En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förresten, det här med Folsyra. Jag ska köpa det idag, hoppas dom har på typ citygross, jag jobbar så apoteken hinner stänga. OM jag mot förmodan skulle bli gravid redan nu hur illa är det då att jag inte hunnit ta folsyra innan? Kändes som man helst skulle börjat för ett tag sedan (vilket jag naturligtvis inte hade någon som helst koll på).

Vad spännande @Kanintant, håller mina tummar för er :).

Igår var BIM och jag testade negativt. Idag kom mensen. Det gör egentligen ingenting, ska på lite festligheter ikväll och det hade varit svårt att förklara bort varför jag helt plötsligt inte dricker någon alkohol ;). Nu är vi igång iaf och kan nuppa hela sommaren om så behövs :D.

Förresten, det här med Folsyra. Jag ska köpa det idag, hoppas dom har på typ citygross, jag jobbar så apoteken hinner stänga. OM jag mot förmodan skulle bli gravid redan nu hur illa är det då att jag inte hunnit ta folsyra innan? Kändes som man helst skulle börjat för ett tag sedan (vilket jag naturligtvis inte hade någon som helst koll på).
Oftast är det ingen fara. Snarare är det så att det är bra om man börjar med Folsyra innan men inget tvång. Däremot när man väl är gravid så är det en stark rekommendation (att man tar Folsyra alltså).

Oftast så brukar dom rekommendera att man tar någon vitamin som tex Aco Gravid (finns flera märken att välja på) när man väl är gravid.

Många gånger är det lättast att börja med dom direkt istället för att bara ta Folsyra och sedan byta (Folsyra ingår då i vitamin/mineral-tabletten).

Men du gör ju självklart det du tycker känns bäst för dig. :)

Vad spännande @Kanintant, håller mina tummar för er :).

Igår var BIM och jag testade negativt. Idag kom mensen. Det gör egentligen ingenting, ska på lite festligheter ikväll och det hade varit svårt att förklara bort varför jag helt plötsligt inte dricker någon alkohol ;). Nu är vi igång iaf och kan nuppa hela sommaren om så behövs :D.

Tack :) Ja det är ju lite knivigt det där, tänker att det egentligen är ganska otaktiskt att försöka nu INNAN midsommar....förklara varför man inte dricker ens en öl då...vi har alltid firande hemma hos oss och även om jag i regel sällan dricker så blri dte alltid iaf ett par öl på midsommar eftersom ingen av oss behöver köra hem efteråt.

Oftast är det ingen fara. Snarare är det så att det är bra om man börjar med Folsyra innan men inget tvång. Däremot när man väl är gravid så är det en stark rekommendation (att man tar Folsyra alltså).

Oftast så brukar dom rekommendera att man tar någon vitamin som tex Aco Gravid (finns flera märken att välja på) när man väl är gravid.

Många gånger är det lättast att börja med dom direkt istället för att bara ta Folsyra och sedan byta (Folsyra ingår då i vitamin/mineral-tabletten).

Men du gör ju självklart det du tycker känns bäst för dig. :)

Vad skönt, då behöver jag inte få panik iaf. Ska kolla vad som finns att välja på ikväll i affären, utbudet lär väl inte vara så jättestort på citygross kanske men har dom något så blir jag glad :)

@lil-sis Fy! Låter inte ett dugg kul! Det är nog ganska bra att du ska på koll på måndag. Hoppas bara inte värken eskalerar så du behöver åka akut.

Den där medicinen, nu kom jag inte ihåg vad du skrev att den hette, den du skulle få om de inte hittade något. Hur kommer det sig att du är så skeptisk mot den?

Mvh Miks

@Miks - medicinen räknas som cytostatika av det jag läst i fass. Och får man den ska man vänta minst 3 månader efter behandling med att bli gravid står det. Så det kan nog vara därför @lil-sis är så skeptisk mot den.
I och för sig står det på en av mina mediciner med att man inte ska ta den om man är gravid, men det går bra om man går på ordentliga koller tydligen.

Hoppas det blir bra snart lil-sis så du slipper värken!

@hemlig Aj då! Ja då förstår jag tveksamheten! Känns ju verkligen inte kul! Men om det är cytostatika så undrar man ju vad läkarna kan tro att det är... Låter ju verkligen inte bra. Nästan så att det är bättre att det sitter något på fel ställe då även om det såklart inte heller är bra. Pest eller kolera liksom :(

Tack för svaret!

Håller tummarna @lil-sis att det inte är allt för illa!

Mvh Miks

@lil-sis Fy! Låter inte ett dugg kul! Det är nog ganska bra att du ska på koll på måndag. Hoppas bara inte värken eskalerar så du behöver åka akut.

Den där medicinen, nu kom jag inte ihåg vad du skrev att den hette, den du skulle få om de inte hittade något. Hur kommer det sig att du är så skeptisk mot den?

Mvh Miks

Därför att jag inte vill ha kvar den isåfall felaktiga äggledaren, så det har eg inte så mycket med metotrexatet att göra.

Metotrexat stryper snabbdelande celler vilket även placentaceller etc är, det är en "vanlig" behandling vid utomkveds som verkar vara på väg tillbaka av sig självt.

Sen kan det vara persisterande trofiblastsjukdom som är problemet, endometriet är tjockare på ena sidan. Men då är det vanligare med superhögt hCG och det kan man ju inte påstå att jag har.

Därför att jag inte vill ha kvar den isåfall felaktiga äggledaren, så det har eg inte så mycket med metotrexatet att göra.

Metotrexat stryper snabbdelande celler vilket även placentaceller etc är, det är en "vanlig" behandling vid utomkveds som verkar vara på väg tillbaka av sig självt.

Sen kan det vara persisterande trofiblastsjukdom som är problemet, endometriet är tjockare på ena sidan. Men då är det vanligare med superhögt hCG och det kan man ju inte påstå att jag har.
Nej du har ju inga höga nivåer på det sättet. Det brukar ju då ligga på den övre delen och uppåt på skalan.

Fy för att det skall hålla på krångla så här. Tur att du har så bra koll på dig själv som du har och att du står på dig.

Misstänker att du annars hade fått svaret "Det är normalt att det tar några veckor att få tillbaka mensen efter ett missfall. Det är bara att avvakta".

I bästa fall hade du fått vänta månader i onödan (inte bra i ditt fall) eller i värsta fall hade det kunnat ställa till något riktigt tråkigt.

Alltså hua! Varför lär jag mej aldrig att jag inte ska googla på sjukdomar! Speciellt inte bildgoogla! Very bad idea!!!

Den där persisterande trofoblastsjukdomen får du iaf inte ha @lil-sis!

Mvh Miks

Nej du har ju inga höga nivåer på det sättet. Det brukar ju då ligga på den övre delen och uppåt på skalan.

Fy för att det skall hålla på krångla så här. Tur att du har så bra koll på dig själv som du har och att du står på dig.

Misstänker att du annars hade fått svaret "Det är normalt att det tar några veckor att få tillbaka mensen efter ett missfall. Det är bara att avvakta".

I bästa fall hade du fått vänta månader i onödan (inte bra i ditt fall) eller i värsta fall hade det kunnat ställa till något riktigt tråkigt.

Ja "det är normalt" verkar ju vara svaret på allt...

Dietisten sade även att när jag är gravid efter operation sen och får ont i magen så är det JÄTTEviktigt att åka in och inte ge sig, för risken för tarmvred är större än normalt efter operation. Och just för att de gärna säger att det är normalt så måste man stå på sig.

Alltså hua! Varför lär jag mej aldrig att jag inte ska googla på sjukdomar! Speciellt inte bildgoogla! Very bad idea!!!

Den där persisterande trofoblastsjukdomen får du iaf inte ha @lil-sis!

Mvh Miks

Risken är ju inte så stor och prognosen är bra.

Men OM så har jag en bra cancerförsäkring :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 531
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 072
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar