En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att ge mej in lite i debatten. Hade jag kunnat välja hade jag valt en sjuhelsikes massa saker. Barn typ i april, gravid på första försöket, en tjej, födas naturligt utan smärta.

Nu har jag tillhört kategorin av personer som inte haft möjlighet att välja och då blir det lite så att efter ett tag så falnar intresset för att välja detaljerna. Då är huvudsaken att man får något över huvudtaget. När man får, om man får. Istället för att fundera över vilken månad bebisen ska komma går tankarna till vad sjutton gör vi om det inte kommer någon? Hur långt är vi beredda att gå för att få en liten bebis, vilken som helst? Hur mycket har vi råd att betala? Hur länge är det ens möjligt att hålla på? Vad i helskotta sysselsätter vi oss med under tiden?

Jag har full förståelse för de som planerar, önskar och vill något så mycket att man kan tänka sej att pausa. Jag har ju varit där ett tag själv. Så länge dessa personer är ödmjuka och har en förståelse för att alla inte kan/vill/önskar att planera.

Vi kommer nu (om allt går som det ska) få en bebis som kommer nånstans vid jul nyår. Och vi är supertacksamma för att vi blev gravida till slut. ALLA som får veta att bf är 31/12 tycker synd om oss och bebisen. Mitt svar på det är helt krasst "bebisar är ganska svårplanerade! Det blir säkert människa av den här ungen med".

För er som planerar: jag hoppas innerligt att det blir som ni vill!
För er som skiter i planeringen: må bäbisar komma så snart det bara går!

Mvh Miks

Jag var planerad att komma 31/12, men kom 5 januari. Det hade inte betytt nått för mig oavsett om jag fötts året innan eller året efter :) Oavsett så fyller jag år på en afton :):)

Jag vet precis vad du menar... Känner mig lite stressad, mest för att "glappet" mellan syskonen växer, men också för att vi gärna hade velat ha vinter/vår.

Ångrar mig att vi inte satte igång förra våren istället för denna, nu blir det minst 3 år och 9 månader emellan våra. Men men, man får vara glad om det blir något överhuvudtaget!

Jag ångrar också att vi inte satte igång ett år tidigare, vilket egentligen var planen men det kom lite emellan (jobb o sådär för sambon). Lätt att vara efterklok.
Tar det sig nu snart så närmar vi oss också 4 år emellan.

Kul att det blev så mkt diskussion kring önskemål om tid, jag kan faktiskt förstå alla. Suger åt mig av alla tankar och funderingar, för att försöka landa i att det faktiskt är helt ok att det inte alltid blir som man tänkt sig/önskat från första början.

Då väljer man ett namn som ligger ett halvår efter jul och så ser man till att ha hejdundrande namnsdagskalas istället :)

Precis så har vi sagt, jag och sambon :) Så det fixar sig, när det än blir. Känns skönt att 2015 närmar sig, så det blir vår tur att börja försöka.

Googla eller fråga Buke, sak samma ;) Enligt appen är det äl inom ett par dagar. Känns galet tidigt eftersom mensen tog slut i fredags men så kanske det är? Hur snart efter sista mensens första dag brukar det vara dags? Läge att ta fram stickorna igen? :confused:

Inser mycket väl att det måste framstå som att jag skippat alla biologilektioner samt att det är ett under att jag lyckats skaffa mig en unge redan. Anonymt nick ftw :angel:

Jag ångrar också att vi inte satte igång ett år tidigare, vilket egentligen var planen men det kom lite emellan (jobb o sådär för sambon). Lätt att vara efterklok.
Tar det sig nu snart så närmar vi oss också 4 år emellan.

Kul att det blev så mkt diskussion kring önskemål om tid, jag kan faktiskt förstå alla. Suger åt mig av alla tankar och funderingar, för att försöka landa i att det faktiskt är helt ok att det inte alltid blir som man tänkt sig/önskat från första början.
Vi kommer (om allt går som det ska) få 5,5 år mellan våra. Jag har valt att se fördelarna med det! Vi kan ju liksom inte göra något åt det andra i nuläget.

Sonen är överlycklig över att det ska komma en bebis. Han är medveten, även om han nog inte förstått vidden av det hela. När jag hämtar på dagis kramar han "Yeti" (hans arbetsnam på syskonet) först och sedan mej. Sonen är självgående, en trygg individ, ansvarstagande, lugn och hjälpsam. Vi kommer vara hemma hela hans första skolår och en bit in på hans andra vilket jag tror kommer vara lite lyxigt för hans del. Det blir en snäll inskolning i skolvärlden.
Framförallt har vi haft det stora nöjet att vara vi tre i 5,5 år innan vi välkomnar en ny medlem i familjen. Vi när redan en sammansvetsad familj och nu har alla chans att vara med i välkomnandet och faktiskt komma ihåg det.

Såklart finns det både för- och nackdelar med att få barnen tajt eller några år mellan varandra. Ni får försöka hitta era fördelar och förstärka de!

Mvh Miks

Googla eller fråga Buke, sak samma ;) Enligt appen är det äl inom ett par dagar. Känns galet tidigt eftersom mensen tog slut i fredags men så kanske det är? Hur snart efter sista mensens första dag brukar det vara dags? Läge att ta fram stickorna igen? :confused:

Inser mycket väl att det måste framstå som att jag skippat alla biologilektioner samt att det är ett under att jag lyckats skaffa mig en unge redan. Anonymt nick ftw :angel:
Det beror ju helt på hur lång cykel du har. Och hur lång din mens är. Det är ju inte konstigt att börja testa 7 dagar efter mensens första dag. Det vanligaste borde vara att få ägglossning på dag 13-15 vid en cykel på 28 dagar. Är cykeln kortare kommer troligtvis ägglossning tidigare. Lutealfasen, tiden mellan ägglossning och mens, är oftast 14 dagar.

Appen är ju ett ganska trubbigt verktyg. Visst bra att ha lite pejl men definitivt inget att planera bebisproduktion efter :)

Mvh Miks

Lite enkelt förklarat,men du får ägglossning ca 14 dagar före mens,typ ägglossning Mån v 1,sen på Mån v 2 har det gått en vecka,på Mån v 3 har det gått två veckor,ägget är inte befruktat och du ska då blöda ut diverse slemhinnor som gjort sig redo för att ta emot det befruktade ägget, vilket du gör under v 3,sen mån v 4 så börjar det om med ett nytt ägg. Typ. Trött och seg och värdelös på att förklara,men kort sagt. Man räknar ju från mensens första dag,inte sista.

bim -4 och jag tror att mensen är på gång enligt tidtabell (jag är en tappkännare... :o)

Det positiva är att vi lägger bud på ett jättefint hus imorgon! Så sjukt spännande och roligt.:bump: Lite annat att tänka på gör gott
Vad roligt med hus! Men det suger ju att mensen är på G!

By the way försökte jag bli en tappkännare men det är faktiskt as-svårt! Jag hittade inget samband alls och såg inget mönster överhuvud taget. Inte ens när jag sen blev gravid har jag förstått om det kändes som det sas att det skulle göra eller inte. Tycker du tappkännandet funkar?

Mvh Miks

Inte på annat sätt än att jag känner att den är öppen som vid mens och äl.

Det där med hård/mjuk/våt/rosa fattar jag inget av. Det verkar växla typ dagligen...

Vad roligt med hus! Men det suger ju att mensen är på G!

By the way försökte jag bli en tappkännare men det är faktiskt as-svårt! Jag hittade inget samband alls och såg inget mönster överhuvud taget. Inte ens när jag sen blev gravid har jag förstått om det kändes som det sas att det skulle göra eller inte. Tycker du tappkännandet funkar?

Mvh Miks

Jag har inte ens försökt.

Kan man känna på tappen om man ska få mens och ÄL?! :o jösses, det visste jag inte! Jag hittade iofs inte ens spiraltrådarna så jag behöver nog lite övning men det var intressant. Ska nog läsa om det :)

Här har mensen tågat in vilket jag är glad över. Då är funktionerna förhoppningsvis igång efter spiralen. Gud, jag är helt ny i det här planerandet så än så länge tycker jag att det är väldigt spännande :) lär väl surna om det inte går på första försöket dock.

Åh, är avis på alla som verkligen har koll på mens och ÄL och grejer. Jag har inte haft mens på 3?, 4? år. Så jag väntar med spänning på min första riktiga mens (räknar inte mellanblödningar, inte heller att jag blödde i tre dagar efter att det skurit bort halva min livmoder (okej, bara en bit på ett cellprov, men det kändes som halva)). Gången innan jag hade mens var för närmare 6år sedan.

Jag har väl egentligen aldrig haft bra koll på min mens, eller jag tror aldrig att den har vart regelbunden. Inte vad jag minns i vart fall. Så detta får väl ta den tid det tar. Ligga, det får jag göra hur mycket jag vill ändå och jäklar i mig vad sexlusten ökat när man slutat med pillren :angel:

På vissa sitter tappen lite svåråtkomligt. På mig tex är den upp och lite ner. Som bakom ett backkrön. Svårt att känna då.

Ah. Min är superlätt att känna. Alltid. Ibland längre upp och ibland längre ner, men alltid så att jag kommer åt väldigt lätt.

Vi kommer (om allt går som det ska) få 5,5 år mellan våra. Jag har valt att se fördelarna med det! Vi kan ju liksom inte göra något åt det andra i nuläget.

Sonen är överlycklig över att det ska komma en bebis. Han är medveten, även om han nog inte förstått vidden av det hela. När jag hämtar på dagis kramar han "Yeti" (hans arbetsnam på syskonet) först och sedan mej. Sonen är självgående, en trygg individ, ansvarstagande, lugn och hjälpsam. Vi kommer vara hemma hela hans första skolår och en bit in på hans andra vilket jag tror kommer vara lite lyxigt för hans del. Det blir en snäll inskolning i skolvärlden.
Framförallt har vi haft det stora nöjet att vara vi tre i 5,5 år innan vi välkomnar en ny medlem i familjen. Vi när redan en sammansvetsad familj och nu har alla chans att vara med i välkomnandet och faktiskt komma ihåg det.

Såklart finns det både för- och nackdelar med att få barnen tajt eller några år mellan varandra. Ni får försöka hitta era fördelar och förstärka de!

Mvh Miks
Det är fem år mellan mig och alla mina syskon (två yngre ett äldre). Min mor tycker det är helt prefekt, tycker verkligen att vi inte ska skaffa några syskon innan sonen når den åldern. Svärmor hade velat ha mig höggravid nu. Men min farmor har bästa åsikten, hon tycker att vi skaffar hur många vi vill och det b behövs inga syskon nu när dagis finns. Vi håller med henne några år till, kanske kommer det ett syskon när sonen är tio men än så länge är det väldigt otroligt.

Jag vill ha barn tidigt på året, på ett jämnt årtal., månad och dag. Sonen hade inte vett att göra det utan prickade bara år och månad och kom på en ojämn dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 207
· Visningar
63 059
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben