En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att jag ger det året till slut, sen bokar jag privat. Sen får man se när vi får kallelse till gyn pkl. Bara det kan ta hur länge som helst.

Sen tror jag inte jag har råd med fler än ett försök privat. Jag kan liksom inte sätta tiotusentals euro på såna försök.

Usch.

Det är så orättvist. Vissa planerar exakt månad för födsel och exakt tidpunkt för barn nr två. Jag får betala tusentals euro för att eventuellt få barn alls.

Tack alla. Jag har kontaktat en privat klinik och får komma dit utan kö. Dock kostar det några tusen euro per försök. Om jag sköter vissa ul här hemma behöver jag bara köra dit tre gånger. Jag ska fundera lite på saken.

Gyn pol svarade på mitt mail. Det är ett år FRÅN FÖRSTA BESÖKET. Och jag hara bara fått remiss ännu. Plus att de vill kolla upp blodprover och sånt IGEN. Jävla skitställe. "Men du är ju BARA TRETTIO ÅR!" :cry:

Såhär hårt har jag inte tagit mensen hittills. Det här är fan det värsta hittills. Som vanligt hade jag "helt andra symtom än vad jag brukar innan bim". Hah.

Kolla runt lite mellan olika kliniker, inte för att det skiljer spec mycket i kostnad klinikerna emellan, men någon tusenlapp skiljer det. Dessutom är det en klinik i Sverige som har graviditetsgaranti (hmm tja de kallar det så men googla på ivf Falun) trots att den ingår i samma koncern som vår klinik. (de flesta kliniker i Sverige ingår i samma koncern så tro tusan de kan hålla priserna).
Vi har ju köpt 4 försök, först ett fristående som kostade ca 32 000:- om jag inte missminner mig. Blev gravida men slutade i ma. Köpte då ett trepack för 59 000:-. Första försöket på det misslyckades och andra växer nu i min mage vilket innebär att försök nr 3 brinner inne. Det är vad som irriterar mig mest, att samtliga kliniker vi hittat i Sverige låter resterande försök brinna inne om man lyckas. Sen har det varit lediga dagar och resor samt mediciner som tillkommit. Samt sjukskrivning för min del eftersom jag blivit överstimulerad samtliga försök.
Om man har en schysst arbetsgivare kan man få göra bruttolöneavdrag för försöken. Jag har en stor arbetsgivare men de erbjuder det inte, medan sambons arbetsgivare själva kom med erbjudandet efter vårt första försök. Sen fick vi ju på senaste försöket av 25 plockade ägg, tre som de kallade toppägg då de vart befruktade och odlade i två dygn. Två återfördes ju till mig varav den ena klarade sig och den andra dog i tredje månaden (egentligen lika jobbigt som när vi fick ma i december förra året) och det tredje ägget frystes ned till en kostnad på 4000:-. Det ägget kan vi använda till ett syskonförsök och då kostar det försöket ca 15 000:- istället för 32 000:-. Men det är ju inte ens garantier att det klarar upptiningen, så ska vi försöka igen (om allt går bra med den förbaskade moderkakan denna gången- allt som kan strula, strular ju denna grav.) så kommer vi nog köpa ett försök och försöka få fler ägg till frysen först.

Det första ivf-försöket ses ofta som ett provförsök från kliniken, kan vara värt att tänka på...

Nåväl, vet också att ett Estniskt företag har mottagning i sthlm, kanske det finns något sånt hos er med? Nåväl, tipset är att kolla runt.

Kram

Ja va fan, mens igen..
Eller jag vetefan, brukar alltid få rätt mkt mensvärk dagen innan el samma dag som det drar igång. Igår fick jag lite o sen försvann det och sen idag har det smygstartat lite, också lite märkligt då det brukar dra igång direkt o mycket.. Hmm, kanske pergon som spökar lite!

@em-pirre du skulle kunna kolla i dina grannländer vad det kostar där.

Vet att många är väldigt duktiga i området "runt om". Har typ en bekants bekant systers moster (:p) som gjort ÄD där. Har dock ingen aning om prisbilden.

Nån som varit med om liknande?

Börja tidigare idag med ytterst lite färg på flytningarna, inte ens rosa typ. Sen ikväll kom lite blod, fast inte "färskt" utan mer brunt o nu är det borta igen.. Bim imorgon?

Börja tidigare idag med ytterst lite färg på flytningarna, inte ens rosa typ. Sen ikväll kom lite blod, fast inte "färskt" utan mer brunt o nu är det borta igen.. Bim imorgon?
Har hänt mig fyra ggr. Gravid alla fyra ggr.

Men det också mycket väl vara din kropp som spelar dig ett spratt. Tyvärr är kroppen väldigt duktig på att göra det när man vill vara gravid.

Vad som händer är om du är gravid så har kroppen helt enkelt inte hunnit få upp progresteronhalten i kroppen tillräckligt mycket för att helt stoppa mensen. Därför kan man få sådana här små mensblödningar även om man är gravid.

Har man tex för kort lutealfas (under 10 dagar) så är risken att tiden inte räcker till för att få så pass hög progresteronhalt att stoppa mensen och ägget sköljs ut.

Men det också mycket väl vara din kropp som spelar dig ett spratt. Tyvärr är kroppen väldigt duktig på att göra det när man vill vara gravid.
Har svårt att acceptera att det kan vara så. Så jag tänker testa igen nästa vecka. Nånting är konstigt i kroppen och hade det varit vanlig PMS hade det väl... Jag vet inte. Men ett test till en vecka senare borde jag inte kunna ignorera.

Har svårt att acceptera att det kan vara så. Så jag tänker testa igen nästa vecka. Nånting är konstigt i kroppen och hade det varit vanlig PMS hade det väl... Jag vet inte. Men ett test till en vecka senare borde jag inte kunna ignorera.
Jag hänger inte riktigt med på vad du har svårt att acceptera? :)

(Min hjärna hör inte till dom vassaste på denna planet just nu :D)

Jag hänger inte riktigt med på vad du har svårt att acceptera? :)

(Min hjärna hör inte till dom vassaste på denna planet just nu :D)
Att man kan bli lurad av kroppen. Att bara för att man vill något så kan man få massa symptom som då alltså bara är inbillning... Jag ogillar att bli lurad ;-)

Jag hade så när jag blev gravid... Var på väg in här för att flytta ner mig på listan, men sen kom det inte mer. Utom ett plus då... ;)

Jaha, jag har inställningen blod=aldrig bra, men nu när jag läser ditt svar så minns jag en kompis som hade likadant.

Har iallafall inte kommit något mer blod sen igår, o har inte haft något färskt alls än så tänkte att jag testar. Helt blankt men va iof inte på morgonurin så vet inte.
Får väl se om mensen drar igång, är så van vid mkt mensvärk så känns som det borde komma? Eller kanske kroppen spökar pga pergon..

Håller tummarna ett tag till att det blir ett + :):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 022
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
60 61 62
Svar
1 230
· Visningar
64 086
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 648
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III