En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 2

Ingen mens. Aningen känningar i livmodern inatt, men inget ännu.

Enligt tester så har jag ju uppenbarligen ägglossning, samt att man på ul kunde se flera olika stora blåsor varav ett par på var sida var såpass stora att de var "next in line".

Det kan ju dock hända att det inte lossade något ägg förra månaden trots positiva äl-tester.

Det är dock första gången i hela mitt liv som mensen är senare än ett par dagar.

Skumt är det. Visst kan det vara så att du har en cysta som ställer till det eller att du inte hade någon ägglossning denna gången. Ibland spricker äggblåsan men det finns inget ägg i. Dessutom är det helt normalt att ägglossning uteblir 1-2 ggr per år.

Det som är ovanligt men allvarligt är att det kunnat bli ett X. Sätter det sig i tex buken så kan det avge så pass små mängder hCG att testerna inte upptäcker det men det är tillräckligt för att få kroppen att producera progresteron så att du inte får mens.

Kollade du med älstickorna även att ägget släppt? Dvs strecket blev svagare igen?

Har du varit sjuk sistone?

Jag hoppas verkligen att du är en låghormonare. Tydligen finns det dom som fått plus 18 dagar efter BIM. Men det är vad någon skrivit på Familjeliv. Vet inte om det kan kallas en tillförlitlig källa :D

Misstänker dessutom starkt att du googlat en aning på "Försenad mens men inget plus" (eller något åt det hållet) och säkert vet mer om det än jag.

Dags att återgå till ämnet. Det är några nu som börjar närma sig BIM. Spännande (gnuggar händerna av förtjusning :D).

Här kan du sluta gnugga iaf. Plopp sa det i livmodern i morse på planet ner till Göteborg. Mensen kom sedan som ett brev på posten. Ganska väntat. Orkar inte uppdatera BIM listan just nu. Suck, j-a skitkropp!

Mvh Miks, sittandes på Landvetter och väntar på flight SK164 :)

Senast ändrad:

Misstänker dessutom starkt att du googlat en aning på "Försenad mens men inget plus" (eller något åt det hållet) och säkert vet mer om det än jag
.

Näää, va? Jag? :D

Jag testade med stickorna och strecket blev svagare och försvann precis i vanlig ordning.

Jag hade faktiskt maginfluensa precis på bim, men har varit frisk före det. Knappast något som kan påverka.

Nu börjar jag känna mild mensvärk, precis som jag tidigare kunnat känna en vecka före mens. Men inte ont eller obehagligt alls. Och inga ömma bröst.

Jätteskumt, verkligen. Men enligt vad jag googlat fram verkar det ju kunna hända att folk plötsligt bara har väldigt sen mens, att den stannar av i ett par månader, att de är låghormonare eller likande.

Så konstigt att det händer nu. Jag har mått riktigt riktigt dåligt tidigare i min ungdom, varit underviktig och sönderstressad men ändå alltid fått mens i princip på dagen. Denna månad har jag dessutom nog stressat minst, faktiskt. Försökt vara lite mer avslappnad liksom.

Äsch. Man blir så ledsen och arg. Varför ska det vara så svårt för oss. :mad:

Jag har gått in i nån sorts safe mode, och orkar faktiskt inte ens gråta. Jag blir bara helt tom.:(

Det håller ju inte i längden mentalt att bli jätteledsen vid varje mens, man går ju sönder totalt till slut.

Vet ni hur det står till med din mans spermier?

Här har vi pliktsexat hela veckan fastän det mest troligt är meningslöst. Men rent krasst så VET vi ju inte att den vänstra äggledaren inte fungerar, den kanske gör det... Däremot har jag inga förväntningar längre utan koncentrerar mig på viktfrågan just nu. Den är ju aktuell oavsett vad.

Du har inte slappnat av tillräckligt och så har du glömt att klappa en hundvalp! ;) :D :D

Visst är det intressant att det är sällan mannen som får en massa råd om vad han skall göra och inte göra trots att det faktiskt är hans "fel" i 1/3 av fallen?

Ja det är ju inte ovanligt att mensen blir mer eller mindre sen. Oftast är den runt en vecka sen men även längre.

Det verkar ju vanligare att risken att mensen uteblir någon gång är vanligare ju äldre man blir. Sen när man börjar bli riktigt gammal (alltså det som naturen tycker är gammalt) så är det inte ovanligt att man får kortare cykler pga att äggreserven börjar ta slut.

Fast egentligen är det inte så konstigt att mensen strular. Allt styrs ju av hormoner och alla vi vet ju hur pålitliga och stabila dom är (speciellt dom kvinnliga :p :D).

Det håller ju inte i längden mentalt att bli jätteledsen vid varje mens, man går ju sönder totalt till slut.

Vet ni hur det står till med din mans spermier?

Här har vi pliktsexat hela veckan fastän det mest troligt är meningslöst. Men rent krasst så VET vi ju inte att den vänstra äggledaren inte fungerar, den kanske gör det... Däremot har jag inga förväntningar längre utan koncentrerar mig på viktfrågan just nu. Den är ju aktuell oavsett vad.

Vikten är ju alltid bra att göra något åt! På alla sätt och vis. Dessutom är en nedgång väldigt konkret. Dvs går man ner 10kg så gör man det och det brukar dessutom märkas på kläderna :)

Tydligen har Clearblue ett test för mannens spermier http://se.clearblue.com/clearblue-agglossningstester/fertilitetsspermatest

Har inte haft en aning om att det fanns. Är det någon som provat att använda det? Tillförlitligheten skall tydligen vara 98%.

(Kom upp efter att jag googlade spermatest, efter att ha läst din fråga till em-pirre för att se om det fanns någon "husmorsstest" man kunde göra, i motsats till alla råd till kvinnan så kunde mannen få ett råd nu istället (på skämt alltså))

Senast ändrad:

Åh jag dör!
Mitt ägg har inte släppt än och vi kan ju inte ge upp nu, när det sitter på rätt sida så att säga.

:crazy:

Igår orkade jag bara halvvägs, sambon typ "vi måste ju" fast han typ också har skavsår :rofl: Och så tja körde han på. Ibland önskar jag mig en kvick femtonåring :angel:

Tom en glad gubbe på CBtestet som snäll bukefalist postade :crazy:

Det har aldrig hänt förut...

Vaa? Har du inte ens fått glad gubbe på dom sen du började med D-vitaminerna? För det var ju jättetydliga streck på dom icke digitala testerna.

Det är bara att bita ihop och nuppa på :D

Nej men det verkar vara just Max 12h innan ägglossning spm LH är högt nog. Igår var testerna tydliga men svaga, idag på morgonen glad gubbe och starka och det började värka för typ en timme sedan, det har nog släppt innan ett skulle jag tro.

Sjukt eg att jag kan känna det så tydligt!

BIM blir typ 12/4 inte 10 men petitesser ;)

Det här blir dock sista aktiva försöket, jag orkar inte mer sen.

Om ngn vill ärva vidare mina tester så skicka PM!

Jag brukar också känna någon/några timmar innan ägget släpper. När "mensvärken" försvinner så brukar stickorna visa negativt efter någon timme eller så.

Däremot har jag alltid ont i högersidan oavsett på vilken sida ägget släpper på. Sist var det ju vänster enligt VUL. Kan tänka mig att det är för att äggstockarna ligger så nära varandra.

Det är tydligen därför det inte behöver innebära så mycket lägre fertilitet med bara en äggledare. Då tydligen den kvarvarande äggledaren många gånger klarar av att fånga upp ägget även från andra sidan.

Jag har lärt mig sååå mycket hur min kropp fungerar tack vare ägglossningstesterna.

Kom på att det faktiskt hänt två gånger att jag haft positivt på stickorna men negativt på det digitala. Har jag testat 12 timmar senare så har jag fått positivt på båda.

Jag kan tänka mig att det digitala är mer exakt än våra ögon. Dvs när vi tycker att teststrecket är lika starkt som kontrollstrecket så är det kanske så att det bara skiljer tex 95% mellan strecken och det klarar inte våra ögon att se skillnad på.

Det digitala fixar dock den lilla differensen.

Jag en mycket mer distinkt smärta från äggstocken än vad mensvärken är. Och den är jättetydligt just ensidig. Det smärtar typ i linje med lårbenet.

Ja, alltså just nu är det rätt skönt att hela cykeln verkar rubbad. Nu behöver man inte stressa och vänta på äl-vecka och bim, utan jag märker ju sedan då jag får äl-sekret.

Ingen mens fortfarande, hade lite molvärk inatt igen, men inget nu.

Spermakvaliteten vet vi inget om, och jag tror att vi tänker anta att vi båda är friska tills det har gått ett år. Det är ju trots allt inte ovanligt att det tar uppemot ett år efter pillerstopp.

Nej det kan ju ta ett år ändå, utan pillerstopp!

Men frustrerande oavsett. Nu är ju jag lite otålig och har lyckats pressa på det här med utredning och så men det var ganska skönt.

Det är typ 14 månader sen vi började nu men bara 17 sedan jag tog sista p-sprutan.

Grym ägglossning den här gången, har inte släppt än (vilket ur nuppsynpunkt är bra) och jösses vilken smärta, kan knappt stå upprätt. Jag som hade tänkt rida och tömköra i det fina vädret.

kl

Jag är imponerad över er som känner från vilken sida ägget släpper. Rätt fantastiskt tycker jag! Jag märker att jag har ägglossning men that's it. Ska försöka se om jag kan se om det känns på en särskild sida denna gången :)

em-pierre: hur går det för dig? Har det hänt något mer? Hopplöst när det varken blir plus eller mens...

Här längtar vi som galningar efter att få börja bebisverkstaden. En månad kvar sen är det min tur att ge mig in i väntandet och symptomtolkandet :)
Dottern var oplanerad, vi körde "säkra perioder" då som uppenbarligen inte var så säkra. Nu känns det så spännande när jag får möjlighet att lära känna kroppen på ett annat sätt.
Nu har jag köpt hem folsyra som jag tänkte börja äta.

Jag håller tummarna för att vi alla får följas åt i vinterföräldrar 2014/2015!

Nej, inget alls. Nada.

Nu har det ju varit viss molvärk nattetid i ca två dygn, men inget alls på dagen:cautious:

Men ja, med lite tur/otur börjar mensen mitt under helgens kryssning :D

Har inget hänt nästa vecka får jag testa igen, och sedan prata med min gyn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 706
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 195
Senast: pepp
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 366
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 645
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare