En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Ska skicka träckprov i kväll på 5 hästar.
Vill ha det vanliga kollat + bandmask.

Har kollat på Vidilab o SVA.
På vidilab blir det väl individuellt "vanligt" prov 501 samt ett samlingsprov på bandmask 503??

Försöker jämföra med vad motsvarande blir på SVA men behöver hjälp!!

Tänker jag i rätt banor gällande vad jag ska leta efter?
Kvantitativ eller kvalitativ?? Helst skulle jag kolla båda delar, men ekonomin spelar ju även in...

Kolla masken lådorna, får man veta bandmask då??

Kvantitativt säger hur mycket av det eller det som finns ( EPG), Kvalitativt säger bara att det finns något, ej hur mycket.

Prov 501 + 503, ja.

Fast du kan ju ta prov individuella prover på bandmasken om du så vill. 504.
Hos sva som man kan utläsa via prislista så är det prov: D160113. 420:- exkl moms.

Senast ändrad:

Nej, bandmasken ingår inte.

Sen glömde jag skriva, att bäst är att göra samlingsprov på bandmasken eftersom chanserna ökar att hitta den i en grupp än bara på enskild individ.

Senast ändrad:

Så mest för pengarna får jag om jag kör ensikld kolla masken på varje häst + samlingsprov separat för bandmask!!

Tack för hjälpen med att reda ut begreppen.

*kl*
Hur lång tid ska man vänta att släppa på bete efter att man avmaskat?

3-4 dagar före betessläpp är det lagom att avmaska.

6-5 långa (30 cm) vita maskar har jag hittat idag i en hästs box och blev nyfiken(inte min häst): ringer man veterinär direkt eller skickar in prov?

Varför kommer stora maskar ut så där i en skithög? Jag har inte sett flera varken samma dag eller efter/före det?

Är det alltid läge att avmaska om man hittar mask i skiten? Eller kan värdena vara låga ändå?

Senast ändrad:

Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de olika maskarna gör, om de är vanligast på unga eller gamla hästar, vilka preparat som tar vilken mask och i vilket stadie osv.

Maskarna!
Bandmask:
Lilla Blodmasken:
Stora Blodmasken:
Spolmask:
Fölmask:
Styngflugelarver:

Dessa medel hjälper mot vad?
Ivermectin:
Pyrantel:
Prazikvantel:
Fenbendazol:

Dessa preparat innehåller? Och används främst mot?:
Ivomec:
Cydectin:
Moxidexin:
Fyrantel:
Banminth:

Vid vilka värden EPG behöver man avmaska, och hur mycket?
0-50:
50-100:
100-200:
200-500:
500-1000:
Över 1000:

6-5 långa (30 cm) vita maskar har jag hittat idag i en hästs box och blev nyfiken(inte min häst): ringer man veterinär direkt eller skickar in prov?

Varför kommer stora maskar ut så där i en skithög? Jag har inte sett flera varken samma dag eller efter/före det?

Är det alltid läge att avmaska om man hittar mask i skiten? Eller kan värdena vara låga ändå?

Spolmask. Skicka in prov, maskarna lever ju inte för alltid och det kan vara spontant "utskick" av maskar. Men det kan också tyda på kraftig infektion och läge för avmaskning. Provet talar om vilket.

OM hästen behöver avmaskas är ett pyrantelpreparat att föredra då ivermektin inte är fullt verksamt på vissa stammar av spolmask.

Hej alla kunniga på området!

Önskar lite rådgivning ang avmaskningen på mina två hästar.

Har precis fått tillbaks provsvar från Vidilab.
(Detta är första gången jag gjort träckprov)

Min 15-åriga valack hade 350 EPG stora och/eller lilla blodmask.
Den lilla 6 årigt russ sto hade 150 EPG.

Odling är satt och svar väntas v 22.

Har gjort koll på bandmask också, visade inget.

Kan jag avmaska redan nu eller bör jag vänta?
Med vad skall jag avmaska med isf? hade gärna maskat så fort som möjligt för jag önskar släppa över dom i sommar hagen.

Jag har ganska begränsat med mark bara 1,5 hektar, varav sommar hagen är på ca 1 hektar och vinter hagen på ett halvt. Sommar hagen har använt en del nu under den konstiga vintern, men vilat helt de senaste 3-4 månaderna och den är helt mockad.

Tacksam för svar!

Hej, orkar inte läsa hela tråden... men du verkar ha koll på läget, så jag ville bara fråga från och med vilket EPG tal som avmaskning rekommenderas??

Hej!
En vuxen häst skulle jag kolla före betessläpp och efter betet om allt är normalt.

Är det samma grupp av hästar skulle jag också ta odling första året för att sedan förhoppningsvis kunna utesluta stora blodmasken.

okej bara 2 gånger om året alltså?(masktest)
eller ska man kontrollera oftare?

okej hur fungerar odling?

om man oxå har får med hästarna hur funkar det?

kan det vara mask som hästen har om den har jättesvårt att gå ner i vikt och lyckas i princip aldrig med alla metoder?

Sedan när avmaskar man exakt 4 ggr/år? Det beror ju på vilket medel man använder... ;)

Du tar ett prov på våren, och visar det att hästen behöver avmaskas så väljer du lämplig substans och följer det medlets intervall under betessäsongen. Efter första provtagningen vet du ju att hästen har mask, så då upprepar du ju avmaskningen var 4:e, 8:e eller 12:e vecka (beroende på vilket medel du använder) för att få bort alla stadier av parasiten.

:

är det bara jag som bara avmaskat en gång per gång?
hur vet man hur många intervaller man ska göra i så fall?.
har alltid bara avmaskat en gång sen va de klart lixom?!

om man ska köra i massa intervaller, när kan man i så fall flytta hästen från hagen till den nya hagen???

snacka om att detta är riktigt krongligt

Du behöver inte invänta odlingssvaret. Avmaska nu och om provet visar att stora blodmasken fanns får du sanera vinterhagarna rejält.

Hej, orkar inte läsa hela tråden... men du verkar ha koll på läget, så jag ville bara fråga från och med vilket EPG tal som avmaskning rekommenderas??

Det går inte att säga så generellt. Det beror på så många faktorer.

är det bara jag som bara avmaskat en gång per gång?
hur vet man hur många intervaller man ska göra i så fall?.
har alltid bara avmaskat en gång sen va de klart lixom?!

om man ska köra i massa intervaller, när kan man i så fall flytta hästen från hagen till den nya hagen???

snacka om att detta är riktigt krongligt

Det var väl tur att det blev receptkrav så du måste ta tag i det här "krångliga" :D

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smitta till betet. Rundgången är ju så att hästarna släpper ut ägg med bajset som utvecklas till larver och klättrar upp på grässtråna som hästen tuggar i sig och så börjar det om.

Hindrar man hästen från att släppa ut ägg stoppar man ju den cykeln.

Beroende på vilket medel du använder stoppar man äggspridningen i 4, 8 eller 12 veckor, så har du använt t.ex. Banminth före betet så sprider hästen lika mycket ägg igen månaden efter och smittar ner betet om du inte upprepar.

Du tar först träckprov, behöver hästen avmaskas gör du det och följer sen medlets intervall hela betessäsongen. Du behöver inte bekymra dig om när du byter hage mitt i sommaren eftersom du hela tiden håller borta äggen.

Du behöver inte invänta odlingssvaret. Avmaska nu och om provet visar att stora blodmasken fanns får du sanera vinterhagarna rejält.

Får jag fråga: Om man har stora blodmasken så säger alla "att man måste sanera". Du säger dessutom att man måste sanera rejält. :)

Men hur menas då att man ska sanera? Räcker det med nogrann mockning eller måste man ta till någon annan form av "dundermedel"?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat