En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Riktigt trevliga svar :) och visst gick det fort?!
Nej, just nu finns det inget att avmaska emot - så det tjänar liksom ingenting till.

Vila lugnt, ta ett nytt prov i höst eller nästa vår beroende på hagar osv. Och grattis förstås, en enkel säsong!

hej igen...

nu kommer jag och måste fråga en sak igen.

fick höra att maskarna går i vila på sommaren? stämmer det vad jag hört går de i vila på vintern väl?. eller är det olika med olika maskar?.

så nu har ju jag inte kunnat avmaska(gjort kolla masken) ännu eftersom det varit krongel med hagar osv så han går fortfarande i samma så jag vill ju inte avmaska honom förrän jag vet att jag 3 dagar senare(efter avmaskning är det va?) kan flytta honom till en frisk hage.

men jag tänkte göra kolla masken nu i dagarna iaf senast inom 2 veckor och sen se om han har mask och ev avmaska och så flytta honom till rent bete istället för den gamla vinterhagen jag annars tvingats flytta honom till.

KAN jag göra detta eller blir det några problem? är maskarna i vila?

Vid rejäl kyla och EXTREM värme och torka går vissa arter av lilla blodmasken i vila. Inte nu alltså.

Varför ska du ta prov igen? Du gjorde ju ett nyss. Det han ev. plockat i sig i vinterhagen ser du inte förrän om tidigast 12 veckor

nej jag flyttade aldrig över honom till vinterhagen utan han går i samma hage nu och jag har inte gjort provet ännu.

det är så att i vintras gick han ju i vinterhagen sen satte vi han i en temporär hage men där blev de kvar längre än vi trodde där är han fortfarande men när som helst måste han därifrån för det är inte vår hage.
och eftersom vi nyss inför häst i stallet så har vi bara en enda hage, vinterhagen.
och jag vill verkligen inte sätta tillbaka han där efter att han avmaskats så jag har dratt ut på allt mkt.

men jag trodde ju att jag skulle tvingas sätta han där eftersom vi inte hade något val.
men nu har det dykt upp andra hagar på ett annat ställe så därför tänkte jag göra kolla masken snart och avmaska OM det är något och så flytta han till den rena hagen...

hänger du med?

och då undrade jag om jag väntat för länge eller om det går att göra kolla masken nu såhär sent.
jag har alltså inte gjort någonting ännu.

men då ska han gå kvar i nuvarande hage 3 dagar innan jag släpper i den rena om han ska avmaskas?

ska bli spännande att se vad testet visar.
måste man avmaska snabbt efter tester om det visar sig innehålla något eller hur lång tid kan gå? kan det ändra sig mkt om hästen fortsätter gå i samma hage(vet inte exkt när jag kan flytta han till den nya rena hagen)

Har skickat in till "kollamasken". Beställde (extra) odling om provet visade mer än 100 EPG, vilket det gjorde på båda hästarna. Nu när jag fick provsvaret, står det "ingen förekomst". Ska man då alltså inte avmaska??? Känner mej lite förvirrad. Annars har dom haft under 100. Hur ska jag göra? Avmaska eller inte? Snälla hjälp!

Odlingen görs ju för att kolla om hästen hade stora blodmasken, och det hade den ju inte. Stora blodmasken är ganska farlig. Däremot har dom ju lilla blodmasken. Hur mycket epg hade hästarna ? Det är ju det som avgör om du bör maska eller inte.

Visar provet att du ska avmaska så avmaskar du med medlets intevall hela grässäsongen. Det är aldrig för sent att ta prov!

Dom hade 500 och 550 (!) Visst borde jag avmaska?

Tack för ditt svar! Ska ringa vettis omgående!

Måste fråga en sak om maskarna......
Är det så att efter en avmaskning kan hästarna gå i samma hage som innan om de vistats i en annan hage tre dagar efter avmaskning?
Eller måste man byta till en orörd hage?

Måste fråga en sak om maskarna......
Är det så att efter en avmaskning kan hästarna gå i samma hage som innan om de vistats i en annan hage tre dagar efter avmaskning?
Eller måste man byta till en orörd hage?

Ska de gå kvar i samma hage är det totalt onödigt flytta dem bara några dagar, de har ju redan smittat ner hagen innan avmaskningen.

Bäst är det ju att flytta till orörd hage så man slipper få återsmitta på hästarna.

Men när kan man använda samma hage igen?
Efter vintern, då alla parasiter är döda?
Om de är det då?

KL

Jag har skickat in träckprov på min isis och fick svaret 300 på lilla/stor blodmasken. Hade situationen varit en annan hade jag avmaskat med dessa värden men nu är jag osäker. Han fick sin LIVS första avmaskning när han kom till sverige i oktober 2007. Då reagerade han på det. Han hade efter avmaskningen kasst immunförsvar HELA vintern med massa småokåmmor som diarée, regnskållor, fukt reaktioner, hosta, snor osv.

Jag är rädd att om jag skulle avmaska honom nu skulle han ev. utveckla sommarexem. Vad tror ni? Måste jag avmaska trots en halt på 300??

Men när kan man använda samma hage igen?
Efter vintern, då alla parasiter är döda?
Om de är det då?

Grejen att ha separata vinter- och sommarhagar är att den vanligaste parasiten, lilla blodmasken, smittar i första hand på betet. På vintern när det är is och snö får hästen inte i sig smitta.

Ska hagen vara helt parasitfri behöver den vila i 1½ år.

Jag har läst på Slus: s sida att sjukdomen till 20% styrs av genetiska faktorer samt att de isländska hästarna är känsligare på grund av dåligt utvecklat immunförsvar mot svidknotten som finns här i Sverige. Att din häst hade alla de saker du skrev tyder nog en del på nedsatt imunförsvar, men det behöver knappast betyda att en avmaskning skulle göra hästen sämre. Förövrigt är det jättemånga hästar som i år drabbats av någon slags hudåkomma, bla regnskållor. Ska du ge något maskmedel kan du ju ge något magmedel samtidigt som håller magen i styr. 300 EPG är ju inte jättehögt, men en del ändå.

Jag håller med Mynta2 här, lågt immunförsvar gör att din häst BEHÖVER hjälp att bli av med maskarna. Jag har inte hört något om att det är avmaskningen som orsakar dåligt immunförsvar. Jag ser inte riktigt kopplingen.

Om du ska avmaska 300 EPG eller inte beror ju också på hur dina hagar ser ut. Har du möjlighet att mocka varje dag och testar din häst regelbundet så behöver du ju inte avmaska så länge EPG inte stiger kraftigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon