En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

hej hej! nu kommer jag igen med mina frågor:)

min shettis som hade 900 epg förra året när jag fick honom hade bara 60 i år när jag kollade honom. då ska jag inte maska eller?

men det står att man då ska ta prov på dom igen i sommar....klarar han sig inte över sommaren för i sep/okt åker jag ju ändå på ivomec el likn för styngflugan?

HÄSTEN klarar sig. Det som kan hända är att det kommer fram fler ägg och han smittar ner betet. Det är en avvägning bara du själv kan göra.

kl

Ny fråga

Tycker det blir rörigt med massa frågor i samma tråd, det blir svårt att hitta. Så om min fråga redan finns med så får ni ursäkta mig :)

Jo, är det nödvändigt att avmaska bara för att man "ska"? De säger ju att man inte ska avmaska i onödan för att maskarna inte ska bli resistenta och det tar jag gärna hänsyn till. Så nu inför betet, hur vet jag om jag verkligen behöver avmaska?

kl

Ny fråga

Tycker det blir rörigt med massa frågor i samma tråd, det blir svårt att hitta. Så om min fråga redan finns med så får ni ursäkta mig :)

Jo, är det nödvändigt att avmaska bara för att man "ska"? De säger ju att man inte ska avmaska i onödan för att maskarna inte ska bli resistenta och det tar jag gärna hänsyn till. Så nu inför betet, hur vet jag om jag verkligen behöver avmaska?

Du tar träckprov, då vet du ju! Du kan märka om din veterinär är "nåt att ha" inom parasitologi beroende på om denne skriver ut recept utan att be om provsvar först...

Din ska du avmaska så snart det går och med medlets intervall på det du väljer. De som går i samma hage ska använda samma medel samtidigt.

ska alla hästar avmaskas med samma medel trots att de kanske inte har samma sak?.

hur ofta skall man växla mellan de olika avmaskningsmedeln?

Det är ju blodmasken man vill åt. Villket är den vanligaste parasiten. Vilka andra maskar tänkte du på då ? Man växlar inte direkt mellan olika maskmedel, utan mellan olika substanser. Man växlar med 1-2 års mellanrum.

ska alla hästar avmaskas med samma medel trots att de kanske inte har samma sak?.

hur ofta skall man växla mellan de olika avmaskningsmedeln?

Det finns tre olika maskar man behöver ha koll på. Vanligast är blodmasken som är den man bekämpar under betesäsongen. Sen finns det spolmask som går på mycket unga hästar (föl/åringar) och hästar med nedsatt immunförsvar, den är oftast inget problem för vuxna friska hästar. Och så är det bandmasken.

Det finns medel som tar allihop, men vanligast är att man bara behöver behandla mot blodmasken.

Idag kom svaret 150 EPG på lilla och/eller stora blodmasken.Behöver jag avmaska?

jaha, nu är dom i alla fall släppta på betet då jag uppfattade det som att det var så lite att det inte behövdes...:(

tycker ni jag ska maska eller inte? ta nytt prov, när eller hur tycker ni jag ska göra?

jag smittar inte betet då? räcker det att maska i sep/okt eller behövs det nåt under sommaren?

jag smittar inte betet då? räcker det att maska i sep/okt eller behövs det nåt under sommaren?

Nu behöver du inte avmaska, dessutom är det väldigt lite smitta nu när det är så himla torrt. Ta ett nytt prov senare i sommar, augusti kan vara lagom.

Idag kom svaret 150 EPG på lilla och/eller stora blodmasken.Behöver jag avmaska?

Det beror på när din häst avmaskades senast, har du gjort prov tidigare och vad sa det, hur många hästar går den ihop med, på vilken sorts mark.

Har inte gjort prov tidigare,hon avmaskades förra sommaren endast före betet med Banminth.Går med en shettis sedan några år och de har två sommarhagar,en harvad och sådd äng,gick där första gången förra sommaren samt en äldre äng.Försöker mocka hagarna minst en gång i veckan,inte helt bajsfria men får bort rätt mycket ändå.
Shettisen hade 60 EPG.

Det låter som om ni inte behöver avmaska då, bra jobb med förebyggande åtgärder!

Du tar träckprov, då vet du ju! Du kan märka om din veterinär är "nåt att ha" inom parasitologi beroende på om denne skriver ut recept utan att be om provsvar först...

Jo, iof... men träckprov verkar så komplicerat, jag har egentligen ingen aning om hur man gör, var man ska skicka det och så..

Jo, iof... men träckprov verkar så komplicerat, jag har egentligen ingen aning om hur man gör, var man ska skicka det och så..

Det är jätteenkelt! Du köper en KollaMasken-låda på Apoteket eller Granngården. Däri finns allt du behöver och instruktioner. Posta lådan och du får svar dan efter!

fast då kan jag väl lika gärna hoppa provet då eftersom jag ändå måste maska mot styngflugan?

fast då kan jag väl lika gärna hoppa provet då eftersom jag ändå måste maska mot styngflugan?

Det är ju för att få bättre koll på hur din häst har det. Ett prov till ger säkrare svar till nästa år. Men det gör du ju som du vill.

Har du så mycket styngfluga att du inte har möjlighet att skrapa bort äggen istället för att avmaska?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar