En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lil-sis 18 kg är ju jättemycket. :up::up::up:

Tror nog att du skulle se det på kort om man jämförde ansiktet. Man ser inte det själv eftersom man ser ansiktet varje dag.

Jag upplevde att det blev lättare att böja sig ner och så blev man allmänt lite snabbare och smidigare.

Kan mycket väl vara viktnedgången som förändrar mensen. Fett binder en massa hormoner.

Jag har ett skämskort från i somras när jag tömkör valacken. Jag tänkte dra på mig samma kläder i sommar och ägna mig åt samma aktivitet och be samma person att fota. Jag kanske lägger upp de bilderna sen :p

Nu behöver jag era kloka tankar. Var hos gyn för två veckor sedan. Hon konstaterade ganska kvickt PCO. Men hon såg ickså ett ögg som såg ut att vara på väg att mogna. Hon tippade på äl 5-6 dagar senare. Blev det så prickade vi precis rätt.

Jag har aldrig tidigare känt av äl och den enda mensvärk jag haft är möjligen mensens andra dag.

Nu då. Jo, sedan en vecka tillbaka spänner och drar det i livmodertrakten, molvärk till och från. Flera gånger har det ilat till ordentligt i sidan, båda sidor faktiskt, men inte samtidigt, och jag inbillar mig att det är äggstockarna.

Vad betyder detta? Jag är inte van att känna något alls i den regionen så jag förstår ingenting.

Nu behöver jag era kloka tankar. Var hos gyn för två veckor sedan. Hon konstaterade ganska kvickt PCO. Men hon såg ickså ett ögg som såg ut att vara på väg att mogna. Hon tippade på äl 5-6 dagar senare. Blev det så prickade vi precis rätt.

Jag har aldrig tidigare känt av äl och den enda mensvärk jag haft är möjligen mensens andra dag.

Nu då. Jo, sedan en vecka tillbaka spänner och drar det i livmodertrakten, molvärk till och från. Flera gånger har det ilat till ordentligt i sidan, båda sidor faktiskt, men inte samtidigt, och jag inbillar mig att det är äggstockarna.

Vad betyder detta? Jag är inte van att känna något alls i den regionen så jag förstår ingenting.
Det kan betyda allt och inget.

Jag brukar skämta om att aldrig känner man sig gravid som när man försöker bli gravid.

Men faktum är att det finns en hel del allvar i det skämtet.

Plötsligt så känner man saker man aldrig känt förut. Mensen blir sen två dagar fastän den varit som en klocka tidigare.

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro. Om man känner saker som alltid funnits där bara att man aldrig känt efter ordentligt. Eller om det faktiskt dyker upp en massa nya känningar för att man kräver något av kroppen som man inte gör i vanliga fall.

Eller om man tragiskt nog inbillar sig allt. Kanske är det en kombination av allt.

Efter mycket om och men kom mensen igång på riktigt, så tar och skriver in mig igen. Vi prövar nog bara ordentligt den här månaden och tar det sig inte gör vi ett upphåll några månader med det seriösa barnskapandet för att undvika att nått barn ska födas i september :p det skulle inte va någon katastrof om barnet föds i september men är det någon månad på året som är sämre än någon annan så är det september pga jakten :angel:.
Haha Förstår hur det låter men är man tillsammans med någon som är ute i skogen 24/7 så fort älgjakten är igång så det inte så praktiskt att få barn precis då :o(även om karln redan nu håller på att planera och undersöka hur han ska kunna ha med sig barnet så tidigt som möjligt ut i skogen, hur gammal dem ska vara för att kunna börs hörselskydd och hur det funkar att gå med en babybjörn :p)

robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn
Evina ÄL 27/10 (?), BIM 10/11 (ca). 1a försöket, 28 år, inga barn
Kanintant ÄL 2/11 BIM 16/11 , försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
em-pirre ÄL 15/11 BIM 30/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn
Is ÄL 19/11, BIM 3/12 (ca). 2a försöket , 26 år, inga barn

Efter mycket om och men kom mensen igång på riktigt, så tar och skriver in mig igen. Vi prövar nog bara ordentligt den här månaden och tar det sig inte gör vi ett upphåll några månader med det seriösa barnskapandet för att undvika att nått barn ska födas i september :p det skulle inte va någon katastrof om barnet föds i september men är det någon månad på året som är sämre än någon annan så är det september pga jakten :angel:.
Haha Förstår hur det låter men är man tillsammans med någon som är ute i skogen 24/7 så fort älgjakten är igång så det inte så praktiskt att få barn precis då :o(även om karln redan nu håller på att planera och undersöka hur han ska kunna ha med sig barnet så tidigt som möjligt ut i skogen, hur gammal dem ska vara för att kunna börs hörselskydd och hur det funkar att gå med en babybjörn :p)

robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
MikaTela ÄL 23/10 (?) BIM 6/11, 4:e försöket, 26 år, inga barn
Evina ÄL 27/10 (?), BIM 10/11 (ca). 1a försöket, 28 år, inga barn
Kanintant ÄL 2/11 BIM 16/11 , försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
em-pirre ÄL 15/11 BIM 30/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn
Is ÄL 19/11, BIM 3/12 (ca). 2a försöket , 26 år, inga barn
Hörselskydd finns det ganska små. I värsta fall kan han ju tejpa fast kuddar upptill som stöd över huvudet. Tipsar dock karln om en bättre sele om han vill vara ute längre ;) kul med en jägare till karl, han kommer nog att bli en spännande far :)

Hörselskydd finns det ganska små. I värsta fall kan han ju tejpa fast kuddar upptill som stöd över huvudet. Tipsar dock karln om en bättre sele om han vill vara ute längre ;) kul med en jägare till karl, han kommer nog att bli en spännande far :)
Haha ja själv ser jag det lite med skräckblandad förtjusning, men det är roligt och ganska mysigt att höra på när han smider sina planer, hur det kommer fungera i praktiken är en annan femma men tvivlar inte en sekund att han kommer att finns lösningar på de mesta :p

Nu blir det trådkapning här men är babybjörnarna inte bra? För ah det är ju bara att redan nu inse att ungen kommer få sitta mer i sele än i barnvagn så misstänker att vi kommer få prioritera den kostnaden när och om den dagen kommer

Haha ja själv ser jag det lite med skräckblandad förtjusning, men det är roligt och ganska mysigt att höra på när han smider sina planer, hur det kommer fungera i praktiken är en annan femma men tvivlar inte en sekund att han kommer att finns lösningar på de mesta :p

Nu blir det trådkapning här men är babybjörnarna inte bra? För ah det är ju bara att redan nu inse att ungen kommer få sitta mer i sele än i barnvagn så misstänker att vi kommer få prioritera den kostnaden när och om den dagen kommer

I babybjörnen sitter inte bebisen i grodposition, vilket är mest ergonomiskt. Många förespråkar Ergobaby istället, finns säkert fler bra också.

KL

Jag har ett dilemma... ska vi göra barn i slutet av våren eller ska jag köra Sthlm Triathlon i augusti istället? Det kanske inte tar sig så fort alls, men om det gör det så kan jag ju inte tävla, vilket skulle vara jättetråkigt. Verkar kanske supertöntigt för många att ens bry sig om det, men jag vet ju inte när jag kommer ha möjlighet att träna inför ett triathlon nästa gång.

Tipsar om att kolla i tråden för oss som bär våra barn så kapar jag den inte mer än nödvändigt :) finns många bra tips där för barn i olika storlekar.

• Gilla
Reactions: Is
Den är inte ergonomisk för barnen = inget vidare. Finns många andra fina - samt mycket bättre selar! (som är ergonomiska för både barn och bärare) Kolla in i tråden "Vi som bär i sele och sjal", där är många tips :)

• Gilla
Reactions: Is
I babybjörnen sitter inte bebisen i grodposition, vilket är mest ergonomiskt. Många förespråkar Ergobaby istället, finns säkert fler bra också.

KL

Jag har ett dilemma... ska vi göra barn i slutet av våren eller ska jag köra Sthlm Triathlon i augusti istället? Det kanske inte tar sig så fort alls, men om det gör det så kan jag ju inte tävla, vilket skulle vara jättetråkigt. Verkar kanske supertöntigt för många att ens bry sig om det, men jag vet ju inte när jag kommer ha möjlighet att träna inför ett triathlon nästa gång.
Vad är viktigast? Är du så att säga ung nog för att kunna vänta ett tag med barn utan att det brinner i knutarna?

Vad är viktigast? Är du så att säga ung nog för att kunna vänta ett tag med barn utan att det brinner i knutarna?

Jag blir 25 nu i december, så åldersmässigt är det nog ingen fara... jag blir väldigt förvirrad här. Har längtat efter barn ett bra tag, men vill så hemskans gärna köra sthlm triathlon i augusti. Jag som gått och suktat efter att våren ska komma och sambon ta examen i 1,5 år :p.

@Ravishing Ärligt talat tycker jag du ska köra på triathlon! Det är en sån grej som kan bli svårt att göra sen de närmsta åren med barn och ni kan ju börja försöka typ nån/några månader innan så hinner du inte bli tjock om det skulle ta sig direkt :D
Fram tills dess kan du få låna min om hon bara ville komma ut nån gång ;)

Jag blir 25 nu i december, så åldersmässigt är det nog ingen fara... jag blir väldigt förvirrad här. Har längtat efter barn ett bra tag, men vill så hemskans gärna köra sthlm triathlon i augusti. Jag som gått och suktat efter att våren ska komma och sambon ta examen i 1,5 år :p.
Kör triatlon säger jag. Det är inte så många extramånader det handlar om. Om du däremot väljer att försöka bli gravid först så kommer det dröja betydligt längre innan du kan köra triatlon och då är risken stor att det aldrig blir av.

@Ravishing Ärligt talat tycker jag du ska köra på triathlon! Det är en sån grej som kan bli svårt att göra sen de närmsta åren med barn och ni kan ju börja försöka typ nån/några månader innan så hinner du inte bli tjock om det skulle ta sig direkt :D
Fram tills dess kan du få låna min om hon bara ville komma ut nån gång ;)

Hihi ja kom ut nu lilla knytt så jag får snusa lite :love:!! Det är kanske bäst att köra på Triathlongrejen också tar man bebis när det är klart!

Hur har du resonerat @hvala, du springer väl marathon om jag inte missminner mig?

@Ravishing, jag har inte kunnat springa lopp på flera år pga benhinnebesvär som inte ger sig :( Förhoppningsvis har uppehållet pga graviditet gjort att benen fått läka.

Du ska inte köra Vansbro triatlon då? Jag har hört att det är ett jättebra lopp. Det går i slutet av juni. Man måste hänga på låset när anmälan öppnar för det blir fullt direkt.

Hihi ja kom ut nu lilla knytt så jag får snusa lite :love:!! Det är kanske bäst att köra på Triathlongrejen också tar man bebis när det är klart!

Hur har du resonerat @hvala, du springer väl marathon om jag inte missminner mig?

Augusti är ju jättelångt bort men å andra sidan så går tiden himla fort totalt sett. Så jag hade satsat på loppet. Du lär ju inte hinna bli för gammal under det året ;)

@hvala Hoppas det har läkt nu då! Det vore ju toppen, hur har du tänkt lägga upp träningen? Vansbro är ju så långt, jag är ju totalt noob på triathlon, hyfsat van att springa och cykla men jag tyckte augusti kändes som lagom långt bort för att hinna träna upp sig! Jag kan inte ens crawla ;).

@lil-sis Ja det är ju lite så jag tänker, men samtidigt har jag nån fix idé om att det är supersvårt för mig att bli gravid (har aldrig varit gravid och alltid skyddat mig, samt haft klamydia en gång), så det ligger ju och gnager lite också.

@hvala Hoppas det har läkt nu då! Det vore ju toppen, hur har du tänkt lägga upp träningen? Vansbro är ju så långt, jag är ju totalt noob på triathlon, hyfsat van att springa och cykla men jag tyckte augusti kändes som lagom långt bort för att hinna träna upp sig! Jag kan inte ens crawla ;).

@lil-sis Ja det är ju lite så jag tänker, men samtidigt har jag nån fix idé om att det är supersvårt för mig att bli gravid (har aldrig varit gravid och alltid skyddat mig, samt haft klamydia en gång), så det ligger ju och gnager lite också.
Till och börja med har jag ett antal kilon jag måste gå ner och kroppen behöver stärkas så jag kommer nog inte kunna springa förrän tidigast om ett par månader. Sen kommer jag börja med springa-gå-intervaller, korta till att börja med och med successiv längning. Naprapatbesök är också med i planen för tyvärr tror jag inte att det kommer gå smärtfritt, jag tror jag har ärrbildning som benhinnorna skaver mot (känner när jag stryker med fingrarna att benen är som knöliga).

Det där tror jag gnager lite hos de flesta kvinnor (och säkert män också) som ännu inte försökt bli gravida. Jag hade heller inget som talade emot att jag skulle ha svårt för att bli gravid men ändå kunde tankarna komma ibland. Det låter på dig som att triathlon är viktigt för dig och då tror jag det är värt att vänta tills du har gjort det :). Kan vara skönt att ha det att fokusera på till en början och sen satsa på bebis, och du lär vara i hiskeligt bra form under graviditeten sen ;).

@lil-sis Följer tråden lite i smyg fortfarande och måste säga att det är väldigt kul att höra att operationen gått bra och att viktminskningen satt igång med ordentlig fart. Håller tummarna för att IVF-proceduren går smärtfritt och smidigt så att ni kan sätta igång när din kropp är redo för det :).

Klamydia är ett otyg.

De flesta har ju trots allt inga problem med att bli gravida. Om jag vore i form nog för ett triathlon skulle jag genomföra det före min eventuella IVF tom. Sen skulle det för mig bli oöverstigligt att orka träna så mycket och då skulle jag nog ångra att jag inte tog chansen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 231
· Visningar
64 146
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
856
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka