En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men och? Så om någon vill väl får man inte vara ledsen? Vem gör en grej av det?

Vi ventilerar på buke, tillsammans med andra som kanske är i samma sits, istället för att ta ut det på den direkta omgivningen.

Klart man är ledsen, det förstår ju även jag trots att jag lyckades få ett eget barn ganska snabbt. När det gäller sådana saker, så känns ju ett halvår som en halv evighet. Man FÅR vara ledsen, så mycket man vill, ingen utomstående behöver kommentera situationen överhuvudtaget, speciellt inte med att "ett år är ju inte så lång tid", "slappna av så ordnar det sig" o s v. Jag förstår inte varför folk ska komma med så dumma kommentarer, knip och håll käft istället och ha lite empati!

Fast ni skriver ju att ni blir arga, ledsna och irriterade på era vänner som säger klumpiga saker.
Jag håller med om att det är klumpiga saker som många uttrycker. Men det är inte lätt att vara i andra änden heller och veta vad man ska säga, alla är inte så in- eller medkännande och eftertänksamma som man i vissa lägen skulle önska. Men de allra flesta menar faktiskt väl, trots allt, som jag tror är den poängen som @Hiddeous vill få fram. Man säger inte de klumpiga sakerna för att vara elak, eller såra.

Själv så är jag tillbaka från utlandssemestern. Trodde mensen kom tre dagar tidigt denna gången, men det blev inget av den lilla blödningen så nu går jag och väntar. Fick en liten blödning även igår och idag är BIM. Ett litet hopp finns om att mensen inte kommer igång även om det tyvärr känns som att den är på väg. Så tjaa, jag väntar och ser :)

Uppdaterar lite...

Mois: ÄL 30/5 BIM 12/6 - 30 år, andra försöket. Dotter född 2011-08
Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Rhinos: ÄL 2/6 BIM 16/6 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
lil-sis
: äl typ 3/6 BIM 17/6 - 33, försökt typ 14 månader, två X som resultat, inga barn
em-pirre: HSSG, labbsvar + kontroll 18/6, försökt i snart 10 månader, inga barn.
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket'
Girasol: Ul 12/6, 9 äggblåsor, Ul igen 16/6. Planerad äggplockning 18/6 och hör och häpna planerad ET dvs återföring på midsommarafton. 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
Rosen-Knoppen: ÄL 17/6 BIM 1/7 - 25 (26 i September) år, sjätte försöket. Inga barn sen innan.
Kanintant: ÄL ? BIM 1/7-13/7 - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
Thera: ÄL 21/6 BIM 5/7 - 32 år, andra försöket, son född 2011

Mitt gamla russ fick gaskolik igår, låg när jag kom hem från jobbet :(

Heeelt OT i den här tråden, men ett gammalt husmorsknep som kommer via en landlagsryttare till mig som i sin tur har fått det av en galopptränare. Vid kolik skaka samman 1 dl sprit typ vodka med 2 dl matolja och ge alltihop via spruta eller annan ingivare i munnen. Om inte blivit bättre inom en timme så upprepa. Verkar smörjande och muskelavslappnande och fungerar tydligen utmärkt enligt min kompis som använt detta några gånger.
Har numera alltid en skvätt brännvin hemma i skåpet eftersom vi har extremt svårt med hästkompetenta veterinärer under jourtid och mer än två timmars resväg till närmsta djursjukhus.

Heeelt OT i den här tråden, men ett gammalt husmorsknep som kommer via en landlagsryttare till mig som i sin tur har fått det av en galopptränare. Vid kolik skaka samman 1 dl sprit typ vodka med 2 dl matolja och ge alltihop via spruta eller annan ingivare i munnen. Om inte blivit bättre inom en timme så upprepa. Verkar smörjande och muskelavslappnande och fungerar tydligen utmärkt enligt min kompis som använt detta några gånger.
Har numera alltid en skvätt brännvin hemma i skåpet eftersom vi har extremt svårt med hästkompetenta veterinärer under jourtid och mer än två timmars resväg till närmsta djursjukhus.

Ingen sprit i det här hushållet, någonsin.

Men det räckte med ett veterinärbesök inkl slangning, nu är hon ute i hagen med de andra igen. Det är första koliken på någon av mina hästar någonsin. Hade en på ridskolan men det var för att personalen släppte ut alla hästar över 12 timmar på vintern med halm, utan vatten... Jag var ledig den dagen.

Fast ni skriver ju att ni blir arga, ledsna och irriterade på era vänner som säger klumpiga saker.
Jag håller med om att det är klumpiga saker som många uttrycker. Men det är inte lätt att vara i andra änden heller och veta vad man ska säga, alla är inte så in- eller medkännande och eftertänksamma som man i vissa lägen skulle önska. Men de allra flesta menar faktiskt väl, trots allt, som jag tror är den poängen som @Hiddeous vill få fram. Man säger inte de klumpiga sakerna för att vara elak, eller såra.

Jag blir mest arg om jag ska vara ärlig. Jag är inte så känslig men det är ungefär som om någon skulle säga "du vet hur barn blir till va?". Och för min del är det gärna samma person som klämmer ur sig dumheter på löpande band och då bara inte vad gäller bebisverkstaden utan gällande allt. Gärna med en liten klappande hand på huvudet (ja metaforiskt då).

Det finns även andra som läser och hör de kommentarer jag får och de kanske är känsligare. Och ja, jag säger naturligtvis ifrån. Om jag hinner först, det är oftast någon annan som gör det. Omger mig ju till största delen med vettigt folk ;)

@Girasol Håller alla tummar jag bara kan för återinsättningen. Ska skänka en tanke på midsommarafton :).
OT: Spritknepet används på grisar också ;).

Tackar, på måndag vet vi till 100 vilken dag det blir. Tror inte de vågar långtidsodla över helgen för det har ju varit så dålig kvalitet på äggen båda gångerna tidigare.

Å vad gäller grisarna så lärde jag mig något nytt :D

Jisses vad ni skriver!

Jag tycker att man som oförstående utomstående kan säga: Jag hoppas verkligen att det löser sig för er! Som @lil-sis var inne på. Det behöver inte vara svårare än så. Är man nära med personen kan man kanske fråga: får du någon hjälp? Vill du prata om det? Inte så tricky egentligen.

@Hiddeous Alltså eum, jag vet inte riktigt hur jag ska säga. Jag uppfattar dej som rätt hård och okänslig i sammanhanget. Vilket förvånar mej faktiskt.

Jag ser inte mej själv som något offer, nedgrävd i sorg, bitter, argsint eller oförstående. Jag valde att hantera just denna situationen med att presentera fakta, vara rak och tydlig med att hundvalpar och avslappning bara är skrönor och så vidare. Kompisen har då noll känsla och menar att hon fortfarande TROR att det finns psykologi med i sammanhanget. Till slut bytte jag helt sonika ämne eftersom det var som att tala med en gås. Och DET sårade mej. Att en av mina bästa vänner fortfarande tror att jag har ådragit mej själv detta. Att jag genom att tänka på det för mycket varit ofrivilligt barnlös.

Och @em-pirre du kommer ihåg rätt. Jag har fått fråga på fråga på fråga om när vi tänkt att skaffa barn. Tröttsamt värre!

Nu kommer jag ju behöva välja vad jag säger om graviditeten när jag berättar. Jag vet att många kommer lägga huvudet på sned och "tycka synd om oss" som har beräknad förlossning i mellandagarna. "Hur tänkte ni då?" Är en fråga jag förväntar mej kommer att komma. Vad svarar man på det utan att riskera att få korkade motkommentarer?

Mvh Miks

Jisses vad ni skriver!

Jag tycker att man som oförstående utomstående kan säga: Jag hoppas verkligen att det löser sig för er! Som @lil-sis var inne på. Det behöver inte vara svårare än så. Är man nära med personen kan man kanske fråga: får du någon hjälp? Vill du prata om det? Inte så tricky egentligen.

@Hiddeous Alltså eum, jag vet inte riktigt hur jag ska säga. Jag uppfattar dej som rätt hård och okänslig i sammanhanget. Vilket förvånar mej faktiskt.

Jag ser inte mej själv som något offer, nedgrävd i sorg, bitter, argsint eller oförstående. Jag valde att hantera just denna situationen med att presentera fakta, vara rak och tydlig med att hundvalpar och avslappning bara är skrönor och så vidare. Kompisen har då noll känsla och menar att hon fortfarande TROR att det finns psykologi med i sammanhanget. Till slut bytte jag helt sonika ämne eftersom det var som att tala med en gås. Och DET sårade mej. Att en av mina bästa vänner fortfarande tror att jag har ådragit mej själv detta. Att jag genom att tänka på det för mycket varit ofrivilligt barnlös.

Och @em-pirre du kommer ihåg rätt. Jag har fått fråga på fråga på fråga om när vi tänkt att skaffa barn. Tröttsamt värre!

Nu kommer jag ju behöva välja vad jag säger om graviditeten när jag berättar. Jag vet att många kommer lägga huvudet på sned och "tycka synd om oss" som har beräknad förlossning i mellandagarna. "Hur tänkte ni då?" Är en fråga jag förväntar mej kommer att komma. Vad svarar man på det utan att riskera att få korkade motkommentarer?

Mvh Miks

"Jag tänkte knipa till trettonhelgen".

@Hiddeous Alltså eum, jag vet inte riktigt hur jag ska säga. Jag uppfattar dej som rätt hård och okänslig i sammanhanget. Vilket förvånar mej faktiskt.[/QUOTE]

Jag är väl som din bästa kompis eller alla andra som inte förstår någonting. ;) Skämt å sido, du vet ju inte vilket bagage jag eller andra har. Alla har sina sorger och känsloreaktioner. Jag hade iofs aldrig föreslagit någon hundvalp till någon ofrivilligt barnlös, å andra sidan hade jag inte brytt mig om jag själv hade fått en sådan kommentar heller när vi försökte få barn. Alla fäller dumma kommentarer ibland. Jag hade nog bara skrattat åt det. Då har jag nog svårare att förstå folk som ska sälja in idén om att skaffa barn till andra, som om det vore livets enda ändamål.

Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Rhinos: ÄL 2/6 BIM 16/6 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
lil-sis
: äl typ 3/6 BIM 17/6 - 33, försökt typ 14 månader, två X som resultat, inga barn
em-pirre: HSSG, labbsvar + kontroll 18/6, försökt i snart 10 månader, inga barn.
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket'
Girasol: Ul 12/6, 9 äggblåsor, Ul igen 16/6. Planerad äggplockning 18/6 och hör och häpna planerad ET dvs återföring på midsommarafton. 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
Rosen-Knoppen: ÄL 17/6 BIM 1/7 - 25 (26 i September) år, sjätte försöket. Inga barn sen innan.
Kanintant: ÄL ? BIM 1/7-13/7 - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
Thera: ÄL 21/6 BIM 5/7 - 32 år, andra försöket, son född 2011
Mois: ÄL 1/7 BIM 14/7 - 30 år, tredje försöket. Dotter född 2011-08

Mensen kom nu ikväll med världens mensvärk. Usch o blä! Sambon föreslog Äl-tester, men jag vet inte riktigt. Får fundera några dar, verkar ju vara snabb leverans iaf :)

Hej på er. Nu är det dags för mig att göra entré i tråden på riktigt. Jag har följt tråden till och från i flera år och hoppas av hela mitt hjärta att ni tappra människor ska få positiva besked snart.

Jag behöver hjälp att tyda min kropp och kan inte komma på ett bättre ställe att ställa min fråga.

Har ätit p-piller utan uppehåll i sju år (Trionetta om det spelar någon roll). Sista mens 3 maj och därefter har jag inte ätit mer piller.

Jag har aldrig haft någon regelbunden cykel när jag inte ätit piller och undrar om det är vad som visar sig nu. Eller om det kan ta lång tid för kroppen att återställa sig efter att ha ätit piller så länge. Eller, det är knappt jag vågar skriva det här, om jag kan vara gravid.

Det spänner och ilar i nedre delen av magen. Har haft molvärk i magen och korsryggen senaste veckan. Ingen mens sedan jag slutade med piller. Byxorna tycks ha krympt runt magen senaste veckan, kanske inbillar jag mig, det är ju löjligt.

Att sluta med piller var en kalkylerad risk men vi har inte sagt att vi aktivt ska försöka.

Jag vet att jag borde testa. Men är rädd för svaret. Om det är positivt kommer jag bli stressad, orolig och rädd. Men om det är negativt kommer jag alldeles säkert bli besviken.

Klart du kan vara gravid :)

Men det kan också ta flertalet månader innan kroppen kommer igång igen efter att man käkat hormoner...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 218
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 072
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II