En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Först, grattis @malumbub !!!

Sen, uppdatering för min del: Ringde Linköping och fick telefontid med läkaren (tack, så himla skönt o få fråga saker osv!). Snabbt nytt ultraljud på plats där, jätteskönt få koll av de som verkligen kan- har haft hyrläkare de två senaste gångerna på hemmasjukhuset o massa strul med blodprov. Det var lätt värt att köra 60 mil för kollen. De tror visst att de kan nå min dolda äggstock nu när den är så svullen (och den "friska" hade fått en blåsa till, yey!) om de sticker genom livmodern. Låter ju sjukt vidrigt, glad jag ska va sövd O_o:nailbiting: Tacka gud för narkos!! Så nu har vi ÄP på tisdag 24e och förhoppningsvis återföring (snälla snälla högre makter och läkare o embryologer) på torsdag. Ikväll blir det Ovitrellen och sen imorrn sprutfritt. Känns surrealistiskt att äntligen vara här.
Sticker man inte alltid genom livmoder? Hur kommer man annars åt? Och blir du sövd? Varför då?

Tur att det verkar gå bra!

Sticker man inte alltid genom och livmoder? Hur kommer man annars åt? Och blir du sövd? Varför då?

Normalt sticker man ut nålen genom slidväggen vid äp. Det är vad läkarna sagt och gjort på mig. Men det kanske är olika på olika kliniker eller i olika länder.

Sticker man inte alltid genom livmoder? Hur kommer man annars åt? Och blir du sövd? Varför då?

Som Cynthia skrev så har de alltid sagt att de går via slidan och rakt på äggstockarna när vi pratat om saken, och de drog skillnaden nu, dvs att de skulle behöva gå igenom livmodern på mig som det ser ut- min ena äggstock sitter fast på baksidan av den. Jag har ju haft vanliga cystor på äggstockarna som de velat punktera tidigare och då har de legat bara nån cm in från slidan när de varit stora så ingen mening att gå genom livmodern då till exempel. Men jag antar att det kan bero på hur man är anatomiskt.

Jag har skrivit om att jag blir sövd och lätt nämnt varför flera gånger om jag inte minns fel. Långa svaret: Jag har ju aggressiv endometrios som gör att gynundersökningar ofta blir smärtsamt (vanligt om man är en av de som drabbats värre av sjukdomen) och efter några riktigt obehagliga upplevelser- har ju haft cervixcancer också och är koniserad mm- så är det av den graden att jag blir hysterisk när de ska parkera mig i stolen om jag inte har 100% kontroll och vet att smärtan blir hanterbar. Till saken hör även att jag varit nålfobiker sedan barnsben.. och ja de blodförtunnande sprutorna är inget jag jublar över men betydligt mer lätthanterligt psykiskt än att fixa stor nål+gynstol som jag hatar+ nåt jag vet kommer göra ont. Morfin funkar dessutom dåligt på mig, spyr som en tok. Lägg till en del övergrepp under barnåren i bagaget så har du en patient som ingen inom vården vill hantera i vaket tillstånd när de gör såna här grejer- jag är väldigt välanpassad i mitt dagliga liv och kan hantera det mesta men vid gynundersökningar där jag inte är trygg kan det slå över till ren panikreaktion. Jag gör iofs som de säger och ligger hyfsat still men storgråter, hyperventilerar och gör allt jag kan för att överleva på plats. Det är mer än en sköterska som gått ut gråtandes efter det för att de tycker att det är så jobbigt att tvinga någon i det läget (vilket väl säger mer om deras empati än de som hotade att binda fast benen på en av mina inte så lyckliga endometrios-medsystrar). Det är inte vackert och senaste gångerna de sövt mig för ingrepp har de gjort det utan att förbereda med att andas syrgas först osv, de har bara slagit ut mig direkt. Jag behövde inte motivera mig mer än nån halv minut för att få igenom narkos kan jag säga. Klokt val för både mig och personalen. Och min kille hade släpat ut mig därifrån om han sett mig sån, han skulle aldrig klara av det även om jag kunde klara att ligga still.

Som Cynthia skrev så har de alltid sagt att de går via slidan och rakt på äggstockarna när vi pratat om saken, och de drog skillnaden nu, dvs att de skulle behöva gå igenom livmodern på mig som det ser ut- min ena äggstock sitter fast på baksidan av den. Jag har ju haft vanliga cystor på äggstockarna som de velat punktera tidigare och då har de legat bara nån cm in från slidan när de varit stora så ingen mening att gå genom livmodern då till exempel. Men jag antar att det kan bero på hur man är anatomiskt.

Jag har skrivit om att jag blir sövd och lätt nämnt varför flera gånger om jag inte minns fel. Långa svaret: Jag har ju aggressiv endometrios som gör att gynundersökningar ofta blir smärtsamt (vanligt om man är en av de som drabbats värre av sjukdomen) och efter några riktigt obehagliga upplevelser- har ju haft cervixcancer också och är koniserad mm- så är det av den graden att jag blir hysterisk när de ska parkera mig i stolen om jag inte har 100% kontroll och vet att smärtan blir hanterbar. Till saken hör även att jag varit nålfobiker sedan barnsben.. och ja de blodförtunnande sprutorna är inget jag jublar över men betydligt mer lätthanterligt psykiskt än att fixa stor nål+gynstol som jag hatar+ nåt jag vet kommer göra ont. Morfin funkar dessutom dåligt på mig, spyr som en tok. Lägg till en del övergrepp under barnåren i bagaget så har du en patient som ingen inom vården vill hantera i vaket tillstånd när de gör såna här grejer- jag är väldigt välanpassad i mitt dagliga liv och kan hantera det mesta men vid gynundersökningar där jag inte är trygg kan det slå över till ren panikreaktion. Jag gör iofs som de säger och ligger hyfsat still men storgråter, hyperventilerar och gör allt jag kan för att överleva på plats. Det är mer än en sköterska som gått ut gråtandes efter det för att de tycker att det är så jobbigt att tvinga någon i det läget (vilket väl säger mer om deras empati än de som hotade att binda fast benen på en av mina inte så lyckliga endometrios-medsystrar). Det är inte vackert och senaste gångerna de sövt mig för ingrepp har de gjort det utan att förbereda med att andas syrgas först osv, de har bara slagit ut mig direkt. Jag behövde inte motivera mig mer än nån halv minut för att få igenom narkos kan jag säga. Klokt val för både mig och personalen. Och min kille hade släpat ut mig därifrån om han sett mig sån, han skulle aldrig klara av det även om jag kunde klara att ligga still.
I vissa länder verkar det ju vara standard att man får ett propofolrus vid äggplock. Många verkar ju uppleva det väldigt smärtsamt trots lugnande och smärtstillande så jag tycker det är konstigt att de inte har det som rutin här.

Missvisande på vilket sätt menar du? :)

Antingen visar det positivt eller inte.
Ja men tänker om man köper billiga stickor, då tar man ju bara en ny sticka. Men dessa använder man ju samma "apparat", ståe ju att man ska testa en gång om dagen, men kan det bli nåt tok med själva "apparaten" om man testar två ggr per dag?

Ja men tänker om man köper billiga stickor, då tar man ju bara en ny sticka. Men dessa använder man ju samma "apparat", ståe ju att man ska testa en gång om dagen, men kan det bli nåt tok med själva "apparaten" om man testar två ggr per dag?
Nej den påverkas inte alls. Den fungerar med de antalet stickor som följer med. Däremot blir det dyrt om man gör det många gånger med den varianten av ältest.

En annan nackdel (som vissa dock tycker är en fördel) är att man kan inte följa stegringen/minskningen på tydligheten i teststrecket.

Sitter och väntar på att lämna blodprov nu. Vi försöker komma på ett sätt att få iväg spermaprovet också. Svårt att få till det med arbetstiderna. En fredageftermiddag när sambo slutar tidigt hade ju varit bra! Men då är det inte öppet alls. Varför jobbar de bara när alla andra också jobbar? :p

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Halali - Kör IVF1, långt protokoll. 32, aldrig varit gravid. Endometrios.

Thalbaz - Fjärde omgången pergotime from 3/5, trippel dos, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - Synarela från 2/6, menopur 412.5 från 16/6 och VUL 23/6.

hemlig - ÄL 15/5, BIM ca 28/5. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- det som skulle bli vårt första försök i mitten av maj verkar ha resulterat i utebliven äl just denna månad, typiskt...

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

Michaelsdotter - Missfall med tvillingar runt v. 6. En tidigare graviditet, abort.
Inga bio barn, dock en bonusdotter ÄL 4/5

Pga min smygande uvi förra veckan (och så sent som igår sved det när jag kissade) så skulle jag idag ringa min vc och tänkte då att jag skulle kissa på en sticka först bara för att kunna säga till dom om jag är gravid. Men stickan var totalt toknegativ. De gånger jag fått positivt har jag fått det redan 9 dagar efter ÄL (om än otroligt svagt) så det verkar inte som det tagit sig denna gången, trots att vi hade sex innan ÄL, på ÄL och dagen efter :(

Smyger in med hemligt namn, eftersom det är väldigt nytt att vi försöker.

Vi har nyligen börjat köra oskyddat och sagt lite "händer det så händer det". Givetvis fixar jag inte alls det upplägget och har laddat ner varendaste app om hur man håller koll. Tror vi prickade ägglossning och nu är det den där väntan. Hemskt. Å jag som lite nonchalant försökte inbilla mig själv att det här inge skulle ta upp så mkt av mitt fokus.. Jag skulle ju vara aaaaavslappnad!! Nu har jag varenda tecken som finns:ömma bröst, somnar helst innan kl 20 på kvällarna osv.....

Update!

ÄP idag. Underbar personal, evigt tacksam för detta. När jag försökte vakna ur mitt narkosrus kikade nån in och sa att de hade tagit 14 blåsor! Efter ett tag på uppvaket kom en (underbar) sköterska in och ville visa ett papper där de skrev att de fått ut 16 ägg!! Helt galet underbart :love: Jag var lite oförstående först, tänkte att fler ägg än blåsor liksom.. men tydligen hade de skrivit fel och det var 16 blåsor och ägg i samtliga. Hon som pratade hem oss från kliniken var lika förvånad som jag, sa att det var väldigt ovanligt att de fick ut ägg från varje.

Mannen fick slita i halv panik med sin del av det hela men lyckades åstadkomma något till slut :D

Nu blir det en nervös dag imorgon (vore ju fasansfullt om de ringde o sa att inget blivit befruktat) o annars återföring på torsdag. Jag hoppas på febril aktivitet i den där skålen inatt ;)

Update!

ÄP idag. Underbar personal, evigt tacksam för detta. När jag försökte vakna ur mitt narkosrus kikade nån in och sa att de hade tagit 14 blåsor! Efter ett tag på uppvaket kom en (underbar) sköterska in och ville visa ett papper där de skrev att de fått ut 16 ägg!! Helt galet underbart :love: Jag var lite oförstående först, tänkte att fler ägg än blåsor liksom.. men tydligen hade de skrivit fel och det var 16 blåsor och ägg i samtliga. Hon som pratade hem oss från kliniken var lika förvånad som jag, sa att det var väldigt ovanligt att de fick ut ägg från varje.

Mannen fick slita i halv panik med sin del av det hela men lyckades åstadkomma något till slut :D

Nu blir det en nervös dag imorgon (vore ju fasansfullt om de ringde o sa att inget blivit befruktat) o annars återföring på torsdag. Jag hoppas på febril aktivitet i den där skålen inatt ;)
Ja det där samtalet är hemskt att vänta på... Håller tummarna!

Har fått provsvar idag och en eventuell orsak till barnlösheten. Jag har taskig sköldkörtel och måste äta Levaxin. Gynekologen skickar remiss till min husläkare så hoppas vi på en kallelse så snart som möjligt. Tänk om det bara är detta som strulat och att lite tabletter är allt som krävs?

Har fått provsvar idag och en eventuell orsak till barnlösheten. Jag har taskig sköldkörtel och måste äta Levaxin. Gynekologen skickar remiss till min husläkare så hoppas vi på en kallelse så snart som möjligt. Tänk om det bara är detta som strulat och att lite tabletter är allt som krävs?

När jag gjorde min utredning som kom det fram att jag hade lite taskigt värde. Min första graviditet (MF i vecka 5), så åt jag levaxin. Hade inte blivit gravid innan. Den andra (är i vecka 31) fick jag hjälp på traven med högre dos levaxin och letrozol :) Så det räckte för mig iaf :)

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar FET4 (eller FET1 efter IVF2)

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Safir - IVF1, 29 år, inga barn

Halali - Kör IVF1, långt protokoll. 32, aldrig varit gravid. Endometrios.

Thalbaz - Fjärde omgången pergotime from 3/5, trippel dos, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - Synarela från 2/6, menopur 412.5 från 16/6 och VUL 23/6.

hemlig - ÄL 15/5, BIM ca 28/5. Snart 33 år, inga barn. Ett MA och ett MF

Bella02- äl troligen 15/5 vilket då kommer bli vårat första försök! 26 år inga barn

Hera_- ÄL 3-5/5 ca, slutade med p-piller slutet på feb. 30 år, inga barn
Vart gravid för 12 år sen, abort.

Michaelsdotter - Missfall med tvillingar runt v. 6. En tidigare graviditet, abort.
Inga bio barn, dock en bonusdotter ÄL 4/5

Tar bort mig på listan. Har lite svårt att fatta det, men test igår kväll och imorse har innehållit två streck.

Grattis! :heart Så glad för er skull! (Och sprider givetvis inte något utanför tråden.)

Det där vet jag faktiskt bekanta som haft stor nytta av att fixa till :) De har då fått missfall o sen fixat med Levaxin o sen gick det vägen. Vet inte alls hur det ser ut nationellt eller så men i mitt lilla hörn av världen har det funkat ;)

Klockan är efter 17 och inget samtal!!! Nu borde jag väl våga känna att det finns nåt embryo som tagit sig?? :bump::bump::bump: Läser att kliniken stänger 16.30.. så borde väl inte sitta nån nitisk typ som jobbar över o tar de jobbiga samtalen så här dags.. Om inte så är det återföring imorrn och jag är så exalterad! Hoppet finns!

Långt mellan uppdateringarna här, men... VI HAR FÅTT BREVET!! :bump:
Nästa ägglossning ska vi åka direkt till Uppsala (om den inte infaller på en lördag) och göra bebis!! Shit. Det händer verkligen. Hjälp! Och :love::love::love:
Hur skakis kommer man inte vara när stickan visar ägglossning och man ska ringa det där samtalet?! Åh, vi är så glada!

Även om jag skriver här är vi hemliga än så länge, förutom för familj och närmaste vänner förstås :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 519
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 237
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 429
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
947
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka