En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Mått illa i flera dagar, men negativt test igår och idag började brun liten blödning så mens på G. Haha, måste ju vara att jag typ alltid mår så här innan mens men känner efter extra mycket nu? 🙃😅

Beklagar missfallet @Wenniz och även att det inte tog sig @Bracco.

Nu ska vi också ge oss in i IVF-snurran. Känns väldigt jobbigt, främst praktiskt och ekonomiskt, men förstår ju att det känslomässiga snart lär slå till. Jag får mens om ungefär en vecka och då sätter vi igång. Känns som helt ny värld och massa mediciner som man ska ta.

Det låter nog konstigt och knäppt, men vi har ju också en dubbelhet i detta med att skaffa syskon. Vi vill, men vi har det också bra som det är nu. Har en viss rädsla för att gå igenom förlossning och småbarnsåren igen, när man så att säga är ute på andra sidan. Därför känns det också som jag har viss distans till att inte gå upp alltför mycket i det känslomässiga i IVF:en, men jag vet inte. Hormonerna gör väl sitt till sen, så känslorna kommer väl inte saknas. Men just idag när betalningen ska göras är det främst den ekonomiska delen som svider och som jag känner mig bitter inför.

Ni med IVF-vana. Om man kör korta protokollet, när ungefär brukar äggplocket ske i cykeln? Jag ska börja ta antagonister från dag 5 och har första UL:et dag 7. Brukar man vanligtvis gå vidare med ägglossningsprutan+efterföljande äggplock ganska direkt då eller brukar det dröja några dagar till?

Ni med IVF-vana. Om man kör korta protokollet, när ungefär brukar äggplocket ske i cykeln? Jag ska börja ta antagonister från dag 5 och har första UL:et dag 7. Brukar man vanligtvis gå vidare med ägglossningsprutan+efterföljande äggplock ganska direkt då eller brukar det dröja några dagar till?
Jag har haft äggplock mellan dag 13-16 i cykeln. De två första ivf:erna hade jag två UL, sista gången räckte det med 1 UL (också det tidigaste äggplocket då).

Blev inget denna cykeln heller så får väl hoppas på en julbebis 😅
En del av mig vill inte försöka få till en bebis som föds vid jul. Men å andra sidan har vi inte riktigt "råd" att hoppa över pga ålder osv.
Blir det inget nästa cykel ska vi kolla upp hur det ser ut med att få hjälp. 😊

Här är det alltjämt stiltje, negativa test varje månad. Dock börjar vi bli mer och mer osäkra på om vi skulle palla att börja om nu, och klara omställningen från ett barn till två. Vi känner precis lika, vilket är både skönt men också svårt när inte den ena kan övertyga den andra åt något håll.

Vi tycker redan att det är tufft att få ihop vardagen, har ingen avlastning direkt och det ytterst lilla vi har att ta till är ju helt kört med två. Den motivationen vi har är mest att ge vårt barn ett syskon, men är det egentligen ett tillräckligt bra skäl?

Borde vi bara lägga ner? Men när varje ägglossning kommer tänker vi ändå; men tänk om det är guldägget just denna gång då? Och det är menat? Hur troligt är det ens när vi försökt varje månad i 1,5 år med ett MA under den tiden, annars inget.

Jag känner igen mig så i dina tankar. Skaffar också barn med målet syskon. Fasar egentligen tanken på ett till under småbarnsåren. Det är ju helt omöjligt att veta vad som är rätt beslut och det går inte ångra sig eller prova på de olika besluten. Barn är verkligen det största beslutet man kan ta. Jag försöker tänka att eftersom jag är så osäker är båda besluten rätt. Båda besluten eller "resultat" har sina fördelar och nackdelar.

Jag känner igen mig så i dina tankar. Skaffar också barn med målet syskon. Fasar egentligen tanken på ett till under småbarnsåren. Det är ju helt omöjligt att veta vad som är rätt beslut och det går inte ångra sig eller prova på de olika besluten. Barn är verkligen det största beslutet man kan ta. Jag försöker tänka att eftersom jag är så osäker är båda besluten rätt. Båda besluten eller "resultat" har sina fördelar och nackdelar.

Vilken träffande slutsats. Att båda beslutsen är rätt. Det kändes så självklart rätt när du skrev det.

Här är det alltjämt stiltje, negativa test varje månad. Dock börjar vi bli mer och mer osäkra på om vi skulle palla att börja om nu, och klara omställningen från ett barn till två. Vi känner precis lika, vilket är både skönt men också svårt när inte den ena kan övertyga den andra åt något håll.

Vi tycker redan att det är tufft att få ihop vardagen, har ingen avlastning direkt och det ytterst lilla vi har att ta till är ju helt kört med två. Den motivationen vi har är mest att ge vårt barn ett syskon, men är det egentligen ett tillräckligt bra skäl?

Borde vi bara lägga ner? Men när varje ägglossning kommer tänker vi ändå; men tänk om det är guldägget just denna gång då? Och det är menat? Hur troligt är det ens när vi försökt varje månad i 1,5 år med ett MA under den tiden, annars inget.

Vi har ju delat dessa tankar förut. Jag vill minnas att ert första barn också är yngre än vårt och i det kan jag verkligen sätta mig in i era känslor fullt ut. Vi hade vacklat och velat oerhört mycket mer om vår dotter var bara ett par-tre år yngre. Med en 5-åring i huset nu så känns vi delvis ute ur småbarnsåren och tillbaka på andra sidan. Det finns nackdelar med större åldersskillnad också, och jag tror inte vi kommer uppleva ett ev syskon odelat positivt (absolut inte!) men jag tror nog nu att vi skulle klara det. Precis med huvudet över vattenytan, ungefär som förra gången.

Blev inget denna cykeln heller så får väl hoppas på en julbebis 😅
En del av mig vill inte försöka få till en bebis som föds vid jul. Men å andra sidan har vi inte riktigt "råd" att hoppa över pga ålder osv.
Blir det inget nästa cykel ska vi kolla upp hur det ser ut med att få hjälp. 😊

Jag har precis samma tankegångar. Med första barnet hoppade vi över att försöka denna cykel, då jag inte ville ha sent decemberbarn. Hon blev till cykeln efter och föddes 10 januari istället (så lite på håret det med och det hade ju likväl kunnat bli sen december det med).

Eftersom vi också ska påbörja IVF denna cykel och det förhöjer våra chanser rätt rejält så har jag tänkt ännu mer på detta. Men jag har landat i att köra ändå. Tiden tickar och får vi ett sent december-barn så är det så, kanske kan vi skjuta skolstarten något år i så fall.

Jag har precis samma tankegångar. Med första barnet hoppade vi över att försöka denna cykel, då jag inte ville ha sent decemberbarn. Hon blev till cykeln efter och föddes 10 januari istället (så lite på håret det med och det hade ju likväl kunnat bli sen december det med).

Eftersom vi också ska påbörja IVF denna cykel och det förhöjer våra chanser rätt rejält så har jag tänkt ännu mer på detta. Men jag har landat i att köra ändå. Tiden tickar och får vi ett sent december-barn så är det så, kanske kan vi skjuta skolstarten något år i så fall.
Hade samma tanke, ville hoppa över men min man ville inte. Blev såklart till då :rofl:
Beräknades till 2/1 så var rätt nervös där kring nyår men grabben kom några dagar sent.

Gällande skolstart kan jag ju se på min 3åring född i november att det kommer vara noll problem. Hon är otroligt med rent kognitivt och jag tror absolut inte hon kommer ha det tufft i skolan pga född sent. Skulle vara fysiskt då pga liten rent generellt och lär vara mindre än sina klasskompisar födda i januari. Men annars tänker jag att hon är lika med i matchen 😁

Gällande skolstart kan jag ju se på min 3åring född i november att det kommer vara noll problem. Hon är otroligt med rent kognitivt och jag tror absolut inte hon kommer ha det tufft i skolan pga född sent. Skulle vara fysiskt då pga liten rent generellt och lär vara mindre än sina klasskompisar födda i januari. Men annars tänker jag att hon är lika med i matchen 😁

Har samma upplevelse både av mina egna barn och barn generellt. Individuella skillnader spelar betydligt större roll än när på året man är född.

Mina äldsta barn är födda i april och oktober. Oktoberbarnet har varit före aprilbarnet i allt, även i skolan.

Jag har bestämt mig för att testa mitt immunförsvar samt för att kolla efter infektion i livmordern innan nästa insättning. Har varit i valet och kvalet länge, men känner att jag kommer att ha svårt att slappna av och känna hopp inför kommande insättningar om jag inte har gjort de här sakerna.
Så har bokat tid för immunologisk utredning om en vecka, och kommer sedan ta test från fertylisis i samband med nästa mens som blir runt påsk.

Varit utan p-piller i snart 1,5 vecka. Haft en normal menstruation på 4 dagar. Och sedan dess nästan konstant huvudvärk :grin: Hoppas att kroppen börjar vänja sig vid sina egna hormoner snart så det går över. Köpt ägglossningsstickor så jag kan ha koll på om min ägglossning kommer igång.
Hade lågt AMH vid blodprov men då stod jag på p-piller fortfarande. Är ändå inställd på att det blir IVF och inte insemination.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det... 2
Svar
22
· Visningar
2 794
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 302
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny... 2
Svar
22
· Visningar
4 103
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 122
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025