En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kollamasken svar!

Jag hade 0 första ggn, 60 andra ggn och 150 tredje ggn , så jag tror att det är rätt.

Gjorde just ett kolla masken test, och får till svar att min häst har 0 spolmask och 0 blodmask. Kan detta verkligen stämma!? :confused: Har det blivit nåt fel på mitt test?

Behöver jag alltså inte avmaska honom nu?

Hej
Vi har skickat in kollamasken på 3 hästar:

-04 Hade 150 EPG ( liten blodmask), 0 spolmask, 0 stor blodmask.

-01 hade 100 EPG, 0 spol, 0 st.blod

Mellan 30-200 EPG behöver inta avmaskas enligt broschyren.

-00 hade 0 EPG, 0 spol, 0 st.blod

Ett annat stall lämnade in på Strömsholm och deras hästar hade jättemycket blodmask.

Senast ändrad av en moderator:

Det är många som avmaskar i onödan, många hästar har starkt eget försvar och man har bättre hagar än man tror.

Det finns ingen anledning att avmaska mot bandmask om hästen inte har symptom som tyder på att den har bandmask.

håller med där! det är trots allt sjukt starka preparat vi proppar i djuren, man skall nog vara lite försiktig med att ge i onödan! :crazy:

Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Vilket medel använde du?

Träckprover ser ÄGG som maskarna utsöndrar. När man avmaskar dödar man maskarna i ett, två eller "två och ett kvarts" stadie och då kommer inga ägg ut. Olika medel har olika ERP (egg reappearence period) alltså, olika intervall man behöver följa för att hästen inte ska släppa ut ägg från maskarna. Inget medel dödar alla maskar i hästen nämligen (nu talar vi blodmask som är den vanligaste).

Skriv vilket medel som användes så kan du få vidare råd.

det var bannimint(stavas) som användes senaste gången.

han föddes i augusti och blev avmaskad första gången vid 8 veckors ålder, andra gången oktober förra året och sen januari och nu senast i fredags med banniminth
men vet ej om samma medel används varje gång, ska det ha varit så?.

ska man göra så eller skulle man följt vissa intervaller där emellan eller har de blivit följda?

så svårt detta men vill verkligen lära mig.

men nu denna gången tex när ska han i så fall avmaskas igen?
vart kan man få reda på vilka intervaller man skall följa med vilka medel?.

och tycker du detta var det bästa medlet att använda kan jag slippa vara orolig att han har mask nu efter detta eller kan de va så att maskmedelt inte tog allt?

hur skall jag avmaska efter denna gången? vilka medel skall jag använda i framtiden?
när kan jag börja ta kolla masken på honom?

Man kan kolla bandmasken i samband med kollamasken låda...du skriver bara i på följsedeln att du vill kolla den med. Detta blir ju ett separat prov då. Den ingår ju inte per automatik i lådan, men det går bra att skriva i man vill kolla den med.

Då tycker jag du tar ett träckprov om 5v och ser vad din lilla häst verkligen har innan du avmaskar igen!
Det finns inget medel som tar allt som finns i hästen, utan man får jobba på med förebyggande åtgärder och avmaskning vid behov.

Jag har två vuxna hästar som går på växelbete med nötkreatur. Jag gjorde samlingsprov på dem förra året och de behövde inte avmaskas. I år funderar jag på om jag ska beställa individuella prov eller samlingsprov. Jag tänkte skicka till SVA, men är osäker på vad jag ska beställa träckprov kvalitativ inkl bandmask eller något annat.
Tacksam för hjälp.

Om du har samma gäng hästar på samma marker skulle jag våga mig på ett samlingsprov och även lägga till bandmask, precis som du själv föreslår.

kl

Fick provsvaret på min häst idag vilket visade 100 EPG på stora och/eller lilla blodmasken. Ingen spolmask och inga övriga anmärkningar. Behöver jag ringa om recept eller ska jag låta det vara och ta ett nytt prov framåt hösten?
Hon kommer att gå själv i en och samma hage hela sommaren.

(och jag är antagligen blind eller bara väldigt nyvaken, men jag hittar inget svar på frågan på Vidilabs hemsida.)

Senast ändrad:

mitt sto fölade för några dagar sen, hur gör jag med maskning nu? hon har vart ren men ska jag kolla efter nått nu? hur gör jag med fölungen?

Avmaska fölet mot spolmask vid 8v ålder med Axilur/Rintal/Banminth/Fyrantel, sen träckprov vid 16v ålder, prov på mamman då också.

alltså det här är verkligen helt sjukt! Tog som vanligt maskprov på mina ponnyer nu i maj. De har alltid gått tillsammans när jag haft dom och avmaskats samtidigt och ätit samma foder. Men idag fick jag en chock när jag fick resultatet från träckproven. En av hästarna hade 2900 EPG !!!!det är ju sjuuukt mycket och jag kan inte fatta hur hon kan ha blivit så angripen med tanke på att den andra hade 250 EPG och dom som sagt haft samma avmaskningsschema i ett år. Ringde såklart direkt till vet. och fick masmedel utskrivet så nu hoppas jag att det blir bra! Men som sagt, mystiskt att hon har blivit så fruktansvärt angripen!vad kan det bero på tror ni?

skulle tro att vissa hästar har lättare för att bli angripna än andra.
När jag var liten hade jag mask i magen mest hela tiden
medans min bror och övriga familjen samt vänner aldrig hade det.
Jag åt snö :angel: och annat som kom från marken.
Kanske är samma sak här, ätere hon på nått?
Har hon vart kraftigt mask angripen tidigare?

Hur länge har de gått tillsammans? Du skriver "samma avmaskningsschema ett år". Lilla blodmasken kan ligga vilande i flera år. Kanske hästen haft nedsatt immunförsvar och därför blivit mer angripen. Den här vintern har inte heller varit så rolig när det gäller parasiter.

de har gått tillsammans i precis ett år och avmaskades samtidigt i juni förra året. Sedan tog jag träckprov på hösten och båda hade 0 EPG.

Ett år är "ingenting". Lilla blodmasken kan som jag sa tidigare ligga vilande i flera år utan att nås av avmaskningsmedel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter