En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Jo men lillsis är ju sambo med sin man. Bara för att man är skriven på en annan adress behöver ju inte betyda att man bor där även om det är så för det allra mesta.

Det kan ju finnas speciella omständigheter till varför det är så.

Lillsis: om det blir ett negativt svar kanske det går om några intygar att ni bor ihop, kanske ett långskott men man vet ju aldrig.

Ja vi får se.

Och det finns en mycket god anledning till varför det är som det är. Fastigheterna är i samma by/kommun och det är inget skattefusk eller något sådant.

Sambon sade att om det skiter sig får vi lämna vissa reparationer vänta med att bygga nytt hus och betala själva. Det vore dock skönt att slippa, det kan ju ändå bli så att vi måste betala för en del försök själva och vi har precis lovat att stötta mellansonen och hans sambo så att de har pengar när deras bebis kommer.

Så eg passar det bra om det dröjer lite för oss, jag måste gå upp på heltid igen så fort jag orkar för att få ihop allt.

Idag kände jag för att bara låta bli allt, vi har det ju bra som det är nu också.

Fast lagen säger att man ska vara skriven där man har sin dygnsvila. Bor man tillsammans ska man även vara skrivna på samma adress.

Folkbokföringslagen är i många avseenden förlegad, tex måste äkta makar vara skrivna på samma adress. Är de inte det kan de tvångsskrivas på samma adress... Men oavsett vad man tycker är det så lagen ser ut!

Kl

I Sverige får ju inte singlar få hjälp med inseminering/IVF. Det är bara par. Det är säkert därför det finns ett krav på att vara skrivna på samma adress.

Lil-sis: Risken finns att ni i värsta fall får vända er till Danmark. Beror hur lång tid de har som krav. Du måste väl ändå fixa operationen innan IVFen.

Sen tycker jag ni verkar vara en väldigt go familj. Hans son är ju inte din son + att det säkert är jobbigt för dig att dom är gravida men trots det så ser du det som självklart att stötta deras nya familj med pengar (som ni dessutom behöver själva). Det gör mig så varm om hjärtat :).
Kl

Vi har alla åkt på magsjuka, en riktigt ordentlig omgång. Så om någon vill ha skäl till att inte skaffa barn så har jag en anledning till listan: Lättare att undvika magsjuka om man inte har några barn. (Orkar knappt hänga på Buke :crazy:)

Vi kommer att vara skrivna på samma adress.
Det jag vänder mig emot är att det ska avgöra om man har rätt till hjälp att få barn eller inte.

Ja visst, men av någon anledning har hon gjort ett aktivt val att inte vara skriven där. Gör man ett aktivt val vilket dessutom innebär att man bryter mot lagen så tycket inte jag man kalla konsekvenser av det för "byråkrati".

Vi är välkomna till Linné så fort jag gått ner tillräckligt om vi betalar själva.

Nej jag är skriven där vi bor.
Varför sambon inte är det är av orsaker som andra inte har med att göra. Och hur mycket val det är eller inte är. Och om det är ett lagbrott eller inte vet ju ingen annan än vi.

Men det skulle jag ju ha tänkt på innan jag inte längre kunde bli gravid på egen hand, det var ju oförutseende av mig.

Det här har absolut ingenting med tråden att göra men jag har alltid trott att din avatar är en häst. Typ en islandshäst som står med rumpan mot den som läser och huvudet åt vänster. Hästen är en skäck med svart/vit svans och en stor svart fläck runt svansen. Mycket vitt på kroppen. Huvudet är svart. Dessutom står på en snötäckt äng eller i havet.

Nu plötsligt ser jag att det är ett hundhuvud på en hund som ligger ner :laugh::laugh::laugh::laugh:

Nä det är min Jack Russell :rofl:

Eller min och min, jag lovade att passa honom i tre månader för drygt tre år sedan... Han bor på gården han också.

Jag har aldrig frågat dig eller påstått att jag har med det att göra.

Det enda jag säger är att om man inte är folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila får man ta konsekvenserna för det, och inte kalla det för byråkrati. Det har inte du gjort, varför jag inte heller skrivit något till dig fören nu.

Jag tycker det är helt sjukt att inte singlar får göra IVF i Sverige.

Ja det är så gammaldags så det finns inte!

Kan man bli gravid för egen hand är det ingen som har synpunkter på förhållanden eller inte.
Och att man bott ihop ett tag är ju ingen garanti för att det kommer fortsätta vara så.

Att man ska begränsa antal försök etc tycker jag också och utredningen ska vara grundlig men att nekad för att man inte är "kärnfamilj" tycker jag är hemskt.

Det är den här formuleringen som är luddig:
"Enligt de regler som gäller i Uppsala län så kan offentligt finansierad IVF-behandling erbjudas till par som:
- lever i en stabil relation sedan minst 2 år och är mantalsskrivna på samma adress i Uppsala län".

Det är den här formuleringen som är luddig:
"Enligt de regler som gäller i Uppsala län så kan offentligt finansierad IVF-behandling erbjudas till par som:
- lever i en stabil relation sedan minst 2 år och är mantalsskrivna på samma adress i Uppsala län".

Det skulle jag inte tolka som att ni måste ha varit skrivna på samma adress i två år - men däremot att ni måste vara det nu.

Jo att det är ett krav när man inleder är jag med på och det är inget problem.

Ska som sagt ringa och fråga imorgon.

Iom att jag måste gå ner minst 15 helst 30kg så hinner vi ju vara skrivna på samma ett tag oavsett. Men två år från ex 1/4 är långt fram i tiden och läkarens ord har gjort mig hemskt stressad vad gäller tid :crazy:

Då skulle jag bråka ihjäl mig om jag var du. Det står ju inte att man måste ha varit mantalsskrivna på samma adress i två år. Om det är vad de menar får de fanimej skriva om det.

Du har inte tänkt på att lillsis och hennes sambo kanske inte tänkte det första dom gjorde när de skrev sig på olika adresser var: Å detta kanske vi inte ska göra. Vi kanske trots allt måste göra ivf någon gång!

Jag kikade själv nu. Formuleringen du citerar kommer ju från info till inremitterande läkare. I patientinfon står det däremot bara Om ett par försökt uppnå en graviditet i ett års tid utan att lyckas, kan man inleda en utredning. De par som är skrivna i Uppsala län kan söka direkt till oss, dvs det krävs ingen remiss. Det krävs dock att man som par är folkbokförd på samma adress.

Ingenting om tidsgräns, alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar