En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smärtan jag hade påminde mycket om förlossningsverkar men utan pauserna, och framförallt utan den enorma belöning man faktiskt får vilket gör det värt varje sekund av smärta!
Så försök verkligen att inte tänka så, det är så otroligt skilda saker, inte minst mentalt, den smärta du upplevt nu har inneburit att du förlorat ett barn, det går inte att jämföra med att ha ont i en förlossning , jag lovar!
Jag ville skriva något liknande men vågade inte riktigt då mitt MF klarade sig själv och jag hade inte någon extrem smärta. Smärtan kan jag tänka mig triggas av cytotec? Många som sätts igång med cytotec gnäller ju över just smärtan och värk utan paus har jag förstått. Borde ju vara liknande med aborter (gud vad jag inte vill klassa det som abort i @hemlig fall :( ).

En förlossning är något man väntat på i många månader. Man knyter ett band till det kommande barnet och längtar. Jag personligen är rätt smärtkänslig men satt ändå på slutet och hejade på värkarna för att de skulle bli starkare så barnet skulle komma någon gång. Väl på plats finns smärtlindring att få och målet med hela besöket är att få träffa sin avkomma. Det är en annan situation även om det inte är det roligaste man kan gå igenom :)

Jag ville skriva något liknande men vågade inte riktigt då mitt MF klarade sig själv och jag hade inte någon extrem smärta. Smärtan kan jag tänka mig triggas av cytotec? Många som sätts igång med cytotec gnäller ju över just smärtan och värk utan paus har jag förstått. Borde ju vara liknande med aborter (gud vad jag inte vill klassa det som abort i @hemlig fall :( ).

En förlossning är något man väntat på i många månader. Man knyter ett band till det kommande barnet och längtar. Jag personligen är rätt smärtkänslig men satt ändå på slutet och hejade på värkarna för att de skulle bli starkare så barnet skulle komma någon gång. Väl på plats finns smärtlindring att få och målet med hela besöket är att få träffa sin avkomma. Det är en annan situation även om det inte är det roligaste man kan gå igenom :)

I mitt fall var det faktiskt inte cytotecen som drog igång det, var på gyn på onsdagen och fick allt konstaterat och tabletter att ta med mig hem, dock inget smärtstillande alls. Hos gyn fick jag en tablett som skulle ha någon påverkan på livmodern, kommer inte ihåg vad. Men sen på kvällen satte det igång, trodde jag skulle dö tills fostersäcken förmodligen sprack och det slutade trycka på och allt kom ut med nåt slags värkarbete.
Sen när jag väl på fredagen tog cytotec som jag skulle så var ju det allra mesta redan ute och jag fick bara lite lätt mensvärk. Så antingen triggade tabletten jag fick hos gyn igång ett missfall eller så stötte kroppen tillslut ut allt själv.

Jag väntar fortfarande på mensen :cautious: Den är verkligen aldrig sen, brukar komma på klockslaget så jag förstår faktiskt inte vad min kropp håller på med :confused:
Vi har skyddat oss hela månaden men jag tog ett graviditetstest imorse för säkerhets skull och det var negativt som väntat. Gahh huhuu mensjäkel, nu när du är välkommen vill du inte komma :mad: Jag och mannen har laddat för september juh :p

Cytotec omgång två inledd.
Hoppas det går lika smidigt som förra gången.
Oron nu ligger på ena hunden som kräkts ikväll :(

Födelsedag idag, vaknar med ordentlig mensvärk så här på årsdagen för vårt beslut att skaffa barn..
Tack för den du som styr vår ferilitet:meh::up:

Men just idag tänker jag ta detta med ro. Jag ska kliva upp ur sängen och skratta gott åt min sambo som i detta nu kämpar för att baka mina tårtor, han envisas på att göra allt från grunden:angel:
Igår drog han ut mig på vår milsvida torvbrytning för att han minsan skulle finna åkerbär till tårtorna. Efter att promenerat en halv mil över dyningarna gav han upp och vi vände tillbaka tomhänta:rofl:
Sällan har Världen skådat ett man så engagerad i tårbakning:love::angel::heart

På dag 24 idag, ingen ägglossning i sikte. Vet inte hur länge jag ska fortsätta testa. Känns mindre sannolikt att det blir något, samtidigt känns det bra att veta säkert om jag inte har någon ägglossning, framför allt för att kunna ha den informationen när/om vi behöver söka hjälp.

Har läst ikapp veckan som gått.

Grattis på födelsedagen @Is, beklagar mensvärken, men vilken raring till sambo du har :) Blev tårtorna goda?:d

Hoppas det går smidigt idag @hemlig och att du inte behöver ha ont, + att hunden mår bra förstås.

Håller tummarna för era släppta ägg @Flutterdash och @em-pirre .
Här drar det ihop sig till att ägglossningstesta. Även vi har passerat 1 års försök och det känns väl lite som att jag har givit upp att en graviditet ska ske av sig självt, men får hålla koll på när stickorna slår om den här gången också för att veta när jag ska lämna blodprov. Sedan har ju Gunnar sagt att vi ska diskutera hur vi ska gå vidare så jag antar att om jag inte får åka med bussen får jag väl ta en taxi efter den, för att fortsätta på @Ray s strålande metafor :up:
Hur har ni andra som är på g med att få hjälp resonerat, har det känts som en självklarhet att prova med den hjälp som går att få, eller har ni övervägt att så att säga släppa det hela? Är det någon som har funderat över att gå privat eller väntar ni på vårdgarantin? @em-pirre , visst är det så att ni har valt privat vårdgivare, men (rätta mig gärna om jag har fel) så är väl reglerna ganska annorlunda där du bor?
Det känns som en ganska snårig stig det här med vårdgarantier och villkor och utredningar, och väntan :down:, samtidigt tänker jag hur vi i Sverige är oerhört priviligierade som öht kan få den här hjälpen.

Grattis på födelsedagen @Is, beklagar mensvärken, men vilken raring till sambo du har :) Blev tårtorna goda?:d

Hoppas det går smidigt idag @hemlig och att du inte behöver ha ont, + att hunden mår bra förstås.

Här drar det ihop sig till att ägglossningstesta. Även vi har passerat 1 års försök och det känns väl lite som att jag har givit upp att en graviditet ska ske av sig självt, men får hålla koll på när stickorna slår om den här gången också för att veta när jag ska lämna blodprov. Sedan har ju Gunnar sagt att vi ska diskutera hur vi ska gå vidare så jag antar att om jag inte får åka med bussen får jag väl ta en taxi efter den, för att fortsätta på @Ray s strålande metafor :up:
Hur har ni andra som är på g med att få hjälp resonerat, har det känts som en självklarhet att prova med den hjälp som går att få, eller har ni övervägt att så att säga släppa det hela? Är det någon som har funderat över att gå privat eller väntar ni på vårdgarantin? @em-pirre , visst är det så att ni har valt privat vårdgivare, men (rätta mig gärna om jag har fel) så är väl reglerna ganska annorlunda där du bor?
Det känns som en ganska snårig stig det här med vårdgarantier och villkor och utredningar, och väntan :down:, samtidigt tänker jag hur vi i Sverige är oerhört priviligierade som öht kan få den här hjälpen.

För oss är det självklart att ta hjälp. Vi älskar barn båda två och skulle helst ha ett helt gäng om det inte vore för allt besvär!

Vi trodde det skulle gå lite fortare i och med vårdgarantin, och hade inget emot att vänta över sommaren. Nu är det bara en månad kvar, så det kan jag leva med. Men om tre försök inte räcker, eller när det är dags för syskon, så är privat ett självklart alternativ för oss. Vi har ju inte så mkt tid att spela på för att hoppas på turen.

Vi har kontaktat Prun efter att landstingets Gun inte lyckats få mig att känna mig lyssnad på. Jag var nöjd i höstas, när jag träffade Gun för en rutinkontroll, men när jag för några månader sedan ringde och bad om den hjälp hon nämnt blev vi hänvisade till andra rutiner än det hon sa. Dessutom väger jag (fortfarande) 5 kg för mycket för att ens bli inskriven på Infertilitetsmottagningen.

Ska träffa Prun i slutet av september, så får vi se vad som kommer av det. Innan vi ens har träffats har hon skickat remiss för blodprov, så bara där visar hon mer samarbetsvilja än landstingets telefonister.

Såg att det.blev fel. 4 kg för mycket. Eller i dagsläget 3.

Sen vill jag tillägga att det egentligen inte är läkarna jag är bitter på. Det är inte de som svarar i telefon och är negativa, griniga, otrevliga, dumförklarande eller skyller på allt möjligt som jag egentligen inte ska höra som kund/patient.

Vi går privat ja, det blir dyrt hur som helst. Hjälp tar jag emot all jag får.

Jag hoppas för övrigt inte ens å denna ÄL. Hade nog inte tillräckligt bra sekret, plus att om det inte funkat på två år så funkar det nog inte nu heller. Väntar bara på mens så att jag kan börja med hormoner igen.

Vi har valt att gå direkt till privat klinik, med landstingsavtal så kostnaden blir samma som att gå via landstinget. Vi blev oerhört väl emottagna vid vårt första besök i tisdags, så det känns som helt rätt val.

Har snart lyckad trycka i mig en årskonsumtion alkohol på en vecka. Jättebra. (Fast de är väl egentligen inte så mycket, två glas vin,en cider och ett glas champange, dricker nämligen nästan inget i vanliga fall) och nästa vecka har vi bröllop så då blir det säkert oxå lite alkohol.

Tårtuppdatering (@Hyldeblomst )
Precis när han stoppar kniven i första tårtbotten inser han att han måste ha färska hallon på tårtan (eftersom det inte blev några åkerbär/björnbär),- första gästerna skulle anlända inom några timmar-, så han rusar ut, kastar sig i bilen och far till skogen för att plocka en liter färska hallon :laugh:
Men tårtorna blev färdig i god tid innan gästerna anlände och de fick väldigt bra betyg av samtliga, så hädanefter kanske han får stå för allt tårtbak här i huset :love::banana:

Tårtuppdatering (@Hyldeblomst )
Precis när han stoppar kniven i första tårtbotten inser han att han måste ha färska hallon på tårtan (eftersom det inte blev några åkerbär/björnbär),- första gästerna skulle anlända inom några timmar-, så han rusar ut, kastar sig i bilen och far till skogen för att plocka en liter färska hallon :laugh:
Men tårtorna blev färdig i god tid innan gästerna anlände och de fick väldigt bra betyg av samtliga, så hädanefter kanske han får stå för allt tårtbak här i huset :love::banana:
Vilken man du har! :love:

• Gilla
Reactions: Is
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 759
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka