En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter ju tyvärr som om du missade den.

Du kan ju testa två gånger per dag när du tror att det börjar närma sig.

Vissa har ett kortare "fönster" än andra.

Damn, jag hoppades på att stegringen kom på måndagen (fast jag inte testade då) så ägget släppte några timmar senare och således fortfarande var piggt och fräscht på tisdagen :D
Äh, vi tränar vidare, det är vi jättebra på :D

@Mois
Är de tillförlitliga de där testen att testa tidigt med? Vilka är det förresten? Clearblue?

Idag känns uvi'n mycket bättre. Kanske var lite töntigt att så snart efter ägglossning säga till läkaren om en ev graviditet men jag tänkte det säkra före det osäkra :o

@Appleflower det finns flera olika test man kan testa tidigt med. Allt hänger på mängden hch i urinen och hur liten mängd som krävs för att ge utslag. Vanligast är väl 25mIU/ml hCG, men de känsligare tester reagerar på så lite som 10mlU/ml hCG.

Vissa företag säljer tester som påstås vara "testa tidigt" eller "känsliga" trots att de är vanliga 25ml/ml hCG tester, så det löns att kolla på paketet.

Så det finns ju alltid en liten möjlighet till att testa negativt även med känsliga test.

Räknat efter sista mensens första dag:

3 veckor: 5 - 50 mIU/ml

4 veckor: 5 - 426 mIU/ml

5 veckor: 18 - 7,340 mIU/ml

6 veckor: 1,080 - 56,500 mIU/ml

7 - 8 veckor: 7, 650 - 229,000 mIU/ml

9 - 12 veckor: 25,700 - 288,000 mIU/ml

13 - 16 veckor: 13,300 - 254,000 mIU/ml

17 - 24 veckor: 4,060 - 165,400 mIU/ml

25 - 40 veckor: 3,640 - 117,000 mIU/ml

Icke-gravida kvinnor: <5.0 mIU/ml

Vilka variationer det är på nivåerna! Men enligt den tabellen så är det ju i princip inget konstigt att testa positivt en vecka efter äl (om än troligen ovanligt?) eller tänker jag tokigt nu?

Kommer inte mensen innan så har iaf jag tänkt att testa 24/5, blir väl typ 16 dagar efter den faktiska ägglossningen.

Ja det är fullt möjligt. Men lika möjligt att testa positivt först någon eller några veckor efter bim.

@em-pirre Heja! Här går det fort :). Vad innebär en spolning? Är det för att rensa äggledarna?
Oj! Har helt missat din fråga! Ja, man spolar med sterilt vatten och kollar med ultraljud att vattnet kan röra sig fritt. Man kollar så att det inte finns stopp någonstans, helt enkelt.

Imorgon är det dags! :) Lite nervöst faktiskt, och det står att det tar 1-1,5 timmar:nailbiting:

Så det finns ju alltid en liten möjlighet till att testa negativt även med känsliga test.

Räknat efter sista mensens första dag:

3 veckor: 5 - 50 mIU/ml

4 veckor: 5 - 426 mIU/ml

5 veckor: 18 - 7,340 mIU/ml

6 veckor: 1,080 - 56,500 mIU/ml

7 - 8 veckor: 7, 650 - 229,000 mIU/ml

9 - 12 veckor: 25,700 - 288,000 mIU/ml

13 - 16 veckor: 13,300 - 254,000 mIU/ml

17 - 24 veckor: 4,060 - 165,400 mIU/ml

25 - 40 veckor: 3,640 - 117,000 mIU/ml

Icke-gravida kvinnor: <5.0 mIU/ml
Vilka variationer det är på nivåerna! Men enligt den tabellen så är det ju i princip inget konstigt att testa positivt en vecka efter äl (om än troligen ovanligt?) eller tänker jag tokigt nu?

Kommer inte mensen innan så har iaf jag tänkt att testa 24/5, blir väl typ 16 dagar efter den faktiska ägglossningen.

Ja det är så stort att sjukvården inte har något normalvärde utan de kollar om det ökar eller inte.

Oj! Har helt missat din fråga! Ja, man spolar med sterilt vatten och kollar med ultraljud att vattnet kan röra sig fritt. Man kollar så att det inte finns stopp någonstans, helt enkelt.

Imorgon är det dags! :) Lite nervöst faktiskt, och det står att det tar 1-1,5 timmar:nailbiting:
Visste inte att det tog så lång tid. Fast dom kanske vill att man skall ligga kvar en liten stund.

Hoppas det går bra. Är fortfarande grymt imponerad av deras snabbhet.

Men jag har överlag fått intrycket att finsk sjukvård är ganska så effektiv för det mesta (fast det kan ju vara totalt fel intryck).

@Tora Det som tar tid är väl att de antagligen vill kolla med gravtest först, göra ett vul, och sedan själva spolningen. Kan berätta hur det egentligen gick till imorgon.

@Tora Det som tar tid är väl att de antagligen vill kolla med gravtest först, göra ett vul, och sedan själva spolningen. Kan berätta hur det egentligen gick till imorgon.
Ja gör gärna det. Jag har ju haft turen att inte behöva någon spolning själv. När andra har gjort det så har man ju inte velat fråga för detaljerat.

Ja det är så stort att sjukvården inte har något normalvärde utan de kollar om det ökar eller inte.

Jaha, alltid kul att lära sig nya saker :) har aldrig tänkt på att det är just därför de kollar hCG.

Ja precis. Det är ökningen av hCG man tittar på mest. Den skall ju vara påtaglig på 48h.

Så de ökar så pass "fort" ändå, är det därför man brukar säga att man ska testa igen efter tå dagar med vanligt test om man får negativt men har utebliven mens?

Jaha, alltid kul att lära sig nya saker :) har aldrig tänkt på att det är just därför de kollar hCG.

Så de ökar så pass "fort" ändå, är det därför man brukar säga att man ska testa igen efter tå dagar med vanligt test om man får negativt men har utebliven mens?
Jupp! Det dubbleras var annan till var tredje dag.

Så pass! Det förklara ju lite varför den höga nivån stiger snabbare än den låga. Ja eller hur jag nu ska förklara mina tankegångar :o
Jo men precis. Dom som har högt från början kommer ju fortare upp i stora mängder i förhållande till dom som ligger på dom lägre nivåerna.

Helt klart svagare streck på gravtest idag mot sist (i fredags?) så det är på väg ner.

Och det är skönt, hur konstigt det ön låter. Det betyder att jag känner "mitt reproduktionscenter" ungefär så bra som jag trodde.

Känns onödigt med besöket på gynakuten/kvinnokliniken på torsdag men det är nog bra att få det dokumenterat i journalen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 384
Senast: Tantan
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 064
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar