En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hahaha, inser nu att det låter lite knäppt. Vanligtvis vill man ju bara ha positiva test. :p Ägglossningstesten blir positiva något/några dygn innan ägget släpper. Sen blir de negativa igen när ägget faktiskt har lossnat. Mina test har varit starkt positiva i tre dygn nu, när de vanligtvis bara är positiva i ca ett och ett halvt, så jag var rädd att ägget aldrig tänkte släppa. Så i det här fallet är ett negativt test en bra grej eftersom det innebär att ägget äntligen har lossnat. :)
Är det i bara tre dygn dom varit positiva? I så fall är det helt normalt :)
Fick för mig att det rörde sig om 5-6 dygn :o

Är det i bara tre dygn dom varit positiva? I så fall är det helt normalt :)
Fick för mig att det rörde sig om 5-6 dygn :o

Yes, bara tre dygn. Min bild som jag la upp kanske var lite otydlig, jag testar flera gånger om dagen det var därför det var så många positiva stickor. :) Jag har hittills aldrig haft en såhär lång ägglossning så jag blev helt uppstressad och var säker på att kroppen hade ballat ur helt.

Yes, bara tre dygn. Min bild som jag la upp kanske var lite otydlig, jag testar flera gånger om dagen det var därför det var så många positiva stickor. :) Jag har hittills aldrig haft en såhär lång ägglossning så jag blev helt uppstressad och var säker på att kroppen hade ballat ur helt.
Det är nog jag som inte läste vad du skrivit ordentligt utan bara tittade lite snabbt på bilden :o

Alltså, man ska definitivt ligga när ägglossningstestet blir positivt (och helst någon dag innan också). Det tar ett tag för spermierna att hinna fram och de kan ligga och vänta på ägget ett par dygn, men ägget lever bara i 12-24 timmar när det har lossnat och måste hinna träffa på en spermie inom den tiden. Så det är alltså innan ägget släpper som man ska ha sex (för att bli gravid, alltså. För övrigt får ni ligga när och hur ni vill. :p)

Obs: jag skulle inte vara så här nojig kring att ägget verkligen släpper om jag inte hade PCO vilket kan innebära att mina ägg kanske inte alltid lossnar som de ska. Det finns ingen anledning att ta efter min lätt neurotiska test-regim om man inte har någon sådan problematik. ;)

Tack för pedagogisk förklaring :) är inställd på att börja med ägglossningstest och då är det ju en fördel att veta hur de fungerar :angel:;) Får nog läsa på lite ytterligare, men ditt svar gjorde mig lite visare i alla fall :D

Tack för pedagogisk förklaring :) är inställd på att börja med ägglossningstest och då är det ju en fördel att veta hur de fungerar :angel:;) Får nog läsa på lite ytterligare, men ditt svar gjorde mig lite visare i alla fall :D

För mer info om befruktning och när man ska ligga och sånt rekommenderas dokumentären "The great sperm race" som man lätt hittar på youtube. Den är rolig och lättsam samtidigt som den är informativ (den gick hem hos mina elever iallafall :D).

Men VARFÖR har jag känningar i magen/äggstockarna nuuu?

En vecka efter ÄL (ca) och en vecka före BIM.

Har i o f s varit så här till och från sedan mensen.

Apropå äl och äl-tester.
Visar testet en faktisk ägglossning eller en äggblåsa som spricker? När jag lyssnade på IVF-podden om IVF förstod jag det som att alla blåsor inte innehåller ägg, att vissa blåsor är tomma även om det växer. Men jag vet inte om de spricker om de är tomma (gör de det vid en viss storlek eller tillbakabildas de?). De pratade om ägguttagning, och det är ju lite skillnad.

Ngn som vet mer?

Apropå äl och äl-tester.
Visar testet en faktisk ägglossning eller en äggblåsa som spricker? När jag lyssnade på IVF-podden om IVF förstod jag det som att alla blåsor inte innehåller ägg, att vissa blåsor är tomma även om det växer. Men jag vet inte om de spricker om de är tomma (gör de det vid en viss storlek eller tillbakabildas de?). De pratade om ägguttagning, och det är ju lite skillnad.

Ngn som vet mer?
Har man positivt ältest så är sannolikheten stor att du har äl men enda sättet att bekräfta det är genom VUL och blodprov. Dessutom säger ältesterna inget om kvalitén på dina ägg bara att förutsättningarna för äl är korrekta.

Man har en teori (vet inte riktigt hur bekräftad den är) att kroppen släpper de bästa äggen först. Det skulle i så fall vara anledningen till att det är mer komplikationer/svårare att bli gravid när man blir äldre.

Vilka mekanismer som kroppen använder för att styra vilket ägg som mognar och sedan släpps är man inte helt säker på. Ofta så finns det flera ägg på väg att mogna i lite olika stadier men bara ett blir "utvalt" till att faktiskt lossa.

Vid IVF så sätter man kroppens egna styrmekanismer ur spel.

Apropå äl och äl-tester.

Ngn som vet mer?

De visar att LH stegrar som det ska.

Apropå äl och äl-tester.

Ngn som vet mer?
Tora förklarade redan bra. Alltså stickorna visar att LH stiger, och det visar att rätt förutsättningar finns för att en äggblåsa ska lossna. Ibland är blåsan tom. Vid min IVF hade jag ju 30 äggblåsor, 23 ägg och 22 eller var det 21 blev befruktade. Nu var det ju lite extremt, men man ser ju att en liten del av blåsorna antingen är tomma, eller innehåller ägg som inte är tillräckligt bra för att befruktas.

Håller du på att bli sjuk? Låter som svullna lymfkörtlar både här och där.
Detta har jag nämnt för både vårdcentral och Gun, att jag får ont i tuttarna och armhålorna stup i kvarten. De bara viftar undan det och mumlar nåt om att det säkert är hormonellt.
Har varit inne en gång ich krävt undersökning, eftersom jag hade jätteont och en svullen knöl. Den läkaren konstaterade att det nog var en svullen lymfkörtel och att jag skulle återkomma om den inte försvann. (Den blev mindre och försvann till slut, men det här är ett återkommande besvär, då och då.)

Ont i armhålorna :confused:

(Vissa saker kanske man inte vill veta :o)

:D

:meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 759
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 471
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka