En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bim igår och mensen kom idag precis som jag trodde:-) Någon mer nämnde att det är otaktiskt att försöka innan midsommar och vi har midsommar som favorit högtid och firar alltid ordentligt. Men men blir det så blir det. Har bim två dagar innan midsommarafton...

Bim igår och mensen kom idag precis som jag trodde:-) Någon mer nämnde att det är otaktiskt att försöka innan midsommar och vi har midsommar som favorit högtid och firar alltid ordentligt. Men men blir det så blir det. Har bim två dagar innan midsommarafton...
Det är praktiskt att aldrig dricka ;)

@Miks
AEG tror jag min heter, finns en hel del, den här kunde utökas också. Ger lite extra pengar vid ev diagnos, både en engångssumma och månadsutbetalningar i upp till ett år. Och billigt så man glömmer att man betalt :D

Det är praktiskt att aldrig dricka ;)

@Miks
AEG tror jag min heter, finns en hel del, den här kunde utökas också. Ger lite extra pengar vid ev diagnos, både en engångssumma och månadsutbetalningar i upp till ett år. Och billigt så man glömmer att man betalt :D
Den har jag också :D

Fick erbjudande om den utökade som inte bara täckte bröstcancer så jag la till det med. Tror det blev 25kr mer i månaden.

Billig är den!

Ja "det är normalt" verkar ju vara svaret på allt...

Dietisten sade även att när jag är gravid efter operation sen och får ont i magen så är det JÄTTEviktigt att åka in och inte ge sig, för risken för tarmvred är större än normalt efter operation. Och just för att de gärna säger att det är normalt så måste man stå på sig.
Jag gillar inte riktigt när dom säger att det är normalt innan dom kollat. Det var ju därför jag blev så dålig vid mitt MA.

"Det är normalt att blöda så mycket" var svaret jag fick. Tack vare att det var normalt höll jag på att förblöda.

Vad tror ni ifall min ägglossning uteblir igen? Det skulle betyda att jag hela livet haft regelbunden äl och mens, och just nu haft utebliven äl två gånger (med en vanlig äl och mens mellan de två uteblivna).

Jag vet ju inte om det är så, men jag funderar bara vad det skulle kunna bero på. Nån tanke, @Tora

Vad tror ni ifall min ägglossning uteblir igen? Det skulle betyda att jag hela livet haft regelbunden äl och mens, och just nu haft utebliven äl två gånger (med en vanlig äl och mens mellan de två uteblivna).

Jag vet ju inte om det är så, men jag funderar bara vad det skulle kunna bero på. Nån tanke, @Tora
Man säger ju att stress inte påverkar själva fertiliteten (även om studierna spretar lite där) men däremot kan stress ställa till det med ägglossningen.

Vad har du haft för preventivmedel innan? Och hur länge har du använt det?
Gjort några ändringar i livet? Gått upp/gått ner i vikt? Tränar mer/mindre. Nytt jobb?

Du har väl lite längre cykler om jag inte mins fel nu, hur långa är dom?

31. Jag trodde att det var 29, men det verkar hålla sig ganska exakt till 31.

Slutade med Yasminelle efter knappa 3 års användning. Innan det inga hormonpreparat. Äl kom igång fort och regelbundet så gott som genast jag slutade med p-piller. Regelbundet. Som sagt i julas fina äggblåsor i många olika storlekar.

Stress, nja. Rätt mycket på jobbet. Bytte jobb till helt annan bransch augusti 2012. Från nattskift till 3-skift.

Sen den klassiska "bli gravid"-stressen.

Annars är allt som vanligt. Normalviktig, äter bra och motionerar dagligen. Ingen rökning eller alkohol.

Blödningarna exakt 5 dagar (spottings dag ett och fem, så tre mensdagar), väldigt rikliga, alltid varit.

Inga mediciner, har ju slutat med mina migränmediciner.

Nu har du ju inte extremt långa cykler men det och att du hade en viss tendens till PCO kan vara det som ställer till det. Dvs du har PCO känning.

Det är inte ovanligt att de med PCO fungerar bra efter att de slutar med ppiller och att det sedan planar ut ju längre tiden går.

Det är oftast ett enkelt första steg att genom medicinering få igång ägglossningen.

En annan fördel är att om det går så långt dom till IVF så har man sett att de med längre cykler får bättre och snabbare resultat.

Sen kan det varit så att din mens varit lite oregelbunden innan men att du inte tänkt på det så noggrant eftersom du inte försökt bli gravid. Speciellt om mensen de tre senaste åren har hållits under kontroll pga ppiller + att effekten av pillrena håller i sig ett tag.

Observera att detta endast är spekulationer.

Det bästa är att kolla med din gyn och se vad hon/han har att säga.

Ja alltså mensen har alltid varit väldigt exakt tidigare. 29 dagar plus minus någon enstaka dag. Och det var ju väldigt regelbundet med äl och mens genast efter att jag slutade med p-piller också. Jag fattar inte varför det börjar krångla just nu? Jag hade förstått om det krånglat genast efter pillerstopp.

Och hittills har det ju inte sett pco-aktigt ut alls, utan enbart förra måndagen.

Jag åt alltid två p-pillerkartor åt gången, så hade ju mens var sjunde vecka.

Har man PCO känningar så fungerar det tvärtom med ppiller. Dvs cyklerna fungerar bäst precis efter man slutat med ppiller.

Man behöver inte ha uttalad PCO utan bara små tendenser.

En vanlig behandling för dom med PCO är att gå någon månad på ppiller för att få igång en regelbunden ägglossning. (När dom sen slutar med ppiller)

Detta är ju bara en möjlighet bland många andra.
Det kan ju bara vara så enkelt att det krånglar lite nu. Du är ju trots allt tre år äldre än när du började med dina ppiller. Mycket kan ju hända på den tiden utan att det betyder något bortsett från att det är ett irrationsmoment när man försöker bli gravid.

Här händer grejer! Utslag på äl test igår både vid lunch och eftermiddag. Hade tydligen inte missat!
Visst räknar man 24-36 timmar från första stegringen till när ägget släpper? Läste det på testlagrets sida tror jag.
Fick till det imorse så det borde ju vara i bra tid då ;)

Här händer grejer! Utslag på äl test igår både vid lunch och eftermiddag. Hade tydligen inte missat!
Visst räknar man 24-36 timmar från första stegringen till när ägget släpper? Läste det på testlagrets sida tror jag.
Fick till det imorse så det borde ju vara i bra tid då ;)

Spännande :)

Jag är lite frustrerad över att jag inte har någon aning om vart i cykeln jag är och om jag har äl och mens överhuvudtaget. När jag hade spiralen så har jag i princip varje månad vad jag kan komma ihåg känt av ägglossning på ena sidan och sedan ett par veckor efter haft svag mensvärk, vissa månader har det kommit lite blodblandat på pappret eller så och vissa månader ibland bara väldigt svagt rosa men har oftast ändå känt det som lite mensvärk fast ibland inget alls men alltid mer värk vid ägglossning. Så jag tror ju och hoppas att äl ändå varit igång regelbundet med spiralen. Jag vet att jag iaf inte haft någon menskänning sedan typ 1 maj så om jag har en fungerande cykel borde jag ha mens inom max 2 veckor. Jag kände det som sagt som ägglossning i onsdags så det kunde ju stämma ganska bra. Troligtvis fick vi nog till det lite för sent dock, när det moler så har väl ägget redan släppt och då är det väl för sent? Gud vad dålig jag är på sånt här inser jag :p

@floggingmolly Då är vi två som hade ÄL igår, och fick till det. Jag håller tummarna för dig, så får du hålla dina för mig :)

I övrigt väntar vi på uppföljningsbesöket efter blodprov och spermaprov, och har det inbokat till 5 juni. Det känns som lång tid... men is i magen, tålamod, lite mer tålamod och is i magen och så är vi nog där.

Jag hoppas att skrapningen imorgon löser alla problem.
Jag har haft ont i magen sedan i fredags nu och det blöder lite lite hela tiden, färskt dessutom.

Blä.

Jag börjar bli lite öm i brösten men jag fortsätter att intala mig själv att det är inbillning. Jag vill inte hoppas på något och sedan bli besviken men ändå finns ju hoppet längst där inne i hjärtat. På torsdag borde jag kunna testa med ett ganska säkert resultat (14 dagar efter äl) men tänkte försöka hålla mig till lördag om inte mens dyker upp innan.

Handen på hjärtat. På torsdagsmorgon har jag garanterat testat :o:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 531
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 072
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 659
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar