En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt klart svagare streck på gravtest idag mot sist (i fredags?) så det är på väg ner.

Och det är skönt, hur konstigt det ön låter. Det betyder att jag känner "mitt reproduktionscenter" ungefär så bra som jag trodde.

Känns onödigt med besöket på gynakuten/kvinnokliniken på torsdag men det är nog bra att få det dokumenterat i journalen!
Gott att det verkar gå åt rätt håll mitt i allt elände. :)

Hej och hå. Bra och dåliga nyheter.

Allt tog knappt 1,5 h. Lång intervju, vanligt vul, och sedan sprutning. INTE skönt. Jag hade migrän, och smärtan och obehaget fick mig att kallsvettas och spy två gånger.

Vi gjorde två försök. På första inget flöde på någon sida. Kräkning. Nytt försök och höger sida öppen. Oklart om vänster bara krampade eller om den är blockerad.

Det är tydligen rätt vanligt att de krampar, men man vet inte.

Annars såg hon ingen äggblåsa stor nog att vara på väg att släppa. Tidigare har äggblåsorna sett bra ut, men just nu såg det lite PCO-aktigt ut på ena sidan. Det betyder dock inget, eftersom jag har väldigt regelbunden mens och ägglossning. Det verkar helt enkelt som om det kanske inte blir ägglossning denna månad, eller så sker den några dagar senare.

Det var ett snyggt och prydligt ställe med dämpad belysning och spakänsla. Chips, godis och kex i aulan. Dessutom känner gynekologen den ledande gyn på sjukhuset, och skulle träffa henne ikväll. Hon lovade försöka få in mig där för ny spolning med kontrastvätska eller titthåls, trots att det inte gått ett år ännu. Väldigt snällt! Om det inte lyckas skulle hon göra ett nytt försök i nästa månad, där jag enbart skulle betala själva katetern.

@lil-sis Har du varit hos sköterskan inför operationen idag? Hur gick det?

@em-pirre Hur gick det idag på spolningen? Mår du ok och hittade de några tecken på ägglossning inom kort?

Mvh Miks

@em-pirre Oh vi postade precis samtidigt! Låter inte som någon vidare kul upplevelse! Men skönt att de var snälla och trevliga i alla fall. Hoppas äggblåsorna mognar i raketfart nu då när det flödar på fint i den ena i alla fall!

Mvh Miks

Ja, hon hoppades ju på att jag inte ska behöva komma tillbaka. Så inga tecken på att jag skulle vara steril i alla fall. Samtidigt hade jag ju liksom tänkt att de inte skulle hitta några fel alls.

Lite tunn slemhinna hade jag också. Men tidigare på vul har jag haft fin slemhinna och flera olika storlekar på äggblåsorna, så detta verkar vara nåt tillfälligt.

@Miks

Jag träffade sköterskan förra måndagen och på onsdag ska jag träffa dietisten. Om hon godkänner mig är det bara läkaren kvar, den som skriver den slutgiltiga remissen till operation. De opererar bara första veckan i juni och sen är det uppehåll till september men jag BORDE hinna träffa läkaren innan dess om inte dietisten har invändningar, vilket jag inte hoppas att hon har. Har jag tur då så skriver läkaren remiss "på en gång" vilket innebär att de troligen inte håller vårdgarantin (90dgr) och då kan jag begära operation på Sophiahemmet som inte har någon väntetid alls nästan :D

@em-pirre Då lät det ju positivt ändå även om det inte var en kul upplevelse. Nu när du är kollad, hur ställer sig mannen till att göra en undersökning för att checka status?

Mvh Miks

@lil-sis Ah sorry fick för mej att det skulle hända något idag. Då häller vi helt enkelt tummarna för onsdag då! Ska du visa typ matdagbok och så och sedan ska ni prata igen vad som sker med mat efter operationen?

Vi hoppas på halvseg Uppsala hantering så du fort får komma till Sophiahemmet! Låter ju som att det ändå är ganska stor chans till operation innan sommaren då ju!

Mvh Miks

@em-pirre är det samma gynekolog du har träffat alla gånger eller är det olika på den mottagningen?
Synd att det inte verkar bli någon ägglossning nu när du är spolad och "klar".

@Miks

Om de skriver remissen innan sommaren så blir det troligen vårdgaranti, det är stor "chans" för det ändå, det var SSK som tipsade om Sophiahemmet!

Jag ska ta med "dagbok" från två arbetsdagar och två lediga dagar. Fick ett brev från henne där det stod att det normalt SKA vara fyra veckor mellan besök hos SSK och dietist för att man ska hinna jobba med matordningen men jag började ju med det så fort jag fick remissen godkänd, så det borde inte vara några problem.

Det som är absolut svårast är att man inte får/kan dricka till maten :eek:

Sen kommer det naturligtvis bli tufft att inte "äta känslor" som jag har gjort en stor del av livet men jag sade det till SSK, så det blir troligen kontakt med deras psykolog inom ett par månader efter operation. Man kan gå dit redan nu men det känns inte nödvändigt. Utan det är nog när viktnedgången planar ut som det kommer bli tufft.

Ja, hon hoppades ju på att jag inte ska behöva komma tillbaka. Så inga tecken på att jag skulle vara steril i alla fall. Samtidigt hade jag ju liksom tänkt att de inte skulle hitta några fel alls.

Lite tunn slemhinna hade jag också. Men tidigare på vul har jag haft fin slemhinna och flera olika storlekar på äggblåsorna, så detta verkar vara nåt tillfälligt.

Jobbigt när det strular sådär med ägglossningen men å andra sidan bra att det gör det nu när du ändå ska träffa läkare regelbundet!

@Appleflower Det var första gången jag gick till denhär kliniken. Har tidigare gått hos en annan privat gyn, men de gör inte spolningar.

@Miks Han är med på allt. Nu tyckte gyn att vi inte behöver göra nån vidare utredning förrän hösten, eftersom det borde kunna räcka med de "problem" som nu löses. Allt fixas hur som helst nästa gång jag går, oavsett om jag går till sjukhuset eller den privata kliniken. Ja, alla mina labb i alla fall.

Ganska hoppfull är jag nog i alla fall. Har ju en till synes fungerande sida nu, och satsar på äl på dag 17 eller 18 :D

@Miks

Det som är absolut svårast är att man inte får/kan dricka till maten :eek:

Whaat! Det är ju skitsvårt! Allt blir ju som torrt fnöske i halsen då ju!

Jag tycker det låter lovande! Det är ju 4 veckor kvar innan de stänger luckan innan sommaren och på den tiden borde du ju hinna träffa läkaren som sen ska få tummen ur bara!

Opererar Sophiahemmet under sommarmånaderna då?

Mvh Miks

Whaat! Det är ju skitsvårt! Allt blir ju som torrt fnöske i halsen då ju!

Jag tycker det låter lovande! Det är ju 4 veckor kvar innan de stänger luckan innan sommaren och på den tiden borde du ju hinna träffa läkaren som sen ska få tummen ur bara!

Opererar Sophiahemmet under sommarmånaderna då?

Mvh Miks

Jag kan inte hitta något om sommaruppehåll på hemsidan, så jag hoppas det. De som finansierar det mesta privat (eller inte iaf inte offentligt) brukar ju inte ha uppehåll på samma sätt, de kan hyra in sommarvikarier :D

@em-pirre Vad skönt att han är med på noterna! Är ju inte alla som tycker det är ok. Fast det bästa skulle ju vara om han slipper och det fastnar något litet pyre dag 17-18! Det är ju ändå en ganska ok cykel. Då blir den typ 31-32 dagar va?

Mvh Miks

@lil-sis Håller tummarna för dig att du kommer till doktorn snart, hade varit skönt att få gjort den där operationen snart :)

@em-pirre Skönt att få spolat och vet att ena sidan funkar. Håller tummarna om plus nästa gång nu ;)

Fick hem mina äl-tester idag. Enligt app har jag äl idag...
Har kissat på en sticka och den visade vääääldigt svagt streck. Börja stegra - eller har redan släppt? Ja.. tiden får utvisa... Om kroppen fungerar på samma sätt som förra gången (med äl sekret ect) så borde det dock vara en stegring.

@Miks Jag har 31 dagars cykel, och brukar ha äl kring dag 15. Det är mycket möjligt att det ibland lutar mer mot dag 17 också.

Ont i magen igår igen och idag blöder jag lite grann, inkl slemhinna

Så det är väl bra att jag ska till KK igen på torsdag.

Det måste ju vara något som hakat upp sig!

Nämen! Det kan inte vara mens nudå?

kl
Jag har varit rätt öm inatt, det var obehagligt att vända på sig i sängen. Bättre idag om än lite illamående på morgonen. Hoppas verkligen att jag inte behöver göra om spolningen! Om om jag måste, så hoppas jag på att få det gjort på sjukhuset, för jag vill fan bli sövd eller bedövad nästa gång. Men man kan ju hoppas på att också den andra sidan öppnades spontant igår, eller att den bara krampade.

Det blir att pippa som vanligt nu bara.

@em-pirre

Jag tror inte det, det är liksom för torrt och för mycket slemhinna om ni ursäktar detaljerna.

Är lite hm typ bitter just nu. Fattar inte att det ska krångla hela tiden.

Om det verkar som jag får träffa läkaren rätt snart på Överviktsenheten så tänker jag nog snarast undvika nuppning utan regnkappa tills vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 392
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar