En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Veterinären borde förklara om intervallen för dig när han skriver ut avmaskningsmedel.

Beroende på hur mycket hästen har avmaskar man antingen bara före betet och ev. efter, eller med intervall. Avmaskningen gör man bara under betessäsongen. Undantaget föl/åringar som kollas även i januari och då avmaskas om de har spolmask.

hej

jag måste fråga detta!!!

jag skall göra kolla masken på min häst snart...om han nu har något och jag skall avmaska vi säger med tex Banminth...
den har väl 4 veckors intervall? hur många gånger skall jag köra den intervallen då?
och med andra avmaskningsmedel?

så man kan alltså välja att köra med intervall eller avmaska före och efter betet bara med samma medel och då kvittar de hur många veckor de va mellan lr?

Fast folk är ju ändå villig att betala, dvs dom betalar ju glatt för maskmedel. Tex..cydectin 2 ggr kostar ju 344:- under säsongen, Banmint som kanske används 4 ggr blir ju: 340:-.

Så det är ju dyrare än att köpa ett kollamasken för 280:-. Och nu vet jag vad du tänker...Jamen, förutom kollamasken ska man ju ha maskmedel = ännu dyrare. JA, första året kan blir dyrt, men förhoppningsvis har man LÄRT sig något det året och sanerat så smitttrycket gått ned till året efter.

Strävan är ju ändå att INTE behöva maska. Då blir ett kollamasken billigare än att bara köra direkt på maskmedel.

hej

jag måste fråga detta!!!

jag skall göra kolla masken på min häst snart...om han nu har något och jag skall avmaska vi säger med tex Banminth...
den har väl 4 veckors intervall? hur många gånger skall jag köra den intervallen då?
och med andra avmaskningsmedel?
Du kör intervallet hela betessäsongen. Väljer du Ivomec tar du var 8e vecka och Cydectin var 12e vecka.

så man kan alltså välja att köra med intervall eller avmaska före och efter betet bara med samma medel och då kvittar de hur många veckor de va mellan lr?
Nej. Om hästen har väldigt lite så kan det räcka före och efter bete, men då talar vi VÄLDIGT lite och MYCKET bra stora marker.

Fast det stall där jag har två av mina hästar kan jag inte påverka markerna så värst mycket. I stallet hemma funkar det ju så men inte här. Jag kan tyvärr inte tvinga alla andra att använda kolla-masken utan många av de andra väljer att avmaska direkt :mad:

Tilläggas kan att 16-åringen var maskfri och 3-åringen hade rejält mkt blodmask. De har gått på i stort sett samma marker, avmaskades samtidigt och med samma preparat i höstas. Handlar ju inte enbart om sanerade beten utan även hästarnas mottaglighet.

Absolut handlar det om mottaglighet (eller brist på motståndskraft snarare), men ju renare marker man har desto mindre behöver hästarna själva stå emot.

Man behöver inte tvinga, man kan resonera och disktuera, ta hjälp av fakta och en veterinär som inte skriver ut medel utan provtagning först.

Tyvärr är många av övriga stallgäster ointagliga för något öht *djup suck* Vissa vill lära sig mer om saker, andra vill bara göra på samma sätt som man "alltid" gjort. Det är inte mitt stall så kan inte mkt mer göra.

Har unghästar lättare att drabbas av mask än vuxna hästar? Tänkte på min 3-åring jämfört med 16-åringen.

Unga och äldre hästar har sämre motståndskraft. Det din unghäst får ur sig nu kan mycket väl vara "sviter" från föl och första året i livet. Lilla blodmasken kan ligga och vänta i flera år innan den behagar fortsätta utvecklas.

kl

Fick svar idag, 150 EPG stora/och lilla blodmasken, odling satt.
Ska man avmaska? eller vänta på svar först. Får ju svar först vecka 25.
Med vad ska man avmaska och när kan man släppa på bete?

Står olika överallt, även veterinärerna har jag hört olika ifrån..
Går i samma hage med en häst som nollade på allt. Om det nu vore stora blodmasken (det är väl främst den man vill undvika) så borde väl han också haft det, eller?

Ska kanske tilläga att alla avmaskar med olika medel, samt bytar hagar då och då :mad:

150 EPG är sådär på gränsen om man ska avmaska. Avvakta odlingssvaret i alla fall.

Det går tyvärr inte att säga att bara för att en häst har en viss mask har alla det. De plockar upp olika och har olika stark eget motstånd mot parasiterna.

Tröttsamt, vem äger stallet? Markägaren/stallägaren borde ju gå in och styra upp, det är ju dennes marker som blir mindre värda av detta beteende.

Som jag trodde då. Hade för mig att jag läst det någonstans.

Hemma har vi ju olika hagar för vinter och sommar, avmaskar samtidigt med avpassade medel osv men inte här :mad:

Tack så mycket för svaret. Då åter kommer jag.
Då ska jag alltså vänta med att släppa på bete om jag har nu har förstått det rätt.

Ja det är ganska tröttsamt, men det står 30 i ett kollektiv stall, och ägarna är väl inte särskilt hejjare på det här med häst. Dessutom kommer det o flyttar ca tio hästar per år. Så det är svårt att få till det på alla olika sätt.

Om det är stor omsättning av hästar är det verkligen läge att styra upp det hela!

Enklast är att kräva rent träckprov eller avmaskning innan hästen flyttar in.

Kanske stallägarna behöver hjälp? Någon som kan ta tag i och ha hand om parasitstyrningen?

Hej
Vet att jag förmodligen gör på fel sätt nu, men jag vet inte hur man skriver egna inlägg :) Jag skull behöva hjälp med hur jag bäst lägger upp avmaskningen. Det går 3 hästar i samma hage. Vår valack, skickade träckprov i går med ev. odling. Min fodervalack tog över honom 11 Maj. Skickade kolla masken på honom 500 epg. Odlingen visar stora blodmasken. Hästen kan inte hålla hull. Ytterligare en häst går i hagen ett sto som fodervärden kommer att avmaska men vägrar att ta träckprov på. Jag har hästarna inhyrda och varken stallägaren eller de andra inhyrda är intresserade av prov. Hästarna ( dock inte mina egna) går i samma hagar sommar och vinter. Nu vill jag ju att min foderhäst går med mina på nytt bete (aldrig gått hästar där förrut). Jag vore väldigt glad o tacksam om ni vill svara mig.

Har ni stora blodmasken skulle jag avmaska alla... rejäl sanering av markerna. Den är en av de få parasiter som kan döda sin värd. DET om något är ett jäkligt bra argument för att de andra borde ta prov också.

Har du frågat varför hon vägrar ta träckprov? Skriver er veterinär verkligen ut medel utan provsvar? Då är det kanske läge att hitta någon annan som faktiskt är intresserad av parasitologi.

Din ska du avmaska så snart det går och med medlets intervall på det du väljer. De som går i samma hage ska använda samma medel samtidigt.

Tack för att du svarade. Jag ska avmaska alla i den hagen på tisdag, apoteket skulle inte få hem rätt preparat förrän då enl. vet. De andra får sitt avmaskningsmedel utskrivet av två veterinärer som inte kräver prov. Även vet som skrev ut till mig ifrågasatte om jag verkligen skulle bry mig om att provta vår egen valack. Hans provsvar kom på mailen i dag. 1000 epg, vet dock inte förrän om 2 veckor om han har stora, odling satt. När de är avmaskade ska jag då ta prov igen efter något visst antal veckor?

Tyvärr vet jag inte någon här omkring som inte skriver ut utan provsvar. Jag är intresserad av parasitologi, men är väldigt ensam om det i stallet.

Du behöver inte göra fler prov i år, avmaska med medlets intervall till sent i höst och så nytt prov till våren. Vilket medel skulle du använda enligt veterinären?

Jag skulle använda Noromectin. Tack så jätte mycket för alla råd :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar