En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

men om jag inte hittar något så är han väl fri från mask?

hur vet man vilken intervall som gäller vilket maskmedel det står ju inte på förpackningen!

hur vet man hur många gånger man ska följa avmaskningen eller det ska man göra året runt?
alltså tex om det är var 8e vecka, ska man hålla på så var 8e vecka hela året?

Jag har en fråga till Madick. Våran ena häst hade 700 EPG lilla blodmasken och ingen förekomst av stora blodmasken. Vet. skrev ut ivomec och cydectin. Ska jag börja med ivomec och sen avmaska med cydectin efter 8 veckor, eller hur långt ska intervallet vara?

Varför skrev han ut både och? Hur många sprutor fick du recept på? Och varför Ivomec när det finns medel med samma ingrediens fast billigare... Nåja.

Ivomec har intervall på 8v, så om du bara ska ge en sån och sen Cydectin väntar du 8v. Jag skulle hellre ge två omgångar Ivomec, dvs nu och om 8v igen och sen 8v efter det Cydectin.

hej igen:)
den som känner att den kan detta får gärna svara.

mitt föl/ettåring 9månader gammal är nu avmaskad mot vad vet jag inte jag hann inte att ta ett träckprov.
kan jag 3 dagar efter avmaskningen ta ett träck prov eller blir det helt fel då?
känner att jag verkligen vill se så att han inte har någon mask kvar eller kanske någon mask som inte avmaskningen tog.

Vilket medel använde du?

Träckprover ser ÄGG som maskarna utsöndrar. När man avmaskar dödar man maskarna i ett, två eller "två och ett kvarts" stadie och då kommer inga ägg ut. Olika medel har olika ERP (egg reappearence period) alltså, olika intervall man behöver följa för att hästen inte ska släppa ut ägg från maskarna. Inget medel dödar alla maskar i hästen nämligen (nu talar vi blodmask som är den vanligaste).

Skriv vilket medel som användes så kan du få vidare råd.

men om jag inte hittar något så är han väl fri från mask?

hur vet man vilken intervall som gäller vilket maskmedel det står ju inte på förpackningen!

hur vet man hur många gånger man ska följa avmaskningen eller det ska man göra året runt?
alltså tex om det är var 8e vecka, ska man hålla på så var 8e vecka hela året?

Veterinären borde förklara om intervallen för dig när han skriver ut avmaskningsmedel.

Beroende på hur mycket hästen har avmaskar man antingen bara före betet och ev. efter, eller med intervall. Avmaskningen gör man bara under betessäsongen. Undantaget föl/åringar som kollas även i januari och då avmaskas om de har spolmask.

Jag har skickat för första ggn... fått tebaks 1a pållen 0 epg,2a pållen 100 epg (väldigt lite)och 3e 450 epg(lite).Men d står inte om jag behöver avmaska eller ngt annat råd ,kanske måste ringa??
Tänkte om ngn visste om dessa 2 måste maskas av när d beräknas som lite eller väldigt lite. Har inte läst hela tråden så ni får ursäkta ifall svaret finns men vore tacksam om ngn vet kan skriva..:)

Den med 450 skulle jag avmaska. Om den med 100 behöver avmaskas eller inte hänger på hur du har det med hagar, vilka hästar som går där osv.

Knapplån

Jag har en fråga om medels intervaller på fölungar. Jag har läst att de ska avmaskas vid 8 och 16 veckors åler. Med tex Axilur eller Banminth. Men Banminth har ju ett intervall på 4-6 veckor, gäller inte det föl? Utan man ska vänta i 8 veckor:confused:

Rintal eller Axilur är det. Sen har inget medel en intervall på 6 veckor heller. Banminth har 4 veckors intervall.

Rintal eller Axilur är det. Sen har inget medel en intervall på 6 veckor heller. Banminth har 4 veckors intervall.

Pyrantelpreparat som Banminth är tar spolmask (är ju den man vill komma åt), och även blodmask vid 16 veckors ålder. Varför skulle man inte kunna använda det menar du?

4 veckor-intervall är det väl på rundmaskar, men när det gäller bandmasken så är väl intervallet längre om jag inte minns fel, därav skrev jag 6 veckor, men jag kankse kommer ihåg det fel, i så fall ber jag om ursäkt;).

Nu var det ju frågan om avmaskning för fölisar, och vad jag kan läsa mig till så kör man 8 veckors intervall, och det är det jag undrar över om man använder Banminth, om man ska frångå intervallsrekommendationerna, eller om man ska maska vid 8,12 och 16 v?

Knapplån

Jag har en fråga om medels intervaller på fölungar. Jag har läst att de ska avmaskas vid 8 och 16 veckors åler. Med tex Axilur eller Banminth. Men Banminth har ju ett intervall på 4-6 veckor, gäller inte det föl? Utan man ska vänta i 8 veckor:confused:

För att det är spolmasken som är viktigast och då tar medelet tillräckligt för att det räcker var 8e vecka.

Hur länge håller sig en öppnad avmaskningsspruta?

Jag tycker att man kan lita på täckprovet jag gjorde det på min häst och hon hade 60 EPG. Vilket är väldigt lite. Men för att kunna hålla värdet nere är det viktigt att tänka förebyggande. Jag var på en föreläsning där föreläsaren sa att nästan allt hänger på förebyggande, som att mocka hagen hålla en god stallmiljö. Med så liten smittrisk som möjligt. Tillexempel att ha en bra spån bädd. Men sedan har så klart ålder lite med "smittrisken" att göra. Unga hästar har lättare att få höga mängder EPG men även äldre hästar. Detta är så klart individuellt.

Senast ändrad av en moderator:

Ivomec comp håller 2 år enligt Fass djur. :confused:

Hållbarhet
Hållbarhet för öppnad förpackning: 2 år.

Cydectin 6 månader

Kollamasken svar!

Gjorde just ett kolla masken test, och får till svar att min häst har 0 spolmask och 0 blodmask. Kan detta verkligen stämma!? :confused: Har det blivit nåt fel på mitt test?

Behöver jag alltså inte avmaska honom nu?

Sv: Kollamasken svar!

Jag har skickat in Kolla Masken eller lämnat träckprov till djursjukhuset fyra år i rad och alla gångerna har jag fått bara nollor till svar. Antar att man måste kunna lita på analysen om man provtagit på korrekt sätt.

Bandmask specifikt har jag aldrig avmaskat mot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter