En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Karens för slakt är:

30 dagar för Ivomec comp.
14 dygn för Ivomec vet/Bimectin
34 dygn för Noromectin
32 dygn för Cydectin
0 dygn för Banminth/Fyrantel
0 dygn för Droncit

96 timmar gäller vid tävling

http://www.travsport.se/sinfo

Senast ändrad:

tack!

Jag trodde det var några dagar men var osäker..

Nu vet jag! :)

Hur få tag i avmaskningsmedel?

Det är ju receptbelagt nu, hur gör man? Ringer man bara till veterinären? Visar resultat från träckprov?

Sv: Hur få tag i avmaskningsmedel?

man går bara till vilken vettis som helst och säger vad man vill ha oxå får man ett recept.
jag fick de tillome av vettisen till min hund..så de där med recept tycker ja är lite smått meningslöst..

Du behöver inte visa något resultat från träckprov, ring bara vet och be om recept. Ibland brukar de kunna ringa in receptet till det apotek du brukar gå till.

KL

Hm... Varför receptbelägga avmaskningmedel då? Tanken var ju att minska användandet av avmaskningsmedel och bara avmaska om det behövdes, dvs ta träckprov först sen köpa avmaskningsmedel om hästen behöver avmaskas. Den onödiga avmaskningen i detta land gör ju att maskarna blir recistenta och sen funkar inget mot dem.

Så om ni tänker på hästens välbefinnande så ta ett träckprov och se om hästen verkligen behöver avmaskas först. Det är det bästa för alla.

Jag gjorde träckprov och behövde avmaska för blodmask. Ringde till distriktsveterinärerna och rabblade träckprovsresultaten till en vet som sa att hon inte var så insatt i det här med träckprov, och vad betydde siffrorna? Så det var bara för mig att förklara att siffrorna betydde att hästen hade relativt mycket blodmask, och att jag behövde ett avmaskningsmedel för just detta... Känner inte precis att införandet av recept på avmaskningsmedel kommer att minska avändningen av preparaten.

Nä, precis det jag menar. Ibland görs det så konstiga regler. :crazy:

Maskmedel till hund och katt är ju inte receptbelagt. Meningslöst eller inte, det är ju faktiskt nödvändigt ont. Jag tycker hästägare faktiskt få ta och skärpa till sig litegranna och sluta gnälla.

Senast ändrad:

Vill du ta ditt ansvar så tar du träckprov först. Vi andra som faktiskt tar prov ska ju inte behöva drabbas bara för att en liten skara inte kan dra sitt strå till stacken. Menas, när maskarna väl utvecklat resistens mot alla maskmedel, vad ska vi göra då ?

Hos vissa veterinärer kräver dom resultat från ett träckprov. Tur det finns sånna veterinärer, men synd att inte alla kräver det.

Du behöver inte visa något resultat från träckprov, ring bara vet och be om recept. Ibland brukar de kunna ringa in receptet till det apotek du brukar gå till.

Det beror på vilken veterinär det är. Jag har hört om flera nu som inte skriver ut recept utan träckprov först.

Kanske läge för hästägarna att tänka till vad ens veterinär har för parasitkunskaper om de skriver ut medel utan provtagning...

Måste fråga dig en sak ang. avmaskningen.

Har gjort träckprov på min 3 åriga valack och han hade 700 EPG blodmasken. Odling satt och inga spår av stora blodmasken. Ringde vet. och fick Ivomec utskrivet. Ingenstans står det hur jag ska avmaska. Ska det göras var 8e vecka under sommaren?

Hästen åker på bete bland många andra hästar 31 maj och då bör jag avmaska 27 maj? Eller senare?
Och sen då? Ska det avmaskas med Ivomec var 8e vecka? Och hur länge?

Han kommer komma hem till sitt stall (där det bara står 2 hästar) igen den 31 augusti.

Madick - behöver lite råd !

Fick hem ett 4-års sto häromdagen iom att hon kom precis efter jag tagit träckprov och börjat avmaska de andra så slarvade jag och tryckte i henne också en avmaskningsspruta utan att ta träckprov (enligt säljaren (dansk) avmaskad senast i vintras ? ) I alla fall fick sprutan i förrgår kväll i dag möttes jag av inte allt för trevligt innehåll i lortarna, mängder av stor spolmask har kommit ut alla lortar i boxen var fullproppade med dem.
DSC_0043.jpg

Brukar inte "vuxna" hästar själv ha immunitet mot spolmask ?

Det jag känner är ett problem är att hon blev avmaskad med Noromectin och det har ju skrivits en massa att spolmasken har blivit resistent mot ivermectinprep, bör jag köra i henne tex banminth också ? Eller skall jag vänta tills de åtta veckorna gått och gå över till banminth resten av säsongen ?
Vill verkligen ta kål på detta iom att hon nästa år troligen kommer att gå med föl och då vill man ju ha mamman parasitfri.

Måste fråga dig en sak ang. avmaskningen.

Har gjort träckprov på min 3 åriga valack och han hade 700 EPG blodmasken. Odling satt och inga spår av stora blodmasken. Ringde vet. och fick Ivomec utskrivet. Ingenstans står det hur jag ska avmaska. Ska det göras var 8e vecka under sommaren?

Hästen åker på bete bland många andra hästar 31 maj och då bör jag avmaska 27 maj? Eller senare?
Och sen då? Ska det avmaskas med Ivomec var 8e vecka? Och hur länge?

Han kommer komma hem till sitt stall (där det bara står 2 hästar) igen den 31 augusti.
700 EPG är så pass mycket att jag skulle hålla intervallen i år, dvs nu innan han åker (du behöver inte vänta, det går bra nu) och sen var 8e vecka, alltså slutet av juli och slutet av september. Sen nytt prov nästa vår.

Det har ju kommit ut mask, så vänta lite innan du gör träckprov. Det är ju inte alla spolmaskstammar som är resistenta så du behöver inte byta medel utan att ha kollat först.

Normalt utvecklar hästar eget försvar 6 mån efter första smittan, men nedsatt immunförsvar kan ju göra att hästen inte orkar "försvara" sig. Smitta finns nästan överallt. Kanske resa, stress eller någon infektion gjort att hon blivit mottaglig.

Ja det är verkligen mkt mask som kommit ut, har aldrig sett något liknande, delar man på tollarna i högarna så är alla fulla med ihop rullade spolmaskar, riktigt äckligt är det. Varenda hög hon skiter är lika full fortfarande, gjorde två fina maskhögar nu ikväll nere i ridhuset, riktigt stora bamsemaskar är en del av dem.
Att man ser så mkt mask måste väl betyda att hon varit rejält infekterad (med tanke på att jag aldrig sett en mask efter avmaskning trots kontroll på lortarna på de andra trots att man enligt träckprov vet att de haft)?

Jag har en fråga till Madick. Våran ena häst hade 700 EPG lilla blodmasken och ingen förekomst av stora blodmasken. Vet. skrev ut ivomec och cydectin. Ska jag börja med ivomec och sen avmaska med cydectin efter 8 veckor, eller hur långt ska intervallet vara?

hej igen:)
den som känner att den kan detta får gärna svara.

mitt föl/ettåring 9månader gammal är nu avmaskad mot vad vet jag inte jag hann inte att ta ett träckprov.
kan jag 3 dagar efter avmaskningen ta ett träck prov eller blir det helt fel då?
känner att jag verkligen vill se så att han inte har någon mask kvar eller kanske någon mask som inte avmaskningen tog.

Maskmedel har 4, 8 och 12 veckors intervall. Tar du träckprov tidigare än så, komer du knappast hitta något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar