En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kära hobbyexperter. Nu är min kropp mer mystisk än vanligt! Idag var jag hos gyn för att kolla upp varför jag fortfarande har diffust ont från livmodern sedan missfallet i slutet av juni.

Och Gun hittade... da-da! en tjock slemhinna och en 7 mm stor hinnsäck. Inget foster kunde ses, men det var tydligen inte konstigt när hinnsäcken är så liten. Jag fick kissa i en mugg och de gjorde urinprov. Som var positivt. Nu borde jag ju fira, men allt är så konstigt så jag känner mig mest förvirrad och lite trött på min kropp.

Kan någon berätta för mig vad som händer? Detta har hänt:
- Slutet av juni - missfall
- Ca 1 juli - besök på gynakuten där det inte syntes ngn graviditet vid ul eller på blodprov och urinprov.
- 29 juli första mens efter missfallet.
- 25 augusti, dag 28 i cykeln, negativt gravtest CB med veckoindikator (normal cykellängd 26-28 dagar).
- 25 augusti börjar även mensen.
- 3 september (dag 10) positivt äl-test. Första och enda äl-testet (CB) då man enligt testets instruktion ska sluta testa när det blir positivt.
- 10 september (dag 17) positivt gravtest, 16 mm tjock slemhinna och 7mm stor hinnsäck.

Jag har återbesök nästa vecka och ska ta blodprov imorgon bitti och nästa vecka innan nästa gunbesök. Och om jag blir akut dålig ska jag söka vård. Gun vill inte spekulera. Bara konstatera.

Så - vad tror ni hänt? Spekulera gärna, själv grubblar jag ihjäl mig.

7 mm är v 5 + 2 om det jag googlat mig till stämmer.

Min senaste mens var ovanligt sparsam och utan klumpar (slemhinna?). Ovanligt långdragen också med spottings nästan en vecka efter mensens slut. På slutet svart blod.

Så om det är 5+2 så kanske det förklara varför gravtestet för 17 dagar sedan var negativt (för tidigt?). Men det förklarar inte hur äl-testet för 7 dagar sedan var positivt. Och då, om jag räknar rätt, skulle jag haft äl på dag 21 i förra cykeln. Vilket är ovanligt sent för min normala cykellängd.

Om det är ett MF från föregående cykel, och att blödningen jag trodde var mens var början på missfallet borde inte dagens gravtest på klinik vara positivt om testet med morgonurin för 17 dagar sedan var negativt.

Och jag borde inte haft positivt äl-test för 7 dagar sedan!

Alla förklaringar är konstiga!

7 mm är v 5 + 2 om det jag googlat mig till stämmer.

Min senaste mens var ovanligt sparsam och utan klumpar (slemhinna?). Ovanligt långdragen också med spottings nästan en vecka efter mensens slut. På slutet svart blod.

Så om det är 5+2 så kanske det förklara varför gravtestet för 17 dagar sedan var negativt (för tidigt?). Men det förklarar inte hur äl-testet för 7 dagar sedan var positivt. Och då, om jag räknar rätt, skulle jag haft äl på dag 21 i förra cykeln. Vilket är ovanligt sent för min normala cykellängd.

Om det är ett MF från föregående cykel, och att blödningen jag trodde var mens var början på missfallet borde inte dagens gravtest på klinik vara positivt om testet med morgonurin för 17 dagar sedan var negativt.

Och jag borde inte haft positivt äl-test för 7 dagar sedan!

Alla förklaringar är konstiga!
Positivt ältest är inget konstigt. Det kunde lika gärna reagera på graviditeten.
Sen behöver man inte sluta testa bara för att det står så i instruktionen. Tvärtom det är bra att fortsätta tills det är negativt igen så vet man att ägget släppt. Brukar bara vara 1-3 dagar till.

Så om du räknar från första dagen för din senaste mens stämmer det någotsånär med v 5+2?

"Gör" vården något åt en eventuellt kort lutealfas? Finns det något jag kan göra själv?

Blev så ledsen nu. Känns totalt ouppnåeligt att gå ned de där 6 kg jag behöver för att vara aktuell för typ ivf. Det läkaren sa var i princip "Hem och gå ned i vikt, försök på egen hand under tiden, tar det sig inte så återkom omkring årsskiftet (om jag gått ned i vikt).

Men finns det liksom inget man gör som åtgärd innan ivf, om allt ser bra ut? Förutom insemination som han lämnade som alternativ.

Usch. Så ledsen och uppgiven.

Positivt ältest är inget konstigt. Det kunde lika gärna reagera på graviditeten.
Sen behöver man inte sluta testa bara för att det står så i instruktionen. Tvärtom det är bra att fortsätta tills det är negativt igen så vet man att ägget släppt. Brukar bara vara 1-3 dagar till.

Så om du räknar från första dagen för din senaste mens stämmer det någotsånär med v 5+2?
@Whirlie har tänkt lite till. Med tanke på den sena timmen så finns det stor reservation för att jag räknat fel.

Om man räknar att din första dag på senaste mensen var 25 augusti så är du i vecka 2+3 eller så. Det låter väl inte så troligt kanske.

Om man räknar från 29 juli så är du i vecka 6+6. Då borde man ju sett hjärtslag. Men hormoner efter ett missfall kan ställa till det rejält så din ägglossning kunde ha varit senare än normalt. Att du fick mensliknande blödning den 25 augusti skulle kunna tyda på att du hade ägglossning senare än normalt. Det har inte hunnits bygga upp tillräckligt med progresteron för att det inte skall bli någon blödning alls.

Det var också då för tidigt för att bli positivt på gravtestet. Däremot så reagerade ältestet på graviditeten den 3 september.

För positivt utslag på dag 10 i cykeln borde väl egentligen vara någon dag för tidigt för dig om du normalt har 28 dagars cykel (förutsatt att det visar positivt 24-36 timmar innan ägglossning).

Så för att andra skall dra lärdom av detta så är den här röran ett tydligt bevis på att man skall använda ältester ofta och redan från början när man vill bli gravid :D

Senast ändrad:
Jag fick på nått sätt feeling när jag såg det där ägget på VUL på Linné. Guldägget! Tänkte att nu har jag ju till och med SETT ett ägg. De finns. Kanske nu.

Nu har jag blodblandad flytning och mensvärk, i vanlig ordning dagen innan mens. Fy.Fan. Vad ledsen jag blev nu. Känns helt hopplöst. "Allt" funkar ju, enligt de undersökningar vi gjort. Varför blir det inget.

Jag måste gå ned i alla fall 6 kg för att ta det till behandling, och på denna 1.5 vecka har jag inte gått ned ett enda jävla gram. Nu tröstäter jag en påse smågodis och gråter.

Helvetes jävla skit. Kommer mensen i morgon som jag misstänker blir det en lutealfas på 9 dagar
dagar

Jag hatar detta. Ska ge upp och köpa en till häst.
Sådär har det varit för mig också de gånger jag sett ledande follikel på VUL. "Det där är just DET ägget!". Sen ingenting. Hopplöst.

kl

För övrigt börjar jag tvivla på att jag faktiskt hade ägglossning. Har exakt samma känsla i kroppen som den gången jag hade en anovulatorisk cykel: brösten är helt slappa, inga ömma bröstvårtor, ingenting. Så jag vet inte riktigt var i cykeln jag befinner mig just nu. Det är väl bara att vänta och se...

"Gör" vården något åt en eventuellt kort lutealfas? Finns det något jag kan göra själv?

Blev så ledsen nu. Känns totalt ouppnåeligt att gå ned de där 6 kg jag behöver för att vara aktuell för typ ivf. Det läkaren sa var i princip "Hem och gå ned i vikt, försök på egen hand under tiden, tar det sig inte så återkom omkring årsskiftet (om jag gått ned i vikt).

Men finns det liksom inget man gör som åtgärd innan ivf, om allt ser bra ut? Förutom insemination som han lämnade som alternativ.

Usch. Så ledsen och uppgiven.
Ja, man kan medicinera för att förlänga lutealfasen! Hur länge har ni försökt nu? Om det börjar närma sig ett år hade jag helt enkelt krävt att få sätta igång utredning, för du verkar ju kunna behöva medicinering.

@Whirlie har tänkt lite till. Med tanke på den sena timmen så finns det stor reservation för att jag räknat fel.

Om man räknar att din första dag på senaste mensen var 25 augusti så är du i vecka 2+3 eller så. Det låter väl inte så troligt kanske.

Om man räknar från 29 juli så är du i vecka 6+6. Då borde man ju sett hjärtslag. Men hormoner efter ett missfall kan ställa till det rejält så din ägglossning kunde ha varit senare än normalt. Att du fick mensliknande blödning den 25 augusti skulle kunna tyda på att du hade ägglossning senare än normalt. Det har inte hunnits bygga upp tillräckligt med progresteron för att det inte skall bli någon blödning alls.

Det var också då för tidigt för att bli positivt på gravtestet. Däremot så reagerade ältestet på graviditeten den 3 september.

För positivt utslag på dag 10 i cykeln borde väl egentligen vara någon dag för tidigt för dig om du normalt har 28 dagars cykel (förutsatt att det visar positivt 24-36 timmar innan ägglossning).

Så för att andra skall dra lärdom av detta så är den här röran ett tydligt bevis på att man skall använda ältester ofta och redan från början när man vill bli gravid :D

Därför tänkte jag också att 6+6 verkade helt logiskt, men nu tänker ju jag också att det är kring v 5, och då fattar jag inte riktigt. Nå, om en vecka borde man ju helt säkert se hjärtslag och kunna datera tydligare.

Nu får kroppen börja bestämma sig. Blödde ju lite på tisdag kväll. Kom färskt blod på pappret men inte mer än så. Lade i en binda till natten. Den var torr på morgonen.

Men varje gång jag torkar mig kommer det nu brunaktig "blod" och trosskydden blir missfärgade. Ingen pms eller mensvärk. Skulle fått pillermens nu till helgen och "vanlig" mens enligt appen nästa vecka

Ja, man kan medicinera för att förlänga lutealfasen! Hur länge har ni försökt nu? Om det börjar närma sig ett år hade jag helt enkelt krävt att få sätta igång utredning, för du verkar ju kunna behöva medicinering.

Detta var väl försök nummer 13 tror jag, så ett år ganska precis.

Vi vände oss till en privat klinik, och kollade där sambons spermier, THS och AMH på mig, samt VUL. Läkaren var jättebra, men det kändes liksom som om hans enda plan utöver dessa ganska grundliga(?) undersökningarna, var att påbörja ivf. Och då måste jag gå ned i vikt.

Kanske ska kontakta kvinnokliniken via landstinget också, jag får känslan av att det finns mer att testa, typ äggledarspolning? Eller försöka göra något åt min misstänkt korta lutealfas..

Förstår såklart att viktnedgång skulle vara positivt för fertiliteten också. Men så stor skillnad borde det väl inte vara på om jag väger 86 kg eller 80 kg..

Detta var väl försök nummer 13 tror jag, så ett år ganska precis.

Vi vände oss till en privat klinik, och kollade där sambons spermier, THS och AMH på mig, samt VUL. Läkaren var jättebra, men det kändes liksom som om hans enda plan utöver dessa ganska grundliga(?) undersökningarna, var att påbörja ivf. Och då måste jag gå ned i vikt.

Kanske ska kontakta kvinnokliniken via landstinget också, jag får känslan av att det finns mer att testa, typ äggledarspolning? Eller försöka göra något åt min misstänkt korta lutealfas..

Förstår såklart att viktnedgång skulle vara positivt för fertiliteten också. Men så stor skillnad borde det väl inte vara på om jag väger 86 kg eller 80 kg..

Det kan vara den magiska gränsen.

Men har du ägglossning så spelar vikten ingen roll för fertiliteten på det viset.

Dessutom kan man kontrollera cykeln ner på timmen med mediciner, det är ju grunden i IVF ;)

Om du du varit privat är det ju bara att ringa och säga att du gärna skulle vilja göra en spolning också.

Så om du räknar från första dagen för din senaste mens stämmer det någotsånär med v 5+2?[/QUOTE

/QUOTE]

Ungefär så har jag också resonerat, att graviditeten skulle varit för tidig att se den 25 augusti. Inför och under den mensen hade jag inga PMS-besvär eller mensvärk alls. Vilket jag iaf brukar ha om än i varierande utsträckning.

De två ggr jag använt äl-test har det gått 16 dgr från positivt test till mens. Och min normala cykel är 26 - 28 dagar med avsteg uppåt och nedåt ibland. Så det kändes inte alls konstigt att få positivt på dag 10 (och mens på dag 26 blir det då).

Äl på dag 20-21 känns därför väldigt osannolikt, men om det är som du skriver att missfallet kan ha påverkat så då kan ju vad som helst ha hänt!

Jag har dock inte (tycker jag) fått svar på varför jag har ont kring livmodern. Kan man få det bara av att vara gravid? Hade sex igår och fick ett par orgasmer, och fick jätteont direkt i livmoderområdet (både när det "krampade" och sedan öm under natten). Och det var ju det jag sökte för. Tänk vad livet tar galna svängar!

Jag uppdaterar på onsdag, eller om ngt händer innan dess.[

Känner mig väldigt uppgiven nu! Har bara lust att skita i allt, men samtidigt inte heller eftersom jag vill detta så jävla mycket.
Gun kunde ju inte se ngt ägg igår, men hon kunde inte heller se ena äggstocken. Jag fick en stegring igår på morgonen, men inte ett fullt utslag, var säker på att stegringen skulle öka under dagen (som den brukar), men när jag testade igen på em var strecket svagare. Nästa inga slemmiga flytningar som jag brukar ha vid ÄL.
Testade i morse, svagt streck, inte lika svagt som igår på em. Får väl fortsätta testa, köpte andra omgången med 100 ÄL-tester häromdagen. Räknar med att alla kommer gå åt :(
Trodde det skulle vara kul att göra barn. Det är det inte längre, det är bara jobbigt och jag känner mig otillräcklig. Varför går det inte?!

Därför tänkte jag också att 6+6 verkade helt logiskt, men nu tänker ju jag också att det är kring v 5, och då fattar jag inte riktigt. Nå, om en vecka borde man ju helt säkert se hjärtslag och kunna datera tydligare.

Det är riktigt virrigt! Toras förklaring är bäst hittills. Det var nog väldigt "kul" för min Gun att hitta en graviditet efter min historia. Hon blev väldigt peppande när hon hörde om mitt missfall och tyckte det var jättebra att jag kunde bli gravid på egen hand! Varför inte avvakta lite till med IVF. Och jag blev nästan sur på henne, och hänvisade till min ålder. Då backade hon snyggt och smidigt. Och hittar sedan en hinnsäck på ul. Jag var hennes sista patient för dagen och tyvärr var det hennes sista dag på jobbet. Men jag tror hon håller tummarna för mig, hon var verkligen jättego!

Ungefär så har jag också resonerat, att graviditeten skulle varit för tidig att se den 25 augusti. Inför och under den mensen hade jag inga PMS-besvär eller mensvärk alls. Vilket jag iaf brukar ha om än i varierande utsträckning.

De två ggr jag använt äl-test har det gått 16 dgr från positivt test till mens. Och min normala cykel är 26 - 28 dagar med avsteg uppåt och nedåt ibland. Så det kändes inte alls konstigt att få positivt på dag 10 (och mens på dag 26 blir det då).

Äl på dag 20-21 känns därför väldigt osannolikt, men om det är som du skriver att missfallet kan ha påverkat så då kan ju vad som helst ha hänt!

Jag har dock inte (tycker jag) fått svar på varför jag har ont kring livmodern. Kan man få det bara av att vara gravid? Hade sex igår och fick ett par orgasmer, och fick jätteont direkt i livmoderområdet (både när det "krampade" och sedan öm under natten). Och det var ju det jag sökte för. Tänk vad livet tar galna svängar!

Inget svar, men när jag var gravid gjorde det ont under och efter orgasmer. Det avtog i slutet men öm blev jag alltid! Jag kollade aldrig upp det, skyllde det på växtvärken i livmodern, den borde ju påverkas av lite kramper :)

(och grattis!)

Mitt första tecken på graviditet förra året var just livmodern, fick typ "sendrag" . Just saying! Då var det tidigt, mindre än en vecka efter äl.

Mitt första tecken på graviditet förra året var just livmodern, fick typ "sendrag" . Just saying! Då var det tidigt, mindre än en vecka efter äl.

Tack @Elisha och @nagelbitarn! Då skulle mina initiala besvär kunna förklaras med missfallet och de senare med först ägglossning och sedan graviditet. Så då slutar jag (tillfälligt) oroa mig för det.

Och lutar mig mot @Tora s förklaring och vilat i att det troligaste är att jag är gravid just nu. Hur otroligt det än är.

Tack @Elisha och @nagelbitarn! Då skulle mina initiala besvär kunna förklaras med missfallet och de senare med först ägglossning och sedan graviditet. Så då slutar jag (tillfälligt) oroa mig för det.

Och lutar mig mot @Tora s förklaring och vilat i att det troligaste är att jag är gravid just nu. Hur otroligt det än är.
Ja min förklaring är ju den positiva. Det finns ju även en negativ möjlighet (tyvärr :(). Vill du höra den eller skall jag låta bli?

turotur - BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Hanna - ÄL 6/8 BIM 20/8, försökt 7mån, första ägglossningen, 25 år, inga barn
Kecipeyniri - ÄL 19/8 BIM 1/9, Försök nr 2, 31 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 1/9 BIM 15/9försök nr 12, 27 år, inga barn
Humla - ÄL 4/9 BIM 16/9, försök 4 mån, sannolikt 1 ÄL, 30 år, inga barn
Whirlie - ÄL 7/9 BIM 21/9, försökt ett år, 2:a försöker efter MF, 36 år, inga barn (kö till IVF)
Hyldeblomst - ÄL ca 8/9 BIM ca 22/9, försök nr 8 efter missfall, inga barn
Terqa - ÄL 10/9 BIM 24/9, 3:e försöket, 32 år, ett barn
paprika - ÄL 12/9 BIM 26/9, Försök nr 9, 28 år, inga barn
Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
Monifa - ÄL 23/9 BIM 7/10 Försök nr 3, 23 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Ringa reproduktionscentrum 16/9
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
viadukt - Inväntar dejt med Gunnar i slutet av september för att påbörja Pergokur. 28 år, inga barn.
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), ett MF, 27 år, inga barn
hemlig - väntar på ÄL, en ofostrig graviditet, 32 år, inga barn
ninsan - väntar på ÄL, oregelbunden mens, 31 år, ett MF, inga barn, försökt i över ett år
Anonyma - slutat med p-ring 20.8. Hoppas på ägglossning första veckan i september, 31 inga barn

Inte varit så aktiv här, men plockar bort mig från listan eftersom jag har plussat igen. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 758
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 925
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar