dvs, inte en endaste parasit, alltså totalt rent i en häst, och det kan det inte.

Varför så förvånad att hästen hade lite? De allra flesta har avmaskat alldeles för mycket i onödan. Varför tror du din häst har stora blodmasken?

Jag börjar oxå förstå att man har avmaskat i onödan...

Fick mitt provsvar: 30 på blodmasken och 0 på spolmask.

Så nu blir det ingen avmaskning..

Men jag undrar, skall jag ta nytt prov i höst eller tidigare? Känns lite konstigt att inte "göra" någonting på hela sommaren...

Tack för all din hjälp! Du är guld värd! :)

Nja, nog har jag läst här på Buke samt frågat SVA om det verkligen kan bli totalt noll, dvs, inte en endaste parasit, alltså totalt rent i en häst, och det kan det inte.

Kanske du borde tänka logiskt själv istället.

Om du har en häst som inte släpper ägg (bevisat på träckprov) som går på helt ren mark, var ska den nya smittan komma ifrån?

Självklart kan t.ex. lilla blodmaskens larver ligga i väntestadie många år, men knappast ett helt hästliv.
Vad gäller SVA så har jag pratat med en av deras parasitologer som själv sa att de "kommit nära den parasitfria hästen" men då problem skulle uppstå om den sen hamnade på smittad mark så var det inget att sträva efter.

Nu har jag fått svar på mitt prov. 250epg, bör jag avmaska eller kan jag hoppa över det och göra ny koll i höst eller nästa vår?
2-åring som kommer att gå med två andra kusar som ska avmaskas och på en yta på ca 1ha/per häst. 250 är ju lite, men var går gränsen för om man ska avmaska hela sommaren eller inte?

Var gränsen går beror på hur hästen haft det förrut, vilken sorts hagar den ska gå i/har gått i osv, men generellt avmaskar man om hästen har över 200 EPG. Alltså bör din också avmaskas iaf före betet.

Sökte i tråden men jag blir väl den första att fråga om SPRINGMASK!

Nåja, jag berättade ju att min pålle var nollad på träckprovet. Jag har sett mask ibland i avföringen men tänkt att de borde ju visa sig på just träckprovet. Men nu gjorde det ju inte det. Så, idag när jag mockade ut var det jättemånga maskar, sådanna som jag sett enstaka av ibland. Det som har hänt är att han har fått gå på sommarbetet o provbeta för att vänja magen nu tre dagar. Samband? Jag vet inte, men, jag har trott att det varit spolmask han hade då dessa maskar liknar dem. Men, nu har jag sökt runt lite och det är nog springmask han har. Symptomen liknar med, kliar rumpan imellanåt. Inte jättevanlig mask står det att läsa.

Hur göra? Träckprovet visade noll på allt men de kanske inte kan se dessa ägg? Det verkar som honan lägger dem i ändtarmsöppningen i nåt klet eller nåt. Vilket maskmedel är att föredra? Vet att det beror lite på vad de andra ska maska med, men vilka alternativ finns?

En sak jag undrar med är varför de just kommer ut, och så många just nu? Man skulle ju kunna säga att de misslyckats som endoparasiter om de kommer ut. Är biolog och kan inte bara låta en sån sak bero...

Det kanske är lite tidigt nu, men annars så är det ett välkänt fenomen att flugorna lägger sina ägg där och att det sedan blir larver. Har dock ingen aning hur lång tid det tar innan det utvecklas till larver.. men det är ju en tanke iaf.

Har ju ingen aning om vad ni har för mockningsrutiner osv.

Näe, men detta är mask, ingen larv (dvs ingen fluga)! Och de kommer ifrån rumpan!

Samla maskar i en burk och skicka till t.ex. Vidilab för artbestämning!

Kan du ta kort så gör det och lägg ut, gärna med något jämförande som gör att man ser storleken.

Är det springmask så syns inte de äggen på träckprov. Äggen läggs runt öppningen och hamnar liksom inte i bajset.

.

Är det springmask så syns inte de äggen på träckprov. Äggen läggs runt öppningen och hamnar liksom inte i bajset.

Näe, misstänkte att de kunde vara så. Jahopp, får fota de små rackarna då!

Hittade denna länk som jag tyckte stämde bra in på vad jag har sett. Håll till godo så länge! Springmasken näst längst ner på bilden.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001682/01/Exarb_2007.pdf

*kl*

Fick tillbaka träckprovresultatet från min Kollamasken låda igår, och det påvisade bara 0.
Stoet är dräktigt, ska jag avmaska iaf? Man har ju hört att en del avmaskar för att slippa fölmask, men tydligen har den blivit mindre och mindre vanlig?

Vad skulle ni göra?

Hon avmaskades i November med Ivomec(för att slippa styngflugan), förra våren hade hon också nollor på sitt träckprov...

tacksam för svar:bow:

Om stoet nollar skulle jag inte avmaska vid fölning. Skulle det visa sig att ni får problem med fölets mage som bevisligen härleds till fölmask vet ni det till andra år, att stoet behöver den avmaskningen. Men troligtvis inte.

Jag kan inte så mycket om avmaskning så jag måste fråga...

Vad jag har fattat det som så ska man ta ett träckprov innan man avmaskar för att se vad det är för mask hästen har, och så avmaskar man mot det. Dels för att maskarna inte ska bli resistenta och dels för att maskmedel är skadligt för miljön så att man inte ska göra det i onödan.
Men det är en person i stallet som påstår att vi inte behöver ta något träckprov. Hon säger att maskarna blir inte resistenta om man bara avmaskar lite "då och då". Så vi har aldrig tagit något prov utan vi avmaskar med lite olika medel utan att vi vet om eller vad hästarna har för mask.
Är det verkligen bra? Är det okej göra så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12