En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Japp, ta prov på hela bunten.

Har stoet nollat tidigare fanns det ju egentligen ingen anledning att avmaska stoet bara för att hon fölar. Fölmasken är otroligt ovanlig och kan kommas åt genom att avmaska fölet om det mot förmodan skulle dyka upp.

Nya hästens smitta ser du inte på stoet förrän tidigast 12 veckor, och avmaskades inte nya hästen? I så fall har den ju slutat sprida smitta på dina marker.

Har fått svar på min stora hästs träckprov idag. Hon hade 250 EPG. Nu är frågan om jag ska avmaska eller inte. Skulle hon gått kvar här hemma (mycket mark/häst och sep. vinter- och sommarhagar) så hade jag inte avmaskat men hon ska flytta till ett annat stall i höst. Där går det 5 hästar i en ganska liten vinterhage som inte mockas för tillfället.

Har fått svar på min stora hästs träckprov idag. Hon hade 250 EPG. Nu är frågan om jag ska avmaska eller inte. Skulle hon gått kvar här hemma (mycket mark/häst och sep. vinter- och sommarhagar) så hade jag inte avmaskat men hon ska flytta till ett annat stall i höst. Där går det 5 hästar i en ganska liten vinterhage som inte mockas för tillfället.

Jag skulle vänta med att avmaska tills du ska flytta.

Stoet var inte kollad på rätt länge innan denna avmaskning, och nya hästen hann inte maskas innan han kom då det blev akut, min andra fick tas bort o denna kom i december, så han maskades inte förrän vid betessläpp. Han hann nog smitta ner stoet under denna tid varför hon maskades.

Aha, ja, det var ju tråkigt när det blir så. Men prov innan är att föredra nästa gång förstås.

Och nu har jag fått ponnyns svar: 60 EPG! :bump:

Hon har Cushing (känsligare för mask) och är 23 år men hennes hage mockas varje dag på våren-hösten eftersom hon inte kan gå på gräs och har en egen mindre hage då. :)

*kl*

Skickade ju odling på stora blodmasken på min pålla som hade så himla mkt liten blodmask.Fick nu svar: ingen stor blodmask! :banana: :banana:
Och hon är mkt piggare nu efter avmaskning, var rätt slö och ointresserad av det mesta innan... så skönt när man ser skillnad så där!

*kl*
Orkar inte läsa igenom tråden för att ev. hitta svar på min undran...

har Kollatmasken på mina nu och den ene hade 0 på både blod och spolmask. Gamlingen (28 bast) hade 30epg på blodmask och 0 på spolmask. Behöver jag avmaska honom? Båda hade 0-0 vid träckprov i höstas.
Hur vanlig är nackbandmask? Syns den i skiten så vidilab skulle noterat den om de sett någon förekomst av den? Undrar för att ponny kliar sig nått så vansinnigt. Kan ju såklart ha andra anledningar men kom på att jag funderade på nackbandmasken förra hösten när jag läste omkring här på buke... Fast, i vilket fall så måste jag väl skicka in ett nytt prov då... De lär väl ha kasserat bajsen direkt efter att de kontrollerat den enligt följesedeln antar jag. :)

De två hästarna mina gått i samma hage som i vintras är även de kollade med "måttliga" eller omd et var "mycket" höga halter av blodmask (dvs någonstans mellan 500 o 1000 epg, vet ej hur mycket dock.). Den ene av dessa går på samma sommarbete och är där avmaskad mot blodmasken. Har han smittat ner betet då eller hur fungerar det med "maskspridning"?
Vinterhagen de gått i i vintras var väldigt dåligt urmockad sista åren men i år håller vi på och kör bort så mycket vi kan med traktorn, minskar det risken för mask till nästa år?

Tacksam för svar.

*masknovis*

Senast ändrad:

KL

Hur får man mark parasitfri? Jag funderar eftersom den ena av våra två hade lilla blodmasken (den som syns utan odling, är lite osäker på om det är stora el lilla) hon är nu avmaskad och hagen där hon gått tidigare är mockad och nuvarande hage mockas kontinuerligt. Vinterhagen hemma är nästan helt urmockad, den mockas under vintern men en del hinner ju alltid snöa över.

De områden de betat hemma är mockade, de står på annan ort nu sas. De kommer mest troligt vara där även nästa sommar. Hur ska jag nu göra får att få så parasitfritt som möjligt överallt? Kan tyvärr inte använda någon annan hage i vinter än den vanliga. Räcker det med att jag mockar eller är det någon som måste lämnas obetat nästa år?

Har även en äng här hemma som är nysådd förra året där det inte gått en enda hov sedan dess, hur går jag för att inte smitta den?

Behöver jag avmaska honom?
Nej

Hur vanlig är nackbandmask? Syns den i skiten så vidilab skulle noterat den om de sett någon förekomst av den?

Inte så vanligt. Det finns ingen metod för att kola denna parasit. En del reagerar med hudreaktioner, typ man tror hästen har sommarexsem. En del kan få gallor.

Har han smittat ner betet då eller hur fungerar det med "maskspridning"?
OM du maskde hästen innan betessläppet så har den ju knappast släppt någon smitta.

Vinterhagen de gått i i vintras var väldigt dåligt urmockad sista åren men i år håller vi på och kör bort så mycket vi kan med traktorn, minskar det risken för mask till nästa år?
Mockning är A och O när det gäller sanering. Fortsätt med detta. Det minskar smittan oerhört.

Hur får man mark parasitfri?
Genom att mocka hagen, ha separata sommar/vinter/rasthagar, betesputsa, låta markerna vila etc. Dock kan lilla blodmasken ligga vilande i markerna flera år.

De områden de betat hemma är mockade, de står på annan ort nu sas. De kommer mest troligt vara där även nästa sommar. Hur ska jag nu göra får att få så parasitfritt som möjligt överallt? Kan tyvärr inte använda någon annan hage i vinter än den vanliga. Räcker det med att jag mockar eller är det någon som måste lämnas obetat nästa år?
Mocka och slå ned rator som växer upp.

Har även en äng här hemma som är nysådd förra året där det inte gått en enda hov sedan dess, hur går jag för att inte smitta den
Genom att se till att hästarna inte kan släppa smitta där.

Genom att se till att hästarna inte kan släppa smitta där.

Och hur gör jag det? Hästen med mask ska ju avmaskas en gång till i år. Så det blir alltså inget betande där iår då?

I övrigt, räcker det med att "bara" mocka och betesputsa?

Hästen släpper ju ingen smitta då du maskat. Maskmedel håller smittspridning borta i 4, 8 eller 12 veckor beroende på medel. Vid intervallens slut så ska du ju upprepa proceduren igen. Under denna tid sker ju ingen smittspridning. Mockning och betesputsning gör jättemycket för parasittrycket. Någon gång om man kan bör man väl låta markerna vila eller så plöjer man upp. Men kan man inte det är dessa 2 saker helt suveränt i förebyggande syfte.

Ok då är jag med. Men är det då någon poäng i det att man säger att man tre dagar efter avmaskning ska byta hage för att hästen inte ska få mask igen?

Kommer nog bara att låta dem gå sparsamt på det nysådda för att inte smitta ner den allt för mkt. Är det förresten någon som vet om den vila som krävs för att få bort parasitet har något samband med hur länge det har betats? De beten som hästarna går på nu har använts 2, 1 och nu 1 el 2 veckor till. Samma sak förra året. Behöver de betena vila två vintrar med en sommar emellan för att bli parasitfria?

Det där med byta hage i samband med maskning praktiseras ju bara om hästen ska gå till ett rent bete. Rent räknas ett bete som vilat 2 sommrar + 1 vinter eller tvärtom, samt om man tagit hö där. Ja, givetvis om man plöjt upp och sått om med.

Ok, det var vet. som tyckte att jag skulle byta efter tre dar. Fast å andra sidan vet jag ju inte om det är ett rent bete så det skulle ju kunna vara det. Förra året var det rent då det inte gått hästar där året innan.

Enkalst verkar ju nu vara att mocka så jag fortsätter med det. Får se om jag låter bli att beta något nästa år och roterar lite mellan betena istället. Skulle ju vilja få parasitfritt överallt.

Hjälp med maskning! *akut*

Min lilla har förmodligen mask trots att hon nyss är maskad :crazy: Gav henne 400 på sprutan, är det för lite eller mycket? (hon som jag står hos tyckte det var lagom)

Så nu tänkte jag fråga en vet och göra upp ett ordentligt schema för henne. Men vilken vet ska jag fråga?! Distrikts är ju apdyra för allt (kan man åka dit kanske?) och hon jag helst vill ha är nästan alltid bokad.. Och eftersom att detta är min första häst har jag inte hunnit "bli kompis med" någon vet heller.

Suck, helt lost i avmaskningsdjugeln! :cry::cry::cry:

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med maskning! *akut*

Du ska ta ett träckprov, och inget annat tills du sett svaret. När du sett svaret lägger du upp avmaskningsschema utefter träckprovssvaret, ålder, vad det går för andra hästar i samma hage, och hur rotation på hagarna etc ser ut. Kolla gärna i den nålade tråden om avmaskning och träckprov.

Sv: Hjälp med maskning! *akut*

Det bästa och enklaste sättet är att ta en kolla masken test, det bör man göra före varje avmaskning, dels för att veta vad för avmaskningsmedel man ska använda och för att veta om hästen överhuvudtaget behöver avmaskas.

Att avmaska "ifall att" hästen har mask skulle jag aldrig göra, inte när det är så enkelt att testa.
Dels kan hästen få kolik och/eller annan tarmstörning, dels är det inte bra för miljön och dels, om vi fortsätter att avmaska hur som helst så blir masken resistent mot avmaskningsmedel.

När du fått resultatet på kollamasken testet (finns att köpa på apoteket) så ringer du en veterinär och diskuterar med denne vilket medel du ska använda om du behöver avmaska.
Veterinären skriver sedan ut recept på avmaskningsmedel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar