En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min barnmorska sa till mig att en graviditet men mycket symtom tydde på en stabil graviditet. Jag vet att det skiljer hur man mår osv men är det i stort sett så eller?

Dom allra flesta har nog rätt starka symtom på graviditeten men det behöver inte vara så!
Det finns dom som mår hur bra som helst hela tiden.
Så att lita blint på att man har mycket symtom för att graviditeten ska vara stabil skulle inte jag gå på. Och symtomen minskar ju efter hand vanligtvis och då kan man bli nojjig för att det inte känns som tidigare.
Så nej, lita inte på några symtom. Det är lika för alla. Inget är rätt och inget är fel.

Min barnmorska sa till mig att en graviditet men mycket symtom tydde på en stabil graviditet. Jag vet att det skiljer hur man mår osv men är det i stort sett så eller?
Jag hade väldigt lite symptom i min förra graviditet och det resulterade i en fullt frisk fullgången pojke i född i v 40+1. Så det är nog bara något de "tröstar" kvinnor med mycket symptom med.

Vet inte om det stämmer men det känns som något de säger till folk med mycket symptom för att de ska känna sig trygga och se förbi symptomen på något vis.

Personligen tycker jag det är ganska korkat att hävda det såvida det inte finns någon vetenskaplig grund till påståendet. Vad menas förresten med en stabil graviditet? Hur är en grav mer eller mindre stabil? det skulle dessutom kunna leda till ökad oro för oss som faktiskt inte har några symptom (jag hade få symptom men i allra högsta grad en "stabil" graviditet).

Bullshit, säger jag. Jag har haft precis lika lite symptom i början av denna graviditet (som nu är i v 31) som jag hade när jag fick ett MA i v 6. Jag tror det bara är för att trösta de som tex inte får behålla någon mat alls och så. Men det är himla dumt av en barnmorska att sprida felaktig fakta, jag var dönervös ända fram tills jag fick ett UL i v 12 pga just sådana myter..

Säger som de andra att jag tror att det där är något man säger för att trösta mammor som mår pyton i början.

Jag har haft två missfall och har en son och graviditeterna har betett sig exakt likadant fram till missfallet. Hur man mår tror jag enbart beror på hur den enskilda mammans kropp tacklar allt som händer i kroppen just då.

Men det är himla dumt av en barnmorska att sprida felaktig fakta, jag var dönervös ända fram tills jag fick ett UL i v 12 pga just sådana myter..

Samma här. Jag spydde två gånger i vecka 5. Efter det hade jag varken symptom eller ens antydan till mage förrän ca vecka 17. Sen kom som tur var lite mage. Det hade ju kunnat vara trevligare att bara kunna njuta av att allt var så problemfritt..

Symptomen beror väl bara på hur man tål hCG?
Ja man tror det beror på hur pass bra levern bryter ner hormonet.

Jag märker tex väldigt lite av mina graviditeter i början. Det jag mådde som sämst på var där det resulterade i ett MA.

Tror att ungefär 1/3 inte mår illa alls.

@robl Just när det kommer till symptom så är det individnivå man måste titta på (om man nu absolut måste jämföra). Tex om du brukar må väldigt illa när du är gravid och så vid en graviditet så mår du inte illa alls. Men det är fortfarande bara en indikation eftersom varje graviditet är unik och man kan ha helt olika graviditeter från gång till gång utan att något är fel.

Man har inte kunnat hitta ett samband mellan att ha mycket symptom och inte få missfall.

Min bm slängde också ur sig att det är en stark graviditet eftersom jag mår så illa. Muttrade tillbaka att när jag väntade dottern mådde jag inte illa alls och hon är en rätt stark tjej... Blir så upprörd på sådana kommentarer, vadå stark eller svag graviditet??? Antingen är man gravid eller så är man det inte. Punkt.

Stämmer inte ett dugg på mig. Är i vecka 14 nu (byter till vecka 15 imorgon) och jag har så gott som inga symptom alls. Lite viktuppgång och trötthet, men jag har inte mått illa en enda gång eller haft några andra symptom. Skulle lika gärna kunna vara "icke-gravid" symptommässigt, och kanske hade oroat mig om jag inte sett den lilla sparven på ultraljud två gånger.

Jag har mått helt normalt hela tiden och är i v 27 nu. Har en liten tjej där inne som verkar må toppen enligt alla undersökningar och hon är livlig och sprallar mycket. Jag har inte kräkts eller haft några direkta symtom utan bara fått större bröst och varit lite trött i några omgångar.

@Mitrolle och @AnnaKarin få känner jag mig hoppfull ett par dagar till :angel: BIM på lördag. Vart mycket tröttare än jag brukar vara, jäkligt svullen om magen sedan nån dag efter förväntad ÄL + öm och tuttarna ser/känns fylligare. Kanske är nått på gång iallafall :D eller så är det tomt.

Hyldeblomst - ÄL runt 7/7 BIM ca 20/7. Försök nr 6 efter missfall, 31 år, inga barn
turotur BIM 21/7
Mikatela - ÄL ca 15/7 BIM 28/7. 27 år, inga barn
Flutterdash ÄL 15/7 BIM 29/7, 27 år, 10:e försöket, inga barn
Lazy Lady -ÄL 20/7 BIM 3/8, försök nr 2. 34år, inga barn
MEJ84 - ÄL 20/7, BIM 4/8. Försök nr 12, 31 år, inga barn
Safir - ÄL 21/7 (?) BIM 4/8, Försök nr 12, 28 år, inga barn
Is - ÄL 25/7 BIM 8/8, utan p medel sedan sep 14, 26 år, inga barn
Monifa - ÄL 25/7 BIM 8/8, 23 år, inga barn
BubbelA- ÄL 1/8 BIM 12/8, Försök 1, 28 år, inga barn
Humla - ÄL 1/8 BIM 15/8, försök nr 3, 30 år, inga barn
KattenKorven - ÄL 10/8 BIM 24/8, försök nr 1 efter missfall, 30 år, inga barn
Terqa - ÄL 10/8 BIM 24/8, 2:a försöket, 32 år, ett barn
Whirlie ÄL 12/8 BIM 26/8, försökt ett år, 1:a försöker efter MF, 36 år, inga barn
paprika - ÄL 17/8 BIM 31/8, Försök nr 8, 28 år, inga barn

lil-sis - väntar på ägglossning och IVF, 34(!!) år, inga barn, slutade med p-medel feb 13, X i nov 13 (höger äggledare uttagen akut), X/MF i maj 14. Spolning katetertest 5/8
malumbub - letar efter ÄL, oskyddat sedan 2011, seriöst sedan 2014, 32 år, inga barn
Akvileja - inväntar mens efter missfall. 31 år, inga barn.
viadukt - inväntar normal menscykel (d.v.s. inte 90 dagar...) efter p-pillerstopp, 28 år, inga barn.
Hanna_90 - inväntar mens och ngn form av cykel efter p-piller, 25år, inga barn
ninsan - inväntar ÄL pga oregelbunden mens, ett MF, 31 år, inga barn
Cynthia - Obefintlig cykel, står i kö till ivf. Försökt i över ett år. 31 år, inga barn
em-pirre väntar på att komma igen efter MA v.6+3. Sedan FET.

Mensen tog slut till slut. Reproduktionscentrum sade först att hela den här veckan är fullbokad och bad mig ringa senare, då påpekade jag hur svårt det är för mig att veta när den börjar och ännu mer när den slutade och då klämde hon fram en tid som inte riktigt fanns.

Börjar bli bra på att hantera kvinnosjukvården på Ackis. :cool:

@Mitrolle och @AnnaKarin få känner jag mig hoppfull ett par dagar till :angel: BIM på lördag. Vart mycket tröttare än jag brukar vara, jäkligt svullen om magen sedan nån dag efter förväntad ÄL + öm och tuttarna ser/känns fylligare. Kanske är nått på gång iallafall :D eller så är det tomt.

Haha samma som mig, jag har också BIM på lördag men lovat min man att vänta testa förrän tidigast på lördag. Jag känner dock ingenting och är ganska säker på att det inte tagit sig. Men det är spännande ändå! Håller tummen för dig :)

@Kecipeyniri då är det du jag och @Is som har BIM på samma dag :)
Är också ganska säker på att jag är tom, tror inte jag hade ÄL denna omgången. Håller tummarna för dig också, ibland blir man förvånad ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Ny tråd! Håller tummarna för många plus i denna tråd! Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 991
· Visningar
193 759
Senast: Miks
·
  • Låst
Övr. Barn Nu kör vi en ny tråd där vi hoppas på att inte så många fastnar utan får flytta över till föräldrartrådar istället :love: Mvh Miks
98 99 100
Svar
1 983
· Visningar
172 926
Senast: moster
·
  • Låst
Gravid - 1år Hyldeblomst ÄL ca 11/1 BIM runt 25/1 Flutterdash ÄL 12/1 BIM 26/1, tredje försöket, 27 år, inga barn Cynthia ÄL 14/1 BIM 28/1, Försökt i...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
166 470
Senast: em-pirre
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka