En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tråkigt att vänta! Vad händer om ägglossningen inte blir den 18/6?

Mvh Miks

Det svar jag fick var att vi kunde vänta fram till den 12e, kom mensen senare så tvingads vi ta sommaruppehåll och vänta till augusti.
Som det ser ut nu börjar jag spruta imorgon och då blir det troligtvis äggplock den 18e eller 19e om jag ska gå efter hur de gjort gångerna innan. Sedan blir det långtidsodla eftersom midsommar kommer emellan, alltså fyra eller femdagarsodling, vilket oroar mig lite eftersom våra ägg haft cellstress och få klarat utveckla sig efter befruktning. Risken är därmed stor att det inte finns något ägg att sätta tillbaka. Å andra sidan byter jag från gonal F till menopur och det sistnämnda brukar ge bättre kvalitet på äggen. Så kanske att vi har tur :)

Kanintant: Väntar på försvunnen mens.... - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
Rosen-Knoppen: ÄL 22/5 (?) BIM 5/6 - 25 (26 i September) år, femte försöket. Inga barn sen innan.
Mois: ÄL 30/5 BIM 12/6 - 30 år, andra försöket. Dotter född 2011-08
Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Rhinos: ÄL 2/6 BIM 16/6 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
em-pirre:Terolut t.o.m. 3.6. mens 6.6?, labb+HSSG vecka 24 - försökt i snart 10 månader, inga barn.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
lil-sis: äl typ 3/6 (gissar jag), BIM 17/6 - 33, försökt typ 14 månader, två X som resultat, inga barn
Thera: BIM 8/6 - 32 år, första försöket, son född 2011.
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket
Girasol: Beräknad ÄL 18-19/6, 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)
floggingmolly ÄL 16/6 BIM 3/7 - 27, (28 i september), fjärde försöket. Inga barn sen innan.

Andra dagen utan Terolut, väntar på mensen (som ska komma 2-3 dagar efter avslutad kur). Brukar ni som tagit progesteronliknande preparat känna er som vanligt inför mens efter avslutad kur, eller kommer mensen helt plötsligt bara?

Kanintant: Väntar på försvunnen mens.... - 32 år, första försöket, inga barn sedan innan
em-pirre: mens 6/6?, labb+HSSG vecka 24 - försökt i snart 10 månader, inga barn.
Rosen-Knoppen: ÄL 22/5 (?) BIM 5/6 - 25 (26 i September) år, femte försöket. Inga barn sen innan.
Thera: BIM 8/6 - 32 år, första försöket, son född 2011.
Mois: ÄL 30/5 BIM 12/6 - 30 år, andra försöket. Dotter född 2011-08
Blåbäret: ÄL 1/6 BIM 15/6 – 28 år, inga tidigare barn.
Rhinos: ÄL 2/6 BIM 16/6 - 25 år, andra försöket, inga barn sedan innan.
Robl: ÄL 3/6 BIM 17/6
lil-sis: äl typ 3/6 (gissar jag), BIM 17/6 - 33, försökt typ 14 månader, två X som resultat, inga barn
Vilse: ÄL 9/6 BIM 19/6 - 27 år, ett barn, första försöket'
Girasol: Beräknad ÄL 18-19/6, 3e försöket ivf. - 38 år. Har 4 barn sedan tidigare (-99,-02,-04,-05)

Floggingmolly ÄL 16/6 BIM 3/7 - 27, (28 i september), fjärde försöket. Inga barn sen innan.

Senast ändrad:

Ingen mens i sikte. Lite stick i livmodern igår men ingen mensvärk.

Jag hade ju massor med flytningar förra veckan (tror jag det var) och lite knip i äggstockarna så jag funderar om jag hade ägglossning då istället? Blir inte klok alls på min kropp. Någon typ av aktivitet har det ju varit i omgångar sedan jag tog ut spiralen den 13:e så det verkar ju inte helt dött. Så det är väl bara att hoppas att mensen kommer eller om jag nu skulle haft ägglossning betydligt senare än jag trodde (men känns inte riktigt logiskt) så får jag väl testa om det skulle dyka upp några symptom.

*mycket förvirrad kanin*

Kanintant - var det hormonspiral du hade? Har du otur kan det ju ta flera månader innan kroppen kommer igång "på riktigt" igen då...
Du har inte funderat på att använda äl-stickor? Just för att få veta OM du har äl eller bara små känningar om det?

Kanintant - var det hormonspiral du hade? Har du otur kan det ju ta flera månader innan kroppen kommer igång "på riktigt" igen då...
Du har inte funderat på att använda äl-stickor? Just för att få veta OM du har äl eller bara små känningar om det?

Ja precis, hormonspiral. Jo jag vet att det kan ta tid, men grejen är att jag har känt ägglossning varje månad väldigt tydlig (men inte skrivit ner så jag vet inte riktigt hur länge mellan). Har varit ganska mycket värk då, medan mensvärken känts mindre. Jag vet att jag läste också att det ofta blir så att man känner ägglossning mycket tydligare med spiral och så har det varit med båda mina. Jag har svårt att tänka mig att jag kunnat ha så tydlig ägglossning om jag inte haft ägglossning? Känns inte som kroppen simulerat ägglossning så regelbundet i flera år. Jag har även haft lite mens men ofta bara att det varit rosa när jag varit på toa och någon gång att det synts i trosorna. Ofta så hade varit något mer blod 2-3:e månad, varje månad har jag dock känt en svag mensvärk. Men eftersom jag aldrig behövt använda ob eller ens trosskydd så har jag inte brytt mig om att ha koll på det men det har känts regelbundet och jag tror ungefär som normal cykel men kan ju varit längre också.

Efter att jag tog ut spiralen kändes det precis som ägglossning, ganska mycket värk i ena äggstocken i ett par dagar och det var då iaf 2 veckor sedan menskänning så det kändes som det kunde stämma bra i tiden.

Men jag har funderat på att köpa äl-stickor för att kolla så det verkligen är ÄL som jag känner. Vart är det nu man kan köpa dom? Test-lagret?

Jag hade också rätt tydlig cykel trots att jag åt dubbla kartor p-piller. Tydlig äl-sekret varje månad. Men naturligtvis ingen äl.

Hur många behöver man köpa? Tänkte att man får väl i så fall testa varje dag till den visar något eller till mens kommer och sen testa igen några dagar efter mens? Eller testar man varannan dag?

Testlagret är väl det billiga i Sverige. Vågar du handla utomlands så rekommenderar jag Ebay. Jag köpte 100 äl tester och 20 gravtester för 213 kr tror jag det var... (och de fungerar bra - använde samma sorts stickor förra gången vi försökte)

Ja alltså jag har ju inte värk vid konstaterad ägglossning heller. Jag känner inte av den, men får äl-sekret, ökad sexlust, och efter äl ömma bröstvårtor.

Testa varje dag, samma tid ungefär. Ska man vara noga får man nog börja några dagar efter mens, säg dag 7-10, och fortsätta tills man sett stegring och sänkning eller fått ett positivt test.

Jag börjar testa ca 1 vecka efter mens - 1 till 2 gånger per dag - fram till äl.
Samma procedur varje månad. (tills jag är helt säker på att det kommer samma dagar alltid)

Tack båda två :)

@vilse Jag köper gärna på ebay om det inte tar hundra år innan man får det. Vill du PM:a vad säljaren hade för användarnamn? Vet liksom inte ens vad det heter på engelska men det lät bra det du hittat ;)

Tack :)

Nu undrar jag om inte mensen är på gång, när man talar om trollen... Har haft lite molvärk hela eftermiddagen och jag tycker brösten varit något svullna/ömma sista två dagarna. Vore ju bra i så fall :).

Andra dagen utan Terolut, väntar på mensen (som ska komma 2-3 dagar efter avslutad kur). Brukar ni som tagit progesteronliknande preparat känna er som vanligt inför mens efter avslutad kur, eller kommer mensen helt plötsligt bara?

Jag har haft en hel del mensvärk som kommit och gått. Sedan när jag börjat blöda så har jag gjort det ganska plötsligt bägge gångerna, normalt sätt brukar jag känna att nu får jag mens. Men som sagt lite otydligare. Igår var jag bombsäker på att fått den och eftersom jag satt i examination hela dagen hade jag pluggat igen för att inte riskera en pinsam situation. Men som sagt inte tillstymmelse till blod och i morse rejält. Jag kan även konstatera att provera medför att jag får ordentlig pms, blir lättare arg och även lättgråten. Ungefär som de få gånger om året jag normalt har pms.
På provera ska mensen komma på dag 3 eller fyra efter avslutad kur på tio dagar, denna gången kom den på dag fyra. förra gången på dag -3 dvs jag hann bara äta sex dagar med provera. Dock har mensen betett sig likadant båda gångerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 583
Senast: MML
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 083
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare