En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Du behöver inte vänta på odlingen. Om den skulle visa på stora blodmasken behöver du hjälp att sanera hagen hon gått i mer än du behöver annars, men avmaskningen är densamma.

Avmaska med medlets intervall till slutet av oktober ungefär, nytt prov nästa vår, lite tidigare än nu då.

Ah som jag gissade då! Tack! :idea:

Ja det är ju stora masken man oroar sig för :crazy: det blev lite skevt med betessläppet där av det sena testet. Dumt men gjort. Jobbigt bara då det visade sig att hon hade mkt av lilla masken.

Kom på en fråga till.
Om man hästen har avmaskningsmedel i kroppen eller vad man ska säga så släpper den inte ut smitta. Men hur blir det just när man gett medlet. Typ ett dygn efter man gett.. Är det inget som kommer med ut då?:confused:
För nån sa att man skulle ha hästarna inne för att de släpper ut så mycket ägg när de fått medlet.. (samma person sa att det var det första dygnet som allt kom ut och sen skulle man vänta ett år tills nästa gång. Så trovärdigheten på personen är väl inte helt ok.)
Men frågan, vad finns i bajset de första dygnet?

Första dygnet kommer det ut en del, dygn 2 och 3 kommer det ut ganska mycket döda maskar som kan innehålla livsdugliga ägg. Har man möjlighet att mocka ur hagen är det bra. Hästen har ju redan släppt ut en massa smitta så det är ju inte så att det bara kommer ut just vid avmaskningen.

Medlet går ur kroppen ganska snabbt, hur länge det dröjer innan det kommer nya ägg beror på vilket medel man använde, dvs hur många stadier av mask man tog kål på. Det kan vara 4, 8 eller 12 veckor.

Idag fick jag mitt avmaskningsmedel utskrivet, nu ska de jäkla blodmaskarna bort!

Men vet var så stressad i luren så jag fick varken några instruktioner eller tips...
Fick utskirvet Cydectin och av vad jag läst på nätet så verkar det bra då hon har så mkt blodmask.
Fick en spruta, men har för mig att man ska ge en spruta till sen efter ett tag? Då måste jag ringa vet. igen?
Hittade ingen info på bipacksedeln och har inte hunnit surfa runt så mkt (kom hem frpn apoteket för 5 min sen :p).

Erfarenheter av detta maskmedel, och hur går jag vidare nu?
Tänkte avmaska i morgon kväll, så får hon vila hela onsdag/halva torsdag. Sen får jag se hur hon verkar må. (borde ta på kroppen då det är rätt mkt som ska ur henne?)
De går i en jättestor sommarhage, men tänkte ändå mocka ur så mkt kan jag på de platser de står mkt på (de står nästan alltid på samma plätt de dårarna) de närmasta dagarna.

Ngt annat jag bör tänka på?

Bra upplägg tycker jag. Avmaska igen om 12 veckor, alltså i början av oktober. Sen är det lugnt till våren!

Jag har två föl, stoet blir åtta veckor på lördag och hingsten blir åtta veckor nästa lördag.

Ska jag avmaska båda samtidigt? Ska jag i så fall göra det nu på lördag eller nästa lördag? Eller ska jag avmaska stofölet nu på lördag och hingstfölet nästa lördag?

Jag ska avmaska med Axilur.

Jag skulle vänta tills den yngre fyllt 8v och köra båda samtidigt.

Bra, precis som jag tänkte! (Men jag var osäker.)

Tack för all hjälp!!!

Vad är det för mask jag har hittat?

Avmaskade mina hästar med Ivemectinpreparat eftersom de hade hög koncentration av lilla blodmasken. Avmaskade samtidigt ponnyn som går på bete hos oss (inget träckprov taget på honom dock), nu har jag hittat lilla blodmasken o styngflugelareven i hans bajs, dessutom har jag hittar små vita larver, ca 2-3 mm långa o ca 1 mm tjock, vad kan det vara för något?

Såg du larverna/maskarna i färskt träck eller har de legat en stund?

Har nu fått cydectin utskrivet av vet. Han tyckte jag skulle ta det och ja då får man snällt lyda. Hon kommer förmodligen flytta på torsdag och jag tänkte hämta ut och ge imorgon. Blir det lagom? Något speciellt jag ska tänka på efter jag avmaskat mot blodmasken? Vila? Speciell hage? Osv? Jag tänkte göra som jag alltid gjort förut. Blanda ut det med en go liten blandning mat, äppleskivor, betfor och lite annat sött o gott, eftersom jag vill få i henne allt. Har inte upptäckt något negativt med att ge pastan så eftersom hon fått i sig allt till skillnad från när jag ger henne det direkt i munnen.

Nu har jag en fråga också...

Har för 2 dgr sedan avmaskat mitt 8 veckors föl med Axilur.
Jag gav honom en dos för 150 kg (hblföl) dvs 1,5 gradstreck.
NU när jag läser på förpackningen så står att man ska ge 1 gradstreck / 15 kg kroppsvikt vid behandling av fölmask dvs en spruta räcker endast till 90 kg kroppsvikt!!

Fråga nr 1: Är detta vid PÅVISAD fölmask eller SKA föl ha den dosen??

Fråga nr 2: Har ju nu en dos till 450 kg kroppsvikt kvar i denna spruta, kan jag använda denna igen vid nästa avmaskning, dvs om 8 veckor, förutsatt att de inte ska ha den andra doseringen enl. ovan?? Hur förvariar jag isåfall detta tills dess?

Fölmasken är mycket ovanlig, inget du behöver avmaska mot normalt.

Vid 16v ålder är det läge för träckprov, om fölet behöver avmaskas även mot blodmask räcker det inte med Axilur som lilla blodmasken är resistent mot. Har den inte nån blodmask kan du använda Axiluren igen. Kylskåp brukar jag förvara mina öppnade sprutor.

Ok, bör jag även ta träckprov på stoet då?
Hon har varit "ren" på samtliga prov de senaste åren, men har ändå fått lite maskmedel nu pga fölningen...och pga att jag lånat en sällskapshäst till henne under dräktigheten och han var garanterat inte ren...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.