En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att jag slutat med minipiller (mini-pe) tog det tre månader innan jag fick ett plus på stickan och då hade jag använt dem under ett år. Första två månaderna märktes ingen skillnad alls, däremot tredje månaden kändes ägglossningen tydligt (tacka den här tråden för det, så jag visste vilka symptom jag letade efter :)).
För sambons syster tog det 7 månader innan det tog sig för dem, hon använde också minipiller.

När man blir gravid och när ägglossning startar efter hormonella preventivmedel är ju två helt olika saker (även om det första är beroende av det andra).

Hur lång tid efter avslutat preventilmedel kom ni igång med mens och ägglossning? Och vad hade ni för medel?
Har haft p-stav i 2,5 år och nu mini-piller i drygt ett a). Jag har ju räknat att det bara ska ta nån månad :o....
Jag slutade med trionetta för ett halvår sedan och här har fortfarande inte hänt något. Gyn tyckte det såg ut som att äl var på gång för två veckor sedan. Ska testa om en vecka om jag inte fått mens då. Har det fortfaranede inte hänt något får jag pergotime.

Har dock haft stundtals obehagligt ont i magen den här veckan så jag vet inte vad jag ska vänta mig.

Kan ärligt säga att om jag vetat att det kunde ta så länge hade jag nog tittat efter något annat preventivmedel...
Nu tänker jag att jag får flytta fokus från barntillverkning och vara glad över att jag kan rida som fn istället. Så kanske mesen kommer bara för att jag slutar tänka på den:-))

När man blir gravid och när ägglossning startar efter hormonella preventivmedel är ju två helt olika saker (även om det första är beroende av det andra).

Det är sant :)
Vi prickade in de två tidigare ägglossningarna med, men utan resultat. Svårt att förklara, men det kändes i kroppen när den var med på banan igen efter pillren. Jag kommer ihåg att jag upplyste sambon om när det inträffade, innan dess var det nog ingen idé att ens försöka för oss.

Jahapp, det var det för den här gången. TPA visar att mens definitivt är på g. Den dröjde så pass länge att jag nästan vågade låta mig hoppas på riktigt och tänka att kanske är det möjligt att få en bebis nu till sommaren.
Vi hade inte de bästa förutsättningarna för att det skulle ta sig den här månaden men ändå, möjligheten fanns.
Usch, jag är besviken.

Jag hade bim igår eller idag. Neg test imorse men ingen mens än i alla fall. Kanske är en sån där låghormonare? Kände lite molvärk i tisdagskväll men om det va mensvärk borde den ju kommit nu. Eller med tanke på trådens senaste inlägg kanske min ägglossning inte ens börjat sen jag slutade med neovletta i juni. Känner ingenting av den i alla fall... Men det gör väl inte alla? Kanske va supersen äl i tisdags. Hur ska man känna sin kropp?! Känns omöjligt just nu. Menssvullen är jag åtminstone, superfint!

Hej glada humör

Jahapp, det var det för den här gången. TPA visar att mens definitivt är på g. Den dröjde så pass länge att jag nästan vågade låta mig hoppas på riktigt och tänka att kanske är det möjligt att få en bebis nu till sommaren.
Vi hade inte de bästa förutsättningarna för att det skulle ta sig den här månaden men ändå, möjligheten fanns.
Usch, jag är besviken.

Det får man vara tycker jag! Kram på dig!

Jag har haft kontakt med gyn och privatgyn. Jag får tid till den kommunala (gratis) om 6-8 veckor. Därefter sätts vi i kö för IVF. Orkar jag inte vänta har jag fixat med en privat klinik så att jag får komma i princip när som helst. 3 besök räcker, två när mannen är med. Resten kan skötas här i hemstaden. Men då kostar det några tusen euro.

Min egen privatgyn har mailat ganska mycket. Hon skickade nyss e-recept på medicin så att jag ska slippa ha så enormt riklig mens. Då man är ledsen och nere för att inte lyckas bli gravid fattas det bara att behöva lida av själva mensen också. Ska definitivt prova nästa mens!

Nu väntar vi bara och ser vad som händer. Vi har rätt mycket med huset nu, så tänker sätta allt krut på det (vi slipar alla väggar, hela köket, alla dörrar, målar alla tak, byter alla golv o.s.v.)

Hur ska man känna sin kropp?! Känns omöjligt just nu.
Amen till det. Har aldrig känt så många konstigheter som de senaste dagarna, eller för den delen sen vi bestämde oss för att försöka få barn.
Håller tummarna för att testet säger annat för dig om en dag eller två ;)

Det får man vara tycker jag! Kram på dig!
Tack! Jag ska kosta på mig att tycka lite extra synd om mig själv för den antågande mensvärken och sedan försöka tycka att det är skönt att väntan är över för den här gången.

Jag har haft kontakt med gyn och privatgyn. Jag får tid till den kommunala (gratis) om 6-8 veckor. Därefter sätts vi i kö för IVF. Orkar jag inte vänta har jag fixat med en privat klinik så att jag får komma i princip när som helst. 3 besök räcker, två när mannen är med. Resten kan skötas här i hemstaden. Men då kostar det några tusen euro.

Min egen privatgyn har mailat ganska mycket. Hon skickade nyss e-recept på medicin så att jag ska slippa ha så enormt riklig mens. Då man är ledsen och nere för att inte lyckas bli gravid fattas det bara att behöva lida av själva mensen också. Ska definitivt prova nästa mens!

Nu väntar vi bara och ser vad som händer. Vi har rätt mycket med huset nu, så tänker sätta allt krut på det (vi slipar alla väggar, hela köket, alla dörrar, målar alla tak, byter alla golv o.s.v.)

Skönt att ha alternativ. Hoppas medicinen hjälper ( förutsatt att det blir mens och inte graviditet vill säga).

Jag beundrar verkligen människor som er som renoverar och gör fixar själva :) Själv tycker jag att allt som har med slipa/måla/bygga/tapetsera är så innerligt tråkigt, även om jag gärna vill ha fint och i ordning hemma :p Latmask, tror jag att det kallas? ;)

Amen till det. Har aldrig känt så många konstigheter som de senaste dagarna, eller för den delen sen vi bestämde oss för att försöka få barn.
Håller tummarna för att testet säger annat för dig om en dag eller två ;)

Tack! Jag ska kosta på mig att tycka lite extra synd om mig själv för den antågande mensvärken och sedan försöka tycka att det är skönt att väntan är över för den här gången.

Tack för tummarna!
Jag tycker att jag är tröttare och mer hungrig än vanligt, men det kan ju lika gärna vara vintermörkret och sockersug. Orkar inte försöka känna alla "symtom", har istället fått lite gjort hemma idag. Skönt att bocka saker från sin lista :)

Em-pirre är det tranexamsyra du fått utskrivet? Det vet jag flera som är nöjda med! :) för att underlätta livet lite.

Har haft mensvärk hela dagen och hoppas att det är dags nu då!! Konstiga är att jag fortfarande mår lite små illa vilket gör att jag äter som en häst. PMS.

Em-pirre är det tranexamsyra du fått utskrivet? Det vet jag flera som är nöjda med! :) för att underlätta livet lite.

Alldeles riktigt. Att jag inte fattade att man kan få hjälp med riklig mens då jag var tonåring. Ni anar inte hur jobbigt det var med mensen emellanåt. VI PRATAR FÖR LITE OM VÅRA KROPPAR OCH FYSIOLOGI! Så är det helt enkelt. Folk säger "det är normalt med mensvärk, riklig mens o.s.v." Detta gör att folk inte söker hjälp. Vi ser ju bara här i tråden hur folk inte riktigt har koll på hur det egentligen funkar. Jag hade verkligen inte en blekaste aning.

Ja vi får veta alldeles för lite via livet, man tror man har lika bra koll som en hök, men istället så var man en struts med huvudet i sanden. (jag är ju ung, klart man blir gravid på första eller andra månaden!?)
Men vet inte hur informationen skulle komma ut, jag hade definitivt inte vågat visa intresse för att lära mig i skolan...
Tråkigt att du inte har vetat om att den här hjälpen som cyklo-f/tranexamsyra kan va. Hoppas den funkar för dig framöver :) har själv aldrig provat, så jag kan inte skriva mer nu.

Nu är mensen en hel vecka sen. Ska det hålla på såhär är det ju ingen idé med p-sprutor. För då hinner jag bara ta en innan det är dags att sluta igen...

Jättekonstig situation det här.

Ena delen av hjärnan har lagt ner "projekt barn" och andra funderar på hur tidigt man vågar chansa. Vilket är typ vansinnigt eftersom jag sällan orkar äta mer än 5-600kcal om dagen. Det räcker ju inte till både mig och en knodd...

:crazy:

Ena delen av hjärnan har lagt ner "projekt barn" och andra funderar på hur tidigt man vågar chansa. Vilket är typ vansinnigt eftersom jag sällan orkar äta mer än 5-600kcal om dagen. Det räcker ju inte till både mig och en knodd...

:crazy:

Fast du tro inte att det blir annorlunda under ev.graviditet? Klart från början kanske de inte är så lyckat om du skulle må dåligt också men sedan så tänker ja att du kommer förbränna mer så även om du inte kommer kunna äta mer åt gången så borde du väl bli hungrig lite oftare?

Jag äter var tredje timme, oftare än så blir svårt ;)

Det finns ju trots allt en anledning till att man inte SKA bli gravid förrän efter 12 månader.

@lil-sis troligen har de en säkerhetsmarginal på ett par månader så säg att du skulle bli gravid efter 11 mån är det säkert inga problem men som du säger bör du nog komma mer i fas med mat. Sen är det väl så att det egentligen inte är optimalt att rasa i vikt under graviditet? Är det inte nåt med att massa giftiga ämnen lagras i fett och frigörs vid viktnedgång? Tänkte lite att det kanske är vettigt att viktraset stannat av lite också om det är på det viset? Fast å andra sidan, med din start hinner det väl säkert stanna av i god tid :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 064
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 232
· Visningar
64 177
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 649
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka