En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha. Tänkte bara på medcininen du nämnde. Men hur kommer det sig att de inte ser nåt på ul ifall det är utomkveds?

Jag tror utomkveds ligger närmare till hands.

"Men det finns lite olika saker det kan vara."
Skulle inte förvåna mig om du har rätt. Du verkar ju ha en bra känsla för din kropp. Dock så tycker jag att hCGt borde stigit mer. Men det kan ju vara rester av ett X som gömmer sig någonstans.

Ja alltså efter allt som hänt så tänker jag att det nästan aldrig är för tidigt att börja på. Man har ju oftast ca ett år på sig att vänja sig vid tanken på barn, räknat från första försöket till födseln.

Jo det är ju lite det man tänker, att man inte vågar vänta för länge. Nu är jag ju färdig i skolan om en månad så nu känns det ändå som det mesta skulle lösa sig, innan skolan var färdig hade jag blivit smått panikslagen eftersom jag pluggat långt hemifrån.

Go for it. Jag är faktiskt lite bitter över att jag inte kollade upp mig tidigare, och att vi inte började försöka tidigare.

@Rhinos Ja det är så det börjar kännas här med, att man bara ska kasta sig ut i det så får det lösa sig. Det är en del krångel med generationsskifte på svärföräldrarnas gård men nu är bollen satt i rullning ordentligt, sambon har pratat med revisorn och hotat med att han struntar i det om det inte finns en färdig plan till nyår så det känns som att boendet förhoppningsvis hinner lösa sig även om man skulle börja försöka redan nu. Om inte annat skulle nog en graviditet skynda på processen enormt när svärföräldrarna väl skulle få reda på det :p. Just nu känner jag nog att bollen ligger hos sambon för att se lite vad han säger...jag känner att det vore bättre att vänta till sommaren eller början på hösten men varannan minut så tycker jag att vi kan börja redan om en timme ;).

Spännande :) Låter ju inte helt otroligt att det är något på gång :)

@lil-sis Men gud vad drygt, jag fattar inte att det ska krångla så mycket. Håller tummar och tår att det löser sig. *kram*

Ja, det gör jag. Jag hade ju uppenbarligen två blockerade äggledare (om de nu inte bara krampade), slemhinnan såg för tunn ut och ingen ledande äggblåsa syntes.

I julas hade jag flera olika storlekar på blåsorna och två ledande, samt fin slemhinna, så det som sågs nu i måndags verkar ju vara en tillfällighet. Antingen för tidigt i cykeln eller så blir det ingen ägglossning denna månad. Det behöver ju alltså inte betyda nåt alls.

Men man vet ju aldrig.

Skulle jag ha börjat med spolning kanske jag redan varit gravid.

@em-pirre Ja skriv gärna. Det är inte säkert man förstår allt men det är alltid intressant att läsa.

Att slemhinnan är tunn kan ju ha att göra med att du inte har några mogna ägg i sikte.

Du har väl regelbunden mens? Även om cyklerna var lite långa?

Oftast när man har så pass regelbunden mens så brukar man också ha ägglossning. Att man hoppar över 1-2 ägglossningar varje år är ju helt normalt.

Jag förstod det som att det mest sannolika var att det krampade pga spolningen men det var det alltså inte? Utan det mest sannolika var helt enkelt att du hade stopp?

Jag vet inte vad som är mest sannolikt alls faktiskt. Och trots att PCO nämns i texten klargjorde gyn för mig att det inte har nåt med PCO att göra egentligen, eftersom jag har så väldigt regelbunden mens och äl.

Gyn har dyslexi, så texten är lite konstig (fast så brukar det väl bli med alla läkare)

VUL: Endometrium regelbunden tunn 4,5mm. Hö ovarium PCO-liknande med över 10 små folliklar mindre än 5mm, i synfält, 3x20mm. Vä ovarium normal 32x22mm.

HSSG: Ballongen appliceras I cx kanalen, under NaCl-spolning fylls kaviteten regelbundet. Inga polyper. Först inget flöde varken genom hö eller vä tuba. Efter liten paus tydligt flöde genom hö tuba, och patienten känner mindre smärta. Via vä tuba fås inget flöde trots flera forsook. Har migrän och blir väldigt illamående under us, kastar upp. Mensvärk efteråt.

PLAN: Oklart om vä tuba öppen eller ej, spasm?? Diskuterar med Dr X om möjligheten att göra en ny HSSG på SJukhuset X, annars reducerat pris på klinik. Kontaktar pat via mail.

em-pirre: eventuell äl ca 21/5, BIM 3/6
Amk Bim 3/5
Rosen-Knoppen: ÄL 25/4 BIM 9/5 (app)
Rhinos ÄL 2/5 BIM 16/5
Blåbäret ÄL 6/5 BM 20/5
floggingmolly ÄL enl app 14/5 BIM 31/5 (Tror dock det blir tidigare enl. stickor)
Mois ÄL 30/5 BIM 12/6

Så nu har jag också uppdaterat :) Sambon är dock bortrest kring ÄL, men vi kör på ändå ;)

Att slemhinnan var tunn tycker jag inte är direkt anmärkningsvärt så pass tidigt i cykeln. På vissa kvinnor växer den till sig på bara någon dag.

Däremot på högersidan hade du alltså 10 ägg mindre än 5 mm och 3 st på 20 mm
På vänster sida hade du 32 st på 22 mm. Kan detta stämma eller tolkar jag det fel?
Men 32 st på 22mm låter ju väldigt mycket.

Nej det är storleken på äggstocken! Om jag minns rätt ska follikeln vara minst 14mm om man ska bli gravid

Jag har för mig att när jag kollades sist så hade jag en på 20mm och då sa läkaren att det var nära till ägglossning (ägglossade senare den dagen). Måste kolla i mina journaler. Kan ju komma ihåg storleken helt fel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 500
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 070
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar