En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Men en viktig del av immunförsvaret finns i magen och maskmedel slår ju ut allt..... inte bara maskar. Avmaskar jag honom nu slår jag ut det lilla immunförsvar han har byggt upp under vintern...eller?

angående sommarexem så börjar forskningen tyda på att en del härstammar från de kraftiga förändringar som sker i foder när man flyttar en häst till sverige. De höga halter av lättupptagliga sackarider som finns i sommargräset tros vara en bov i dramat.

Men en viktig del av immunförsvaret finns i magen och maskmedel slår ju ut allt..... inte bara maskar. Avmaskar jag honom nu slår jag ut det lilla immunförsvar han har byggt upp under vintern...eller?

Maskmedlen påverkar maskarna på olika sätt beroende på vilken aktiv substans det är. Och var har du fått ifrån att det påverkar hästens immunförsvar? Källa?

Knapplån

Jag behöver lite hjälp.. mina tre hästar går i samma hagar, två stycken, året runt. växlar lite då och då. Ibland så flyttas även får över i den stora hagen, går där några dagar, och flyttas sedan vidare till en ny hage.

Jag har skickat in träckprov på min unghäst (-06) och fått tillbaka 400epg (blodmask), odling satt.

Hur gör jag? Vi ska iväg på träningsläder till veckan. Jag ska avmaska alla tre, ska jag då göra det innan eller efter? Hur gör jag med hagarna? det är två gigantiska hagar, som självklart går att dela av när de får avmaskningen, men sen?

hoppas på snabbt svar!

Varför bara prov på en häst? Att EN häst har 400 EPG säger ingenting om vad de andra har.

Jag skulle inte vilja ha dig till min gård om du inte avmaskat innan när du vet att hästen sprider ägg.

Att en viktig del av immunförsvaret finns i magen är allmänt känt och angående det finns det massa källor. Jag har inga källor på att maskmedel förstör miljön i magen, utan är bara extra försiktig då jag vet att just min verkar ha reagerat på det förut. Om man ex. ska vara försiktig att ge kraftfoder till nyimporterade islandshästar(då de inte har fått de förut) och att detta kan orsaka problem och reaktioner så är det mycket logiskt för mig att maskmedel som är så mycket starkare och mer främmande än kraftfoder också kan orsaka reaktioner.

Att jag bara skickade prov på en var att jag blev rekommenderad av en veterinär att göra det, då hon sa att man ändå avmaskade alla när de går ihop, och då valde jag att ta unghästen eftersom det är större risk att en ung häst har än att de äldre som har gått på samma marker i flera år har mask.

Och dit vi ska är det en rätt liten hage de går i, bara mina hästar, som inte är några problem att mocka.

Kan någon komma med ett annat svar är jag väldigt tacksam, men svar i den här stilen kan kvitta.

Att jag bara skickade prov på en var att jag blev rekommenderad av en veterinär att göra det, då hon sa att man ändå avmaskade alla när de går ihop, och då valde jag att ta unghästen eftersom det är större risk att en ung häst har än att de äldre som har gått på samma marker i flera år har mask.

Och dit vi ska är det en rätt liten hage de går i, bara mina hästar, som inte är några problem att mocka.

Kan någon komma med ett annat svar är jag väldigt tacksam, men svar i den här stilen kan kvitta.

Då tycker jag du ska byta veterinär när det gäller parasitfrågor. Man avmaskar bara de hästar som behöver det, det är därför man tar prov och därav också mitt svar. Att en häst har mask betyder inte att alla i hagen har det, lika lite som att om det här provet varit rent betytt att alla dina hästar var rena.

Jag gör många prover själv och på de stall där de har vettiga avmaskningsrutiner/förebyggande åtgärder är det ca 10% av hästarna som behöver avmaskas.

Det var inte meningen att låta snorkig utan jag var ärligt undrande. Och den andra meningen var att jag tycker du ska avmaska innan du åker, eller ännu hellre, ta prov på de andra först.

Att medlen är receptbelagda är för att försöka bromsa resistensutvecklingen, men det kräver ju också att veterinärerna håller sig uppdaterade och inte skriver ut medel till hästar som inte bevisat att de sprider smitta (urskiljer ägg). Jämför med om du skulle gå till läkaren för en infektion och får penicillin, skulle alla i ditt hem ha då bara för att vara säker? Penicillin är också en medicin som getts för frikostigt där resistensen redan är ett faktum.

Jag har "bara" läst tom sida 31 i denna tråd så det kan hända att mina frågor har besvarats på de sista. (har lärt mig massor av denna tråd!!)

Min häst hade diarré i vintras och fick rådet att ta träckprov. Han hade 450 EPG blodmask. Avmaskade med ivomec(heter det så?) en gång. Antog att det bara skulle ges en gång då vet inte sa annat.

Skulle testa nu innan sommaren tänkte jag. Och slutet av maj hade han återigen 450 EPG. Fick Fyrantel denna gången, men inte ett ord om intervaller. Inser nu att jag har sån tur att det är denna helgen som blir v4 från förra gången. Alltså ingen skada skedd.

Nu lite om hästens situation. Han går i en vinterhage på nätterna. Den har jag mockat sedan 4 veckor. Fanns dock MKT gammalt bajs i den.
På dagarna en gräshage som jag mockar. Han är själv i båda hagarna.

Nu undrar jag hur länge jag ska avmaska i 4v-intervall. Med tanke på att det inte handlar om EN sommarhage jag vill hålla smittan borta ifrån utan TVÅ olika hagar, varav den ena kommer att användas hela vintern med.. (svårt att avmaska "under vetessäsongen" när det inte finns nån betessäsong, om du förstår vad jag menar..)

Avmaskning var 4e vecka denna säsong och så nytt prov nästa vår. Du behöver inte avmaska i vinter (sista avmaskningen sept/okt). Är det en mjäkig vinter med bara blask kan det behövas ytterligare avmaskning som du beskriver hagsituationen.

Ok tack.:)
Men kommer det att bli nån bättring? För om jag avmaskar denna sommar så kommer han inte att släppa ut mer smitta nu, väl? Och samtidigt tar jag bort all bajs ändå. Och fortsäter ta bort allt även när han inte har nåt medel i kroppen.

Då innebär det väl att jag gör det jag kan nu? Eller kan jag göra nåt mer?

Hagen är ju smittad. Kan jag på detta sett få den att bli renare så att man kanske inte behöver avmaska? Hur lång tid tar det om man nu som jag inte kan låta hagen vila 1 ½ år..

Absolut blir det bättring! Men det tar ju ett tag innan allt är borta och det är ett ständigt pågående arbete.

Avmaskar du med rätt intervall i år kommer ingen ny smitta ut. Du mockar = tar bort gammal smitta och då blir det mindre återsmitta på din häst.

Lilla blodmasken kan dock ligga i vilostadie i flera år inne i tarmslemhinnan så om flera år kan det dyka upp maskar även om hästen inte fått i sig ny smitta. Men som du gör nu med korrekt avmaskning och mockning så minskar du smittan avsevärt och om några år borde du fått bukt med detta och kan minska ner på avmaskningen.

Vad skönt. Då finns det hopp! Jag får väl helt enkelt ta o kämpa på!
Tack för svaren:bow:

knapplån

Skickade träckprov i måndas och har nu fått svaret.

EPG (ägg per gram träck) från:

Strongylus/Cyathostominae
(stora och/eller lilla blodmasken)
350

Parascaris equorum
(spolmask)
0
Övriga anmärkningar
Förekomst av ägg från hästens bandmask.

Odling satt, svar v.28

I september i fjol hade hon endast 60 i EPG. HAr sedan dess flyttat till stall med 2 unghästar, inga vilande hagar de senaste 2 åren.
Hjälp mig gärna att tolka provsvaret

Min dam har dessutom varit dålig till och från denna betesperioden. Hosta, som gick över när hon fick sova inne. Men det kan hon inte längre då de ska renovera stallet. Hon satte ny päls som hon håller på att släppa nu igen. Jag ska flytta till nytt stall i månadsskiftet Juli/Aug och tänkte avmaska då mot masken. Men vad är det för intervaller man ska köra och med vilket preparat? Vad kommer odlingen säga mig?

tackar i förväg för den tid ni lägger ner som svarar här:bow:

Senast ändrad:

Varför vill du vänta tills då med att avmaska? Om hästen inte är helt hundra och dessutom har över avmaskningsgränsen så avmaska nu och använder du t.ex. ett ivermektinmedel så är det 8v mellan avmaskningarna.

Eftersom hon ska gå kvar i hagen där hon är hinner hon tugga i sig lika mycket smitta om du inte avmaskar som om du gör det, eller mer om du inte eftersom hon själv fortsätter släppa ut ägg.

Ok så jag kan börja avmaska redan nu? Och hon kommer inte få i sig mer smitta? Kändes liksom som om det var slöseri med maskmedel eftersom hon ska fortsätta gå i de dåliga hagarna en månad till, hur pass länge ska jag avmaska henne? Och med vilket medel?

Om du avmaskar idag med ivermektin (t.ex. Bimectin) så rensas hon från de två mest utvecklade stadierna av lilla blodmasken. Ingen mer smitta kommer ur henne, men hon tuggar såklart i sig av den smittan som redan fanns i hagen innan du avmaskade.

Om du INTE avmaskar så kommer hon hela tiden släppa ut mer smitta i hagen samtidigt som hon smaskar i sig ny smitta.

Avmaska nu och till ca oktober var 8e vecka om du väljer ett ivermektinmedel (det skulle jag välja) så är det alltså nu, slutet av augusti och slutet av oktober.

Ok, läste att cydectin tar i de tidiga stadierna också? Det är inget att prova eller?
Tack för dina svar

Cydectin tar 25% av de inkapslade larverna. Det kan du använda som sista-avmaskning den här säsongen om du vill, det rensar upp bra efter man kört några avmaskningar så fler har vaknat till och nås av medlet.

*kl*

Fick svar från kollamasken idag, och pållan hade mkt blodmask :cry:. De har satt odling på stora blodmasken och jag får svar v28. Måste jag vänta tills dess innan jag avmaskar eller gör det ingen skillnad?
Vi ska avmaska alla hästarna i stallet samtidigt (de som behöver!) och jag blev lite sen med min analys så de vill göra det snarast möjligt.

Första gången jag gör analys, bör jag göra en ny i slutet på betessäsongen med tanke på att hon hade så mkt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon