En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu ångrar jag inte en sekund att jag valde en privat Gun! Efter att ha mailat i söndags, eftersom det är klipp omöjligt att komma fram på telefontid, om hur vi skulle gå vidare efter min hysteroskopi så ringde hon tillbaka idag vid halv sex, vilket känns som att det är efter att hon egentligen slutar. :) Fick mycket bättre information av henne än på skjukhuset och vi kom fram till att jag ska ta hormontabletter ett par månader för att slemhinnan ska bli bättre och sedan köra igång med pergo. Hoppas det fungerar annars blir det väl ivf.

Just nu ångrar jag inte en sekund att jag valde en privat Gun! Efter att ha mailat i söndags, eftersom det är klipp omöjligt att komma fram på telefontid, om hur vi skulle gå vidare efter min hysteroskopi så ringde hon tillbaka idag vid halv sex, vilket känns som att det är efter att hon egentligen slutar. :) Fick mycket bättre information av henne än på skjukhuset och vi kom fram till att jag ska ta hormontabletter ett par månader för att slemhinnan ska bli bättre och sedan köra igång med pergo. Hoppas det fungerar annars blir det väl ivf.
Det är skönt med en engagerad läkare! Min gjorde ju mitt VUL (då mitt MA konstaterades) under sina lediga dagar, och kom in och gjorde follikelkoll på semestern, och en gång gjorde hon follikelkoll före hon började sitt skift på sjukhuset (kl 7:15, hon skulle börja jobba 8:00).

Jaha. Hitta just blod på pappret som kommer från slidan. Inte mycket men slängde in en binda. Hoppas inte det är mens bara. Bröllop i helgen. Har ingen mensvärk heller, brukar krampa som tusan

Lite hoppas jag på nidblödning, men med tanke på att jag just slängt i mig andra dosen muskelavslappnande medicin för dagen så är det kanske inte så bra för ett ev foster. Så kramp i ryggmusklerna att min massör inte vågade massera

Men, kurator? Varför måste ni gå till en kurator? Gå till en privat läkare (gun eller vanlig) och be om att få dina prover tagna. Du behöver ju faktiskt bara en remiss om du bara vill ta lite prover?

Jag har ingen aning om varför vi ska till kurator?! Känns jättekonstigt men de skulle vi tydligen göra och sedan samma dag få komma till kliniken vad jag förstod men kuratorn var det första. Hon jag pratade med va väldigt brysk, för jag ringde just för att mensen knasar och upprepade urinvägsinfektioner men hon sa flera gånger "och vad är det du vill att vi ska göra för dig?".

Så det lät som att en barnlöshetsutredning var de enda de kunde göra. Och då va kurator första anhalt för att få hjälp, men somsagt konstigt speciellt eftersom jag varit inskriven där för urinvägarna tidigare.

Privat finns det bara en i den staden och de tar 1400:- bara för att komma innanför dörrarna så känns som att det kan dra iväg ordentligt om man väljer de alternativet :down:

Jag har ingen aning om varför vi ska till kurator?! Känns jättekonstigt men de skulle vi tydligen göra och sedan samma dag få komma till kliniken vad jag förstod men kuratorn var det första. Hon jag pratade med va väldigt brysk, för jag ringde just för att mensen knasar och upprepade urinvägsinfektioner men hon sa flera gånger "och vad är det du vill att vi ska göra för dig?".

Så det lät som att en barnlöshetsutredning var de enda de kunde göra. Och då va kurator första anhalt för att få hjälp, men somsagt konstigt speciellt eftersom jag varit inskriven där för urinvägarna tidigare.

Privat finns det bara en i den staden och de tar 1400:- bara för att komma innanför dörrarna så känns som att det kan dra iväg ordentligt om man väljer de alternativet :down:
Jag mailade den privata och berättade hur det låg till, frågade hur vi kunde göra, och vad det skulle kosta. Prova det också!

@Kecipeyniri
Haha kan inget annat än o hålla med.
Jag raderade min mensapp idag. Jag ger det ett år och har det inte tagit sig tills då får man väl börja studera den där cykeln mer ingående men nu orkar jag inte engagera mig. Min kropp beter sig ändå olika månad för månad :rofl: tycker att mensen och cykeln ska vara likadan alltid! Allt är lättare då :angel:
Fast det normala är att den skall uppföra sig likadant alltid. Skiljer det mer än någon dag hit eller dit, eller om cykeln är mycket kort/mycket lång så är det en störning. Risken är då att det ställer till problem med fertiliteten.
Många störningar går väldigt lätt att rätta till. :)

Fast det normala är att den skall uppföra sig likadant alltid. Skiljer det mer än någon dag hit eller dit, eller om cykeln är mycket kort/mycket lång så är det en störning. Risken är då att det ställer till problem med fertiliteten.
Många störningar går väldigt lätt att rätta till. :)

Min cykel är nog ganska likadan alltid egentligen. Men kontrasten mot hur min kropp beteende sig med kopparspiral var enorm. Brukar ha en cykel på 29-30 dagar utom förra (men då var jag väldigt stressad över barngörandet). Nytt är ont i bröstkörtlar i ena bröstet (tog prov på det förra året då det var så i nån månad. Nu har det vart så innan mens de senaste två gångerna).

Det jag menade var mer att mensen ska komma på minuten lika varje månad, ägglossningen också, symptomen innan mens ska vara tydliga få och exakta :D och symptomen vid ÄL ska vara det också såklart. Tyvärr funkar det inte riktigt så :angel:

Jag smyger in med en fråga här. Jag och min partner har precis bestämt oss för att vi vill bli med barn. Jag har jättedålig koll på det här med ägglossning osv, och vi vill inte fokusera för mycket på själva barnalstrandet utan mer börja med att "det som händer händer". Nu misstänker jag att jag haft ägglossning under helgen. Då hade vi sex, och delade även på en flaska vin. Hur farligt är det att dricka alkohol precis sådär i början, alltså innan man ens kan ta ett gravtest? Jag vet att man ska låta bli helt osv osv, men nu är det som det är. Kan det eventuella fostret (om jag nu är gravid) bli skadat under de första veckorna?

Jag smyger in med en fråga här. Jag och min partner har precis bestämt oss för att vi vill bli med barn. Jag har jättedålig koll på det här med ägglossning osv, och vi vill inte fokusera för mycket på själva barnalstrandet utan mer börja med att "det som händer händer". Nu misstänker jag att jag haft ägglossning under helgen. Då hade vi sex, och delade även på en flaska vin. Hur farligt är det att dricka alkohol precis sådär i början, alltså innan man ens kan ta ett gravtest? Jag vet att man ska låta bli helt osv osv, men nu är det som det är. Kan det eventuella fostret (om jag nu är gravid) bli skadat under de första veckorna?

Oroa dig inte, det är absolut ingen fara!

Nej det dröjer en hel bunt veckor innan man delar blodomlopp.

Min cykel är nog ganska likadan alltid egentligen. Men kontrasten mot hur min kropp beteende sig med kopparspiral var enorm. Brukar ha en cykel på 29-30 dagar utom förra (men då var jag väldigt stressad över barngörandet). Nytt är ont i bröstkörtlar i ena bröstet (tog prov på det förra året då det var så i nån månad. Nu har det vart så innan mens de senaste två gångerna).

Det jag menade var mer att mensen ska komma på minuten lika varje månad, ägglossningen också, symptomen innan mens ska vara tydliga få och exakta :D och symptomen vid ÄL ska vara det också såklart. Tyvärr funkar det inte riktigt så :angel:

Sådan var min mens förr. Kunde ställa klockan efter den och ägglossningen. Skitgrinig dagen före mens och sötsugen veckan innan.

Det tror jag inte. Drack en del vodka i början av min grav (ovetandes såklart) och har ett fullt friskt barn. ;)

Sjukskriven två veckor till att börja med. Läkaren föreslog en månad men jag hoppas på att vara tillbaka på jobbet fortare än så.
Nu känner jag mig ännu mer misslyckad samtidigt som det ska bli skönt att få tänka bara på mig själv. Orkar ju typ inte ens ta mig ut med hundarna nu (tur vi har inhägnad tomt), glömmer saker och ställer mjölken i skafferiet istället för i kylskåpet :o

Nytt VUL imorgon. Hoppas verkligen allt som skulle ut är ute nu så kroppen kan komma igång med äl igen. Även om sex inte direkt lockar just nu.

Ingen fara. Jag kan ta nån öl, eller glas vin mellan ägglossning och väntad mens. Man delar inte blodomlopp så tidigt som sagt. :)

Säger som de andra, är ingen fara! Min fullt friska son fick vara med om morfin, stesolid (misstänkt benbrott) och en kalasfylla innan jag fattade att jag lyckats bli gravid :up:

Började med ÄL-stickor igår igen. Ganska tydligt, dock klart negativt, men jag började nog testa närmare ägglossning denna gång. Får se om kroppen är med mig, är lite uppe i varv med bil och evetuellt husköp :nailbiting: reagerar alltid väldigt fysiskt när jag är extremt pirrig för nåt, fick utslag över hela kroppen när vi budade om vårat radhus, så det skulle väl inte förvåna mig om det ställde till nåt där nere :meh:

Blä. Progesteronvagitorier är äckligt. Har aldrig haft så mycket flytningar. Det rinner ur mig. Trosskydd räcker inte. Hoppas bara det gör någon nytta.

Till slut lyckades jag få tag på rätt person på vårdgraantienhete och hon hon ordnades så vi blir överflyttade till privat klinik nu. Reproduktionscentrum hade inga tankar på att skicka oss vidare än på ett tsg. Men ibland har man tur och får tag påvrätt person. Så nu väntar vi bara på en kallelse från kliniken. Vibfår nog inte tid förrän om två månader men då har vi i alla fall en tid. Jobbig väntan men det är skönt att veta att drt finns fler i samma situation här.

Jag ser i försig inte fram emot ivfen. Hört att drt är sprutor man ska ta själv. Drt var svårt att ta ovitrelle själv när maken inte var hemma. Jag klarade av drt men när jag la iftån mig sprutan på bordet blev jag yr och illamående. Var svårt att ståbupp och jag behövde sätta mig ute på verandan en kvart innan jag kunde andas normalt igen.

Huvva. Ta en dag i taget.

Tycker @em-pirre s råd är klokt, om inte annat så för att få lite mer på fötterna och få prata med någon annan än personen du pratade med (som kanske behöver ta sig en funderare på sitt patientbemötande).
För vad det är värt: Jag tyckte att det kändes väldigt jobbigt när vi först kontaktade Gunnar, det kändes som att jag drog igång en jättemaskin (och tyckte att jag "drog in" och "släpade med" min partner i det hela), men när vi väl kom dit så handlade det om en undersökning, ett blodprov och så vidare för att kolla om allt verkar som det ska och sedan ta det som det kommer, precis som du skriver. Och vi har inte sett röken av någon kurator. På det hela taget odramatiskt (kanske lite väl ibland, allt är så normalt så och det är bara att ta det lugnt...). Sen har min sambo varit lugn och liksom lite hakuna matata ;) och inte tyckt att det är någon jättegrej att "kolla upp oss" och det har varit en lättnad för mig, så prata med din sambo om hur du känner det, kan ge lite perspektiv på det hela :)

• Gilla
Reactions: Is
Blä. Progesteronvagitorier är äckligt. Har aldrig haft så mycket flytningar. Det rinner ur mig. Trosskydd räcker inte. Hoppas bara det gör någon nytta.

Till slut lyckades jag få tag på rätt person på vårdgraantienhete och hon hon ordnades så vi blir överflyttade till privat klinik nu. Reproduktionscentrum hade inga tankar på att skicka oss vidare än på ett tsg. Men ibland har man tur och får tag påvrätt person. Så nu väntar vi bara på en kallelse från kliniken. Vibfår nog inte tid förrän om två månader men då har vi i alla fall en tid. Jobbig väntan men det är skönt att veta att drt finns fler i samma situation här.

Jag ser i försig inte fram emot ivfen. Hört att drt är sprutor man ska ta själv. Drt var svårt att ta ovitrelle själv när maken inte var hemma. Jag klarade av drt men när jag la iftån mig sprutan på bordet blev jag yr och illamående. Var svårt att ståbupp och jag behövde sätta mig ute på verandan en kvart innan jag kunde andas normalt igen.

Huvva. Ta en dag i taget.
Ja vagitorierna är rätt gosiga. Höll på i flera veckor under ivf. Sprutorna är inget att oroa sig över. De som du ska ta oftast är som en insulinpenna. De andra är så få att man inte behöver bry sig om dem. Man vänjer sig fort. Vagitorierna var klart värre... nästa gång kommer jag dock att få ta progesteronet i tablettform. Yay

Ovitrelle är lite meckig, men ta god tid på dig och sitt ner då du sprutar så du slipper bli yr. Gäller de andra sprutorna också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka