En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

*KL
ledsen om detta redan frågats i tråden, inte orkat läsa igenom alla sidor :angel:

Jag fick mitt svar idag, hade 0 på båda, precis som sist.
Nu ska jag flytta till mitt gamla stall under betessäsongen, räcker det om jag tar ett nytt träckprov när han ska tillbaka till nuvarande stallet, och avmaska då i så fall, eller bör jag kolla innan?

Hur gör jag med bandmasken, uppmärksammade inte att det inte testades. Bör jag avmaska mot det i fall att? Eller kan man skriva att man vill ha det testat på nästa kollamasken-prov, eller hur kollar man det annars?! Hästen i fråga visar inga symptom på mask.

Jag skulle inte bekymra mig om något nytt prov i år om han nollade förra året också.

Bandmasken behöver man inte heller bekymra sig över om hästen inte har några symptom.

Om dett redan tagits upp, ursäkta mig:o Och hänvisa gärna till vilket inlägg:D
Finns det några generella kännetecken för vilken mask de bär på. Kolla masken tar väl bara Blod och spol tex. Hur vet man om hästen har lungmask då? Eller bandmask?
Min ena, gjorde jag Kolla Masken på, hög halt av Blodmask, sen en tid har hon dålig ork, kan det vara pga blodmasken, eller är ork kanske ett tecken på lungmask? Vår ena ponny, ganska ny hos oss, nollade blodmask, men har dålig päls (går ute med en till ponny som äter samma och allt annat, som har bra päls), kan den då ha bandmask? Eller någon annan mask?

Lungmask är väldigt ovanlig där man bara har hästar. Har din gått med åsnor? Hosta är ett tecken på lungmask men även spolmask.

Bandmasken kan man hitta dels på träckprov om man har tur eller om hästen har många maskar är det större chans att hitta ägg (såg ett i prov igår, de är ganska vackra :D ), det finns också ett blodprov man kan ta som visar på om hästen har antikroppar mot bandmasken.

Dålig päls kan ju bero på näringsbrist, infektion eller något annat.

Jag skulle inte bekymra mig om något nytt prov i år om han nollade förra året också.

Bandmasken behöver man inte heller bekymra sig över om hästen inte har några symptom.

Jag kollar nog innan han åker tillbaka för säkerhets skull, man kan aldrig vara nog säker :D
Fast om han nollar på den kollar jag nog bara en gång nästa år.

Kollar de bandmask på kollamasken om man ber om det? måste man betala extra i så fall?!

Vad tror du ang. orken, kan den vara dålig pga blodmask?

Hur högt hade hon? Visst kan det finnas mycket mask i systemet. Har du avmaskat? Med vad i så fall och när?

1450, enkel dos Banminth igår. (hade en Kolla Maskenlåda hemma sen tidigare;) )

1450, enkel dos Banminth igår. (hade en Kolla Maskenlåda hemma sen tidigare;) )

OK, då skulle jag faktiskt byta medel fast det är "mitt i säsongen" och köra Cydectin nästa gång, dvs om 4v. Banminth tar bara vuxna maskar, vilket kan vara bra när det är en del, men sen behöver man komma åt mer, särskillt om hästen verkar påverkad av maskarna.

KL

Två av hästarna i stallet hade 250 EPG lilla/stora blodmasken och den tredje hade 60 EPG stora/lilla blodmasken (hade den förra rået också). Pratade med strömsholm och dom tyckte att vi skulle avmaska även den med 60 EPG. Är det det bästa eller är det onödigt?

Vilket medel är dessutom bäst?

Det finns ingen anledning att avmaska den med 60, låg den där även förra året så är det den nivå hästen håller sig troligtvis. Avmaskar man kan man trigga att fler maskar aktiveras och EPG stiger istället.

Ok vad konstigt att dom på strömsholm sa annat då. Det var iofs bara hon i repan jag pratade med och hon är ju inte veterinär heller.

Föressten hur funkar det att fler maskar kan aktiveras när man avmaskar?

Har du något tips på vilket medel vi bör använda till dom andra? och med vilka intervaller? Eftersom dom hade så lite kanske det räcker med att ta träckprov igen i höst?

Många frågor tack för hjälpen:bow::bow:

Vissa veterinärer avmaskar för minsta lilla och har för övrigt många konstiga åsikter om parasiter i det stora hela.

När man avmaskar blir det plats i tarmen för nya maskar att utvecklas, och det kan alltså bli så att många maskar aktiverar sig som annars skulle ligga tysta och stilla utan att göra väsen av sig. Detta sker naturligt även utan avmaskning, maskarna lever ju inte för evigt ;) och ofta ligger då hästarna på samma nivå stadigt. En liten mängd dör och en liten mängd kommer till.

För att veta hur just ni behöver avmaska behöver jag veta hur hagarna ser ut, hur länge det gått hästar där, storlek och hur många hästar ska gå där i år och lite annat. Vi kan ta det på PM så är det enklare.

Det har säkert tagits upp i tråden, men jag orkar inte läsa igenom den. Skulle köpa avmaskningsmedel idag och blir förvånad när kassörskan säger att det är på recept nu. Så nu måste jag alltså ta kontakt med vet för att få avmaskning utskrivet..vad krångligt!

Det har säkert tagits upp i tråden, men jag orkar inte läsa igenom den. Skulle köpa avmaskningsmedel idag och blir förvånad när kassörskan säger att det är på recept nu. Så nu måste jag alltså ta kontakt med vet för att få avmaskning utskrivet..vad krångligt!

Sedan i höstas är det så. Du behöver också ta träckprov först för att se om du öht behöver avmaska.

Blir ju SVINDYRT att avmaska..

Ett jäkla träckprov kosatr ju närmare 300 ska man behöva göra träckprov 4 ggr om året inför varje avmaskning????:crazy:

Kommer ju bara leda till att folk kommer skita i att avmaska, möjligen bara göra de 1 gång om året, tänk dom som har 50 hästar blir ju massa pengar.
Men vadå då måste vet ha träckprovet svaret innan den skriver ut så man måste alltså dels göra träckprov OCH ta ut vet som ska se intyget av resultatet sen ev en utskrivning av recept??

Snacka om krångligt

Var bättre förr då amn kunde gå å köpa tycker jag.. efter betet har fe flesta häsatrna mask och vilken stallägare har koll på vilken mask de finns och inte finns i sina hagar???

Nej du, så blir det inte alls. Gör du träckprov på våren och hästen visar sig ha tillräckligt med mask för att den ska behöva avmaskas, då får du ju recept som gäller hela säsongen.

MÅNGA får svaret att de behöver inte avmaska alls och så spar de både pengar, miljö och resistens.

Var bättre förr då amn kunde gå å köpa tycker jag.. efter betet har fe flesta häsatrna mask och vilken stallägare har koll på vilken mask de finns och inte finns i sina hagar???
Det håller jag inte med om. Vi har resistens mot en grupp avmaskningsmedel och på väg mot resistens inom snar framtid på ytterligare ett (finns utbrett i USA och även ute i Europa). Detta pga överdriven avmaskning, vi har nött ut medlen. Vad gör vi den dag inget funkar längre?

Stallägare har tyvärr INTE så mycket koll på vilken mask som finns i vilken mängd. OM de hade sån koll hade de snabbt fått ner smittrycket så avmaskning inte längre är nödvändig för mer än de ca 10% som brukar behöva avmaskas oavsett hur rena marker de går på.

De flesta hästar har faktiskt egen motståndskraft mot parasiter och behöver inte avmaskas.

Senast ändrad:

Blir ju SVINDYRT att avmaska..

Ett jäkla träckprov kosatr ju närmare 300
Men om provet visar 0 så kommer du ju å andra sidan undan med de 300:- som provet kostade, eftersom du inte behöver avmaska då.

ska man behöva göra träckprov 4 ggr om året inför varje avmaskning????:crazy:
Sedan när avmaskar man exakt 4 ggr/år? Det beror ju på vilket medel man använder... ;)

Du tar ett prov på våren, och visar det att hästen behöver avmaskas så väljer du lämplig substans och följer det medlets intervall under betessäsongen. Efter första provtagningen vet du ju att hästen har mask, så då upprepar du ju avmaskningen var 4:e, 8:e eller 12:e vecka (beroende på vilket medel du använder) för att få bort alla stadier av parasiten.

Kommer ju bara leda till att folk kommer skita i att avmaska, möjligen bara göra de 1 gång om året, tänk dom som har 50 hästar blir ju massa pengar.
Det är ju isf deras hästar som får lida av att gå med mask... Och det tror jag inte att någon vill, eller hur?

Men vadå då måste vet ha träckprovet svaret innan den skriver ut så man måste alltså dels göra träckprov OCH ta ut vet som ska se intyget av resultatet sen ev en utskrivning av recept??
Tyvärr är det inget krav att veterinären tar del av provresultatet, men jag hoppas att alla veterinärer är seriösa nog att fråga efter det.
Och ett recept kan du i detta fall få utskrivet på telefon, så vet behöver inte åka ut.
Snacka om krångligt

Var bättre förr då amn kunde gå å köpa tycker jag..
Tyvärr har det"beteendet" lett till att otroligt många hästar avmaskats felaktigt, och nu börjar parasiterna dra nytta av det och bli resistenta mot de medel som finns tillgängliga. Och inga nya substanser finns i sikte ännu...

Problemet är väl inte jättestort i Sverige ännu, men i andra länder börjar situationen bli ohållbar.

efter betet har fe flesta häsatrna mask och vilken stallägare har koll på vilken mask de finns och inte finns i sina hagar??
Vilka parasiter som finns ser man ju på träckprovet! :idea:

Jahapp då har flera års arbete att hålla parasittrycket nere gått åt pipan. Behöver lite input hur jag skall tackla det ?

Kan dra vad jag tror är bakgrunden, vi startade upp här för 8 år sedan med "rena" hagar (åkermark samt hagmark som varit tom i många år). Tagit träckprov och haft majoriteten av hästar på noll varje år. Min gamla fullblodsvalack har varje år haft något lite runt 30 EPG, för övrigt fått någon liten släng i det häradet på hästar som gått period i sjukhage och ju då troligen betat inpå vad de annars skulle ratat.
De gånger jag fått någt lite på någon har jag faktiskt gett dem en avmaskning för att hjälpa dem på traven att komma ner igen och för att jag inte vill ha upp något parasittryck i marken iom att det varit så rent. Vilket också har funkat samtliga har nollat året efter (utom då fullblodet som konstant låg på lite grann, även han har fått sig en spruta varje vår då han alltid varit svår att hålla i hull)
Förra våren så gick fullblodet ihop med mina då två 1 åringar och även de visade lite EPG på det provet dock under 100. I alla fall så fick dessa tre en dubbel banminth på våren och jag lät det sedan vara iom de låga resultaten.
De tre gick på lösdrift och jag använde dem lite som gräsklippare (de fick beta ner ett par hagar innan jag släppte tävlingshästar där som inte behövde gräset. Det som dock hände under vår sommar var att fullblodet började tackla av och blev sedan uppenbart sjuk så allvarligt att han fick sluta sina dagar i mitten på augusti.

Nu var det dags för årets träckprov och det var ingen kul läsning.
Min okvalificerade gissning är att fullblodet efter hand som han blev nedsatt i immunförsvaret av sjukdom började släppa ut mer och mer mask.

Nu står jag med en enda häst med 0 EPG och det är hingsten vars hage de åt upp när de var nymaskade = släppte inte ut någonting MEN de numera 2 åringarna som nu är infekterade var där i höstas efter han flyttade tillbaka till sin vinterhage (med tanke på att vi knappt haft en frostdag här nere i vinter lär den väl vara infekterad sedan dess)

För övrigt ser resultatet ut så här
Joy alltså 0 EPG men hans hage han skall ut i i juli är troligen infekterad (det som bekymrar mig är att han aldrig någonsin haft någon mask varit 0 EPG sedan föl)
Capita, 2 år = 550 EPG (det var hon som hade högst ifjor tror det var 60EPG
Jola, 2 år = 450 EPG (hade 40 EPG ifjor)
Tossa, 11 år= 500EPG hon övertog trions sommarhage efter att den gamle dog så fick ungarna en med mer gräs (MKT dumt) varit 0 EPG i många år.
Nils, 17 år=150 EPG har hela vintern före gått med fullblodet och gick sedan kvar i deras gemensamma hage när han på våren flyttade över till småttingarna, tidigare varit 0 EPG i flera år.
Civita, 9 år=30 EPG även i hennes sommarhage var trion inne och betade ner en del, dock även det ganska tidigt på säsongen = deras avmaskning satt nog i delar av tiden, dock har de även i denna varit där senare på hösten. Tidigare 0 EPG så länge jag haft henne (3 år)

De två 2 åringarna är ikväll avmaskade med Cydectin och Tossa (med 500EPG) fick en Noromectin (hade bara två cydectin hemma annars hade även hon fått det).
Men hur fasiken skall jag bära mig åt för att på bästa sätt komma tillbaka till mina 0 resultat.

Till saken hör att de två tvååringarna byter till sommarhage så snart de slutar sprida mer mask (är det tre dagar man skall vänta ?)
De övriga kommer att gå kvar i sina vinterhagar tills vi slagit en omgång hösilage (alla sommarhagar slås inte men de skall inte ut där förrän kraften vänt neråt och mina båda förlöpare (2åringarna) betat bort det mesta av deras hagar. Alltså brukar de byta hagar i juni/juli (har gräshagar även som vinterhagar dock mer nerbetade)
Skall jag ge även de två med 30 resp 150 en omgång nu eller skall jag ge dem en omgång när jag skiftar hagar för att försöka få tillbaka mina sommarhagar rena eller skall jag helt enkelt även sätta in dem på fullt avmaskningsschema i sommar för att försöka återställa ordningen ?

Grabben som nu har 0 men man vet går ut i en infekterad hage, hur gör man med honom ?

HELP !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?