En tråd om avmaskning och träckprov

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov

Får jag fråga: Om man har stora blodmasken så säger alla "att man måste sanera". Du säger dessutom att man måste sanera rejält. :)

Men hur menas då att man ska sanera? Räcker det med nogrann mockning eller måste man ta till någon annan form av "dundermedel"?

Det beror ju på hur hagarna ser ut. Om jag fick in stora blodmasken skulle jag försöka plöja upp hagen... men mockning räcker ju ganska långt!

Ok, tack för svaret! :)

Har du lust med ett svar till? :p

Jag tog träckprov förra året och slapp avmaska. Tog nu idag ett nytt som jag precis skickat iväg. Jag kryssade i att jag ville de ska ta odling ifall det fanns blodmask för att då ev konstatera eller utesluta stora blodmasken.

Men så läste jag att om det inte kommit in några nya hästar så behövde man inte fortsättningsvis kryssa i för odling. Är det så?

Om du fått att stora blodmasken inte finns på odling förra året och det inte kommit några nya hästar eller din varit iväg så kan ju inte smittan ha kommit nånstans ifrån.

Det var väl tur att det blev receptkrav så du måste ta tag i det här "krångliga" :D

Avmaskningen är i första hand för att stoppa smitta till betet. Rundgången är ju så att hästarna släpper ut ägg med bajset som utvecklas till larver och klättrar upp på grässtråna som hästen tuggar i sig och så börjar det om.

Hindrar man hästen från att släppa ut ägg stoppar man ju den cykeln.

Beroende på vilket medel du använder stoppar man äggspridningen i 4, 8 eller 12 veckor, så har du använt t.ex. Banminth före betet så sprider hästen lika mycket ägg igen månaden efter och smittar ner betet om du inte upprepar.

Du tar först träckprov, behöver hästen avmaskas gör du det och följer sen medlets intervall hela betessäsongen. Du behöver inte bekymra dig om när du byter hage mitt i sommaren eftersom du hela tiden håller borta äggen.

ja det var tur för jag och säkert många andra har inte fattat detta innan,.

jag har t.o.m läst kurser i detta men fattar de inte endå men hoppas ja ska lära mej mer.

tack förr att du finns här och hjälper alla hästägare som inte vet allt om detta ännu...

men är det så att när man avmaskar så är hästen "imun" mot mask så även om man sätter den på ett smittat bete(tex vinterhagen e nog inte helt frisk?!).
men om man mitt i sommarne måste flytta hästen tillbaka till vinterbetet så får den endå inte mask om man följer intervallerna lr?

är det veterinären som kan säga vilket medel som man skall använda då?
skriver de ut samma medel till nästa gång man ska göra kolla masken eller måste man ringa dem då igen?.

hur ofta rekomenderar du att man gör kolla masken?

hur länge måste ett bete vila från djur för att vara maskfritt?

det sägs ju att växelbete är bra mot mask alltså tex ett år kor, ett år får ett år hästar och kanske ett år utan djur?
eller ska det göras i ett visst mönster och aldrig blanda de djuren?
vad är det som gör att hästarna inte får lika mkt mask av att gå med får tex?

Det går inte att säga så generellt. Det beror på så många faktorer.

Ok, ursäkta om jag är jobbig... men EPG 350 på blodmask, hästen är 11 år och går i vinterhagar nu, ska släppas på stort bete efter ev. avmaskning. Avmaska eller ej?? Mycket tacksam för svar.

men är det så att när man avmaskar så är hästen "imun" mot mask så även om man sätter den på ett smittat bete(tex vinterhagen e nog inte helt frisk?!).
men om man mitt i sommarne måste flytta hästen tillbaka till vinterbetet så får den endå inte mask om man följer intervallerna lr?
Hästen blir inte immun mot mask. Alla hästar har nån sorts egen motståndskraft mot parasiter, bl.a. spolmasken som hästen bygger upp eget försvar mot 6 mån efter första smittan (vanligtvis som föl) och sen inte behöver avmaskas mot den mer. Det du gör när du avmaskar är att du tar bort de utvecklade maskar som lägger ägg som följer med bajset ut. Beroende på då vilket medel du använder håller sig äggen borta en viss tid. Flyttar du tillbaka hästen till en smittad hage kan hästen äta i sig ny smitta, därför är det viktigt att som steg 1 ha separata vinter och sommarhagar.

är det veterinären som kan säga vilket medel som man skall använda då?
skriver de ut samma medel till nästa gång man ska göra kolla masken eller måste man ringa dem då igen?.
Förhoppningsvis vet din veterinär tillräckligt om parasitologi för att hjälpa dig. Tyvärr finns det många veterinärer som inte håller sig uppdaterade och kunniga inom detta område. Tar du prov på våren och får svar att du behöver avmaska ska veterinären kunna skriva ut allt medel du behöver den säsongen på en gång.

hur ofta rekomenderar du att man gör kolla masken?
På våren på alla hästar. De som nollar första gången vill jag gärna ta prov på på sensommaren igen. De som behöver avmaskas provtas igen nästa vår. Föl/åringar kollas med prov även i dec/jan för att hålla koll på spolmasken.

hur länge måste ett bete vila från djur för att vara maskfritt?
Hästarnas parasiter är artspecifika, de smittar alltså inte andra djur. Så kan man ha kor eller får att beta i hagen renar det jättemycket! 1½ år räknar man med att hagen behöver vara hästfri för att räknas som smittfri.

det sägs ju att växelbete är bra mot mask alltså tex ett år kor, ett år får ett år hästar och kanske ett år utan djur?
eller ska det göras i ett visst mönster och aldrig blanda de djuren?
vad är det som gör att hästarna inte får lika mkt mask av att gå med får tex?
Får och hästar går bra ihop för det mesta, jag har haft en fölunge som bodde med kor (och annan unghäst) sitt första år. Det viktiga är att det andra djurslaget får beta av ordentligt där hästarna undviker att äta så bajshögarna får torka ut ordentligt och ev.larver käkas upp utan att kunna utvecklas. Kan man byta så det går kor eller får varannat år och hästar varannat så är det ju utmärkt!

Ok, ursäkta om jag är jobbig... men EPG 350 på blodmask, hästen är 11 år och går i vinterhagar nu, ska släppas på stort bete efter ev. avmaskning. Avmaska eller ej?? Mycket tacksam för svar.

350 EPG skulle jag avmaska iaf före betet. Om du behöver följa intervall eller inte hänger på hur hagen är som han ska gå i.

Har nu börjat mocka i sommarhagen innan de ska släppas dit och pga jag var sjuk förra hösten finns där mycket skit:devil:
Om jag inte hinner ta hela,är det bäst om jag tar de blötare högarna först och lämnar det torra? Om bollarna är utspridda och torra,legat under snö i vinter,är de maskfria då?

Utspridda och torra är bättre än blöta sammanhållande, men det går tyvärr inte att säga att de är maskfria.

Tjoho!! :bump:

Då slapp man avmaska i år också då! :D

Kollade precis mailet från Vidilab och nollor i år också! Nu har jag inte avmaskat sedan hösten -06! :banana: :banana:

Hej Madick eller någon annan kunnig!
Jag har fått svar idag och 4 har blodmask (nya hästar...), mellan 60 och 1300. Odling satt. De andra 6 hade 0 epg.

Samlingsprov på bandmask visade 0 och även 0 på de övriga maskarna.

Vad är bäst att avmaska de 4 med? Tänker ta även den med 60.
Ska släppa över till sommarhagar i helgen.
Intervall på avmaskningen och tidpunkt för nästa prov?

Hoppas någon har tid med mina frågor.

knapplån

Behöver få lite åsikter om ett möjligen uppseglande problem.
I år kommer 4 hästar från vårt stall (inkl. min egen) att åka iväg till ett annat bete under 2 månader. Vi har träckprovat alla hästar i stallet minst 2 ggr per år de senaste 3 åren och de har "nollat" helt de senaste 2 åren. Proverna har skickats till SVA och vi har genomfört avmaskningsprogram i samråd med chefsvetetinären där.

Nu vill ägaren till sommarbetet att vi ska avmaska hästarna innan utsläpp på hennes mark - hur stor är risken att någon av våra hästar "ändå" har mask trots att de har "nollat" i flera år?

Hur skulle ni andra göra - stå på er och hävda att hästarna inte behöver avmaskas eller avmaska för att undvika en ev. "konflikt"?
Jag har ännu inte pratat med ägaren till betet om att våra hästar är så rena - jag vill gärna ha lite "argument" och tankar kring detta först.

Vänligen,
Morv

Avmaskningen är ju till för att skydda markerna. Har era nollat i flera år utan avmaskning så släpper de ju inte ut några ägg. Jag skulle absolut visa upp träckprovsresultaten och hänvisa henne till SVAs parasitolog om hon inte håller med er.

Avmaskningen är ju till för att skydda markerna. Har era nollat i flera år utan avmaskning så släpper de ju inte ut några ägg. Jag skulle absolut visa upp träckprovsresultaten och hänvisa henne till SVAs parasitolog om hon inte håller med er.

Tack för det!

:)

KL

Hur lång karens är det på avmaskningsmedel?

Min hade 350 i blodmask så tänkte avmaska nu innan bete (Fortfarande oklart om när vi kan släppa dom) och betet är helt parasitfritt (bara kossor som gått där).

Men ska tävla lite i sommar.. är det 1 vecka eller?

Är det inte 96h karens på avmaskningsmedel? Har för mig att det står det i karenslistorna.
// Linda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Tjatter Tydligen cirkulerar något stort drama på sociala medier nu med en känd youtubeprofils bror och hans sambo som håller på bråkar med...
Svar
14
· Visningar
1 448
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Här är en tråd där vi kan diskutera hur vi tycker att man ska bemöta psykiskohälsa på forumet, så behöver vi inte spåra ur andra trådar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 294
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar