En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosa flytningar. Kan väl vänta mens i morgon måndag då som vanligt. Har slutat bli besviken för jag har väl liksom lite insett att det inte går. Bättre längd på cykeln nu i alla fall är föregående två. 25 dagar nu, normalt för mig.

Går in i försök nummer 12 då. Ringer och bokar tid för utredning hos Linnékliniken i morgon.

Nu är jag förvirrad.

Jag har haft mailkontakt med Linnékliniken för att fråga vad som gäller, de sa då uttryckligen: "Du väljer själv om du gör din utredning hos oss eller i ditt landsting, det blir samma kostnad."

På deras hemsida står:
"Vad kostar det att göra en utredning av ofrivillig barnlöshet på Carl von Linnékliniken?
Vanlig landstingsavgift (med frikort) gäller för patienter från i stort sett hela landet.
Det behövs ingen remiss för att komma till oss för utredning."

De har dessutom landstingsavtal för IVF med mitt landsting.

Jag tolkar detta som att jag borde få välja att komma direkt till dem även för utredningen? Det fick jag inte. :( Jag ringde idag för att boka tid och sköterskan i telefonen sa då att jag ska vända mig till mitt egna landsting för utredningen.

Det var ju det jag ville slippa, vi har inte den mest välfungerande sjukvården här och jag har ganska liten tilltro till den. Dessutom misstänker jag långa krångliga väntetider osv.

Skiter i allt detta snart tror jag. Köper en till häst istället.

Nu är jag förvirrad.

Jag har haft mailkontakt med Linnékliniken för att fråga vad som gäller, de sa då uttryckligen: "Du väljer själv om du gör din utredning hos oss eller i ditt landsting, det blir samma kostnad."

På deras hemsida står:
"Vad kostar det att göra en utredning av ofrivillig barnlöshet på Carl von Linnékliniken?
Vanlig landstingsavgift (med frikort) gäller för patienter från i stort sett hela landet.

Jag tolkar detta som att jag borde få välja att komma direkt till dem även för utredningen? Det fick jag inte. :( Jag ringde idag för att boka tid och sköterskan i telefonen sa då att jag ska vända mig till mitt egna landsting för utredningen.

Det var ju det jag ville slippa, vi har inte den mest välfungerande sjukvården här och jag har ganska liten tilltro till den. Dessutom misstänker jag långa krångliga väntetider osv.

Jag har ingen tröst eller råd att ge, men vill hålla med om att det är konstigt organiserat.

Har varit med om samma, men tvärt om. Gjorde utredningen vid Sophiahemmet, som bara har avtal för att göra utredning. De har dock eget fertilitetslabb och gör privata IVF-behandlingar. Så när utredningen var klar så skickades utredningen till Huddinge. Som har 6 - 9 månaders väntetid. Som också är den enda kliniken som man kan remittera till, om jag förstod det hela rätt. Men tack vara vårdgarantin så kan vi, efter att ha ringt vårdgarantikansliet, få komma till S:t Göran eller Linnekliniken (Uppsala) för IVF.

Det tycker jag verkar väldigt krångligt. Varför kan inte SLL ha flera grundavtal för IVF, istället för att ha ett antal tilläggsavtal som patienten endast får del av om man går genom vårdgarantikansliet. Vad ger det för jämlikhet i vården? Istället borde det såklart vara valfritt, eller ngt, att gå till Huddinge, Sophia eller S:t Göran. Det kostar ju landstinget lika mycket ändå, men blir mindre administration och kortare väntetider. För jag förstod på vårdgarantikansliet att Huddinge alltid har så lång väntetid, det var inget ovanligt som hänt nu.

Tänker att det borde vara smidigare tvärt om också, fler avtal ger smidigare vård men inte dyrare (om det inte är så att man gör som du och struntar i allting och köper häst istället. Då blir det ju billigare med väntetiderna).

Nu är jag förvirrad.

På deras hemsida står:

Ring Vårdgarantienheten i ditt landsting och förklara att du vill göra ett vårdval och då välja Linné, hänvisa till att de redan har färdiga avtal.

Nu är jag förvirrad.

På deras hemsida står:

Helt klart förvirrande. Står det att man inte behöver remiss för utredning utgår man ju från att det är så också...

Här är en som inte kunde hålla sig från att testa lite för tidigt:D Tog ett test i söndags redan och det visade svagt positivt, tog ett nytt idag på BIM-2 och strecket är starkare än i söndags så det verkar faktiskt som det tagit sig och jag är GRAVID:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Här är en som inte kunde hålla sig från att testa lite för tidigt:D Tog ett test i söndags redan och det visade svagt positivt, tog ett nytt idag på BIM-2 och strecket är starkare än i söndags så det verkar faktiskt som det tagit sig och jag är GRAVID:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Grattis! Vad roligt!
Det löser sig med jobbet ska du se!
Själv har jag precis sökt ett nytt jobb, trots att jag står i kö till IVF. DET känns lite svårt att förklara för en ev ny arbetsgivare (om jag behöver göra det för att få ledigt med kort varsel, vara frånvarande mkt osv). Men jag hoppas att jag kan sköta det så snyggt och diskret att jag inte behöver säga ngt, varken till ny eller gammal arbetsgivare.

Hur som hellst, grattis och lycka till!

Jätteroligt att det verkar hagla in semesterbebisar i tråden. Jag går själv i spänd väntan, hoppet är det sista som dör!

Just det! Tisdag idag. Var är min mens? :mad:
Vill gärna att den kommer idag, på dag 28, så att den är över till på lördag, när vi ska vara på konsert på Ullevi.

Uppdaterar väl listan då.

turotur BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Monifa - ÄL 25/7 BIM 8/8, 23 år, inga barn
BubbelA- ÄL 1/8 BIM 12/8, Försök 1, 28 år, inga barn
ninsan - ÄL 5/8 BIM 19/8, ett MF, 31 år, inga barn
Hanna - ÄL 6/8 BIM 20/8, försökt 7mån, första ägglossningen, 25 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 12/8 BIM 26/8, försök nr 1 efter missfall, 30 år, inga barn
Terqa - ÄL 10/8 BIM 24/8, 2:a försöket, 32 år, ett barn
Hyldeblomst - ÄL 10/8 BIM 24/8, försök nr 7 efter missfall, inga barn
Whirlie ÄL 12/8 BIM 26/8, försökt ett år, 1:a försöker efter MF, 36 år, inga barn
paprika - ÄL 14/8 BIM 28/8, Försök nr 8, 28 år, inga barn
Kecipeyniri - ÄL 19/8 BIM 1/9, Försök nr 2, 31 år, inga barn
Safir - ÄL 19/8 (?) BIM 2/9, Försök nr 13, 28 år, inga barn
Flutterdash - ÄL 30/8 (beräknad) BIM 13/9 försök nr 12, 27 år, inga barn
Humla - ÄL 4/9 BIM 16/9, försök 4 mån, sannolikt 1 ÄL, 30 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Ringa reproduktionscentrum 16/9
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.

Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.
Thalbaz - väntar på ÄL (pco), koll av livmoder 27/8, ett MF, 27 år, inga barn

Jag har ingen tröst eller råd att ge, men vill hålla med om att det är konstigt organiserat.

Har varit med om samma, men tvärt om. Gjorde utredningen vid Sophiahemmet, som bara har avtal för att göra utredning. De har dock eget fertilitetslabb och gör privata IVF-behandlingar. Så när utredningen var klar så skickades utredningen till Huddinge. Som har 6 - 9 månaders väntetid. Som också är den enda kliniken som man kan remittera till, om jag förstod det hela rätt. Men tack vara vårdgarantin så kan vi, efter att ha ringt vårdgarantikansliet, få komma till S:t Göran eller Linnekliniken (Uppsala) för IVF.

Det tycker jag verkar väldigt krångligt. Varför kan inte SLL ha flera grundavtal för IVF, istället för att ha ett antal tilläggsavtal som patienten endast får del av om man går genom vårdgarantikansliet. Vad ger det för jämlikhet i vården? Istället borde det såklart vara valfritt, eller ngt, att gå till Huddinge, Sophia eller S:t Göran. Det kostar ju landstinget lika mycket ändå, men blir mindre administration och kortare väntetider. För jag förstod på vårdgarantikansliet att Huddinge alltid har så lång väntetid, det var inget ovanligt som hänt nu.

Tänker att det borde vara smidigare tvärt om också, fler avtal ger smidigare vård men inte dyrare (om det inte är så att man gör som du och struntar i allting och köper häst istället. Då blir det ju billigare med väntetiderna).

Skönt att få lite info! Vi har ju tid på Sophiahemmet i slutet av månaden och vi trodde faktiskt att man fick fortsätta med IVF-behandlingen där om det skulle visa sig behövas. Skönt med lite klartecken att så alltså inte är fallet utan man remitteras vidare till Huddinge (och antagligen vidare igen då om väntetiden är så pass lång).

Får se vad de säger om mitt låga TSH-värde då eller om de har förändrats sedan levaxinet (lär ta nytt blodprov där).

Skönt att få lite info! Vi har ju tid på Sophiahemmet i slutet av månaden och vi trodde faktiskt att man fick fortsätta med IVF-behandlingen där om det skulle visa sig behövas. Skönt med lite klartecken att så alltså inte är fallet utan man remitteras vidare till Huddinge (och antagligen vidare igen då om väntetiden är så pass lång).

Får se vad de säger om mitt låga TSH-värde då eller om de har förändrats sedan levaxinet (lär ta nytt blodprov där).
Det trodde ju vi också! Men jag kan hålla dig uppdaterad så du vet turerna när/om det blir dags för er. Vi har inte hört ngt än och det är snart två veckor sedan vi ringde vårdgarantikansliet. Men den som väntar på ngt gott...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 759
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 471
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar