En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger det igen @Is , vilken raring :love: Hoppas du hade en fin födelsedag.

@Whirlie , nej det är ju just den där tiden som går. För mig känns det som att det är väldigt stor skillnad på vårdgarantins väntetid (som efter vad jag förstår i värsta fall kan bli 3+3 månader?) och att kunna börja behandling i stort sett omgående, men samtidigt kostar det ju och om det blir ett barn kommer det ju vara skönt att ha de pengarna kvar... Tankarna går fram och tillbaka.
Sen kan jag inte påstå att jag ser fram emot hela processen, men nu önskar vi oss att få barn och det verkar ju inte som att vi kommer lyckas med det på egen hand.

@malumbub skönt att du känner dig bättre bemött den här gången. Jag känner igen det du skriver, kan egentligen inte klaga på Gunnar (förutom oviljan att uttrycka sig mer ingående än favorituttrycket "normalt och bra" :meh: ), dem jag har att göra med telefonledes på mottagningen är däremot en ständig källa till frustration.

@em-pirre hoppas dagarna trillar på fort så att du kan börja igen! Kommer ni att få starta nästa försök genast när nästa cykel börjat?

Jahapp, då satte smärta och blödning igång igen. Bara 1,5 dygn efter cytotec denna gång. Hoppas jag inte får ondare nu, för har tagit två panodil och en naproxen så har inget mer hemma jag kan ta.

min kropp är så rolig :angel: förra cykeln landade på 33 dagar och denna gången var tydligen 28 dagar bra.

turotur - BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Hanna - ÄL 6/8 BIM 20/8, försökt 7mån, första ägglossningen, 25 år, inga barn
Kecipeyniri - ÄL 19/8 BIM 1/9, Försök nr 2, 31 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 1/9 BIM 15/9försök nr 12, 27 år, inga barn
Humla - ÄL 4/9 BIM 16/9, försök 4 mån, sannolikt 1 ÄL, 30 år, inga barn
Whirlie - ÄL 7/9 BIM 21/9, försökt ett år, 2:a försöker efter MF, 36 år, inga barn (kö till IVF)
Hyldeblomst - ÄL ca 8/9 BIM ca 22/9, försök nr 8 efter missfall, inga barn
Terqa - ÄL 10/9 BIM 24/9, 3:e försöket, 32 år, ett barn
paprika - ÄL 12/9 BIM 26/9, Försök nr 9, 28 år, inga barn
Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Monifa - ÄL 23/9 BIM 7/10 Försök nr 3, 23 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Ringa reproduktionscentrum 16/9
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - Inväntar dejt med Gunnar i slutet av september för att påbörja Pergokur. 28 år, inga barn.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
hemlig - väntar på ÄL, en ofostrig graviditet, 32 år, inga barn
ninsan - väntar på ÄL, oregelbunden mens, 31 år, ett MF, inga barn, försökt i över ett år
Anonyma - slutat med p-ring 20.8. Hoppas på ägglossning första veckan i september, 31 inga barn

Gah nu behöver jag er hjälp! Min mens har fortfarande inte kommit, sju dagar sen :crazy: jag har normalt en väldigt regelbunden cykel på 28 dagar, alltid rejäla känningar under ägglossning och min mens har under de 17 åren jag haft mens aldrig varit sen mer än 2-3 dagar max. Kan verkligen det mentala, viljan att bli gravid, vara så stark att det rubbar mensen? Tycker ändå jag försöker ha en avslappnad inställning och är inte stressad på något sätt. Jag och min man hade skyddat sex hela augusti förutom en gång den 28/8, och det var tre dagar innan jag skulle få mens. Detta tillfälle har jag inte ens räknat då jag förstått att det typ är omöjligt att bli gravid då. Jag hade känningar av ägglossning i mitten av augusti så är ganska säker på att jag hade ägglossning när jag skulle. I fredags, fyra dagar efter jag skulle ha mens tog jag ett negativt graviditetstest, men tänker att ifall jag blev gravid den gången vi hade oskyddat att det då borde vara för tidigt, eller? Men är det inte omöjligt att bli gravid så nära beräknad mens? Snälla, kloka bukefalister - heeelp :p

Gah nu behöver jag er hjälp! Min mens har fortfarande inte kommit, sju dagar sen :crazy: jag har normalt en väldigt regelbunden cykel på 28 dagar, alltid rejäla känningar under ägglossning och min mens har under de 17 åren jag haft mens aldrig varit sen mer än 2-3 dagar max. Kan verkligen det mentala, viljan att bli gravid, vara så stark att det rubbar mensen? Tycker ändå jag försöker ha en avslappnad inställning och är inte stressad på något sätt. Jag och min man hade skyddat sex hela augusti förutom en gång den 28/8, och det var tre dagar innan jag skulle få mens. Detta tillfälle har jag inte ens räknat då jag förstått att det typ är omöjligt att bli gravid då. Jag hade känningar av ägglossning i mitten av augusti så är ganska säker på att jag hade ägglossning när jag skulle. I fredags, fyra dagar efter jag skulle ha mens tog jag ett negativt graviditetstest, men tänker att ifall jag blev gravid den gången vi hade oskyddat att det då borde vara för tidigt, eller? Men är det inte omöjligt att bli gravid så nära beräknad mens? Snälla, kloka bukefalister - heeelp :p

Testa igen :) antingen är du gravid eller så kommer mensen. Jag har flyttat mensen ett par dagar utav omedveten vilja och då har den kommit dagen efter jag testat.

Du kan inte flytta på själva mensen pga stress. Däremot är själva ägglossningen stresskänslig och den i sin tur påverkar mensen.

Hur känslig ens ägglossning är för stress är väldigt individuellt. Det som påverkas är alltså folikelfasen, dvs den tiden det tar för ett ägg att mogna och lossa.

Sen är det en naturlag att så fort du vill bli gravid så kommer mensen att avvika från det normala beteendet :p :D

(Om mensen inte dykt upp om en vecka så testa igen. Sen kan det också vara så att du inte hade någon ägglossning denna cykel då brukar det bli en lång cykel)

Hör börjat mäta morgontempen nu.
Den har legat på ca 36,5 och idag låg den på 36,9 och jag har beräknad ÄL först ca 15:de och är på cykeldag 8.
Dock sov jag knappt 4,5 h i natt, kan detta spela roll.

Förresten nån som vill hjälpa att ändra mig på listan då jag sitter mobilt.
ÄL 15/9 BIM 30/9

Panik.
Mensen har fortfarande inte drygt upp utan återigen bara svagt brunaktiga flytningar sedan i lördags.
Ringde ner på vår HC för att höra vad barnmorskan där tyckte (känner henne privat) och hon sa att jag skulle kontakta kvinnokliniken i närmsta stad direkt pga att det är en del som strulat (mensen som inte kommer ordentligt, återkommande uvi + att det nu gått ett år utan preventinmedel) så ringde dit för att höra hur jag ska göra och det enda alternativet verkade vara att dra igång en riktig barnlösutredning :cry:

Jag vill inte. Jag vill inte dra igång hela den karusellen. Tänkte mer att man kunde ta lite prover för att se om jag har någon brist av nått eller liknande och sedan få ta det som de kommer. Inte dra iväg min sambo till kurator i närmsta stad (20 mil).
Antar att det då blir för verkligt.

Jag vill ju så gärna tro att det största problemet är stress och återkommande uvi som är problemet :(

Hör börjat mäta morgontempen nu.
Den har legat på ca 36,5 och idag låg den på 36,9 och jag har beräknad ÄL först ca 15:de och är på cykeldag 8.
Dock sov jag knappt 4,5 h i natt, kan detta spela roll.

Förresten nån som vill hjälpa att ändra mig på listan då jag sitter mobilt.
ÄL 15/9 BIM 30/9
Ja det kan påverka.

Det är viktigt att du mäter den vid exakt samma tid varje morgon och innan du börjar röra på dig. Dvs i princip så fort du öppnat ögonen :)

Ja det kan påverka.

Det är viktigt att du mäter den vid exakt samma tid varje morgon och innan du börjar röra på dig. Dvs i princip så fort du öppnat ögonen :)

Jag har mätt den ungefär samma tid varje morgon. Dock skulle jag upp tidigt idag så blev så idag.
Dock har jag varit duktig och tagit den direkt när jag öppnar ögonen.

• Gilla
Reactions: Lo_
Panik.
Mensen har fortfarande inte drygt upp utan återigen bara svagt brunaktiga flytningar sedan i lördags.
Ringde ner på vår HC för att höra vad barnmorskan där tyckte (känner henne privat) och hon sa att jag skulle kontakta kvinnokliniken i närmsta stad direkt pga att det är en del som strulat (mensen som inte kommer ordentligt, återkommande uvi + att det nu gått ett år utan preventinmedel) så ringde dit för att höra hur jag ska göra och det enda alternativet verkade vara att dra igång en riktig barnlösutredning :cry:

Jag vill inte. Jag vill inte dra igång hela den karusellen. Tänkte mer att man kunde ta lite prover för att se om jag har någon brist av nått eller liknande och sedan få ta det som de kommer. Inte dra iväg min sambo till kurator i närmsta stad (20 mil).
Antar att det då blir för verkligt.

Jag vill ju så gärna tro att det största problemet är stress och återkommande uvi som är problemet :(
Men, kurator? Varför måste ni gå till en kurator? Gå till en privat läkare (gun eller vanlig) och be om att få dina prover tagna. Du behöver ju faktiskt bara en remiss om du bara vill ta lite prover?

Jag har mätt den ungefär samma tid varje morgon. Dock skulle jag upp tidigt idag så blev så idag.
Dock har jag varit duktig och tagit den direkt när jag öppnar ögonen.
Nu vet jag inte vad din definition av ungefär är men vill man ha riktigt pålitligt resultat så är det tex klockan 07:00 varje dag som gäller.

Inga sovmorgonar på lediga dagar när man mäter temperaturen :meh:

(men visst är det roligt :D)

@Tora och @Monifa tack för ni delar av er med kunskap och erfarenheter :)
Så himla konstigt bara, jädrans mens och naturlag som får hjärnkontoret att gnissla. Aja, inte så mycket att göra. Tänkte ligga lågt ett par dagar, mannen är bortrest med jobbet och har inte mensen dykt upp när han kommit tillbaka så testar jag igen.

@Kecipeyniri
Haha kan inget annat än o hålla med.
Jag raderade min mensapp idag. Jag ger det ett år och har det inte tagit sig tills då får man väl börja studera den där cykeln mer ingående men nu orkar jag inte engagera mig. Min kropp beter sig ändå olika månad för månad :rofl: tycker att mensen och cykeln ska vara likadan alltid! Allt är lättare då :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka