En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Inte vad jag blev informerad om i alla fall. Valde inte fel, dom gjorde det i så fall.

"Som man frågar får man svar". Läser man innantill på SVAs sida finns flera olika alternativ.

Kanske du frågade om bandmask och där får du bara veta ja/nej.

hej jag måste ha ett snabbt svar på en fråga:)

om jag tar träckprov från helt färsk träck nu på em runt 18 kanske.
kan jag då lägga dem i kylskåp och klarar de sig då till imorgon bitti då jag kan lägga på dem på postlådan?
eller blir det för gammalt då för då kommer de ju inte fram förrän i övermorgon?!

Fanns ärligt talat inte då, annars hade jag väl tagit det. Vill verkligen inte veta om: rikligt, mycket osv..utan epg. Nej, frågade inte om bandmask.

Fanns ärligt talat inte då, annars hade jag väl tagit det. Vill verkligen inte veta om: rikligt, mycket osv..utan epg. Nej, frågade inte om bandmask.

Allvarligt, hur gammal är du? Jag har använt både SVA och andra labb och har de senaste 10 åren inte haft problem att få EPG räknat från SVA. Varför skylla ifrån dig när du tydligen inte varit tydlig med vad du önskat från labbet?

Du bör skicka idag annars kan det fastna i posten över helgen.
// Linda

hur länge håller det sig i kylen?

Obruten tid i kylen ca 7 dagar. Men eftersom du ska skicka med post är det lämpligt att göra det så fort som möjligt. Av nån anledning brukar torsdagspost fastna över helgen och då lär det vara förstört i den här värmen.

Problem Gjorde ett träckprov på min kille när vi tog in från betet i sept, då jag fick reda på att han hade 1000 i blodmask det var han och en pålle till.
Stallchefen maskade både med ett medel som är effektivt på blodmask.

Senare togs ett nytt träckprov (Maj) när han var utlånad, då fick jag veta att han hade 100 Epg. (Gränsen är som jag förstått det 400)
Ingenting gjordes då.

Nu är min häst inlagd på klinik pg av av kolik orakad av att han var full med blodmask. (Väntar svar på hur mycket.)
Vad tusan ska jag tro nu?

hej.
nu har svaret kommit på proverna:)

jag gjorde så att jag tog provet på den lilla hästen ca 19:00 29/7 och det fick ligga i kylskåp över natten till ca 14:00 dagen efter alltså den 30/7.

den andra hästen tog jag provet på 30/7 kl 07:30 och det fick ligga i kylskåp till 14:00

därefter låg proverna i en brevlåda till 18:00 då det var tömmning.

kan det ha blivit förstört? då borde de väl på labbet ha sett det?

iaf blev resultatet:

stora hästen,valack islandshäst:
500EPG och odling satt till v 33

lilla hästen, hingst minishettis:
1200EPG och odling satt till v 33

har ringt veterinären och ska nu åka och hämta avmaskningsmedel.

veterinären och jag var lite förvirrade så hon sa aldrig vilket medel det blev men hon sa att jag ska bara avmska denna gången nu och inte intervaller, stämmer det?

sen ska jag avmaska igen med samma medel tydligen i sep-oktober utan att ta kolla masken innan.

vad tror du om detta?

Provet har säkert klarat sig ok.
Veterinären har förmodligen skrivit ut ett medel med 8 veckors intervall på, tex Noromectin.

Du avmaskar nu och sen om 8 veckor igen utan att ta nytt prov.

// Linda

Problem Gjorde ett träckprov på min kille när vi tog in från betet i sept, då jag fick reda på att han hade 1000 i blodmask det var han och en pålle till.
Stallchefen maskade både med ett medel som är effektivt på blodmask.

Senare togs ett nytt träckprov (Maj) när han var utlånad, då fick jag veta att han hade 100 Epg. (Gränsen är som jag förstått det 400)
Ingenting gjordes då.

Nu är min häst inlagd på klinik pg av av kolik orakad av att han var full med blodmask. (Väntar svar på hur mycket.)
Vad tusan ska jag tro nu?

En häst som haft 1000 EPG på hösten skulle jag inte låtit vara på våren om provet visade minsta positivt. Och om jag nu tyckte att jag kunde vänta skulle jag upprepa provet efter 4-6 veckor för att se hur det utvecklade sig.

Det tar ett par år med bra rutiner och rena marker att få ner en häst med höga EPG. En del får man aldrig ner utan de håller sig högre än övriga och behöver avmaskas ändå.

hej.
nu har svaret kommit på proverna:)

jag gjorde så att jag tog provet på den lilla hästen ca 19:00 29/7 och det fick ligga i kylskåp över natten till ca 14:00 dagen efter alltså den 30/7.

den andra hästen tog jag provet på 30/7 kl 07:30 och det fick ligga i kylskåp till 14:00

därefter låg proverna i en brevlåda till 18:00 då det var tömmning.

kan det ha blivit förstört? då borde de väl på labbet ha sett det?

iaf blev resultatet:

stora hästen,valack islandshäst:
500EPG och odling satt till v 33

lilla hästen, hingst minishettis:
1200EPG och odling satt till v 33

har ringt veterinären och ska nu åka och hämta avmaskningsmedel.

veterinären och jag var lite förvirrade så hon sa aldrig vilket medel det blev men hon sa att jag ska bara avmska denna gången nu och inte intervaller, stämmer det?

sen ska jag avmaska igen med samma medel tydligen i sep-oktober utan att ta kolla masken innan.

vad tror du om detta?

Att du ska avmaska igen i sept-okt är att avmaska efter intervall då du troligtvis får utskrivet ett ivermektin-medel. Avmaskar du i morgon är lagom att avmaska igen 1 oktober.

jaha okej tack, konstigt att veterinären inte talade om det för jag frågade "ska jag avmska i intervaller nu eller" hon bara nej det behöver du inte.

jag bara okej, men när ska jag avmaska igen då?
då sa hon i sep-okt någon gång....

så himla konstigt för det här med intervaller har jag inte hört talas om innan faktiskt.

men jag tror säkert det är helt sant.

men efter 1 oktober hur ska man göra då?

mask medelet hette Noromectin vet, vilken intervall är det på det medlet?

jag avmaskade den 31e alltså igår.

en fråga till, ska hästen ta det lungt de 3 dagarna efter avmaskningen eller kan man rida på som vanligt?

mask medelet hette Noromectin vet, vilken intervall är det på det medlet?

jag avmaskade den 31e alltså igår.

en fråga till, ska hästen ta det lungt de 3 dagarna efter avmaskningen eller kan man rida på som vanligt?

Intervaller betyder att man avmaskar igen när medlets ERP har gått ut (ERP = Egg Reapperance Period, alltså när den tiden gått ut släpper hästen ut nya ägg).

Använder du Noromectin ska det gå minst 8 veckor innan du avmaskar igen, september är alltså för tidigt om du inte avmaskar den sista. Det låter som om du behöver ta avmaskningsråd av någon annan veterinär som är mer insatt...

Normalt behöver man inte ta det lugnt efter avmaskning.

aha okej tack.

så men hur långt får det gå MAX då? eftersom du skriver att det ska gå MINST 8 veckor, det går väl inte gå för länge heller väl för då släpper de ju ut mask igen och smittar betena?

men det enda som hjälper hästarna att bli fria mask är betena egentligen? maskmedlet "skjuter bara upp" egentligen?.
den dödar ett stadie men sen sprids ju nya ut igen.
eller har jag fattat fel?

kan jag avmaska 1a oktober då eller blir det försent?

efter den avmaskningen hur skall jag bete mig då? låta det vara hela vintern?

Bra frågor! Du kommer lära dig det här snabbt.

Efter 8 veckor kommer det ut nya ägg, så försök pricka någotsånär. Några dar extra gör ingenting.

Du har helt rätt i att det är rent bete som gör hästarna rena. Även om du avmaskar har hästen kvar yngre stadier man inte kommer åt (kanske på flera år om man har otur), men för varje dag på rena marker blir smittan i hästen mindre.

1 oktober blir lagom sen är det lugnt tills gräset börjar spira, då är det dax för nytt prov.

Hej:)

Jag skickade in ett kolla masken prov på min nyinköpta treåring o då hade han 2500EPG blodmask,vi fick då utskrivet Fyrantel... Ska man avmaska men ngn spec. intervall på de medlet?

Sen undrar jag även när ni tycker man ska ta ett nytt prov så man vet att EPG minskat...

Om man inte sett några synliga stngfluglarver bör man avmaska mot det ändå?

Tacksam för svar:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar