En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ett litet tips från en väninna till er (som ni säkert redan känner till men jag delar ändå). :)

Det är missionären som gäller och sedan lägga två kuddar under rumpan/svanken så överkroppen "lutar" ner mot sängen. Detta får spermierna att simma "mer åt rätt håll" så att säga. Spermierna kan ligga kvar i flera dagar tydligen (?) så försök att ligga kvar så länge som möjligt (väninnan somnade till och med i ställningen). :)

Ja, och så ska man slappna av, ta det lugnt och inte stressa över att det tar skitlång tid för en att bli gravid, eller hur?

Fast hennes råd är ju inte alls i den kalibern, utan faktiskt något som används?
(vid insemination ges det som råd/instruktion)

Ja, men det har ungefär 100 år på nacken. Min farmor sa det, att "Det räcker att ligga med varandra en gång, det enda som behövs är tajming, en kudde under rumpan och att man ligger kvar med benen i vädret en stund."

Jag förstår att tipset var i all välmening, men i den här tråden har många sökt, hört och provat alla tips som finns redan.

Jag vet inte hur många gånger jag har somnat med det där jäkla kudden under rumpan. Det enda som hänt här är att jag blivit vresig för att jag fått ont i ryggen. Kuddar är faktiskt oerhört obekväma att sova på :)

Mvh Miks

Jag vet inte hur många gånger jag har somnat med det där jäkla kudden under rumpan. Det enda som hänt här är att jag blivit vresig för att jag fått ont i ryggen. Kuddar är faktiskt oerhört obekväma att sova på :)

Mvh Miks

Kudden är rätt trevlig även om man inte tänkt guida spermierna rätt :p

Hade jag räknat med den reaktionen hade jag aldrig delat med mig utav den. Jag ville dela med den för att jag själv aldrig fått ett plus på stickan och tar emot alla tips och råd jag kan få. Jag tog det i allafall med välmening när jag fick höra det. Kanske låter annorlunda i andras ögon och öron.

Hade jag räknat med den reaktionen hade jag aldrig delat med mig utav den. Jag ville dela med den för att jag själv aldrig fått ett plus på stickan och tar emot alla tips och råd jag kan få. Jag tog det i allafall med välmening när jag fick höra det. Kanske låter annorlunda i andras ögon och öron.

Det beror mest troligt på den totala mängden goda råd som folk delar med sig av utan att ha en aning om varför det inte vill sig.

Ja alltså det är väl inget som är bevisat heller. Sen har nog de allra flesta av oss prövat rätt många tekniker. Men snällt att tipsa.

Jag tror att alla förstår att det var med all välmening :) Problemet är att det liksom inte funkar ;)

Mvh Miks

Fast jag tycker nog man får skilja på tips och tips.
Tips som detta - som faktiskt är rekommenderat av sjukvården (jag tar för givet att det då finns någon forskning på det...), och tips som bara syftar till att skuldbelägga kvinnan (slappna av, sluta stressa ect).

Bara för att någon testat det innan, så betyder det ju inte att alla vet? Det är ändå ett ganska stort antal som läser denna tråden utan att skriva något. Askurs tips kanske leder till att någon annan lyckas bli gravid?

Det finns så många andra små tips som kan hjälpa, varför inte dela med sig av dem? Det finns ju folk som vill testa allt för att underlätta - vare sig de har svårt eller lätt för att bli gravida.
Askur gjorde ju bara det i all välmening - varför hoppa på henne med att "tror du inte vi redan vet?!" Som sagt, bara för att just du vet, betyder inte det att alla vet. Bara för att det inte hjälpt just dig - så kanske det hjälper någon annan.

Vet man med sig att just det tipset inte funkar för en själv så är det inte svårare än att scrolla vidare...

Lite rörigt kanske, men kort sagt - tips som kan hjälpa - ok. Tips som skuldbelägger kvinnan - inte ok.

Att det inte funkar för alla betyder väl inte att det inte funkar för någon?
Jag kanske är cynisk men jag ser rådet med kudde under rumpan som en "vedertagen sanning". Jag kan inte hitta något bevis på att det faktiskt ökar fertilitet, gör att folk blir gravida eller att barnlösa plötsligt får barn. Enligt vad jag kan läsa mej till funkar de ungefär lika bra som att nuppa en tisdag kl två vänd mot öster. För vissa funkar det för att det var just "den" gången.

Hade det varit så enkelt att man skulle kunna ge spermierna en jetstart skulle fertilitetsklinikerna ha trapetser som kvinnor fick hänga upp och ner i?

Mvh Miks

Gynekolog Kristina Billberg svarar:
Det är normalt att mannens ejakulat och spermierna rinner ut ganska snabbt efter ett samlag. Detta gör inte chansen att bli gravid mindre.

Även om det mesta av ejakulatet rinner ut, så finns det alltid tillräckligt många spermier kvar som kan ta sig in genom livmoderhalsen och sedan simma vidare mot äggledarna för att befrukta ett ägg.

Förr kunde man läsa på många ställen att kvinnan skulle ligga med underlivet högt efter samlag för att så många spermier som möjligt skulle stanna kvar. Det har dock i studier visat sig vara utan någon som helst effekt. Det var bara en myt. Det var lika många som blev gravida oberoende om de reste sig upp direkt efter samlaget varvid ejakulatet rann ut eller de låg kvar med en kudde under rumpan.

Tog första bästa som google hittade. Har också pratat med en rad gynekologer och barnmorskor som säger att det inte finns något som säger att det skulle funka bättre än utan dyna.

Sen vet jag att de bitska svaren är onödiga. Jag tror att då man försökt ett år orkar man inte ta emot tips som gör att man känner sig dumförklarad. Vi alla vet att det inte är menat så, men det kan kännas så.

Fast jag tycker nog man får skilja på tips och tips.
Tips som detta - som faktiskt är rekommenderat av sjukvården (jag tar för givet att det då finns någon forskning på det...), och tips som bara syftar till att skuldbelägga kvinnan (slappna av, sluta stressa ect).

Det finns iofs studier (jag rewritade en för ett halvår sedan) som påstår sig ha påvisat att stress negativt påverkar chansen till reproduktion. Jag vet inte hur tillförlitliga de är, dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 928
Senast: MML
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
818
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegansk efterrätt?
  • Sytråden del 4
  • Vad läser du just nu?