En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Oops...fick svar på bandmask från Vidilab nu och det finns förekomst av ägg där med...då ska jag väl ge dubbeldos av Banminth istället för Fyrantel?

Och sen fortsätta med enkel dos Banminth resten av säsongen?

Oops...fick svar på bandmask från Vidilab nu och det finns förekomst av ägg där med...då ska jag väl ge dubbeldos av Banminth istället för Fyrantel?

Och sen fortsätta med enkel dos Banminth resten av säsongen?

Hittades bandmask bör du ge Equimax eller Droncit (D tar bara bandmask dock). Dubbel dos pyrantel tar bara vuxna bandmaskar. F.ö. är Fyrantel och Banminth samma sak, olika märken bara.

Så då skulle mitt val istället bli Equimax nu och sen ivermektin var 8e vecka.

Om du ska sprida ut skiten, måste det vara regelbundet, inte bara ibland. Dessutom svarade jag ju en gång på vad som hände när man sprider ut skiten, dom torkar ut och dör...ändå frågas det flera ggr...Läser ingen vad som skrivs ?

Senast ändrad:

Jag fick erbjudandet igår, en kupong där man får lådan för 229:- istället för 299:-.

Granngårdens ordinarie pris är alltså högre än Apotekets, tips till er som inte är medlemmar i bondeklubben...;)

Men varför har inte jag fått en sån... :cry: Är det max en på kupongen? Jag ska ha två nämligen. Vad kostar dom på Apoteket?

Om du ska sprida ut skiten, måste det vara regelbundet, inte bara ibland. Dessutom svarade jag ju en gång på vad som hände när man sprider ut skiten, dom torkar ut och dör...ändå frågas det flera ggr...Läser ingen vad som skrivs ?

Du skrev faktiskt inte något om att sprida ut, bara slå ner ratorna, precis som jag. Läs vad som faktiskt skrivs och inte vad du tycker skrivs, det är inte så lätt när man är nybörjare på det här med parasitkontroll.

Du är ganska otrevlig i dina svar...inte så konstigt om folk inte läser vad du skriver då...kolla på Madick, h*n svarar på samma frågor om och om igen för h*n har räknat ut att ingen frågar för att vara dum utan för att lära sig.

Hittades bandmask bör du ge Equimax eller Droncit (D tar bara bandmask dock). Dubbel dos pyrantel tar bara vuxna bandmaskar. F.ö. är Fyrantel och Banminth samma sak, olika märken bara.

Så då skulle mitt val istället bli Equimax nu och sen ivermektin var 8e vecka.

Ok, Equimax får det bli och Noromectin sen. Tack igen för att du orkar med oss här!:bow:

Jag fick svar på våra träckprov igår, hur gör jag?

Valack 6 år 0 EPG Blodmask, 0 på annant inkl bandmask.
Valack 6 år 150 EPG Blodmask, 0 på annat inkl bandmask
Sto 14 år 450 EPG Blodmask, 0 på annat inkl bandmask

Bör valacken som har 150 EPG avmaskas eller inte?

Ja, det är väl lika bra. Stoet som har 450 verkar vara svår att få "ren" förra våren hade hon 450 EPG och avmaskades då och avmaskades i höstas mot stygnflugan, men nu har hon alltså 450 igen. Mycket mer än dom andra, har du någon teori??

Avmaskades hon bara före och efter betet? Då kom det ju ut mer smitta hon fick i sig under sommaren så det är inte särskillt konstigt.

Har man noga kontroll med riktiga avmaskningar och markskötsel tar det ca 2 år att få hästen så lågt som den "kan" komma. Avmaskning före och efter bete är inte något sådant.

Den hästen är inte min utan är en inackordering så jag har inte 100 kontroll över den, men för att få ner hennes parasitantal bör hon alltså avmaskas hela betessäsongen om jag fattat dig rätt. Förra året hade mina 2 egna hästar (dom finns inte kvar här idag) 0 i EPG och därför avmaskade jag inte alls då.
Nu har jag 2 nya (de 2 valackerna) Vi är noga med hagesplanering. Har en vinterhage och 3 sommarhagar vi växlar mellan. Valacken som hade 150 EPG bör han också avmaskas hela betesperioden eller bara innan betessläpp.

Precis, mer än ett par hundra så avmaskar man hela säsongen med medlets intervall om man inte har perfekta hagförhållanden.

250 EPG är inte alls särskillt mycket. Jag skulle avmaska innan betessläpp och så antingen ny koll i höst eller avmaskning med ivermektin om du ser styngflugeägg på hästen.

Min häst fick precis samma svar, och hon kommer inte att går på bete (fång...) utan i en vinterhage med lite växtlighet samt inne på natten periodvis.

För 2 år sedan -som 2-åring- hade hon 2000 EPG av blandat stora/lilla blodmasken, så det känns som att jag vill nöta ut det beståndet om det går, då alla andra hästar i stallet brukar nolla. Hagarna är alltså hyfsat rena från början...

Min tanke är att avmaska henne med pyrantel (vi bör använda det i år för att få någorlunda variation) hela sommaren, och avsluta med ett nytt prov till hösten för att följa upp läget.

Känns det som en bra plan, eller ska jag ta det lugnt med avmaskningen och ta provet tidigare under sommaren?

*Viftar lite försynt med min fundering igen* :o:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar