En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

vet inte hur mycket ni har men jag tycker det är jätte svårt att få bort. tycker jag skrapar med rykt sten och försöker pilla bort för hand men det funkar dåligt!

hur menar du att det ger mig bättre koll inför nästa år?

När man får statistik över hur ens häst ligger till utan avmaskning så vet man bättre när det sker en förändring. De flesta hästar ligger på samma nivå när man inte avmaskar och har vettiga hagrutiner. Tar du inte något nytt prov och bara har avmaskat nu i höst så är det ju svårare att veta om svaret du får är något som varit även om du inte avmaskat.

Man kan skrapa med rakblad (typ engångshyvel).

aha, rakblad...smart! jag var inte på att raka men kändes lite överambitiöst, haha! att man inte tänker längre... får skylla på att jag är blond;)

kan man lite på att dom inte fått i sig en del av äggen innan man hann ta bort dom då?

mm, statistik var ju lite smart även om jag inte riktigt hängde med på
"Tar du inte något nytt prov och bara har avmaskat nu i höst så är det ju svårare att veta om svaret du får är något som varit även om du inte avmaskat."
tar inte nytt prov och svaret jag får kändes lite dubbelt. men men, jag får se hur jag gör beroende på hur mycket styngfluga det blir. får jag bort dom kan jag ju ta ett prov och se om det har ökat och behövs ändå

Styngflugan kan du inte se på ett träckprov eftersom äggena ju sitter utanpå hästen. Det är ägg man kollar på ett träckprov.

Kom ihåg bara att raka medhårs så bara äggen försvinner, inte håren :D

Kollar du och tar bort varje dag är det ingen fara att hästen får i sig, det tar några dar innan larverna börjar röra sig i ägget och kliar.

Hur är det när mina hästar har en annan häst i hagen utmed,tråd mellan,som inte avmaskas,kan det komma över smitta? Det borde väl vara svårt då bajshögarna håller sig på den andra sidan tråden:D?
De får använda en liten bit bete av oss.Hur många år ska marken vila för att vara maskfri?
Ringde min veterinär och hon tyckte inte heller att jag behövde avmaska utan köra kolla masken igen nästa vår.
Är styngflugan mindre vanlig här i norr? Har aldrig sett ägg på hästarna:confused:

Men de som får använda er mark kan ni väl tvinga att de måste ta prov eller avmaska?

Är markerna smittade får man räkna 1½ år innan de är rena igen.

Styngflugan finns inte norrut, vet inte riktigt var gränsen går.

Jag ska avmaska hästen för första gången sen ja köpte honom nu innan han flyttar till sommarbetet. Ringde till veterinären i dag. Hon frågade om ja skulle ta träck prov och "kolla masken". Det e bra å göra det va? Såg att dom hade på Granngården.
Hur gör man det där "kolla masken" då?
Hoppas ni inte fått svara på dom här frågorna för många gånger.
Är lixom lite osäker på om ja bara ska avmaska...men jag är ju lite nyfiken på vad han kan ha för maskar om han nu har några.
Hjälp mig att förklara lite om det där kolla masken och sådär så ja vet lite mer vad det handlar om ni som gjort det innan.
Tacksom för hjälp.
/första gångare!

kan man göra så att man i ett stall med 2 hästar gör ett kolla masken på den ena och den andra avmaskas med kvarvarande medel(inte min häst har försökt men ägaren verkar inte vilja göra kolla masken) och sen avmaskas min häst om de behövs utifrån testet.
kan de då gå ihop sen eller?

är det illa att sätta tillbaka hästarna i vinterhagen i brist på hagar för tillfället?.

kan man göra så att man i ett stall med 2 hästar gör ett kolla masken på den ena och den andra avmaskas med kvarvarande medel(inte min häst har försökt men ägaren verkar inte vilja göra kolla masken) och sen avmaskas min häst om de behövs utifrån testet.
kan de då gå ihop sen eller?

är det illa att sätta tillbaka hästarna i vinterhagen i brist på hagar för tillfället?.

Problemet är ju att det kan skilja oerhört hur mycket mask hästar har som går ihop. Om din är ren, vad säger att den andra är det? Varför vill den andra inte göra prov?

Vinterhagarna är bra om man undviker på sommaren, där finns det ofta mycket mer smitta.

Jag ska avmaska hästen för första gången sen ja köpte honom nu innan han flyttar till sommarbetet. Ringde till veterinären i dag. Hon frågade om ja skulle ta träck prov och "kolla masken". Det e bra å göra det va? Såg att dom hade på Granngården.
Hur gör man det där "kolla masken" då?
Hoppas ni inte fått svara på dom här frågorna för många gånger.
Är lixom lite osäker på om ja bara ska avmaska...men jag är ju lite nyfiken på vad han kan ha för maskar om han nu har några.
Hjälp mig att förklara lite om det där kolla masken och sådär så ja vet lite mer vad det handlar om ni som gjort det innan.
Tacksom för hjälp.
/första gångare!

KollaMasken är en färdig låda med allt du behöver. Handskar, påse att samla i, lapp att fylla i, frankerad låda som bara är att lägga på brevlådan.

Du skickar in några bajsbollar och sen gör labbet analysen. Du får svar på e-mail om du angivit korrekt sådan, svaret kommer oftast samma dag de får in provet.

Där får du veta om din häst har så mycket mask att den behöver avmaskas eller om du inte behöver avmaska.

Tack för hjälpen! Har köpt kolla masken i dag och ska ut och ragga bajsbollar i hagen i dag eller i morgon! Får se om POjken har nå maskar i magen!

Undvik hagbollar. Ta bollar från när du tagit in hästen eller pysslar med den så du får så färska som möjligt.

Hej!

Om du skickar till SVA har de eminenta rådgivare, som kan svara på alla ens frågor samt också föreslå vilka hästar som behöver kollas och när. Vi behöver komma ifrån slentrianmässig avmaskning så att vi håller resistensproblemen i schack.

Ja haffade hästen i hagen ja...satt och passade på honom att han skulle göra behovet sen sprang ja dit och plockade några bollar.

Skickade i väg bollarna i kväll får se vad man får för svar sen!

Ja haffade hästen i hagen ja...satt och passade på honom att han skulle göra behovet sen sprang ja dit och plockade några bollar.

Skickade i väg bollarna i kväll får se vad man får för svar sen!

Suveränt! Hojta här vad du får för svar så får du vidare hjälp.

EPG (ägg per gram träck) från:
Strongylus/Cyathostominae equorum
(stora och/eller lilla blodmasken) (spolmask)

0
-----

Parascaris

0
............................................................................................
Så stog det när ja fick mitt mail. Då behöver jag inte avmaska va?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar