En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag varit du så hade jag (försökt) att vänta en vecka och då tagit ett gravtest om ingen ordentlig mens dykt upp.

Hade du äl 14/9 så är det väl bara 9 dagar eller så efter äl i dag och det är inte alls säkert att du får ett positivt gravtest så tidigt. Däremot kan det tänkas att ett ältest kan fånga upp en graviditet såpass tidigt.

Jag har testat med ÄL-test i morse och nu i em, då var det nästan blankt. Så jag tror inte jag haft ÄL, eller inte då runt 14 sep, så det är frågan om jag hade det igår. Eller inte, hehe. Men ja, jag kan ju avvakta en vecka och se vad som händer i kroppen. Jag har iaf alltid innan haft 14 dagar mellan ÄL och mens.

Förbannade mobil.

Jag är så besviken på bemötandet både hos reproduktion scentrum och de två privata klinuker jag pratat med. De verkar inte vara intresserade av atthjälpa till. det är som du skriver, fel människor som är där.

För tre veckor sedan fanns drt tid hos privatkliniken i början av november. När våra papper kommer dit blir drt säkert i december.

Jag vet att vi inte är själva i den här röran. Det är betryggande att läsa om andra här som tar sig igenom processen. Men det känns som vården trampar på oss.

Prun på måndag och kroppen laddar upp för det med all möjlig värk. Ingen förändring (tydligt positivt utslag) i ÄL-stickorna än - de svajar bara på nivån under, men jag har både kroppsvärk, mensvärk, tuttvärk, armhålevärk och spänd rygg. Fortfarande.
Börjar bli lite nervös oxå.:wtf:

Jag har testat med ÄL-test i morse och nu i em, då var det nästan blankt. Så jag tror inte jag haft ÄL, eller inte då runt 14 sep, så det är frågan om jag hade det igår. Eller inte, hehe. Men ja, jag kan ju avvakta en vecka och se vad som händer i kroppen. Jag har iaf alltid innan haft 14 dagar mellan ÄL och mens.
Din kropp har inte läst bruksanvisningen på hur den skall uppföra sig. Så här kan man ju inte hålla på och vela :down:

Nästa vecka måste jag dra ner på koffeinet. Hur ska det sluta?!

Får hoppas att kroppen är snäll tillbaka...

10 dagar till utan blödning vore fint.

Din kropp har inte läst bruksanvisningen på hur den skall uppföra sig. Så här kan man ju inte hålla på och vela :down:

Men precis, skitkropp, haha! Det vore ju underbart om den för en gångs skull kan göra som man vill ;) Men inte, då ska den jävlas ännu mer!
Ffr ingen stegring på temp.

Jag kan verkligen inte skaka av mig känslan att jag är för tjock för att få barn. Aldrig har jag nog haft så dålig självkänsla som just nu. Aldrig har jag varit så medveten om hur fel den är, som nu. Har alltid mått bra i min kropp, den är vältränad och stark, har bra kondition, frisk som en nötkärna. Det är en mycket välfungerande och fin kropp. En bra kropp. Men nu har den vänt sig emot mig. Klarar bevisligen inte av att bli gravid på egen hand, och jag är för tjock för att få den hjälp som finns.
Det är väl inte så svårt att gå ned från bmi 31 till bmi 30, handlar om några få kilo. Men det ändrar inte känslan det ger mig. Att min kropp är emot mig. Det är en avig känsla.

Jag ringde och bokade tid till min Gun idag, fick en tid om 5 veckor. Blir nog ganska lagom, då hinner jag (förhoppningsvis, ingen mens ännu) testa för ev ägglossning en månad till.

Hon som bokade tiden frågade inte varför jag ville ha en tid, så jag får hoppas att Gun inte bara säger att det är för tidigt att göra något när jag kommer dit. I och för sig är jag nöjd bara jag får diskutera igenom det och se när hon tycker att man kan gå vidare, även om vi får vänta ett tag till. Så det blir nog bra.

Jag kan verkligen inte skaka av mig känslan att jag är för tjock för att få barn. Aldrig har jag nog haft så dålig självkänsla som just nu. Aldrig har jag varit så medveten om hur fel den är, som nu. Har alltid mått bra i min kropp, den är vältränad och stark, har bra kondition, frisk som en nötkärna. Det är en mycket välfungerande och fin kropp. En bra kropp. Men nu har den vänt sig emot mig. Klarar bevisligen inte av att bli gravid på egen hand, och jag är för tjock för att få den hjälp som finns.
Det är väl inte så svårt att gå ned från bmi 31 till bmi 30, handlar om några få kilo. Men det ändrar inte känslan det ger mig. Att min kropp är emot mig. Det är en avig känsla.
Så tråkigt det låter att du känner så. Din beskrivning av hur då såg på din kropp tidigare lät så fin, jag hoppas du kan hitta tillbaka till den känslan!

Imorgon ska jag beställa alla mediciner.

Samtidigt inbillar jag mig att jag ska få en lyckad ägglossning med plus den här cykeln så jag slipper allt krångel.

Haha!!

Det har ju hänt tidigare i världshistorien. Men vi skjuter på att avboka vårt första IVF-besök den 7 oktober!

Jag kan inte för mitt liv förstå varför så få kilo ska hindra att man får hjälp, okej om man har sjuklig fetma och många andra stora besvär av sin vikt, men om man som du har känt sig stark i kroppen så önskar jag att man inte var så stelbenta och trångsynta :(
Jag har ca 25-30 kilos övervikt, enligt bmi då men såklart för mycket, och jag kan säga att jag är evigt tacksam att vi kan bli gravida på egen hand.

Jag kan inte för mitt liv förstå varför så få kilo ska hindra att man får hjälp, okej om man har sjuklig fetma och många andra stora besvär av sin vikt, men om man som du har känt sig stark i kroppen så önskar jag att man inte var så stelbenta och trångsynta :(
Jag har ca 25-30 kilos övervikt, enligt bmi då men såklart för mycket, och jag kan säga att jag är evigt tacksam att vi kan bli gravida på egen hand.

Det handlar nog om gränsdragning och den måste man stå fast vid för annars flyttas den hela tiden. Men det är surt att ligga på målsnöret.

Det handlar nog om gränsdragning och den måste man stå fast vid för annars flyttas den hela tiden. Men det är surt att ligga på målsnöret.

Viss förståelse har man kanske, men sen precis som @Flutterdash skriver så är det ju olika från landsting till landsting. Varför kan man ju då fråga sig, om det nu har ska ha så stor betydelse med några kilo hit och dit. Som jag skrev så är det ju skillnad på att vara ett par kilo från "gränsen" och gravt överviktig så att en graviditet är en ordentlig högrisk. Jag är långt ifrån insatt i hela processen runt IVF men just den biten tycker jag att de ska kunna se till individen och inte till siffrorna på ett papper.

Viss förståelse har man kanske, men sen precis som @Flutterdash skriver så är det ju olika från landsting till landsting. Varför kan man ju då fråga sig, om det nu har ska ha så stor betydelse med några kilo hit och dit. Som jag skrev så är det ju skillnad på att vara ett par kilo från "gränsen" och gravt överviktig så att en graviditet är en ordentlig högrisk. Jag är långt ifrån insatt i hela processen runt IVF men just den biten tycker jag att de ska kunna se till individen och inte till siffrorna på ett papper.

Men det gäller mycket, att det är olika i olika landsting. Även om det samordnas mer och mer.

Att göra individuella bedömningar blir inte mer rättvist och vem ska stå för merkostnaden?

Här händer galna grejer.
Mens 22/8, pga mina groteskt långa cykler har jag slutat testa med ÄL-stickor, de är ändå alltid bara blanka. Tog en iaf förra söndagen och det var starkt utslag men inte lika som teststrecket. Dagen efter lika tomt som vanligt igen men hade världens äggviteflytning. Mens idag, 34 dagars cykel. Nytt PR sedan 15 års ålder.

Men det gäller mycket, att det är olika i olika landsting. Även om det samordnas mer och mer.

Att göra individuella bedömningar blir inte mer rättvist och vem ska stå för merkostnaden?

Ja och jag tycker inte det är mer rätt det.

Hur kan det inte bli mer rättvist? Blir det merkostnader för att fler kanske har rätt att få hjälp då eller vad menar du?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 924
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar