En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev skitsur i förrgår. Berättade för föräldrarna att vi kollat på ett hus 2,5 mil från centrum. De hus vi har råd med i centrum är inte hus vi vill bo i, så vi var jätteglada över att ha hittat ett nästan nytt, fint hus i vår prisklass.

Pappa fräser till "Inte där! Där finns ingen svensk skola!"
Jag påpekar att han inte har en aning om ifall vi ska skaffa barn eller inte
"Klart att ni ska!" Fräser pappa.
"Och hur vet du att vi ens KAN få barn?" Frågar jag lugnt.
"Men det är väl klart att ni kan! Varför skulle ni inte kunna det!" Fräser han och himlar med ögonen.
"Vet du, alla kan faktiskt inte få barn" Sa jag, och han fortsatte fräsa i samma stil...

Till sist påpekar mamma försiktigt att det nog inte är en så bra diskussion. Fy fan vad jag hade haft lust att berätta att det faktiskt är väldigt möjligt att vi inte kan få barn, och att vi verkligen inte tänker planera våra husköp efter eventuella barn. (Dessutom har vi bestämt att eventuella barn ska gå i finsk skola. :devil:)

Jag blev skitsur i förrgår. Berättade för föräldrarna att vi kollat på ett hus 2,5 mil från centrum. De hus vi har råd med i centrum är inte hus vi vill bo i, så vi var jätteglada över att ha hittat ett nästan nytt, fint hus i vår prisklass.

Pappa fräser till "Inte där! Där finns ingen svensk skola!"
Jag påpekar att han inte har en aning om ifall vi ska skaffa barn eller inte
"Klart att ni ska!" Fräser pappa.
"Och hur vet du att vi ens KAN få barn?" Frågar jag lugnt.
"Men det är väl klart att ni kan! Varför skulle ni inte kunna det!" Fräser han och himlar med ögonen.
"Vet du, alla kan faktiskt inte få barn" Sa jag, och han fortsatte fräsa i samma stil...

Till sist påpekar mamma försiktigt att det nog inte är en så bra diskussion. Fy fan vad jag hade haft lust att berätta att det faktiskt är väldigt möjligt att vi inte kan få barn, och att vi verkligen inte tänker planera våra husköp efter eventuella barn. (Dessutom har vi bestämt att eventuella barn ska gå i finsk skola. :devil:)

OT: Är du och dina föräldrar svenska, men ni alla bor i Finland? :)

Jag har ju gått i svensk skola och pratat svenska hemma. Nu har jag tappat jättemycket svenska i och med finskt jobb och finsk fästman, men det hjälper jättemycket att skriva på Buke :)

@deathslyna välkommen!

Inatt drömde jag att jag plussade. Det är så jobbigt att vakna och förstå att det bara var en dröm :(

@em-pirre tack! Jag har varit inne här och följt dig lite till och från. Ska försöka läsa igenom hela tråden så jag är lite sådär uppdaterad. Jättetråkigt att det har varit så svårt för er. Hoppas att det tar sig så småningom.

Jag har ju gått i svensk skola och pratat svenska hemma. Nu har jag tappat jättemycket svenska i och med finskt jobb och finsk fästman, men det hjälper jättemycket att skriva på Buke :)

@deathslyna välkommen!

Inatt drömde jag att jag plussade. Det är så jobbigt att vakna och förstå att det bara var en dröm :(
Usch ja, kan tänka mig det. Besvikelse och tomhet...

Jag har Äl nu i dagarna, testar för fullt (och nuppar). Är nyfiken på se hur min lutealfas beter sig denna gången och ev spottings.

Vi ville ju ha barn i början av året, om vi kunde välja. Nu kan vi uppenbarligen inte välja och jag vet att det låter konstigt men det är svårt för mig att vänja mig vid tanken att det inte blir i början av året. Så till den grad att vi har funderat på paus ett tag. Men inser ju det orimliga i det och det är ju ett barn vi önskar, det spelar ju egentligen ingen roll när på året barnet är fött. Hjärnan eller känslorna är inte logisk alla gånger...

Usch ja, kan tänka mig det. Besvikelse och tomhet...

Jag har Äl nu i dagarna, testar för fullt (och nuppar). Är nyfiken på se hur min lutealfas beter sig denna gången och ev spottings.

Vi ville ju ha barn i början av året, om vi kunde välja. Nu kan vi uppenbarligen inte välja och jag vet att det låter konstigt men det är svårt för mig att vänja mig vid tanken att det inte blir i början av året. Så till den grad att vi har funderat på paus ett tag. Men inser ju det orimliga i det och det är ju ett barn vi önskar, det spelar ju egentligen ingen roll när på året barnet är fött. Hjärnan eller känslorna är inte logisk alla gånger...

Det är klart att man får ha preferenser, till och med starka sådana. Jag och sambon hade en jäkla tur att vi lyckades pricka vår planering så när som på någon månad, hade vi inte gjort det hade det helt enkelt blivit jäkligt krångligt för oss, krångel vi gärna slipper om det går. Man får ju spela med den hand man får, så det är ju bara att foga sig om det inte går enligt plan, men det finns ju massor med anledningar att vilja att barnet ska komma en viss tid på året.

Ibland känns det lite som att man knappt får ha önskemål om hur det ska bli med graviditet och barn, utan man ska bara tyst ta vad man får. Jag tycker att man faktiskt får bli besviken, sur eller ledsen när det inte går på det sätt man vill så länge man ändå är någorlunda glad och tacksam om det ändå blir en högt älskad knodd till slut. Tar man mig och sambon som exempel så hade vi som sagt tur med planeringen, men hade det inte blivit som planerat hade det ju på intet sätt påverkat kärleken till och omsorgen om barnet utan det hade bara gjort framförallt mig besviken över att andra saker inte hade gått att genomföra som planerat (och jag hade t.ex. tyckt att det vore lite tråkigt om barnet föddes sent på året då jag som oktoberbarn själv tyckte att det var lite trist).

Nu är vi ju inte i mål än, blir knodden sjuk eller något annat tok kan ju planerna grusas ändå (knodden är ju inte ens född än), men som jag sa innan; att ha ett önskescenario är faktiskt inte allt orimligt eller fel på något sätt.

Det är klart att man får ha preferenser, till och med starka sådana. Jag och sambon hade en jäkla tur att vi lyckades pricka vår planering så när som på någon månad, hade vi inte gjort det hade det helt enkelt blivit jäkligt krångligt för oss, krångel vi gärna slipper om det går. Man får ju spela med den hand man får, så det är ju bara att foga sig om det inte går enligt plan, men det finns ju massor med anledningar att vilja att barnet ska komma en viss tid på året.

Ibland känns det lite som att man knappt får ha önskemål om hur det ska bli med graviditet och barn, utan man ska bara tyst ta vad man får. Jag tycker att man faktiskt får bli besviken, sur eller ledsen när det inte går på det sätt man vill så länge man ändå är någorlunda glad och tacksam om det ändå blir en högt älskad knodd till slut. Tar man mig och sambon som exempel så hade vi som sagt tur med planeringen, men hade det inte blivit som planerat hade det ju på intet sätt påverkat kärleken till och omsorgen om barnet utan det hade bara gjort framförallt mig besviken över att andra saker inte hade gått att genomföra som planerat (och jag hade t.ex. tyckt att det vore lite tråkigt om barnet föddes sent på året då jag som oktoberbarn själv tyckte att det var lite trist).

Nu är vi ju inte i mål än, blir knodden sjuk eller något annat tok kan ju planerna grusas ändå (knodden är ju inte ens född än), men som jag sa innan; att ha ett önskescenario är faktiskt inte allt orimligt eller fel på något sätt.

TACK! Precis så känner jag också!

För en som inte lyckas (alls?) så känns det väldigt främmande att välja månad eller ens år. Men visst, om det vore möjligt hade nog jag också försökt pricka någon viss månad. Eller nä, jag har nog aldrig ens tänkt tanken innan jag läste på Buke att vissa har skillnad. Jag har nog mera tänkt att det blir som det råkar sig.

Förstås, har man unghäst, går en utbildning, bygger hus el.dyl. så är det ju trevligt om babyn inte kommer precis då man absolut inte hinner (men så har jag inte ett sådant liv heller).

Och det enda jag tänker på är att jag egentligen inte vill vara höggravid på sommaren. Tänk att ligga som en strandad val i värmen och dessutom en tvååring som far runt... Och ja, jag inser att vi började fel tid på året för att undvika detta.

Jag skiter i när, bara jag lyckas bli gravid ens en gång.
Vilket jag förstår till 100% och jag önskar verkligen att du blir gravid före mig. Ärligt.

Jag måste få ventilera en fundering, min dotter är ju resultatet av avbrutet samlag (hejaheja vilken bra metod...). Dock hade vi kört avbrutet i ett par år och innan det hade jag kört på det ännu längre. Noll koll på ÄL. Den kollen fick jag först senare då symtomen var djurisk kåthet den tidpunkten ÄL är beräknad enligt app :o men egentligen, ärligt talat, jag har ju liksom inte testat mig till det. Dessutom har jag nu precis slutat med hormonbaserat p-medel som förvisso inte fanns där särskilt länge så det kanske har muppat ur kroppen ändå. Beslutet ett till barn nu kom av att hormonerna dödade sexlusten och vi tänkte väl att ett par månader hit eller dit (planen var att vänta ytterligare ett par månader) spelar väl ingen roll i det stora sammanhanget. Men hur värt är det egentligen att köra sånadär tester? Ser att flera här är flitiga användare av dem. Det kanske vore roligt att veta hur bra koll man egentligen har i och för sig.

Jag behöver nog egentligen inga tester, eftersom jag vet mycket väl när min äl är och den kommer dessutom som planerat enligt app. Det är iofs kul att kolla ifall symtomen kommer fyra dagar före, precis mitt under äl eller dagen före. Det brukar nämligen växla lite för mig.

Men har man sex regelbundet under äl-veckan borde det ju i teorin inte spela någon roll.

Jag kollar med stickor för att kunna "bevisa" för gyn att jag har regelbunden äl, och för att hålla koll på exakt när vi haft sex o.s.v.

Jag ville också ha barn i början av året.

Sådant tappar liksom betydelse under tidens gång.

Varför vill man det? Jag fyller år i februari, det är skittråkigt. Alltid kallt, typ alltid först så när man fyller 18 har inte ens bästa vänner hunnit göra det än osv ;p skulle jag behålla hade jag haft bf på min födelsedag dvs februari, det verkar jobbigt att ha en nyfödd när det är -25 grader ute? Eller man kanske mest är inne ändå?

Får jag välja vill jag att framtida barn föds i maj och sen ev flera i september/sen sommar.

Varför vill man det? Jag fyller år i februari, det är skittråkigt. Alltid kallt, typ alltid först så när man fyller 18 har inte ens bästa vänner hunnit göra det än osv ;p skulle jag behålla hade jag haft bf på min födelsedag dvs februari, det verkar jobbigt att ha en nyfödd när det är -25 grader ute? Eller man kanske mest är inne ändå?

Får jag välja vill jag att framtida barn föds i maj och sen ev flera i september/sen sommar.
Får man ett barn fött sent på året är ju risk att det ligger efter första tiden i skolan t.ex.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 722
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
63 050
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18