En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp med maskning! *akut*

Du ska ta ett träckprov, och inget annat tills du sett svaret. När du sett svaret lägger du upp avmaskningsschema utefter träckprovssvaret, ålder, vad det går för andra hästar i samma hage, och hur rotation på hagarna etc ser ut. Kolla gärna i den nålade tråden om avmaskning och träckprov.

Tack för ett komplett svar :) :)

Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Vad kostar en sån där "maskenlåda" för 1 häst? Och vad köper man den? Kostar det ytterligare för att få den undersökt? (Inte för att kostnaden avgör på något sätt men ändå bra att veta) :)

Apoteket, Granngården och vissa ridsportsaffärer har den. Kostar strax under 300 kr. Heter Kolla Masken. Allt ingår, förutom ev odling som debiteras extra.

Min lilla, 4½ månad gammal, var på Strömsholm förra veckan och vi tog olika prover. Träckprovet visade att hon hade rikligt med blodmask.
Nu till min tanke: De går ju på betet för tillfället och ska stallas in till den 31 juli. Är det då bättre att maska hästarna på mån/tis nästa vecka?

En del anger det tyvärr bara så. Sparsamt/måttligt/rikligt etc. Ganska 'trubbiga' angivelser tycker jag. Är sparsamt 50 EPG eller 200 EPG typ? SÅnt som man gärna vill veta till nästa prov, för att se vilket håll det går åt..

Ja, jag vet. Skickade till SVA en gång, och då angav dom bara så. Då kunde man inte välja annat, vet inte om det ändrats.

Ja, jag vet. Skickade till SVA en gång, och då angav dom bara så. Då kunde man inte välja annat, vet inte om det ändrats.

Jodå, SVA har även (och har alltid haft) kvantitativa prover (där EPG anges), det gäller att beställa rätt bara.

Hur mycket är mycket då ? Rikligt säger inte så mycket.

Jadu, det är en bra fråga. Hon sa bara rikligt till mig, å andra sidan så ska vi ta nya prover på henne om några veckor. Dessa prover är tagna på djursjukhuset i samband med sjukdom, hon har även streptokocker. Så bäst är ju att ta proverna på samma klinik igen, så de ser hur det har utvecklat sig.

hej nu tänkte jag fråga lite igen.

det är så att jag snart skall flytta hästarna till nya hagar men tyvärr har det dragit ut på tiden så jag har inte kunnat avmaska dem i år ännu.
vill göra det 3 dagar innan flytten till nya hagar eller är det osmart, just nu går de i den gamla vinterhagen och det känns inte helt kul att avmaska nu.

skall göra kolla masken test givetvis.

men sen är det så att grannarnas hästar skall gå med mina i den nya hagen.
men det verkar rättså luddigt om de avmaskat eller inte, kan man begära att de skall göra kolla masken NU på alla sina 4 hästar innan de får ha dem på mina marker?

egentligen hade jag velat det då jag vill försöka få så rena marker det bara går.

hade tänkte sammarbeta med grannen och växelbeta med får med.

alla betena betedes av hästar för 10månader sedan är det 1,5år som måste gå för att betena skall bli rena?
kan de då stå helt eller skall man slå eller låta dem betas ner av får eller kor under den tiden?

om det är 1,5 år som gäller så tänkte jag låta iaf 1 hage stå orörd nu tills nästa sommar då det förhoppningsvis är en ren hage fri från mask?

hagarna har med de förra hyresgästerna blivit kraftigt nerbetade och nerslitna så jag vill gärna att de skall få en chans att återhämta sig.

Du har missat lite tror jag. Du borde avmaskat även om du inte flyttade hästarna, för att stoppa ytterligare smitta till vinterhagen.

1½ år utan hästar, helt tom eller med annat djurslag spelar ingen roll.

Jag skulle kräva KollaMasken eller att de avmaskade dagarna innan flytt.

aha ajdå oj, men om jag avmaskar medans de går i vinterhagen äter de då inte upp smittan igen om de får gå kvar? ska man inte flytta dem efter 3 dagar då för att undvika att de får i sig maskarna igen?
eller man kan låta dem gå kvar i en smittad hage sålänge man avmaskar med jämna mellanrum?

så det är alltså 1½ år som gäller?

okej är det något speciellt medel de skall avmaska med dagarna innan flytt då?
om de nu vägrar kolla masken men jag ska försöka få dem till att göra kolla masken vid nästa betessläpp(nästa år för de skall troligen bara går på sommrarna hos mig).

nu är det så oxå att jag snart är klar med första hagen och detta var kanske dumt men jag valde att göra klart vinterhagen(som skall bli nya vinterhagen jag har alltså ett helt nytt eget stall nu)
först.
och hade tänkt att hästarna kan få beta av den nu sen så släpper jag dem i annan hage sen så vinterhagen får växa upp igen inför vintern eller är det dumt ur mask synpunkt?.
vinterhagen har som de andra hagarna vilat i 10månader från djur. så det gick inga hästar där i vintras iaf.

Jag har lite svårt att hänga med i syftningarna, men hoppas jag förstått rätt nu.

Avmaskningen görs för att stoppa mer smitta för att komma ut på markerna, även om vinterhagen har en del smitta så vill man inte ha ut MER på de markerna, det dröjer minst 12v innan det de tuggar i sig nu kommer ut i hagarna, så för varje dag de får äta i sig mer smitta blir det mer i nästa hage. Vänta 3 dagar och sen byta hage gör man bara OM MAN ÄNDÅ ska byta hage, det är inte något man måste göra. Ska hästarna gå kvar i samma blir det mer smitta av att de inte avmaskas än att de går kvar där de släppte ut några dagars extra smitta. Hänger du med? Smittan kommer varje dag, varje bajshög. Att man väntar 3 dagar med att byta är att det kommer ut lite extra dessa dagar, men sen är det slut så lång tid som medlet verkar.

Jag skulle göra KollaMasken och om de har så du behöver avmaska (detta är ju inte heller säkert! Många behöver faktiskt inte avmaska alls) så skulle jag ta Cydectin som dels skyddar mot ny smitta (den de släpper ut i samband med avmaskningen t.ex.) i 2v och sen kommer det inte ut nya ägg förrän efter 12v. Så det blir den avmaskningen och sen en i början av november. Sen nya KollaMasken i vår.

Avmaskar du så är det inga problem att släppa dem på ny hage, då släpper de ju inte ut någon ny smitta, så det är bra tänkt!

KL
När vi nu börjar se styngflugeägg på hästarna, som man skrapar bort varje dag, är det då nödvändigt med avmaskning mot dessa sen till hösten?

Har avmaskat med noromectin nu i sommar två gånger(350epg lilla blodmasken), ska man ta en tredje gång om åtta veckor igen? (De går i gräshage året runt och har säkerligen bara en mkt måttligt mängd parasiter på våra beten)

KL
När vi nu börjar se styngflugeägg på hästarna, som man skrapar bort varje dag, är det då nödvändigt med avmaskning mot dessa sen till hösten?

Har avmaskat med noromectin nu i sommar två gånger(350epg lilla blodmasken), ska man ta en tredje gång om åtta veckor igen? (De går i gräshage året runt och har säkerligen bara en mkt måttligt mängd parasiter på våra beten)

Det är jättebra att ni skrapar varje dag. Jag skulle i år avmaska ytterligare en gång (då tar ni ju även ev. styngflugelarver ni inte hunnit skrapa bort) och på så sätt få lägre EPG nästa vår så kanske ni inte behöver avmaska alls. Detta för att skydda markerna som du säger är ganska rena.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar