En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ingen aning om när jag borde ha mens iom missfallet så jag håller mig undan och ligger regelbundet :p har varit väldigt pilsk här ett par dagar så ÄL är kanske nära :p

Hur lever ni mellan ÄL och BIM? Tänker på typ, tar ni en öl, dricker kaffe?

Ja kaffe dricker ja ju inte i vanligafall heller och lever i övrigt ganska hälsosamt på det viset (använde ingen typ av nikotin, dricker inte kaffe och äter mycke närproducerat, så det farligaste ska väl vara att ja äter mycket som sambon jagar och fiskar upp själv med tanke på gifter från gevärkulor och miljögifter i fisken men det känns som att det finns värre att äta).

Men just det här med alkohol har jag också varit nyfiken på, diskuterade med sambon och frågade hur han såg på saken, vi kom fram till att ett glas vin till middagen någon helg så är ok eftersom det ändå kan ta länge innan det tagit sig och vi lever som vanligt fram tills dess, sambons argument i de hela "även francemän (eller ja kvinnor då) har ju lyckats blivit gravid och fått friska barn i alla tider", men endå ett starkt begränsat intag.

(bara för att det är buke så, förtydligan: självklart sa han detta Med ett skratt och han tror inte att alla från Frankrike är alcholister ej heller tycker han att man ska dricka under en graviditet)

Försöker skära ned på kaffet, blir kanske en halv kopp per arbetsdag. Har dock lite panik nu efter min kaffekopp, tänk om att dessa mg koffein just påverkar på något vis, så att ett eventuellt befruktat ägg ej kan fästa? Haha. Gud jag är så nojig. Drack två öl i lördags också. Tänkte då "det påverkar ju inget för ett eventuellt ägg har inte ens fäst än" - Men nu tänker jag, tänk om jag försämrat möjligheterna på något vis? Nojig.

Jag skulle inte reflekterat över vin till maten och i sociala sammanhang däremot skulle jag inte avsiktligt bli kräk-kalassill om det var en vana jag hade. Då skulle jag förhoppningsvis söka hjälp för mina vanor istället. Jag tycker man kan leva som vanligt så länge man inte har skadliga vanor.

Jag dricker alkohol om jag känner för det så länge jag inte vet att jag är gravid. Anser inte att jag har problem med alkohol utan dricker lite i sociala sammanhang eller om vi känner för någon öl hemma bara jag och sambon.

Det som är jobbigt sen är när man sitter hos BM och fyller i papper och får frågor om sina alkoholvanor. Minns att jag sist fick frågan när jag sist drack och det var någon dag innan plus och hennes svar var att ja, då skadade det ju inte fostret men nu får vi se framåt och ingen alkohol förrän barnet är fött, typ. Och för att förtydliga så har jag alltid varit ärlig i papperna och aldrig varit några konstigheter runt mina alkoholvanor men det känns ändå rätt jobbigt att bli utfrågad som om man har problem så att säga.

Kaffe dricker jag. Ofta typ två koppar om dagen nu för tiden dessutom. Lär bli mer när jag börjar jobba igen så jag håller mig vaken på mina dagar 15 timmar borta från hemmet. Graviditeten som resulterade i dottern älskade jag lukten och gick och hämtade kaffe för att lite diskret få sniffa på det :p

Kaffe har jag inte tagit så mycket hänsyn till alls mellan äl och bim, men jag dricker inte så himla mycket heller.

Jag dricker inte alkohol längre så att jag blir full utan det är mest någon öl eller vin till maten. Den här månaden så hade vi gäster och det blev ett par glas vin och någon öl någon dag före BIM. Jag trodde det var lite för optimistiskt att tro att det skulle tagit sig och tänker att jag vill leva som vanligt men inte bli full som någon sa. Nu plussade jag några dagar efter BIM och jag går inte och oroa mig för att alkoholen skulle göra någon skillnad. Sedan BIM (när mensen inte kom) så har det varit nolltolerans med alkohol :)

Jag dricker nog en fyra koppar kaffe om dan och absolut vin till maten på helgen. Och ser väl ingen anledning att ändra på det förrän det finns nån anledning.
Försöker räkna ut när jag borde ha ÄL men det går ju inte när jag inte vet om det är regelbundet efter pillerna. Inte haft nån känning än i alla fall. Kanske är kaffets fel då :-))

Jag var väldigt strikt i början och avstod helt från all alkohol och allt kaffe, alla mediciner o.s.v. mellan äl och bim. Nu efter typ femton/sexton månader känns det bara fånigt.

Kan ju tillägga att jag dricker högst ett glas vin i månaden, och medicineringen håller jag nere av andra orsaker också (migränmediciner). Så det är ju verkligen inget som skulle påverka ett eventuellt embryo (haha, som om det nånsin skulle hända)

Jag fortsätter som vanligt.
dricker aldrig några mängder, men kan bli en drink på helgen, dricker kaffe som vanligt, ca 3 koppar om dagen.

Dock sluta jag röka för 2 månader sen :) så det är väl den förändring som jag gjort :)

Nu är jag visserligen gravid men jag kan berätta ändå :) jag drack redan väldigt sällan men slutade inte pga försök att bli gravid, hände även att jag tog en cigg emellanåt (oxå väldigt sällan !!)

Dock så slutade jag med mitt smärtstillande läkemedel då de försvårar graviditet..

Vad gäller mediciner så har jag inte tagit några "farliga" sedan vi började försöka. Har problem med migrän men när jag läste på tabletterna (eezeneo) så stod det något om att det kunde göra så man fick svårare att få barn, ja inte den motiveringen kanske men något åt det hållet så det kändes inte så bra. Har tack och lov haft lindriga anfall och klarat mig på snällare tabletter.

Jag tycker också att det låter rätt skumt egentligen men jag försöker säga "vi" om graviditet ändå så behagar man bukemaffian, haha ;) jag är inte helt van då det är jag som skriver och mest från mitt perspektiv men det kommer!

Haha och jag vägrar säga att "vi är gravida"! Vi ska bli föräldrar men det är minsann jag som är gravid sist jag kollade :D

Jag är beredd att ändra mig den dagen män går runt och pratar om att "jag är gravid" när de pratar enbart om sig själva :p Eller nej det är jag inte alls, då vore det ju ännu mer som att mäns och kvinnors insats är densamma de 9 månaderna innan barnet föds!

Får väl erkänna att sambon fick passa upp en del bitvis under graviditeten.
Haha och jag vägrar säga att "vi är gravida"! Vi ska bli föräldrar men det är minsann jag som är gravid sist jag kollade :D

Jag är beredd att ändra mig den dagen män går runt och pratar om att "jag är gravid" när de pratar enbart om sig själva :p Eller nej det är jag inte alls, då vore det ju ännu mer som att mäns och kvinnors insats är densamma de 9 månaderna innan barnet föds!

Inte riktigt där än, men kommer avstå från alkohol helt när det blir dags att börja försöka. Dricker så sällan så det känns inte som någon uppoffring direkt.
Dricker inte heller kaffe. Däremot cola och det kommer jag nog fortsätta med :o

Jag har inte druckit någon alkohol sedan juni 2008 (gravid, ammat, eller försökt bli gravid). Så den frågan hos BM har varit väldigt enkel att svara på.

Det finns studier som visar på att nikotin och koffein kan försvåra att bli gravid.
När det kommer till alkohol så är det inga tydliga resultat man kommit fram till. Men däremot så har man slagit fast att sprit inte underlättar att bli gravid. (Nu pratar vi om måttliga mängder)

Studierna är dock lite spretiga så enklast är nog att lägga sig på den nivån som man mår bra av.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 116
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 235
· Visningar
64 335
Senast: Fille
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka