Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skiter i när, bara jag lyckas bli gravid ens en gång.
För en som inte lyckas (alls?) så känns det väldigt främmande att välja månad eller ens år. Men visst, om det vore möjligt hade nog jag också försökt pricka någon viss månad. Eller nä, jag har nog aldrig ens tänkt tanken innan jag läste på Buke att vissa har skillnad. Jag har nog mera tänkt att det blir som det råkar sig.
Förstås, har man unghäst, går en utbildning, bygger hus el.dyl. så är det ju trevligt om babyn inte kommer precis då man absolut inte hinner (men så har jag inte ett sådant liv heller).
Jag håller fullständigt med dig @em-pirre !
Jag är lycklig om det ens fungerar, om jag sen är höggravid i snöstorm eller ryssvärme ger jag blanka fan i..
Jag börjar känna mig frustrerad och irriterad över folk i min närhet, alltid ska det kommenteras om bebisar.. "Jaha.. Och när är det er tur?"
Har börjat svara att "Jaa.. Det kommer den dag min kropp vill bli gravid, inte så jävla lätt ska ni veta"
Det brukar få dem tysta
För att inte tala om hur folk anser sig ha rätt att tycka och trycka angående syskon. Att ha bara ett barn är inte så värst accepterat
Visst förändras ens perspektiv när man drabbas av upprepade motgångar, det gäller ju alla delar i livet. Ett par i min närhet fick runt 15 missfall (många var dessutom sena) och flera utomkvedshavandeskap innan de till slut fick sin dotter, då spelade inget annat någon roll än att hon faktiskt kom till världen, strunt samma hur.
Jag är oerhört tacksam att jag tillhör den gruppen som hann tänka "Nu är vi farligt nära en osäker period, ska vi använda skydd?" varpå ett "Näää" direkt resulterade i en graviditet. Jag vet inte hur ärftligt det är, det här med hur lätt man har att få barn? Jag kommer från en lång rad kvinnor på både mammas och pappas sida där det skämtsamt nog sagts att "Det har räckt med att cykla på en herrcykel" (det finns även barn som blivit till trots den typ av preventivmedel som inte går att slarva med), och det verkar onekligen vara detsamma för mig. Nu har det förstås även berott på att karlarna varit fertila, men det är ändå fascinerande hur olika det kan vara.
Hoppas verkligen att det tar sig snart för dig (och för @Rosen-Knoppen).
@Siri jag har som sagt aldrig tänkt tanken på att planera in ett barn under en viss period. Det var något helt nytt för mig.
Och min mamma blev gravid på typ första försöket med båda sina barn.
Skönt att läsa att du börjar bita ifrån. Har aldrig förstått varför det anses vara så accepterat som att ständigt fråga om och lägga sig i andras bildande (eller inte bildande) av familj. Jag kan förstå att det är välvillig nyfikenhet, men samtidigt är det ett ämne som kan vara känsligt av så många anledningar att lite taktkänsla många gånger skulle vara önskvärt.
Jag vill inte ha barn runt jul. Tycker det verkar tråkigt att ha alla högtider samtidigt. Skulle vilja ha från maj till september om jag får välja. Men inser samtidigt att det viktiga är att vi får barn, inte när.
För mig handlar det främst om rent praktiska saker att önska barn i början av året, sett till hur vårt liv i övrigt ser ut. Men eftersom det inte gick att välja så får jag/vi acceptera att det kanske blir annorlunda. Kanske det dröjer till början av 2016 ändå.
En liten sorg att åldersskillnaden mellan syskonen bara växer o växer.. Men det finns fördelar med det också. Det gäller, precis som med önskan om när på året barnet kommer till världen, att ställa om mentalt. Vilket inte är helt lätt alla gånger.
Har man inga preferenser från början så förstår jag att det är ett icke-problem.
Jag körde Äl-tester även denna månaden, och nu verkar Äl vara över för denna gången. Den kom mkt tidigare i denna cykeln än i förra så jag hann knappt med i testandet.. Så kan det vara. Ska bli intressant att se hur luteslfasen blir. Jag kontaktade inte gyn sist utan känner att vi vill ha några cykler till bakom oss innan det är aktuellt.