En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm. Fick inga direktiv alls.
Oj, det är verkligen olika då jag googlar svenska vs finska direktiv. Vanligast här verkar dock vara att provet ska tas mellan kl 10 och 14, och man ska ha varit vaken minst 3-4 timmar före. Fastande. Värdet är som högst på morgonen, därför vill man väl ta proverna då

Alltså hörrni. Jag känner att jag inte förstår alls hur detta funkar. Ni får dumförklara mig om ni vill.

En privat klinik (Linnékliniken) Har avtal med Gävleborgs län (mitt län). De har inget remisskrav utan vi är välkomna dit direkt. Vad betyder det? Haha!

Alltså, att de har avtal med mitt landsting, innebär det att det är "gratis" som om jag gjorde det via landstinget, eller får vi betala?

Alltså hörrni. Jag känner att jag inte förstår alls hur detta funkar. Ni får dumförklara mig om ni vill.

En privat klinik (Linnékliniken) Har avtal med Gävleborgs län (mitt län). De har inget remisskrav utan vi är välkomna dit direkt. Vad betyder det? Haha!

Alltså, att de har avtal med mitt landsting, innebär det att det är "gratis" som om jag gjorde det via landstinget, eller får vi betala?
Det betyder att du går på samma premisser som om du gått i ditt egna landsting.

Oj, det är verkligen olika då jag googlar svenska vs finska direktiv. Vanligast här verkar dock vara att provet ska tas mellan kl 10 och 14, och man ska ha varit vaken minst 3-4 timmar före. Fastande. Värdet är som högst på morgonen, därför vill man väl ta proverna då
Alla de proven ska tas på morgonen och fastande.
Och progesteron ska tas ungefär en vecka efter ägglossning. Bara några dagar före eller efter ger helt missvisande resultat...

Hmmmmmmm.

Alla ni kunniga, försöker förbereda mig lite på Pergo.
Har försökt läsa in mig på hur det fungerar sen när man väl kör igång. Äta några månader och sen av om det inte fungerar? För att sen ev. dubbla dosen och köra på några månader till? Är det hyfsat rätt uppfattat? Och under dessa månader så är det (om jag förstod Gunnar rätt) besök hos Gunnar varje månad för undersökning?
Vilket innebär att det i värsta fall kan ta upp mot ett år innan man går vidare med ivf?

Det betyder att du går på samma premisser som om du gått i ditt egna landsting.

Tycker det typ låter för bra för att vara sant. Haha. Men det verkar ju stämma. Varför går man servicen via landstinget då, när man kan gå privat direkt för samma kostnad?

Vi var hur som helst välkomna dit för att påbörja utredning så då kör vi väl på det! ^^ Skräckblandad förtjusning och fjärilar i magen.

Har försökt läsa in mig på hur det fungerar sen när man väl kör igång. Äta några månader och sen av om det inte fungerar? För att sen ev. dubbla dosen och köra på några månader till? Är det hyfsat rätt uppfattat? Och under dessa månader så är det (om jag förstod Gunnar rätt) besök hos Gunnar varje månad för undersökning?
Vilket innebär att det i värsta fall kan ta upp mot ett år innan man går vidare med ivf?

Alltså det beror ju på. Säg att du börjar med enkelkur, och får bra respons (d.v.s. du får en eller två äggblåsor. Då fortsätter du så i några cyklar. Händer inget så får man fundera IVF.

Säg att du börjar med enkelkur men får noll respons. Då får man dubbla dosen. Händer fortfarande inget så är det IVF.

Om gunnar inte begär follikelkontroll ska du göra det. Jag fick fyra blåsor på enkeldos. Fyrlingar är inte så kul. Vul brukar göras några dagar före äl, och ibland får man också en lossningsspruta.

Om du inte går privat så kan du ju be gunnar sätta er i kö redan nu, och köra pergo under tiden. Jag vet inte hur lång kö ni har där, men här är det ju ett år, så om man först försöker själv ett år, sen söker man hjälp och håller på med utredning och pergo och allt ett år, så får man sedan köa ytterligare ett år. Man blir ju knäpp. Därför började jag utredning efter ett halvår, och går privat på IVF. Orka, liksom

Linne är bra, jag har gjort min utredning där!

Alltså det beror ju på. Säg att du börjar med enkelkur, och får bra respons (d.v.s. du får en eller två äggblåsor. Då fortsätter du så i några cyklar. Händer inget så får man fundera IVF.

Säg att du börjar med enkelkur men får noll respons. Då får man dubbla dosen. Händer fortfarande inget så är det IVF.

Om gunnar inte begär follikelkontroll ska du göra det. Jag fick fyra blåsor på enkeldos. Fyrlingar är inte så kul. Vul brukar göras några dagar före äl, och ibland får man också en lossningsspruta.

Om du inte går privat så kan du ju be gunnar sätta er i kö redan nu, och köra pergo under tiden. Jag vet inte hur lång kö ni har där, men här är det ju ett år, så om man först försöker själv ett år, sen söker man hjälp och håller på med utredning och pergo och allt ett år, så får man sedan köa ytterligare ett år. Man blir ju knäpp. Därför började jag utredning efter ett halvår, och går privat på IVF. Orka, liksom

Tack för bra svar, som alltid :)
Går hos privat Gunnar med landstingsavtal. Har ingen aning om hur kö ser ut för IVF här i vår region. Ska prata med honom om att ställa oss i kö direkt. Jag känner ju att jag redan börjar bli orolig. Har även insett att flera i släkten på mammas sida har fått sina barn genom ivf. Min syster och hennes man har precis påbörjat IVF. Jag är inte lastgammal än men närmar mig 30 och jag är rädd för att vi kommer ångra oss om några år att vi inte började försöka på allvar tidigare om det är så att det kommer krångla på alla sätt det kan krångla. Planen från början var ju bara att sluta på p-medel för att se om det kan hända spontant. Men med två menstruationer, tveksamt om ens de har föregåtts av ÄL, på snart ett år så känns det inte som om oddsen är superbra direkt :(

@em-pirre förklara bra hur det ska fungera och din Gunnar verkar ju vilja ha bra koll på dig.
Det jag fått lära mig att att gå på pergo är att det kan va jäkligt jobbigt för både kropp & knopp.
Jag gick hos en jätte dålig Gunnar först och han hade ingen koll alls, (fick 1 UL på 7-8 behandlingar) så det hade jag ställt som krav. O om du inte mår bra av kurerna så säg till din Gunnar det, min nya Gun mena på att man ska inte fortsätta om det påverkar en för mycket.

Uppdaterar med äl-datum utifrån stickorna. Ändrar även BIM den här gången eftersom appen inte gör det åt mig...

turotur BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Monifa - ÄL 25/7 BIM 8/8, 23 år, inga barn
BubbelA- ÄL 1/8 BIM 12/8, Försök 1, 28 år, inga barn
Humla - ÄL 1/8 BIM 15/8, försök nr 3, 30 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 5/8 BIM 19/8 försök nr 11, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 5/8 BIM 19/8, ett MF, 31 år, inga barn
Hanna - ÄL 6/8 BIM 20/8, försökt 7mån, första ägglossningen, 25 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 12/8 BIM 26/8, försök nr 1 efter missfall, 30 år, inga barn
Terqa - ÄL 10/8 BIM 24/8, 2:a försöket, 32 år, ett barn
Whirlie ÄL 12/8 BIM 26/8, försökt ett år, 1:a försöker efter MF, 36 år, inga barn
paprika - ÄL 14/8 BIM 28/8, Försök nr 8, 28 år, inga barn
Kecipeyniri - ÄL 19/8 BIM 1/9, Försök nr 2, 31 år, inga barn
Safir - ÄL 19/8 (?) BIM 2/9, Försök nr 13, 28 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Ringa reproduktionscentrum 16/9
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), koll av livmoder 27/8, ett MF, 27 år, inga barn

Uppdaterar med mycket ungefärlig ÄL, får uppdatera när stickorna visar plus sedan

turotur BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Monifa - ÄL 25/7 BIM 8/8, 23 år, inga barn
BubbelA- ÄL 1/8 BIM 12/8, Försök 1, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 5/8 BIM 19/8 försök nr 11, 27 år, inga barn
ninsan - ÄL 5/8 BIM 19/8, ett MF, 31 år, inga barn
Hanna - ÄL 6/8 BIM 20/8, försökt 7mån, första ägglossningen, 25 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 12/8 BIM 26/8, försök nr 1 efter missfall, 30 år, inga barn
Terqa - ÄL 10/8 BIM 24/8, 2:a försöket, 32 år, ett barn
Whirlie ÄL 12/8 BIM 26/8, försökt ett år, 1:a försöker efter MF, 36 år, inga barn
paprika - ÄL 14/8 BIM 28/8, Försök nr 8, 28 år, inga barn
Kecipeyniri - ÄL 19/8 BIM 1/9, Försök nr 2, 31 år, inga barn
Safir - ÄL 19/8 (?) BIM 2/9, Försök nr 13, 28 år, inga barn
Humla - ÄL 4/9 BIM 16/9, försök 4 mån, sannolikt 1 ÄL, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Ringa reproduktionscentrum 16/9
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), koll av livmoder 27/8, ett MF, 27 år, inga barn

Oj oj, jag har varit helt inne i bröllopsbubblan och inte hunnit tänka på det här med barnalstrande! Varit fru i en vecka idag! Blev tyvärr lite si och så med liggandet, pga samma anledning men ingen mens än och idag har brösten ömmat mycket och får lite flashbacks från förra gången jag var gravid! Tänk om det tagit sig fastän vi inte försökt på riktigt?!

Oj oj, jag har varit helt inne i bröllopsbubblan och inte hunnit tänka på det här med barnalstrande! Varit fru i en vecka idag! Blev tyvärr lite si och så med liggandet, pga samma anledning men ingen mens än och idag har brösten ömmat mycket och får lite flashbacks från förra gången jag var gravid! Tänk om det tagit sig fastän vi inte försökt på riktigt?!
Hur säker på datumet för BIM är du? Enligt datumet på listan har det ju redan gått 4 dagar över det! Testa?

Åh håller tummarna!!
Och Grattis till giftermålet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 759
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 472
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka