En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Fick precis svar från maskprovet...

Detta visade på 1300 epg.

Förra året gjorde jag ett prov i maj, det visade på 650 epg. Avmaskade hela sommarsäsongen med bimectin med åtta veckors intervall. De andra hästarna som gick på samma bete avmaskades även de med samma intervall. Vet att vi i stallet på grund av okunnighet tidigare endast avmaskat innan betessläpp och sedan på hösten, kan smitta legat kvar sedan året innan? Bytte stall i mitten av september och frågan är om de varit dåliga på att avmaska och att det gick ut över min pålle?

I mitten av april bytte jag stall igen och min häst gick då tillsammans med en annan häst som precis nollat på kolla masken. Han gick även ihop med en häst i någon vecka som inte är kollad och som nu har flyttat. Nu går han ihop med en som visade på 250 epg på sitt prov, dessa två ska gå ihop på bete nu i sommar.

Eg är det ju kanske inte så mkt att fundera över, men det är klart att man är nyfiken över varför provet visade på så mkt epg. Kanske denna extremt varma vinter även är en bidragande orsak?

Veterinär ska ringas i morgon för att få recept på avmaskningsmedel. I mitt fall är det dags för ett pyrantel-år, spelar det någon roll vilket maskmedel jag väljer (fyrantel är väl det billigaste)?

1300 epg känns som väldigt mycket, hästen i fråga är väldigt fin i hullet och verkar inte påverkad av detta, som tur är...

Jättetacksam för om någon kan sprida lite ljus över mina funderingar.

1300 är mycket men inte så man behöver få panik. Den här vintern har inte varit nån riktig vinter så många hästar har fått mycket högre EPG i år än tidigare pga detta. De har alltså fått i sig smitta inte bara under betet utan även hela vintern. Sen kan det ligga vilande larver som vaknar till efter flera år, så vad som hände förra året behöver inte vara helt avgörande för årets prov.

En av de hästar som gått tillsammans med min (de gick nog ihop i ungefär tre veckor under april-maj) hade 90 epg på maskprov som gjoders i april. Bör hon avmaska sin häst nu i och med att den gått i hop med min under några veckor? Eller ska hon vänta och ta maskprov senare och se vad resultatet blir?

Vad är det bästa sättet att ta reda på om hästen har bandmask? Bör man vara "rädd" för att hästen kan gå omkring och ha bandmask?

Bara för att de gått ihop betyder det inte att den andra hästen plockat upp mer smitta. Det hon fått i sig under april maj syns inte på träckprov eller nås med avmaskningsmedel än i alla fall.

Bandmask kan man antingen ta träckprov speciellt för det (annan metod), eller blodprov. Om hästen är bra i magen och inte har några konstigheter för sig man kan misstänka kommer från magen, ingen kolik eller dåligt hull så behöver man inte fundera så mycket över det.

Jag fick svar ägg i sparsam mängd av blodmask och förekomst av bandmask (båda ser fräscha ut och har inga magproblem). Har blivit rekommenderad att avmaska med dubbel dos pyrantel nu och sedan enkeldos om 6 veckor och nytt prov i september.
Min fråga: Hur gör jag med betet nu? De har av misstag redan bytt hage, men jag behöver inte använda den igen. Ska jag avmaska dem i den hagen de är nu och byta efter ett par dagar eller kan de gå i den tills det är dags att byta i alla fall. Ska jag byta till helt ny hage före eller efter 6-veckors avmaskningen?
Tack på förhand

Oj oj, VARFÖR envisas veterinärerna med att rekommendera medel som inte tar all bandmask när det är bevisat att hästen har det?

Equimax om ni också ska ta blodmasken, Droncit om ni bara ska ta bandmasken. Inget annat! Ifrågasätt!

Det var vad SVA rekommenderade på provsvaret.
Equimaxen finns inte för tillfället enl. Fass hemsida.

Det var vad SVA rekommenderade på provsvaret.
Equimaxen finns inte för tillfället enl. Fass hemsida.

Jag tycker fortfarande det är skumt. Finns inte Equimax? Undrar vad som hänt. Men Droncit finns fortfarande. Prazikvantel i den högre dosen är det enda som tar bandmaskens alla stadier i hästen. Dubbel pyrantel eller Ivomec Comp/Cydectin Comp tar bara vuxna maskar, så man får upprepa behandlingen.

Equimax fanns i alla fall på apoteket så nu ska jag avmaska med det och visst räcker det med en avmaskning i sommar? Hur gör jag med betet när jag använder den?

Equimax fanns i alla fall på apoteket så nu ska jag avmaska med det och visst räcker det med en avmaskning i sommar? Hur gör jag med betet när jag använder den?

Bara avmaska, sen är det lugnt. Har jag förstått rätt ska de ut på bete snart? Då kan de gå kvar där de är och sen byter du till betet som vanligt.

*Kl*

Jag har inte tid att läsa igenom hela tråden så hoppas att någon kan svara ändå.
Min treåring ska avmaskas då provet visade blodmask, ordlingen visade att det var lilla blodmasken och inte den stora.
Ingen övrig maskförekomst.
Vad är lämpligt medel? Måste man ha recept på det? Känns väldigt skumt, har för mig att en kompis sa att hon köpte sitt maskmedel (Cydectin) på Apoteket utan recept :confused:

Från och med oktober 2007 (tror jag det var) måste man ha recept.

Det är vad jag också hört men hon köpte sitt nu i år. (Jag tycker dock att det är genomidiotiskt att först betala för maskanalys, sen för recept och slutligen för avmaskningen.)

Det är vad jag också hört men hon köpte sitt nu i år. (Jag tycker dock att det är genomidiotiskt att först betala för maskanalys, sen för recept och slutligen för avmaskningen.)

Det tvingar ju folk att få ordning på sina avmaskningsrutiner och sköta markerna istället för att förlita sig på medicinering... Jag tycker det är suveränt!

Hur mycket blodmask hade hon? Cydectin kan du använda, det håller äggen borta i 12 veckor.

Det tvingar ju folk att få ordning på sina avmaskningsrutiner och sköta markerna istället för att förlita sig på medicinering... Jag tycker det är suveränt!

Hur mycket blodmask hade hon? Cydectin kan du använda, det håller äggen borta i 12 veckor.

Inte att behöva betala för allt. Jag tycker att man inte ska behöva betala för receptet när man faktiskt bemödat sig med att göra en maskkoll. Låt då de som inte betalar för maskanalys betala recept men vi som tar träckprov kan bara få visa upp resultatet och då få köpa maskmedlet.

1200 EPG. Cydectin är det jag själv varit inne på.

Flera stall jag jobbar ihop med har avtal med sin veterinärstation och betalar inte för recept. Däremot en årsavgift, men den ger rabatt på t.ex. vaccinationer och utkörningsavgifter mm.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar